Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2318
Jeg har drevert å lest og sett videoer fra r/actlikeyoubelong. Dette handler om å late som om du skal være en plass, og det brukes ofte ting som refleksvest, stige, og en stor del selvtilitt. Har vurdert flere ganger å gjøre noe som dette, men lurer på hvor ulovlig dette er, og hva sjangsen for å faktisk bli straffet er. Dette er kanskje vanskeligere (eller lettere?) med korona som hærier, men tenker også på når ting blir litt mere vanlig. Dette er vel det jeg lurer på mest:

Dører der det er markert "ikke for uvedkommene" eller noe lignende. Anntar dette går under inbrudd? Ikke noe jeg har tenkt å gjør

Falske konsertbiletter, armbånd, saff t-skjorte, eller media pass. Gjør jeg dette er det ikke for å få være på konsert gratis, men for å gå inn, se seg litt rundt, også dra. Vet ikke om dette har noe å si med tanke på loven. Jeg anntar dette ikke går under forfalskning, men lurer på hvor straffbart det er?

Lyve til vektere eller andre. Er jo ikke lov å lyve til politi, men er vell lov å lyge til vektere eller andre, hvis de spørr hva jeg gjør? For eksempel å si at jeg er der for å se om det er god spenning i stikkontaktene

Så er det om det faktisk er noe sannsynlig at jeg blir annmeldt hvis jeg blir tatt for dette, og forteller hva jeg gjør til vekter, politi eller ansatte, hvis jeg blir tatt? Har ikke planer om å gjøre noe hærværk eller noe sånnt, vil bare se meg rundt

Er det noen andre som driver med dette, og har du noen tips?
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er jo å gå inn på andres private eiendom og det er jo ikke lov... spesielt hvis det står ingen adgang.

Prøver du å lure deg inn andre plasser, og forkledd som vekter...så er det jo straffbart hvis du blir tatt.

Er en litt morsom svensk serie som heter "friheten" på viaplay.

Handler om ganske noe annet ( siden det handler om å svindle andre) , men igjen utgi seg for å være noen andre og få tilgang på plasser ved å kle seg ut.
Det gå vel under innbrudd" uberettiget å skaffe seg adgang til en annens hus eller et annet sted som ikke er fritt tilgjengelig"
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøver du å lure deg inn andre plasser, og forkledd som vekter...så er det jo straffbart hvis du blir tatt.
Vis hele sitatet...
Å kle seg ut som vekter blir kanskje å ta det litt lang, men arbeidsklær og refleksvest så er jeg ikke "forkledd"
Sitat av peanøttlim Vis innlegg
Å kle seg ut som vekter blir kanskje å ta det litt lang, men arbeidsklær og refleksvest så er jeg ikke "forkledd"
Vis hele sitatet...
Tror ikke graden av forkledningen er poenget, du tar deg uansett inn på privat eiendom hvor du ikke har lov å være.

Det gjelder om du tar på vekter kostyme så godt som løsbart og frakk eller sivilklær.
Om noe så skulle man tro vest eller annet kostyme gjør det værre om du blir tatt da du regelrett har lurt deg inn.
Sist endret av Yohoja; 18. januar 2022 kl. 21:31.
Blir vel på en litt annen måte med meg.. Men jeg har gulblink på bilen pga jobb langs vei (Veisikring) Her i byen så står køen cirka 2-3km igjennom byen hver dag mellom 13.30-17.00 Jeg skrur da på gulblink og har gjerne ei reflexjakke på meg og kjører over torget og slipper unna med og kjøre 50meter veldig forsiktig og Vipps så er jeg unna køen og på riktig vei. Har blitt «stoppet» en gang da Onkel lurte på hva jeg gjorde, svarte bare da at jeg telte kummer Men det er vel straffbart og lyve til politiet når jeg tenker meg om…
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det beste er nok å spille på eieren / den som anmelder.

Domstolene ser formelt på dette. Har du brutt deg inn, så har du brutt deg inn. Deretter ser de på formidlende omstendigheter o.l., som f.eks. at det var en nødsituasjon. At du tok deg inn for egen fornøyelse tror jeg ikke faller inn under slike formidlende omstendigheter.

Derfor er det bedre å ikke bli anmeldt eller sørge for at anmeldelsen evt trekkes fordi eieren forstår hva du gjorde, og at du egentlig kun hadde ærlige intensjoner. Jeg ville iallefall lett trukket en slik anmeldelse så lenge jeg ikke lider noe tap som følge av innbruddet ditt.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Men det er vel straffbart og lyve til politiet når jeg tenker meg om…
Vis hele sitatet...
Nei du har kun plikt til å:
- Identifisere deg, oppgi et par opplysninger (arbeidsstilling for eksempel)
- Følge politiets pålegg
- … et par andre ting, husker ikke hva …
- Vitneplikt om du blir innkalt som vitne, du kan ikke lyve.

Men med alt annet kan du gjøre hvafaen du vil.
Jeg jobba på et hospits i Oslo og der var det en kar som skrøt av at han hadde en Oslo kommune refleksvest hab tok på seg og så gikk inn på typ eldreboliger og sa han skulle sjekke noe elektrisk eller noe på rommene til beboerne før han rundstjal dem. Nevnte det faktisk for politiet en av gangene de var på besøk fordi fuck det der rett og slett, også skryte av det i tillegg. Han ble arrestert og forsvant ikke lenge etter men ikke for det. Han skulle inn å sone allikevel og hadde ikke møtt.