Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3457
Hei!
Jeg har nylig bygget en PC for en kamerat og han ville samt. bruke noen gamle deler som han har hatt og kjøpt noen av meg for å holde budkjette nede. PC'en booter fint men har løpt inn i et par problem.

Jeg sitter på repeat ved å laste ned Windows 10(Prøvde W11, men har ikke DirectX 12, så det var bare å drite i), og møter på samme problem hver gang. Etter jeg har lastet ned W10 og alle driverene som trengs, så kreves det en restart, selvfølgelig, men etter restarten, så ender det alltid opp med et crash. Jeg har prøvd så mange forskjellige metoder for å fikse dette, alt fra rekkefølgen jeg gjør ting på, ved å ikke laste ned drivere etter å lastet ned W10 etc, etc.

Det jeg tror er at PSU'en er grunnen, fordi jeg tror den er muligens en del år gammel (du ser hvem type ved linken under), så jeg lurer på, før jeg ber han om å kjøpe en ny en, kunne det vært en annen grunn til dette eller kan det være PSU'en som er feilen, evnt. SSD'en?

Jeg tror alle delene jeg har fått av han som ikke nylig har blitt kjøpt er ganske gammelt(minst 5-7 år).

Hva som er oppgradert:
CPU
CPU - Kjøler
RAM
Motherboard
Accessories (Corsair vifter, commander pro etc.)

Hva som ikke er:
SSD
GPU
PSU
2 Vifter
Asus Wifi Nettverkskort
Case (den som er lista nedenfor er urelevant, jeg bare tok en tilfeldig ATX case)

Hvis det er noe som er uklart eller noe som ikke er forstårlig/noe som mangler, så er det bare si ifra! Tusen takk for hjelpen på forhånd.

Deler:
https://pcpartpicker.com/list/4BfV3y

Hvis det hjelper, så er det bluescreen crashes, og dette er alle jeg har fått så langt:
Har prøvd flere versjoner av windows, så det er ikke noe feil med Windows installeringen.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO
0xc0000185
Sist endret av TahSquid; 25. januar 2022 kl. 04:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rart om PSU skulle forårsake problem først etter en reboot.

Du nevner et "Asus Wifi Nettverkskort". Hva er det?
Jeg ville prøvd og laste ned win 10 fra bulta og prøvd det.
TahSquid's Avatar
Trådstarter
20 1
Sitat av meitemark Vis innlegg
Rart om PSU skulle forårsake problem først etter en reboot.

Du nevner et "Asus Wifi Nettverkskort". Hva er det?
Vis hele sitatet...
Denne her spesifikt.
https://www.komplett.no/product/8000...-nettverkskort

Har lest mye om low power voltage fra andre forums, men andre steder står det at det ikke kan være årsaken i det hele tatt, så jeg er litt forvirra.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg ville prøvd og laste ned win 10 fra bulta og prøvd det.
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om, er det noe link til dette her xD
Sist endret av TahSquid; 25. januar 2022 kl. 10:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forsøk å starte maskinen med så lite hardware koblet til som mulig, gjerne med den integrerte gpu-en og kun én rambrikke dersom du har flere.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg ville prøvd og laste ned win 10 fra bulta og prøvd det.
Vis hele sitatet...
Laste ned en piratutgave av et OS er en generelt dårlig ide. Og tungvindt når det kan gjøres direkte fra produsenten.

TahSquid: Du sier du laster ned Windows igjen og igjen. Har du ikke laget en USB-installasjons disk er det på tide at du gjør det. Finn deg en USB-brikke på 8GB eller mer og følg oppskrift nummer 2 her:

https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10

Pass på at du under installasjon fjerner alle partisjoner som er på SSD (hvis det er noe på de fra før av som er viktig bør det være tatt en kopi av det og lagt et annet sted som ikke er på den maskinen du installerer OS på). Bare fjern partisjoner, ikke opprett nye, det klarer windows helt fint selv.
TahSquid's Avatar
Trådstarter
20 1
Sitat av meitemark Vis innlegg
Laste ned en piratutgave av et OS er en generelt dårlig ide. Og tungvindt når det kan gjøres direkte fra produsenten.

TahSquid: Du sier du laster ned Windows igjen og igjen. Har du ikke laget en USB-installasjons disk er det på tide at du gjør det. Finn deg en USB-brikke på 8GB eller mer og følg oppskrift nummer 2 her:

https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10

Pass på at du under installasjon fjerner alle partisjoner som er på SSD (hvis det er noe på de fra før av som er viktig bør det være tatt en kopi av det og lagt et annet sted som ikke er på den maskinen du installerer OS på). Bare fjern partisjoner, ikke opprett nye, det klarer windows helt fint selv.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være en dritt, men jeg er ikke helt mentalt tilbakestående. xD
- Jeg sletter den gamle windows versjonen/formaterer SSD'en før jeg installerer en ny en.
- Jeg har 16 GB med storage på USB brikken.
- Jeg bruker Windows 10 fra den offisielle Microsoft nettsiden.

Jeg har hatt flere PC'er som jeg har bygget selv, har bygget flere PC'er før for andre og lastet ned windows på de uten problemer, så jeg veit hvordan prosessen fungerer. Dette er første gang jeg har løpt inntil problemet jeg har nå.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Forsøk å starte maskinen med så lite hardware koblet til som mulig, gjerne med den integrerte gpu-en og kun én rambrikke dersom du har flere.
Vis hele sitatet...
Hm, jeg kan prøve. Gir oppdatering soon.

Oppdatering:
Har gitt opp, fortalte at han skulle retunere delene å kjøpe seg en Komplett PC. Fikk aldri noe tilbake, så gidder ikke å kødde med deler som ikke fungerer
Sist endret av TahSquid; 25. januar 2022 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan godt være GPU, ta ut GPU og test med en annen en.