Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5037
Ønsker å ta bilde av en vanndråpe og en luftgeværkule som kolliderer i lufta. Bruker Arduino UNO og har fin kontroll på timing, kamera, blits og vanndråpe, men sliter litt med å finne en god løsning for utskyting av kulen.

Problemet er litt at kulen må skytes til eksakt riktig tid (etter at dråpen er sluppet). Tenker derfor å bruke en magnetventil som denne for å trigge noe trykkluft inn i et rør med passe diameter.

Har magnetventilen og styringen for den, men mangler resten.

Har dere noen lure forslag til hva jeg kan bruke?
Du må beise sjarken!
FInn et passende metallrør og ei stålkule ah hjullager type..
Vil ikke en servo på avtrekkeren bruke like lang tid hver gang?
http://www.cameraaxe.com/

Er vel en ting du bør se på... lar deg trigge kamera på div. måter. Dem har en prosjektil- trigger, slik at i det øyeblikket et prosjektil passerer mellom detektoren så løser den ut kamera etter en fast forsinkelse. Nå denne er time riktig så vil du kunne skyte så mange kuler du vil å hver gang få den "in-frame".

Dem har også et Shiled som passer din Arduino UNO : http://www.dreamingrobots.com/store/...products_id=14

Har vurdert en slike selv ... men ikke kommet så langt.
Sist endret av Mantuz; 19. september 2012 kl. 13:03.
BMWw39: For uten et billig luftgevær og vanlige 4,5mm blykuler så har jeg stålkuler med 3, 6 og 8mm i diameter. Men jeg må jo ha noe trykkluftsgreier å kople på bak magnetventilen.

petterpan2: Jeg tenkte også på servo i første runde. Bestilte meg en Arduino servo, men fant ut at den var for svak til å trykke inn uløseren på geværet mitt.

Mantuz: Takk for flott link! Har lest mye om Camera AXE på forskjellige sider, men dette var virkelig en flott samling med linker. Har i prinsippet diverse ymse kretser rundt min Arduino UNO, så å trigge kamer, og blits etter at kulen har passert en photogate er ingen problem. Har tatt flere bilder av kuler som treffer diverse ymse ting med den.

Utfordringen ligger i at dråpen må slippes først. Altså er det er dråpen som må trigge geværet. Lar jeg kulen trigge det hele, så rekker aldri dråpen å komme i possisjon før kulen forlengst har passert.

Har testet med sånn "trykkluft på sprayboks", men det ble for darry. Den klarte bare såvidt å dytte ut kulen fra et sugerør. Har også en 5kg dunk med propangass, men den tør jeg ikke bruke da gassen er brannfarlig.
Tror du burde satse på elektronisk slipping av vanndråpen på en eller annen måte, eventuelt noe som registrerer at vanndråpen er sluppet (kanskje på samme måte som at kulen blir skutt? )
Sitat av fomox Vis innlegg
Tror du burde satse på elektronisk slipping av vanndråpen på en eller annen måte, eventuelt noe som registrerer at vanndråpen er sluppet (kanskje på samme måte som at kulen blir skutt? )
Vis hele sitatet...
Jeg kan bruke samme photogate til å detektere når vanndråpen passerer som den jeg bruker for å detektere når kulen passerer. Har testet begge deler og begge deler er rimelig stabilt. Har imidlertid funnet ut at det er like stabilt å bare slippe dråpen med en timer. Dette forutsetter at dråpen har en gitt størrelse. Blir den for liten så henger den igjen i dysen, blir den for stor så deler den seg i to (eller flere) deler.

Det er ikke noe problem å ta 10 forskjellige bilder av dråpen hvor den er eksakt like stor og befinner seg på eksakt samme plass i bildet. Det er heller ikke noe problem å gjøre det samme med kulen. Problemet er å få skutt ut kulen til riktig tid. Husk at dråpen bare har en hastighet på rundt 3-5km/h like etter at den er sluppet, mens en luftgeværkule normalt har en hastighet på rundt 200km/h like etter at den er skutt ut.

Men for bildet sin del så vil det faktisk være en fordel om jeg får ned hastigheten på kulen, helst til under 50km/h. Derfor tenker jeg litt på å bruke trykkluft.

Hmmm, tru om jeg kan hente trykklufta fra reservedekket i bilen?
Klarer du ikke sette opp en pipette eller en dryppe-patent som klarer å holde same intervall på når en dråpe dryppes ?
Klarer du dette så kunne du jo ja en form for prosjektil-detektor eller bare en annen krets som når dråpen kommer så brytes denne kretsen. ( jeg antar du har denne delen under kontroll allerede, å det bare er timing & utløsning av luftgeværkula og dens forsinkelser som skaper problemer )

Da gjenstår jo bare å finne noen god løsning å få den kula ut av løpet på en kontrollert måte som er enkel og forutsigbar.
Magnetventil er vel kanskje ikke så dumt, utfordringen er jo kanskje at hastighet på kulen forandres jo ved ulike trykk osv.
Ville ha sørget for å skaffet med en trykkmåler som måler ting i ganske nøyaktig for å få ting litt mere korrekt og enklere gjentakbart. Eneste jeg tenker er jo at magnetventil kan kanskje være litt unøyaktig, men kommer vel ikke på noe mere nøyaktig for øyeblikket.

Du må kanskje lage deg selv en en basis for hva som er gjennomsnittet for den riggen som skyter kulen. Du lager oppsettet, og starter å ta noen måledata om hvor lang tid det tar før magnetventil er trigget til kulen er fremme ved målet. Er det stor variasjon i dataene du samler her etter td. å ha skutt 100 kuler så er jo ikke ting så veldig forutsigbart og enkelt å gjentak. Vist ikke det er så stor variasjon i dataene så kan du jo lage deg en gjennomsnitts måleverdi på disse dataene, for å så ta disse i bruk da du setter opp hele riggen med dråper og alt. Da skulle det jo ikke gå så alt for lenge til du har noen greie resultater og kanskje noen kule bilder

Men siden det er snakk om to ting som skal treffe hverandre å begge disse beveger seg i ganske høy hastighet så er det jo snakk om at det er lite som skal til før ting ikke blir som man har tenkt seg. Så man må kanskje gjøre dette en del ganger før man får bilder som blir noe. Så du må kanskje skyte deg gjennom en boks kuler før du har et par bilder som oppnår dine forventninger.

Kanskje du ville dele hvordan oppsettet ditt er nå på riggen din som du bruker ?
Så kanskje vi har noen innspill til hvor det kan gjøres forbedringer og endringer slik at du kanskje oppnår resultatet du er ute etter
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Kanskje du ville dele hvordan oppsettet ditt er nå på riggen din som du bruker ?
Så kanskje vi har noen innspill til hvor det kan gjøres forbedringer og endringer slik at du kanskje oppnår resultatet du er ute etter
Vis hele sitatet...
Du har skjønt problemet. Ja det er denne triggergreia for kulen som er utfordringen. Har forsøkt å skyte på lykke og fromme, men det fungerte dårlig. Kula kom ikke med på et eneste bilde. Med kuletrigger så fikk jeg kula med på alle bildene med en nøyaktighet på +/- 5cm (det kan jeg leve med). Foreløpig ikke funnet noen god måte å sparke ut kula på.

Riggen for dråpeslipperen ser slik ut (uten kabler og slanger)


Sitat av BjornTore Vis innlegg
petterpan2: Jeg tenkte også på servo i første runde. Bestilte meg en Arduino servo, men fant ut at den var for svak til å trykke inn uløseren på geværet mitt.
Vis hele sitatet...
Arduino-servo = den servoen som var med et kit du kjøpte? Det er jo bare plast-fjas.. Hvis du legger $5 dollar i en litt større servo så får du en som drar 10-20 kilo, regner med det holder for å fyre av et luftgevær

Husk at en voksen servo sannsynligvis bør kobles rett på batteriet og ikke via spenningsregulatoren til arduino kontrollen. Signal-kabelen kobles på en passende utgang på arduinoen. Pass på at du har felles jord og alt vil funke brillefint
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Arduino-servo = den servoen som var med et kit du kjøpte? Det er jo bare plast-fjas.. Hvis du legger $5 dollar i en litt større servo så får du en som drar 10-20 kilo, regner med det holder for å fyre av et luftgevær

Husk at en voksen servo sannsynligvis bør kobles rett på batteriet og ikke via spenningsregulatoren til arduino kontrollen. Signal-kabelen kobles på en passende utgang på arduinoen. Pass på at du har felles jord og alt vil funke brillefint
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Fikk noe plastfjas fra eBay. Trur det kostet USD6 eller noe sånt. Vil gjerne ha link til den servoen du tenker på. Trenger jeg en driverkrets for den?
Hobbyking har haugevis av servoer, men det enkleste er kanskje å kjøpe en seil-vinsj for en radiostyrt seilbåt? (fungerer på akkurat samme måte som en servo, bare at den drar i en snor) Arduino har innebygget servo-kontroller så det trenger du ikke. Eneste forskjellen på stor og liten servo er at en stor sannsynligvis vil ha litt mer strøm enn det arduinoen kan levere så den bør kobles direkte på batteri/strømforsyning.
Om du har en luffe som er noe dyrere en 200,-, så har du som regel mulighet å stille avtrekket. Søk på modell og se hva du finner på nett.

På mine BSA gevær er det to stilleskruer. Den ene av de er en pcp (moddet r-10), og her et det et ganske lett avtrekk. .

Men her bør du vite hva du gjør, så du ikke fyrer av feil.
kjøp en billig blåsspiss for kompressor, demonter luftpistolen, og lim blåsespissen fast i løpet. så bruker du en servo til å trigge blåsespissen. avhengig av lengden på løpet, og hvor mye du trykker ned avtrekkeren på blåsespissen bør du kunne få både høye og lave hastigheter på kula.
Tviler på at den vil gå noe bra. En kompressor gir ut kanskje 10 bar. Iallfall hva jeg får ut av min. Med 10 bar tror jeg ikke du vil få noen videre bane. Ser for meg at det trolig bare skrur seg.

Pcp gevær har ca 120 bar i kammeret (med regulator). Fjær gevær gir nok noe mindre trykk.

Har du mulighet, så kan du skaffe deg en kronograf og finne farten til kula. Resten er bare matematikk.

Avstand fra gevær til dråpe mot, tid for dråpe-falle. Med litt flaks og en del skudd burde dette gå greit. Men som sagt, kulefarten er helt vitalt og vite.
skal jo ikke gå mer en en meter da, og helst i lav hastighet.
Om kulen bare går noen få meter så er det bare en fordel. Standard luftgevær hastighet er litt i kraftigste laget. Foto-utstyret mitt har kjappeste lukkertid på 0,000028 sekund. På denne tiden rekker en luftgeværkule med 200km/h å bevege seg 2-3 millimeter og blir derfor litt uskarp på bildet.

Har dette luftgeværet. Det har ingen justeringer for trykk på avtrekker http://www.jula.no/luftgevar-i-kompositt-4-5-mm-777770

Trur dere denne servoen er brukbar? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...sec_18_8g.html

eller denne? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...g_55g_0_9.html
Tror det aller meste du finner på hobbyking vil funke for ditt formål, men aner meg at den nederste for seilbåter blir litt enklere å montere. Litt hyssing og et par skruer (eventuelt gaffateip) bør holde

Er dog redd for at du vil måtte ta noe inni granskauen mange bilder før du treffer helt riktig. 0,000028 sekund er ikke mye og alt mulig rart kan påvirke hvor fort kula går og hvor lang tid det tar fra mr arduino snur servoen til luftgeværet blir utløst (0,1 volt lavere batterispenning, 1 grad kaldere i lufta, og en million andre småting som kan påvirke timingen)
Du må beise sjarken!
Vil bare påpeke at iflg. jula er utgangshastighet på det våpenet 702kmh
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Vil bare påpeke at iflg. jula er utgangshastighet på det våpenet 702kmh
Vis hele sitatet...
Ikke den heelt store forskjellen på 702 km/h og 200 m/s Vil tro man uansett må ta høyde for noen prosent +/- utifra det som er oppgitt på esken om man vil ta bilder av luftgeværkuler som treffer vanndråper

Edit: Ah, jeg trodde hele veien vi snakket om 200 m/s (som er en litt mer normal luftgeværhastighet enn 200 km/h) Med andre ord trenger TS et nytt kamera
Sist endret av petterpan2; 19. september 2012 kl. 20:43.
Farten kan bremses ned om man bruker en tyngre kule. Vet ikke hvor mye, men er nok muligheter der.

Hva for kamera skal du bruke?
Du må beise sjarken!
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ikke den heelt store forskjellen på 702 km/h og 200 m/s Vil tro man uansett må ta høyde for noen prosent +/- utifra det som er oppgitt på esken om man vil ta bilder av luftgeværkuler som treffer vanndråper

Edit: Ah, jeg trodde hele veien vi snakket om 200 m/s (som er en litt mer normal luftgeværhastighet enn 200 km/h) Med andre ord trenger TS et nytt kamera
Vis hele sitatet...
har vanskelig for å tro at ei luftgeværkule beveger seg i 700km/H
Stemmer nog fint det. Det finnes det som er raskere også, noe som sjelden har noen hensikt, da presisjonen som regel synker når farten går opp.

Du har enkelte luftgevær som ligger på 1250 fps, som tilsvarer 1370 km/h
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
har vanskelig for å tro at ei luftgeværkule beveger seg i 700km/H
Vis hele sitatet...
Vel; here's proof.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_gun#Spring-piston
Google-søk "Spring piston air rifle muzzle velocity"
OK, har ikke lest hva Jula sier om hastigheten, men jeg stoler uansett mer på hva Canon sier om sine blitser. Den jeg bruker kan blinke med en blinktid på 1/35000s, altså 28 mikrosekund. På dette bildet kan en se at kula har flyttet seg ca 2,4mm på denne tiden noe som gjør bildet litt uskarpt.


Slike blilder er ikke vanskelig å ta da kula er omentrent på samme plass på bilde etter bilde. Men leamikken for å skyte ut kula blir nok mer unøyaktig. Mulig det med trykkluft blir enklast da det gir en lavere kulehastighet samtidig som en magnetventil trolig er mer nøyaktig enn en mekanisk arm som slår mot en mekanisk utløsermekanisme. Jeg har jo dessuten magnetventilen fra før, samt elektronikken. Utfordringen da blir å få koplet sammen noen rør som tåler trykket og som kan koples mot reservehjulet, en kompressor eller noe.

Sitat av optimus111 Vis innlegg
Tviler på at den vil gå noe bra. En kompressor gir ut kanskje 10 bar. Iallfall hva jeg får ut av min. Med 10 bar tror jeg ikke du vil få noen videre bane. Ser for meg at det trolig bare skrur seg.

Pcp gevær har ca 120 bar i kammeret (med regulator). Fjær gevær gir nok noe mindre trykk.

Har du mulighet, så kan du skaffe deg en kronograf og finne farten til kula. Resten er bare matematikk.

Avstand fra gevær til dråpe mot, tid for dråpe-falle. Med litt flaks og en del skudd burde dette gå greit. Men som sagt, kulefarten er helt vitalt og vite.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke full fart på kula, og det med timingen har til nå ikke vært et så stort problem. Arduinoen er superflink til å telle millisekund og jeg er tålmodig nok til å kunne teste med flere forskjellige verdier.

Det som er utfordringen er å lage en løsning som gir samme resultat gang etter gang (uten for store avvik).
Sist endret av BjornTore; 19. september 2012 kl. 23:41.
Hva om du kapper en bit på 2-3 cm av løpet ditt, borrer opp og gjenger så en overføring til kompressor eller annen kilde passer, feks en bilventil som er lett å tilkoble.
Da kan du bruke ventilen din samtidig som du beholder riflingen i løpet.

Hvis trykkluften ikke klarer å spytte ut kula kan du hone opp løpet så det blir mindre trangt.

PS! Bare et forslag, jeg tar ikke ansvar for prosjektets suksess eller mangel på sådan.


Edit: Du kan bruke sykkelventil, den er tynn og fin. Deretter en overgang i bilventilstørrelse.
Sist endret av bajjaz; 20. september 2012 kl. 01:08.
Jeg vil tro en fotosensor er den beste måten å registrere når kula forlater løpet, spesielt hvis du skal kunne gjenskape det. Det er også viktig å huske på den bremser ned veldig etter den har forlatt løpet, så hvis du sliter med at den går for fort kan du bare skyte fra litt lengre avstand. Jeg ville også gått for fast belysning, med så kjapp lukkertid er det fort å ødelegge et godt bilde med for treg eller rask blitz. Men nå ser du ut som en lagt flinkere fotograf enn det jeg er, så dette har du muligens allerede tenkt på?
Dråpen trenger ca 70ms fra den slippes før den har ramlet 30cm. Kula kommer ut av løpet med en normal fart på ca på 300m/s og vil da ha forflyttet seg ca 58cm på 7ms. Tenker dette kan være en flott "møteplass". Altså 30 cm ned og 58 cm bort. Både dråpeslipperen min og Arduino timeren er såpass nøyaktig at jeg egentlig ikke trenger å detektere på dråpen. Kan lett ta flere dråpebilder etter hverandre og alle blir 99% like.

Tidsmessig er det en til som skal delta på "møtet" og det er blitsen. Den må blinke 70ms etter at dråpen er sluppet (eller 7ms etter at kulen har forlatt løpet). Kameraet er det egentlig ikke så veldig nøye med, da kameraet gjerne kan holde lukkeren åpen i ett sekund og likevel bare får lys inn på "filmen" i de 28 mikrosekundene som blitsen blinker. (har dempet belysningen og blendet ned lysfølsomheten på objektivet). Da det er min Arduino som bestemmer når dråpen skal slippes, så vet også Arduinoen nøyaktig når det er på tide å blinke med blitsen.

Er litt usikker på om det i det hele tatt er noen hensikt i å detektere når kulen kommer ut da det er dråpen som sette premissene for når dem skal møtes. Kulen må bare sørge for å være på vei ut av løpet 63ms etter at dråpen ble sluppet. Kommer den ikke tidsnok til "møtet", så har den ikke startet hjemmefra til riktig tid. Tidspunktet for møtet kan ikke flyttes.

PS: Kameraets kjappeste lukkertid er 1/8000s (125 mikrosekund) og det blir for tregt til å klare å ta bilder av en kule. Kulen forflytter seg 10mm på 125 mikrosekund). Bruker derfor "Hi-speed photo" metoden med blits.

Blir nok å teste ut trykkluft fra bildekk først. Skal sjekke hva Biltema, Jula og Clas Ohlson han ha av passende rør og koplinger.
Sist endret av BjornTore; 20. september 2012 kl. 10:36.
du har jo all info, bare finn deg en servo som er sterk nok til og avfyre børsa så få du arduinon din til og trigge den slik att når 63ms har gått så fyrer luftbørsa de, billige servoer trykker med 2-3 kg og det burde vel holde? evt prøve og modde triggern slik att den blir lettere på avtrekket?
http://www.modellers.com/Produkter/R...000011807.aspx denna vil vel klare brasene? 6.5kg
Sist endret av tribalgoth; 20. september 2012 kl. 10:55.
Har holdt på en stund med dette prosjektet, ca ett år, og har allerede hatt to mislykkede forsøk. Etter de siste dagers høyttenking her på forumet så blir forsøk nummer 3 å bestå i å bruke trykkluft og magnetventil. Dersom dette også tryner, så kjøper jeg den servoen du linket til. Har egentlig en annen servo på vei i posten, men nå husker jeg ikke eksakt hva det var jeg bestilte. Sansynligvis er den også for svak (klarte å brenne opp den første plastservoen min ....- og to Arduino UNO kort, bare sånn for å få bekreftet at servoen virkelig var ødelagt).
gleder meg igrunn til sluttproduktet aka bildene som kommer uttav detta prosjektet
Freser over til Biltema og kjøper denne pumpen som har eksakt den tilkoplingsslangen jeg trenger for å overføre trykkluft fra bildekket til magnetventilen.

Leter fortsatt etter et metallrør med passelig innvendig diameter på rundt 5mm. Litt drastisk å kappe løpet av luftgeværet og muligens blir det for trangt når jeg bare har 35 millibar med lufttrykk i bakkant.
gå heller for denne: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-ti...or-240L-17064/

jeg har en ventil du kan koble til den kompresoren, denne ventilen kan aktiveres ved hjelp av en servo.
du kunne sikkert klart deg med denne også: http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/T...mpresor-15217/
Sist endret av AdolfCartman; 20. september 2012 kl. 16:46.
Leste denne meldingen først nå. Har allerede kjøpt pumpen over og kappet av den røde slangen. Den passet sånn noenlunde rett inn på magnetventilen. Nå mangler jeg bare ett lite løp for kulene og tilkoplingsslanger for det. Gleder meg til å teste det
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Hva for kamera skal du bruke?
Vis hele sitatet...
Bruker Canon EOS kamera, men kan i prinsippet bruke hvilket som helst speilreflekskamera da jeg tar bildene i mørkt rom og bruker blitsen som lukker
Du kan bare glemme å benytte en fotpumpe og ventil for å avfyre et prosjektil.
Du trenger nok høyere trykk enn hva den pumpen kan levere, OG du trenger en viss mengde luft for å drive ut prosjektilet.
Du vil nok ha større muligheter for å lykkes dersom du benytter en form for mekanisme for å trekke av luftgeværet.

Sjekk ut www.airgunworld.org , der finner du masse teknisk info om luftvåpen.
hei har ikke lest gjennom helle tråden så sry vis dete er sagt før hvis du har en ting som sleper en dråpe per sekund og så teller du og skytter med luft gevær og så har du en sensor som gjør sån at kamera dit tar et bilde når det hører lyden fra luft geværet.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Du kan bare glemme å benytte en fotpumpe og ventil for å avfyre et prosjektil.
Du trenger nok høyere trykk enn hva den pumpen kan levere, OG du trenger en viss mengde luft for å drive ut prosjektilet.
Du vil nok ha større muligheter for å lykkes dersom du benytter en form for mekanisme for å trekke av luftgeværet.

Sjekk ut www.airgunworld.org , der finner du masse teknisk info om luftvåpen.
Vis hele sitatet...
Skal ikke bruke en fotpumpe. Kappet av slangen og kastet pumpen. Slangen koples til et bildekk i den ene enden og til en magnetventil i den andre enden. Har allerede koplet opp kamera, blits og en magnetventil for vanndråper opp mot Arduino UNO. Nå skal jeg teste med en ekstra magnetventil opp mot trykkluften fra bildekket. Tanken er at dette er tilstrekkelig for å blåse ut kulen noen få meter. Har ikke fått testet ennå, så det er mulig jeg må tilbake til å bruke et skikkerlig luftgevær. Linken www.airgunworld.org var helt overveldende stor. Kjenner du til noe som lett kan styres av en ekstern timer?
I stedet for en servo ville jeg brukt en solenoid, de "packs a punch" med slaglengde på rundt 1 cm ofte (hvertfall de jeg finner i printere) og er veldig raske

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41XEsSQ9tlL.jpg