Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2866
Fuck Mr. Plod!
sikker flere her som har opplevd å havne på gata i en kort periode som ung eller voksen. dette har skjedd meg å, jeg går gatelangs uten penger, mat og er trøtt som fy.

dette skjedde meg veldig nylig (2 dager siden)


men hva burde man gjøre hvis man er på gata i oslo på vinteren klokka 03.00?

er det bare å bite i det sure eplet? eller er det noen mer strategiske måter å føle seg best/komme seg igjennom dagene.

personlig brukte jeg buss/trikk for å ta noen powernaps.
har ikke noe særlig erfaring å komme med, men vil bare kommentere at jeg ønsker deg lykke til og håper du finner ut av situasjonen fort
Kjip situasjon å havne i, særlig på vinterstid. Har ikke vært der selv, dog, så
kan strengt tatt ikke uttale meg.
Men det fins jo tilbud om gratis husly og mat for trengende.

Sjekk her, f.eks.:

https://kirkensbymisjon.no/arbeidsfelt/boligtiltak/
Den tiden jeg ikke hadde noe sted å sove som mindreårige i Oslo så sov jeg bare i vaterlandsparken, kan ikke huske å ha blitt rana i løpet av de 2 ukene jeg gjorde det. Hvordan jeg hadde råd til mat å daglig inntak av speed husker jeg ikke, kommet til konklusjonen at folk bare har dela et mekk til meg.
Dette var på sommeren da.
Sist endret av Speedfrik; 19. desember 2021 kl. 20:07.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
har ikke noe særlig erfaring å komme med, men vil bare kommentere at jeg ønsker deg lykke til og håper du finner ut av situasjonen fort
Vis hele sitatet...
de dagene er over nå :P men er mest ute etter hva man strategisk sett burde gjøre i en slik situasjon om man skulle havne der igjen

Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Den tiden jeg ikke hadde noe sted å sove som mindreårige i Oslo så sov jeg bare i vaterlandsparken, kan ikke huske å ha blitt rana i løpet av de 2 ukene jeg gjorde det. Hvordan jeg hadde råd til mat å daglig inntak av speed husker jeg ikke, kommet til konklusjonen at folk bare har dela et mekk til meg.
Dette var på sommeren da.
Vis hele sitatet...
ja, er jo mye greiere på sommeren hvor man kun kan legge seg ned på gresset men om vinteren så er det en annen sak
Sist endret av Nøddy; 19. desember 2021 kl. 20:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare passe på å ha nok med klær, så kan du så å si legge den ned hvor som helst å bare dra ned lua med arma i kryss, gjerne ha det i en sekk hvis det blir for varmt på da'n.
Shit as. Nesten havna der selv. Har heldighvis en familie som ikke hadde latt meg gjøre d. Og noen venner hvor jeg nesten alltid kan krasje. Drev med benzo,speed,heroin. Og gjør det iblant enda, men har egen bolig. Hva er din situasjon?
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Samael99 Vis innlegg
Shit as. Nesten havna der selv. Har heldighvis en familie som ikke hadde latt meg gjøre d. Og noen venner hvor jeg nesten alltid kan krasje. Drev med benzo,speed,heroin. Og gjør det iblant enda, men har egen bolig. Hva er din situasjon?
Vis hele sitatet...
jeg gjorde det av fri vilje. jeg har selv hjem hvor jeg kunne dra.
Hvis du drar på legevakta så skal du få et sted å være. Prindsen, eller annet lavterskel skal være tilgjengelig. I verste fall må du dele rom med mange på prindsen og ikke engang ha seng, men du er varm og får mat ihvertfall
Ly/varme, drikke og mat, i den rekkefølgen er jo hvis du strander i ødemarken. En bwtongjungel kan vel sammenlignes med det?

Godt med klær ville vært min pris.
Hva du gjør kl 3 i Oslo på vinteren? Gå deg varm, eller legg deg et lunt sted. Pass på kulden fra bakken. En og en halv time får du varmen i Østbanehallen.
Beklager skrivefeil og grammatikk, skriver ikke mye og mangler mye av grunnskolen. Med dette sagt så la meg bare si at det er en kjip situasjon, det er vanskelig men trikset i starten om man vil unngå offentlig tilbud, spesielt på vinteren er som følger :

Se skitten ut, uten å faktisk vere skitten. Hold deg alltid ren og så luktfri som mulig men se alltid litt skitten ut, folk er mye mer villig til å hjelpe me en kaffe kopp/vann flaske eller små penger om du ser skitten å ikke lukter.

Har du dårlig med kler finn papir, papp, tøy osv i søppla som ikke lukter eller er våt, er det vått kan det vere livsfarlig og pakke inn under klær avhengig av temperatur. Også drit i hvordan du ser ut. med mindre du er mindreårig, for da ser politiet eller sikkerhet byråer som regel en extra gang på deg og noterer det ned og melder ifra videre.

Finn natt åpne bensin stasjoner, flere av dem. Bruk en ukes tid på hvær til du finner ut når det er minst folk der og når personalet som er hyggeligst jobber. På den måten finner du de personene som er villig til å la deg varme deg og karnsje spandere en kaffe å pølse en gang iblant. Sånne snille ansatte har reddet livet mitt mer enn en gang.

Dumpster diving er en reell måte å finne litt mat og nyttige ting, men vær forsiktig på hva du spiser, noe som kan se bra ut å spise der og da kan gi alvorlige konsekvenser senere, så lukt nøye, se nøye å gjerne bryt maten litt opp for og se hvordan det er og lukter på innsiden før du gomler det i det, er det veldig ferskt og fint, ta vare på det til senere.

Om du har kommet deg til et stadiet hvor du innser at dette kan vere livet ditt i en lengere periode så er du nødt til å sette opp en base camp, helst litt ute i skog og mark men aldri en dag lengere unna nermeste større by. Det er her du hovedsakelig samler alle tingen du trenger som varer mer permanent og hvor du kan sette opp en vaskestasjon for deg selv og klær. Spre disse tingene gjerne over en 2-3 forskjellige camps/hideaways, alltid ha små bål når nødvendig med bål å vær sikker på at det ikke er enkelt og finne. Noen blir å finne minst en av dem iløpet av en lengere periode så derfor du trenger backupp plasser med litt stuff lagra å et basic shelter.

Bruk bibliotek og les bøker om overlevelse, fauna i ditt område, lese et par medisinske bøker kan også vere veldig viktig for du kommer til å skade deg selv på ett eller annet tidspunkt og du må lere deg å ta deg av det selv eller vite om du må tilkalle hjelp. På biblioteket kan du også bruke finn, hvor du kan finne folk som gir bort ting du blir og trenge, forklar dem situasjonen din, hvorfor du trenger det og ver ydmyk. Du trenger disse tingene mer enn ola nordmann som vil resturere en gammel hammer eller sy et håll i et klesplagg du desperat trenger.

Når du nå er et få antall mnd inn i dette livet og har samlet deg opp en del redskap, kler, og en trygg ish plass å vere så er neste steg å tenke langtids overlevelse, og dette betyr at du må lere deg å jakte/fiske, og igjenn da er det tilbake til biblioteket for å lære deg dette. Små buer for jakt av småfugl og snarer for småvilt. Og ofc du finner alltids noen som gir bort en fiskestang på finn. Hvordan du bevarer denne fangsten lengst mulig er og noe du kan lere på et bibliotek.

Dette blir litt langt nå men tror du skjønner greia. Så blir bare og avslutte med og si for med så var dette min virkelighet i nord norge for en 20+ år siden så er en stund siden. Tenker mye på den tiden på godt og vondt og noe som kommer igjenn er hvordan dagens teknologi er idag i motsetning tilda, så kan anbefale anskaff et lite solcellepanel og en oppladbar lys kilde, hadde kunne drept for det på den tia. Lykke til.