Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2268
Hei, jeg skriver på min svigermors vegne. Hennes underskrift har blitt forfalsket av sin eksmann, noe som betyr at når han ikke kan betale lånet mer, må hun betale for ham. Saken har blitt anmeldt to ganger, men henlagt hver gang. Jeg vet ikke hva grunnen er, men da hun var gift med han, kunne hun svært lite norsk, da hun kom til Norge for å studere.

Nå sitter må hun altså tilbakebetale et lån på rundt 70 000 kr, noe som ikke går med tre barn og standard sykepleier lønn. Hva kan hun gjøre? Advokat er iflg min kjæreste ikke aktuelt fordi det er for dyrt. Jeg har heller ikke råd til å legge ut for en. Har hørt om fri rettshjelp, men jeg skjønte ikke kvalifikasjonene for å få det. Noen som har tips til to fortvilte familier ?
Snakk med banken. Krev et møte sammen med banken og eksmannen. Hvis eksmannen har normal økonomi og ikke ønsker å lage kvalm, er jo muligheten der for at han betaler ned lånet selv også da.
Gjøgler
laksir's Avatar
Trådstarter
Han er en person som er ute etter å lage kvalme, hence eksmann :P dette var noe han gjorde for å kunne gi faen i å betale, uten å få pes for det. Møte med banken er heller ikke aktuelt, de bor praktisk talt så langt unna hverandre det går i Norge.
Altså, om hun har signert papirene eller de er forfalsket, så tror jeg han stiller like dårlig uansett, da hun mest sannsynlig ikke kunne godt nok norsk til å vite hva hun skrev under på.
Ifølge denne siden gir mange advokater gratis rådgivning i slike saker, så jeg foreslår at dere tar kontakt med en advokat eller bare bruker kontaktskjemaet på den siden til å spørre om hjelp.

her er også noen linker du kanskje kan få bruk for. Som sykepleier tjener hun nok for godt til å få fri rettshjelp, men jeg tror nok feks jusstudenter kan hjelpe henne langt på vei.
Det høres ut som en veldig trist sak, og jeg håper det løser seg.
så vidt jeg vet kan hun bare drite i betale lånet om hun må.
Da vil saken gå til inkasso. Hun kan bestride kravet og si at hun aldri signert papirene og saken må derfor stilles i bero og banken har en bevisbyrde for å bevise at det er hennes underskrift.
Og siden det ikke er det er det banken som ga lånet som sitter med skjegget i postkassa
Sitat av mp34567 Vis innlegg
så vidt jeg vet kan hun bare drite i betale lånet om hun må.
Da vil saken gå til inkasso. Hun kan bestride kravet og si at hun aldri signert papirene og saken må derfor stilles i bero og banken har en bevisbyrde for å bevise at det er hennes underskrift.
Og siden det ikke er det er det banken som ga lånet som sitter med skjegget i postkassa
Vis hele sitatet...
Det hadde jo igjen vært litt dumt.
TS: Prøv å anmeld flere ganger, de må vel gi etter til slutt?
Sist endret av Echodius; 29. november 2011 kl. 16:13. Grunn: Skriveleif
Sitat av Echodius Vis innlegg
Det hadde jo igjen vært litt dumt.
TS: Prøv å anmeld flere ganger, de må vel gi etter til slutt?
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva er dumt med det? Bedre og bruke 10,000 på en advokat mener du?
Er banken som har en bevisbyrde her.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Det hadde jo igjen vært litt dumt.
TS: Prøv å anmeld flere ganger, de må vel gi etter til slutt?
Vis hele sitatet...
Hvorfor hadde det vaert dumt?
Gjøgler
laksir's Avatar
Trådstarter
Takk for tips så langt alle sammen. Tror ikke "drite" i lånet blir aktuelt i første omgang, men heller prøve å få råd fra advokater/jusstudenter og se hva de kan gjøre med det.
Kjenner en kompis som trengte advokat, og han gikk til hva du kalte fri rettshjelp, de vil ta litt av pengene dine hvis dere vinner rettssaken, hvis dere taper, så betaler dere ingenting til rettshjelperene