Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5498
Skal til Amsterdam i slutten av måneden.

Noen som har leid bil og vet noe om parkeringsmulighetene rundt sentrum?

Noen som har et hotell å anbefale som ikke er helt sentralt(koster mye og får lite for pengene) som har gode kollektivmuligheter til sentrum?

Er ikke en røykeferie, men kunne tenkt meg en blås eller to under oppholdet.
Hva er status i Amsterdam pr. dags dato, ser at de igjen i 2021 var snakk om å nekte turister tilgang på coffeshop.
Sist endret av user22; 18. juli 2021 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er mange luringer der som venter på å gni penger ut av deg. Vær obs på useriøse hotell og utleiere. Vær jævlig kritisk.

Ville anbefalt å parkere utenfor byen
Sist endret av Jerna; 18. juli 2021 kl. 21:30.
Trådstarter
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det er mange luringer der som venter på å gni penger ut av deg. Vær obs på useriøse hotell og utleiere. Vær jævlig kritisk.

Ville anbefalt å parkere utenfor byen
Vis hele sitatet...
Har vært i amster 2 ganger før, vet det er mange svindlere der, men det er 5+ år siden.
Bare når vi landet på flyplassen kom det haugevis av pirattaxier og hvisket inn i øret vårt eller folk i sentrum som ville selge ting eller spørre om penger. Derfor jeg tenkte å leie bil + ta kollektiv når jeg fyrer, så jeg slipper å deale med taxisjåfører. Ser at de igjen snakker om å nekte turister coffeshops, må jeg virkelig stå og "fiske" ?
Sist endret av user22; 18. juli 2021 kl. 21:37.
En gang i tiden bodde jeg på https://www.campingzeeburg.com/ under en biltur. Det var såpass greit at jeg valgte å bo der for et par år siden også. Fremdeles et ganske fint sted! Kjenner etterhvert flere som pleier å ta inn her på sommerstid. Har ikke hørt noen som klager.
Sitat av user22 Vis innlegg
Ser at de igjen snakker om å nekte turister coffeshops, må jeg virkelig stå og "fiske" ?
Vis hele sitatet...
Alt er som en før

Jo lengre bort fra sentrum jo billigere parkering men du får dagspriser både på offentlig gateparkering og i parkeringshus som Qpark.

Tror det skal gå greit å finne priser under 20 € utenfor sentrum hvis du bruker litt tid på å undersøke.
Sist endret av KnutAnkhAton; 18. juli 2021 kl. 22:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger ikke betale parkeringsbøter fra Nederland
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Du trenger ikke betale parkeringsbøter fra Nederland
Vis hele sitatet...
Tror du tar 100% feil. Er også snakk om leiebil i følge ts, så parkeringsgebyr blir nok krevd inn i etterkant + et heftig admin gebyr :-)
Er ett møkka hotell som heter West side inn - ganske deprimerende (men greit nok). Var her for mange år siden. 5 min å gå til trikkestoppet, turen tar 20-25 min til A'dam Centraal.
https://youtu.be/QRP7NvoroOc


Jeg vet om et par andre steder men vil ikke skrive offentlig, PM meg om du vil


Ta det helt med ro angående røykings, jeg kom nettopp hjem fra NL. Alt er som før, og er ikke sikkert det kommer til å bli noe forandringer i det hele tatt.

Om det blir forbud for turister i A'dam neste år - så kommer turistene bare til å dra til andre byer for å kjøpe, eller de kjøper av dealere ute på gata. Varierer også hvor mye disse sjappene faktisk følger lovene. Egentlig har dem bare lov å ha max 500g inne i butikken, og dem kan selge opptil 5 gram per kunde... Men er ikke alle som følger disse reglene 100% alltid

Vet det er klisjè nærmest, men NL er mye mer enn bare A'dam! Når du kommer vekk fra A'dam/R'dam så er det ikke fullt av folk som skal scamme deg eller spør deg om penger hele tida. Tror det skjedde 1 gang på de to mnd jeg var i Utrecht... I A'dam var det opptil flere ganger daglig, dette er noe som har kommet etter covid-greiene starta... Trist



Hvis noen skal ha tak i Molly/ecstasy/Coke, så prater du med øst-europeerne som kjører sykkeltaxi i RLD.
De tar overpris for Molly/x men de har bra varer. Forvent å betale halvparten av hva du gjør i Norge, men du kan finne mye bedre avtaler hvis du kjenner noen.

Crack, speed og heroin er nok lettest å få tak i hvis man spør junkiene som henger rundt Vijzelgracht, eller folka som henger ved De Pijp på natta (metroen). Finnes også masse dop-grupper på telegram



Noen coffeeshops jeg anbefaler:

- The Stud, min favoritt
- Kashmir Lounge
- Tweede Kamer
- Coffeeshop Amsterdam (gamle dampkring hvis jeg ikke tar feil?)
- The Corner
- Best friends (ingen super-varer men greie priser)
- El Marssa
- Johnny
- De Overkant Hortus
- T'grasje / The grass (Utrecht)
-Freedom (Utrecht)

Boerejongens er også bra men alle jeg kjenner i A'dam sier kvaliteten har tapt seg noe de siste to årene.

Unngå å kjøpe fra:

Bluebird(skuffa), Barneys(overpris), Gray Area (samme som barneys, hadde bra rykte før), Bulldog, Yin Yang(bøff).

Vær generelt skeptisk til alt og alle i RLD.

Møtte forresten en idiot som hadde betalt med kortet sitt hos hora hans, hun hadde sett koden og bøffa han for €3.000 på fem minutter. Ikke vær dum (du har ikke spurt, men jeg skriver det her til advarsel for alle)

Edit: skrev feil, det er ikke "Freedom" den heter, men "Pleasure". Huska ikke riktig

My bad, glemte noe igjen....

Jeg tror det er en lov i NL om at det ikke er lov å parkere og sove inne i bilen sin på offentlig sted, men skal ikke si det 100% sikkert.

Hvis du vil ta sjansen så vet jeg om steder rundt Utrecht hvor dette er trygt. Du kan også vurdere å leie telt og campe selvfølgelig. Sjekk ut "Zeeburg Camping" f.eks.

Glemte noen flere coffeeshops som er bra:

- Centraal (Hvis du nettopp har kommet av toget fra Schiphol og bare vil ha noe å røyke kjapt så går du hit. Bra greier til relativt greie priser)

- Stones (Var i RLD i gamle dager, nå har dem flytta)
- Katsu (Bra hasj)..... Club Media(Bra weed). Disse ligger ca. 50 meter fra hverandre.
Sist endret av WouwseP; 22. juli 2021 kl. 06:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for et godt og utfyllende svar!
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Jeg tror det er en lov i NL om at det ikke er lov å parkere og sove inne i bilen sin på offentlig sted, men skal ikke si det 100% sikkert.
Vis hele sitatet...
Det er 100% riktig. Det er derfor ikke uvanlig å bygge om varebiler til anonyme stealth-campere i Nederland.
Q-park parkeringshus utenfor byen, da får du også en fri billett tur/retur med bussen.

Sist jeg brukte dette i 2019 så kosta det 5euro døgnet, som er vilt mye billigere en inne i byen. Og jeg fikk lada bilen min gratis.
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Du trenger ikke betale parkeringsbøter fra Nederland
Vis hele sitatet...
Nei, men i Amsterdam tauer se bare bilen istedenfor.

Til ts, sjekk booking.com bare
Sist endret av Darkbull; 24. juli 2021 kl. 12:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.