Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5105
Plutselig en dag,for omtrent en uke siden, gikk PC'en min av.
"Jaha", tenkte jeg, tok meg en pause, og tenkte jeg kunne skru den på igjen om litt. Den gang ei! Den var helt død. Ingen respons når jeg trykket på knappen.

Nå har jeg brukt google og mine egne forholdsvis labre kunnskaper til feiltesting en ukes tid, til ingen nytte, så da kom jeg hit.

Status nå er at det er strøm både på skjermkort og hovedkort (diverse logoer og lys lyser og jeg kan lade greier via USB). Hovedkort har jeg testa to forskjellige siden jeg hadde et ekstra liggende. Jeg har prøvd å starte den både med påknapp, resetknapp og skrujernmetoden for å se om det rett og slett var panelet på kabinettet som var røket.

Jeg har også testet å fjerne/flytte rundt på rambrikker for å se om det kunne være en av dem som var problemet, men meg bekjent ville den da i det minste startet.

Er det noen som har noe annet jeg kan prøve? Om det er en defekt del som må handles inn ville det jo være en fordel å få bekreftet hvilken det var før jeg raida komplett...

Hardwareliste:
AMD Ryzen 7 3700X
ASUS ROG Strix B550-F
ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB
Corsair CX650M, 650W PSU
Corsair Force Series MP600 500GB M.2 SSD
Høres ut som død PSU egentlig. Har du prøvd å resette cmos batteri?
Trådstarter
5 0
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Høres ut som død PSU egentlig. Har du prøvd å resette cmos batteri?
Vis hele sitatet...
Har prøvd cmos reset også ja, burde kanskje nevnt det i originalinnlegget.

Kan det være død PSU når den gir strøm til komponentene? Skjermkortet gir meg fornøyde hvite lys
Har du sjekket om alle sikringene er i orden? Det kan være sikringer på kortene også.
Trådstarter
5 0
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du sjekket om alle sikringene er i orden? Det kan være sikringer på kortene også.
Vis hele sitatet...
Jeg vet, helt ærlig, ikke hvor jeg skal begynne å lete etter sikringer en gang...
Sitat av Kjelladin Vis innlegg
Har prøvd cmos reset også ja, burde kanskje nevnt det i originalinnlegget.

Kan det være død PSU når den gir strøm til komponentene? Skjermkortet gir meg fornøyde hvite lys
Vis hele sitatet...
Hvis du har anledning til å låne en psu som driver PC'n din ville jeg prøvd det.
Det kan kanskje være at foreksempel 12volt virker men 5volt virker ikke. Siden du har testet på et annet hovedkort.
Trådstarter
5 0
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hvis du har anledning til å låne en psu som driver PC'n din ville jeg prøvd det.
Det kan kanskje være at foreksempel 12volt virker men 5volt virker ikke. Siden du har testet på et annet hovedkort.
Vis hele sitatet...
Har nå lånt en annen PSU, og problemet er det samme. Fremdeles null respons
Javel. Rart.
Og siden du har testet to forskjellige hovedkort også...
Har du prøvd å starte PC'n uten skjermkortet i? ASUS ROG Strix B550-F har både display port og HDMI, sant?
Sist endret av Arex_x; 21. mars 2021 kl. 20:31.
Trådstarter
5 0
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Javel. Rart.
Og siden du har testet to forskjellige hovedkort også...
Har du prøvd å starte PC'n uten skjermkortet i? ASUS ROG Strix B550-F har både display port og HDMI, sant?
Vis hele sitatet...
Da var svaret funnet. Når skjermkortet var borte startet den med en gang.... Noen som vet hva feilen kan være? Kan være grei info å ha når jeg skal krangle med komplett om reklamasjon
Vanskelig å si.
Kan høres ut som en feil (kortslutning) på skjermkortet trekker en så stor strømstyrke at strømforsyningen bare slår av strømmen.
Se nøye på skjermkortet. Ta av all plast og deksel. Ser du noe som er svidd eller noe som ser ut som det mangler?
Se også på innstikkssporet om noen kontakter er bøyd/skadet.