Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3455
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er på femte året AAP så det sier jo seg selv om hvor syk jeg er.
Jeg har akkurat flytta inn i egen leilighet, bodd hos moren min i 3 år, bodd alene en gang før, så er ikke helt nytt. jeg er 22 år btw.
når jeg bodde hjemme så fikk jeg utbetalt 12k til å gjøre hva jeg ville med, ok, jeg måtte betale noe husleie hos mor og. men hadde en del mer å leve på enn nå.
Problemstillingen min er følgende: Jeg har en grunnsats på å leve i mnd på 6400,- Jeg har bodd snart 2 Måneder i denne criben, I desember fikk jeg 5400, og det var liksom med juletillegg? Hadde møte med nav drittsekken noen dager før, og han sa i jula får alle ca 2k mer, jeg fikk 5400 når jeg egentlig skulle ha 8400.
Nå denne måneden så har jeg fått 3900,- i bostøtte, og noe fra nav.

Jeg har sendt melding til NAV og spurt om dette, som jeg spør om her.
Jeg har utgifter som Psykolog, og legetime, til frikortandelen er nådd, jeg er også et menneske som også fortjener å ha noen godestunder, selvom jeg er psykisk syk og ikke kan jobbe og mange i samfunnet ser på som en lat fyr bare. Jeg er på femte året AAP, jeg vil søke om Ung Uføre, noen råd om hvordan jeg burde gå frem? Jeg har fire tunge psykiatriske diagnoser, Depresjon, GAD, Unnvikende PF, Sosial Angst,

Noen som har tips til hvordan gå frem på rettigheter til livsopphold og søknad om Ung uføre? Skulle ønske jeg var et normalt menneske, som ikke er som jeg er og kunne jobbet og tjent ganske greit og ha det bra med meg selv, men nei sånn er ikke livet mitt så jeg må ta utgangspuktet fra det og gjøre det beste ut av det, vil også legge til at jeg aktivt gjør ting for å bli bedre psykisk, jeg trener styrke, går tur, bruker mye tid på å lage sunn mat, lære om ernæring,kosthold, hva som er bra for psyken og kroppen gjennom kosthold, prøver å være sosial, ruse meg mindre osv osv osv. Skriver tråden anonymt fordi jeg gidder ikke å kanskje identifiseres eller ha brukeren min tilknyttet til disse detaljerte tingene rundt livet mitt.............. Ellers ønsker jeg folk her alt godt
Du søker om livsupplerende stønad på sosialen. Og lister opp hva du søker til, så klager du på vedtaket hvis du ikke er fornøyd.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NoItsNotMe Vis innlegg
Du søker om livsupplerende stønad på sosialen. Og lister opp hva du søker til, så klager du på vedtaket hvis du ikke er fornøyd.
Vis hele sitatet...

Jeg er jo allerede under AAP, og skal egentlig ha 6.4 k til Livsopphold? Har jeg rett til xtra fra Økonomisk Sosialhjelp da? ......
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hele NAV systemet er forvirrende, de sa det i KLARTEKST Fra første møtet når jeg flytta inn at jeg får 6400,- til Livsopphold. Også skjer det motsatte. Anyways. Noen som har råd til å gå frem med at jeg vil søke om Ung Uføre? Jeg tenker nok å si det klart og tydelig til dem og fastlegen min. Det er jo en lang prosess på 8 Måneder. ... Opplever noen ganger en spydig tone/talemåte fra veiledere, og dårlig info, men det driter jeg i! Jeg har rettigheter!
BRAND ∞ STRONG
AAP beregnes etter størrelsen på inntekten du har hatt. Hvis du fikk AAP når du var 17 så kan det ikke være rare greiene.
Arbeidsavklaringspenger og livsopphold er to forskjellige ting og hva du sitter igjen med kommer an på hvor dyr husleie du har
og hva har du tjent tidligere i livet. Er beløpet mindre en hva satsen for livsopphold er kan søke om supplerende støtte.

Dette er noe du må ha kontroll på selv, ikke NAV.
Sist endret av vindaloo; 24. januar 2022 kl. 07:12.
Dette henger ikke helt på greip det du sier, du fikk 12k når du bodde hjemme. Men har en AAP-sats på 6400 du omtaler som livsopphold.
"Drittsekken" på NAV kan forvekslet det med at du faktisk får AAP noe du tydeligvis ikke gjør. AAP er en dagsats som du får utbetalt pr hverdag, typisk vil du få dagsats x 10 over en 14 dagers meldekort periode. Men dette gjelder jo tydeligvis ikke deg.

Så da får du vel sosialstønad. Livsopphold og dekket boutgifter.

Du burde finne all relevant info på nav.no så blir det litt lettere å hjelpe deg.

- Snakk med behandlere om å få søkt ung ufør.
Jeg har vært i nesten akkurat lik problemstilling, men har nå gått veien om ung ufør. Har gått på et studium som jobber med sosiale rettigheter, så visste en del om hva jeg hadde rett og krav på, samt hvordan man skulle gå fram hva søknaden og innvilgelsen av ung ufør gjelder. Du kan sende meg en PM, så kan jeg prøve å gi deg et utgreiing av beste evne��

Følger deg 110% om ønsket om å være "normal" eller "vanlig" i samfunnets øyne, da prisen er høy å betale når en plasseres i utenforskapet!
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette henger ikke helt på greip det du sier, du fikk 12k når du bodde hjemme. Men har en AAP-sats på 6400 du omtaler som livsopphold.
"Drittsekken" på NAV kan forvekslet det med at du faktisk får AAP noe du tydeligvis ikke gjør. AAP er en dagsats som du får utbetalt pr hverdag, typisk vil du få dagsats x 10 over en 14 dagers meldekort periode. Men dette gjelder jo tydeligvis ikke deg.

Så da får du vel sosialstønad. Livsopphold og dekket boutgifter.

Du burde finne all relevant info på nav.no så blir det litt lettere å hjelpe deg.

- Snakk med behandlere om å få søkt ung ufør.
Vis hele sitatet...

Jeg går på AAP JO? Har du lest tråden eller? Men de trekker mye fra husleia. "Henger ikke på greip"

Hvorfor er du nedlatende mot meg? Når du ikke engang leser tråden ordentlig? Da kan du la være skrive noe i det hele tatt, virker ikke som du har noe peiling på systemet. Jeg har vært i systemet siden jeg var 16. Må vel bare rakke litt ned på meg du. Vennligst ikke skriv noe heller.
Hei jeg har langt over snittet erfaring med NAV så det blir altfor personlig å utbrodere her. Jeg har hatt AAP i mange år.

Du kan fint gå på AAP uten å mota AAP stønad. Da dette er to forskjellige vedtak.
Et vedtak er for tiltaket som gir deg rett på arbeidsretta tiltak og et vedtak er for stønad.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Hei jeg har langt over snittet erfaring med NAV så det blir altfor personlig å utbrodere her. Jeg har hatt AAP i mange år.

Du kan fint gå på AAP uten å mota AAP stønad. Da dette er to forskjellige vedtak.
Et vedtak er for tiltaket som gir deg rett på arbeidsretta tiltak og et vedtak er for stønad.
Vis hele sitatet...
Ok. Var ikke meninga å være spydig. Når jeg bodde hos mor fikk jeg 12k i måneden.

Det var mye lommepenger lol bodde nesten gratis.

Husleia mi er på 9605,-

AAP 12k. Så hvis jeg skal få 6400 i livsopphold så henger jo ikke de AAP 12K på greip.
De har sagt de trekker fra trygd til husleia.

Også får jeg bostøtte. 1500 til strøm, og 2400, det fikk jeg ihvertfall for desember måned. Men nå har jeg ikke råd til mye pga ukentlig psykolog og lege, Psykolog: 375 kr Lege: 280 kr. Pr uke.
Så er det kredittgjeld, jeg betaler 300 i mnd. Gjenstår 4400. Wifi/tv inkludert i leia.

Så er det ukentlig mat og drikke + snus.

Mobil : 500 imnd


Ja. Så det er lite trivelig å ikke ha råd noe som helst utenom d nødvendige... ut på tur med gutta, tja sjeldent. Ta med en dame på date tja fattig kar, vil jeg være med han igjen? De kan jo bare gå på onlyfans de neida lol.

Jaja psykisk sykdom er masse lidelse nok, så skal man også lide enda mer i NAV systemet og i "verdens beste land"
Skjønner dette er frustrerende men du må nok engasjere deg litt mer i detaljene her.
AAP penger utbetales hver 14. dag etter at du har levert meldekort, gjør du det?
AAP er en inntekt du skatter av og hva du bruker de pengene på er likegyldig. Med mindre du søker sosialhjelp.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
AAP beregnes etter størrelsen på inntekten du har hatt. Hvis du fikk AAP når du var 17 så kan det ikke være rare greiene.
Arbeidsavklaringspenger og livsopphold er to forskjellige ting og hva du sitter igjen med kommer an på hvor dyr husleie du har
og hva har du tjent tidligere i livet. Er beløpet mindre en hva satsen for livsopphold er kan søke om supplerende støtte.

Dette er noe du må ha kontroll på selv, ikke NAV.
Vis hele sitatet...
Du sier ikke spesifikt hva jeg må ha kontroll på? Nei jeg har ikke jobba, hadde min første rusutløste psykose når jeg var 17 og føler livet mitt er mer eller mindre ødelagt og over etter det, hatt 4 psykoser til, ofte i benzo abstinens fordi leger ikke ville gi meg en pille med valium eller nedtrapping ... da var jeg 19. Hva skal jeg ha kontroll på? NAV har vel en jobb å gjøre? Nav ansatte og systemer kan være noen ordentlige drittsekker. Folk som har tjent litt for mye i arbeidspraksis eller lignende har måtte betale tilbake en del, selvom de sendte meldekort og gjorde alt nav sa. Men så sier de "det må du ha tenkt på selv" eller hva med NAV skandalen?


Og angående at livet mitt er ødelagt etter psykoser og rus r jeg veldig overaska at jeg ikke har tatt selvmord.... fikk det nesten til to ganger da... ja de psykisk syke er lite verdt i kapitalist samfunnet, hvem bryr seg om at en skattesnylter tar livet sitt? Verden gjør meg F kvalm... og de løgnhalsene og rasshølene som sitter i regjeringa nå!
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Skjønner dette er frustrerende men du må nok engasjere deg litt mer i detaljene her.
AAP penger utbetales hver 14. dag etter at du har levert meldekort, gjør du det?
AAP er en inntekt du skatter av og hva du bruker de pengene på er likegyldig. Med mindre du søker sosialhjelp.
Vis hele sitatet...
HERREGUD! JEG GIDDER IKKE Å SVARE DEG MER ASS.
Jeg sender meldekort, går på tiltak gjør alt riktig! Jeg er ikke en idiot.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du burde slappe av litt, hvis du er sånn her mot nav folka skjønner jeg det er vanskelig å gå hjelp.
De over prøver bare og hjelpe deg.....
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du sier ikke spesifikt hva jeg må ha kontroll på?
Vis hele sitatet...
Du må ha kontroll på hva du har krav på og at du får det. NAV gjør sjeldent eller aldri det for brukere.
Lykke til.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du burde slappe av litt, hvis du er sånn her mot nav folka skjønner jeg det er vanskelig å gå hjelp.
De over prøver bare og hjelpe deg.....
Vis hele sitatet...
Jeg er høflig og saklig med NAV folka. Her blir jeg irritert på hvor undervurdert jeg blir av visse folk som svarer .
En bra begynnelse nå som det er nytt år og nye muligheter er å gå inn på nav.no å se på utbetalingene dine hva det faktisk er du får utbetalt. Ikke bare i sum men type støtte.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
En bra begynnelse nå som det er nytt år og nye muligheter er å gå inn på nav.no å se på utbetalingene dine hva det faktisk er du får utbetalt. Ikke bare i sum men type støtte.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg gjorde det nå

Det står AAP grunnsats. 810kr Dagen.

Også skattetrekk 1450,-

dette er hver måned.

So yeah. I Got that AAP.
Det høres jo riktig ut.
Jeg har litt mer men slettes ikke mye
Du bør søke bostøtte.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Snakka med hovedbehandleren min nå, hun sa det er riktig jeg får 4k i AAP. Og at jeg må snakke med en annen kar for supplering med Sosial Hjelp. HERREGUD FOR ET TREIGT OG VRIENT SYSTEM DETTE ER, men jeg gidder ikke å gå i offer rollen og være utakknemlig. Jeg får ganske god hjelp. I Usa hadde situasjonen vært annerledes.....

Jaja....
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det høres jo riktig ut.
Jeg har litt mer men slettes ikke mye
Du bør søke bostøtte.
Vis hele sitatet...
Har fått Bostøtte.

Det varierer hvor mye jeg får hver måned. Jeg fikk denne måneden for desember.

Hva med deg? varierer det også?
Jeg skal søke bostøtte for første gang nå og har forstått det som at den kan variere?
Det er første gang jeg får så lav AAP på grunn av at grunnlaget mitt er helt føkka etter korona2020
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dough Vis innlegg
Du kan fint gå på AAP uten å mota AAP stønad. Da dette er to forskjellige vedtak.
Et vedtak er for tiltaket som gir deg rett på arbeidsretta tiltak og et vedtak er for stønad.
Vis hele sitatet...
AAP står for Arbeidsavklaringspenger.

Når det gjelder trådstarter, for å få ung ufør, som det virker som du burde ha og kan ha krav på, må du ta dette opp med NAV. Ta også en prat med legen din. Forklar hvordan du har det og at du har lyst til å søke. Si at du ønsker forutsigbarhet og trygghet i hverdagen, at tilstanden din forverrer seg ved å forholde deg til søknader, papirarbeid, meldekort og uforutsigbare utbetalinger. At AAP-perioden din er straks over og du trenger stabilitet før du kan begynne å jobbe med deg selv og forsøke å leve et verdig liv med de kortene du har fått utdelt. Snakk også med psykologen din om disse tingene, han/hun vil etterhvert måtte skrive et uttalelse til NAV om deg, hva du strever med og hvordan framtiden ser ut.

Forhåpentligvis har du blitt utredet og vært i samtale om problemene dine tidligere? Be om utskrift av journal av legen din eller på annen måte få samlet din medisinske historikk, slik at du enkelt kan dokumentere at problemene dine strekker seg tilbake i tid. Gi disse dokumentene til NAV ved behov.

Du kan bli bedt om å delta på diverse tiltak og utprøvelser, men om du ikke er i fysisk eller psykisk i stand til dette vil legen og/eller psykologen din kunne skrive en anbefaling i mot dette og du kan få unntak.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men bare for og skjønne alt her, ink bo støtte osv hva er total summen dere får utbetalt per måned?
Jeg går på kvalifikasjons programmet og får utbetalt litt rett over 15k i månden. Det dekker alt mitt,MEN jeg jobber fra 7 til 15 5 dager i uka.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
AAP står for Arbeidsavklaringspenger.
Vis hele sitatet...
No shit? Hvis du skal kverulere på det skal jeg faktisk ta meg bryet med å laste opp vedtak så du får se selv.
Sitat av Dough Vis innlegg
No shit? Hvis du skal kverulere på det skal jeg faktisk ta meg bryet med å laste opp vedtak så du får se selv.
Vis hele sitatet...
Hva vil du oppnå ved å være så frekk? Last gjerne opp vedtaket ditt. Jeg mistenker at du blander oppfølgingsvedtak og vedtak om stønad. AAP er en stønad. Altså utbetalte penger.
Sitat av reklame Vis innlegg
Hva vil du oppnå ved å være så frekk? Last gjerne opp vedtaket ditt. Jeg mistenker at du blander oppfølgingsvedtak og vedtak om stønad. AAP er en stønad. Altså utbetalte penger.
Vis hele sitatet...
Ja forsåvidt, stemmer det. Vedtak for tiltak og AAP. Lett å blande, ser du på tråden her så var det ikke akkurat noe tydelig svar å få.