Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1023
er det mulig å søke lærlingplass for en gutt på 16,5 år som kun har gått almenn fag gk innen noen som helst områder?

vet om en kompis som går snekker nå uten å ha hatt noen skolegang, men dette er for en i familien, kan jeg for eks søke lærlingplass i en ikt bedrift uten å ha gått ikt-driftsfag først?

har en ganske så stor følelse for at jeg ikke kommer inn på ikt-driftsfag i år da det var 34 søkere på 15 plasser på rud, men vet ikke hvor mange søkere det var på bleiker men i hvertfall 2 klasser...

året etter er det jo ny skolereform og da blir det 3 årig ikt-driftsfag eller no sånt, og det gidder jeg i hvertfall ikke

noen som vet?
Staten gir kun støtte til arbeidsplassen hvis du har fullført VK1 IKT, så det pluss at du faktisk ikke har noe bevis på at du kan noe er jo ikke så veldig positivt.

Edit: VK1
Sist endret av Starra; 14. juni 2006 kl. 00:45.
du mente vell vk1 ikt? =P
hadde nok klart fagbrevet innen ikt i dag hvis jeg hadde kunnet tatt det, har nok med kunnskaper og året på skolen på ikt hvis jeg kommer inn blir et "chille" år i såfall...

men hva hvis jeg gjør det via noe familie eller noe? ville det fungert?
de fleste arbeids plasser har så mange å velge mellom så de velger jo helst de med mest ut danning å sånn....
Vet det fungerer i butikkfaget og resepsjonsfaget hvis du har jobbet i bedriften i to år. Så kan du bli "lærling" i et år og ta fagbrevet. Vet ikke om dette gjelder IKT og.
hvis du tar allmennfag som privatist og jobber i en bedrift i noen år, så skal det gå an. Vet dette funker for servitør også... Sikkert for de fleste fag, at praksisen du får i bedriften over et visst antall år blir sett på som like god som skoleundervisning i det samme.

Jeg har hørt jeg hadde måttet jobbe i 5 år før jeg kan søke for å ta fagbrev, mens dere sier 2, så vet ikke hva som stemmer.
For å bli læring så må du ha VK1 Driftsfag, da er lærlingtiden 2 år.
For å gå opp som praksis kandidat, så må du ta tverrfaglig prøve tilsvarende den de tar på VK1 Driftsfag, og gå opp som privatist etter 5 års arbeidsansinitet.

Jeg er dog litt usikker på om du kan ta tverrfaglig prøve først, så søke på lærling plass, men det kan utdanningsavdeling i fylket ditt svare på, eller opplæringskontoret hvis det finnes et slikt.
Du kan ifølge regelverket her oppe i Troms, gå ut som lærling rett etter 10. klasse eller GK. Dvs at du ikke trenger og gå GK (VK1). Det vil jo selvsagt bli vanskeligere å skaffe seg lærlingplass fordi arbeidsplassen har jo ingen vitning hvor du ligger og hva du kan.

Ettersom det jeg husker og hørt, skal du også få lærlinglønn som en vanlig lærling.
Det går også an og ta lærlingtiden på et år, hvor du tar fagprøven året etter du har begynt, men da vil du ikke få betalt for lærlingtiden (litt usikker der, men er en som går allemen PÅB samtidig som lærling, som ikke tjener noe som lærling)
nPulz, grunnen kan jo være fordi at staten har 30.000 å bruke per person.
Når den personen er både elev og lærling så vil de kun gi pengene til skolen, og dermed får arbeidsplassen ikke støtte.