Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1523
Fikk for en måneds tid siden en inkassovarsel, ringte da til det inkassoselskapet som sendte meg dette og ba om en utsettelse til 13.februar pga det var min lønningsdato og dette var greit for dem.

Betalte da 13.februar inn hele beløpet og regnet med at saken ble avsluttet, men fikk i dag en telefon fra inkassoselskapet om at det hadde påbeløpet seg 2400 kr i salærer den 13.februar pga av at pengene ikke var inne hos dem før den 16.februar.

Hvordan forholder jeg meg til dette?

Mvh
Baeocystin
Vis dem kvittering av at utbetalingen skjedde 13. februar?
ja altså han jeg pratet med var ikke i tvil om at jeg hadde betalt den 13. februar, men han kunne "desverre" ikke få gjort noe med dette salæret.
Har de lov å kreve salær utover virkedager da? Pengene kom jo inn 1 virkedag etter den 13.februar.

Du ble jo også informert om at det skulle gå greit at du overførte pengene fra din konto den 13.februar. Bankene informerer om at man vanligvis skal regne med at det kan ta opp til 2-3 virkedager før betalingen blir registrert inn, slik at dersom de skal ha noen rett til å kreve noe av deg for sein betaling burde de satt 10.februar som innbetalingsfrist.

Jeg ville ikke gitt meg på denne uten videre.
Sist endret av danielsk; 17. februar 2009 kl. 14:02.
Jeg arbeider selv for et selskap som fakturerer for produkt der faktura går til inkasso hvis den ikke blir registrert betalt.

Det du skal gjøre er, campod sier, å gi selskapet du har betalt til den kvitteringen du har på fakturaen du har betalt.

Gjerne ta kontakt med banken for å få den skrevet, med signatur fra banken.

Husk: Alltid ta kopi av innsendt skriftlig informasjon.
Såvidt jeg husker, så har de plikt til å regne regningen som betalt den dagen den er registrert innbetalt hos banken.
I de flest nettbanker kan du logge inn og få en bekreftelse i posten på at beløp er innbetalt, koster normalt 20-40kr.

Evt. gå i banken og få bekreftelsen med en gang som du kan bruke mot selskapet.

-----------------

§9 ....
Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp.
Vis hele sitatet...
§ 8. God inkassoskikk

Inkassovirksomhet skal utøves i samsvar med god inkassoskikk...
Vis hele sitatet...
Kan ikke si god inkassoskikk er fulgt i dette tilfellet.
Sist endret av Sparkey; 17. februar 2009 kl. 15:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ang. fristen - saken her er jo at han har fått utvidet de fjorten dagene, så han skulle rekke å få lønning først. Så det punktet nytter det ikke å ta dem på. Derimot, så lenge han faktisk betalte innen den nye fristen han fikk fra dem, så skal det regnes som betalt innen fristen, selv om pengene ikke er på deres konto innen fristen.

Sitat av bedin.no
betaling skal være minimum 14 dager regnet fra det tidspunkt da varselet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp.
Vis hele sitatet...
http://www.bedin.no/CWObjekter/Guide..._inkasso.shtml