Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 12358
Leste teksten til Vinnie Paz's sang, End Of Days. Da la jeg spesielt godt merke til dette:
"Whoever built the pyramids had knowledge of electrical power
And you know that that's the information that nothing's suppress and devour"
Vis hele sitatet...
Begynte å søke litt rundt, men fant lite som hjalp meg. Så kan dette være mulig? Hadde de faktisk tilgang til elektrisitet så langt tilbake i tid?
EDIT: Hvordan er det mulig?
Sist endret av Anarkorken; 11. november 2011 kl. 01:52.
Ja.. Med hjelp av sitroner elns.
Heltids dust
Anarkorken's Avatar
Trådstarter
Ja, men hvordan er dette mulig?

Ja, men hvordan er det mulig? Kilder?
Har hørt at egypterne hadde en form for primitive batterier, Google "ancient egyptian batteries" så finner du litt av hvert.
Har blitt funnet enkle galvaniske celler i form av krukker som i realiteten kan fungere som simple batterier. I følge denne artikkelen er også fraværet av sot inne i gravkamrene argument for at egypterne brukte elektrisk belysning.

http://www.world-mysteries.com/sar_lights_fd1.htm

Hvor kredibelt dette er har jeg ikke sjekket opp i, men er ikke noen umulighet.

Vinnie paz synger jo forøvrig om alle mulige idiotiske konspirasjonsteorier i den sangen, så tviler han mener denne enkle formen for elektrisitet. Så noen andre steder at folk påstod pyramidene i seg selv var store galvaniske celler samtidig kapable til å lagre informasjon, tipper det er dette han referer til.
at det ikke er sot kan jo være så enkelt som at de har vasket der.

jeg har mer tro at at de brant fakler som ike algde så mye sot
Dette dere snakker om ble brukt til overtro/helbredning. National geographic har en grundig dokumentar om dette og myth busters har testet dette.
Heltids dust
Anarkorken's Avatar
Trådstarter
Hvordan kan det ha blitt prøvd? De vet jo ikke hvilket elektrolytt de hadde i batteriene(/krukkene).

Og det var ikke batteriene de testet. Det var at hele pyramiden var en "kraftstasjon".
Det var da torden og lyn på den tiden også
Det han mener er at de brukte elektrisitet for å lage anti-gravitasjon til å løfte blokker. Er en som mente han fant ut hvordan pyramidene ble laget, og laget et "slott" i stein i California eller noe. Her har han laget en port av en flere tonn tung stein som snurrer. Den var så perfekt plassert at den snurret like lett i mange år. Kan prøve finne noe lenker senere idag. Er mye som blir sunget i den sangen som er sant
noen konspirasjonsteoretikere mener eldgamle romvesner hadde et stort elnettverk ved hjelp av pyramidene.

se del en eller to av denne dokumentarserien.
http://topdocumentaryfilms.com/ancient-aliens/
iMAGINE: Har sett den dokumentaren.
- Coral Castle (bygget 1920 til 1940)

Her er bilde av porten du snakket om: BILDE!
Her er et til bilde av resten av slottet: BILDE!

Noen av steinene han har brukt er dobbelt så mye mer vekt i enn de største steinene som er brukt i, "The Great Pyramid of Giza".

Inngangs porten som sklir / sklidde (?) rundt med et lite fingerdytt veier over 9tonn. Den største steinen veier 35tonn.
Sist endret av eRixn; 11. november 2011 kl. 11:37.
@erixn: se der ja, der hjalp du meg ut. Om jeg ikke husker feil, så er det ganske gammelt og? Han har gjort alt alene, så prøv å forklar det dere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eRixn Vis innlegg
Inngangs porten som sklir / sklidde (?) rundt med et lite fingerdytt veier over 9tonn. Den største steinen veier 35tonn.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde den nok ikkje. For å akselere eit objekt med masse er du uansett avhengig av F=m*a, og for å akselere noko på ni tonn treng du rimelig mykje kraft, uavhengig av kor liten friksjon opplagringa måtte ha...

Det er så ekstremt mange påstander i denne tråden som enten er bullshit, sterkt forvrengte eller mildt sagt tvetydige at det er pinleg.

Dei som påstår egyptarane hadde noko meir enn enkle våtbatterier får kjeldebelegge det ganske solid. Det er ingenting som tyder på at dei har hatt grunnleggande forståelse for elektrisitet, og det er ingenting som tyder på at det har vore meir enn kuriosa med våtbatterier. Å poste bilder av hieroglyfer tatt totalt ut av kontekst, utan ei vurdering frå nokon som faktisk har kunnskap om det gamle egypt er i beste fall idioti; i verste fall er det forsøk på å lure folk.

Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Han har gjort alt alene, så prøv å forklar det dere
Vis hele sitatet...
Det er du som ytrer påstand om det utrulege, så da får du forklare det takk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det gjorde den nok ikkje. For å akselere eit objekt med masse er du uansett avhengig av F=m*a, og for å akselere noko på ni tonn treng du rimelig mykje kraft, uavhengig av kor liten friksjon opplagringa måtte ha...

Det er så ekstremt mange påstander i denne tråden som enten er bullshit, sterkt forvrengte eller mildt sagt tvetydige at det er pinleg.

Dei som påstår egyptarane hadde noko meir enn enkle våtbatterier får kjeldebelegge det ganske solid. Det er ingenting som tyder på at dei har hatt grunnleggande forståelse for elektrisitet, og det er ingenting som tyder på at det har vore meir enn kuriosa med våtbatterier. Å poste bilder av hieroglyfer tatt totalt ut av kontekst, utan ei vurdering frå nokon som faktisk har kunnskap om det gamle egypt er i beste fall idioti; i verste fall er det forsøk på å lure folk.



Det er du som ytrer påstand om det utrulege, så da får du forklare det takk.
Vis hele sitatet...
Her er det nok du som tar feil, det er rapportert at til og med småbarn kunne åpne den inngangen.

Greier du ikke å se at det bilde jeg postet i første posten er en lyspære eller noe svært lignende burde du vurdere deg en tur til øyelegen.

Wikipedia: Coral Castle!
Sist endret av eRixn; 11. november 2011 kl. 12:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har blitt funnet enkle galvaniske celler i form av krukker som i realiteten kan fungere som simple batterier. I følge denne artikkelen er også fraværet av sot inne i gravkamrene argument for at egypterne brukte elektrisk belysning.

http://www.world-mysteries.com/sar_lights_fd1.htm
Vis hele sitatet...
Det er rimelig mykje i den artikkelen som tilbakeviser at egyptarane hadde elektrisk lys, m.a. dårlege batteri, total mangel på slike batteri i egypt, sot(!) i pyramidane, og at det faktisk ikkje er noko som tyder på at dei hadde det.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Leste teksten til Vinnie Paz's sang, End Of Days.
Vis hele sitatet...
Selve låten er rimelig chill å høre på, men mye av teksten er nok av en slik karakter at den hadde passet utmerket godt på nyhetsspeilet.

Derfor lar jeg det bare bli med lyttingen av låten i sin helhet istedenfor å fokusere på teksten.
Foreslår at du gjør det samme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eRixn Vis innlegg
Her er det nok du som tar feil, det er rapportert at til og med småbarn kunne åpne den inngangen.
Vis hele sitatet...
Show me. Enkel fysikk tilseier at du ikkje akselerer noko på 9 tonn utan viare, og om noko skulle bryte med så fundamental fysikk vil du lese om det i VG.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Greier du ikke å se at det bilde jeg postet i første posten er en lysepære eller noe svært lignende burde du vurdere deg en tur til øyelegen.
Vis hele sitatet...
Eg veit ikkje om du forsto poenget mitt? Poenget var at å poste slikt faktisk ikkje er spesielt givande, utan å ha nokon med fagkunnskap (les: arkeologi og egypt som spesialfelt) til å vurdere det.

http://www.world-mysteries.com/sar_lights_fd1.htm tar for seg den symbolikken, under overskrifta Technical problems. For å sitere:
How so often in "fringe science" this lamp idea only "works" by omission of important details. You might have noticed that I emphasized the word "two" in Garns comment. Why? Because "two" is the key word. Every "normal" lamp needs two electrodes to produce light, a simple light bulb or the Garn-construction.

"Well, and where is the problem?" you might ask. Simple. The problem is, that the "working" lamp picture in Dendera is only one of six. And from all six pictures this is the ONLY one where something reaches "into" the "bulb"!
Vis hele sitatet...
I tillegg er det bilete av andre, svært like figurar:
http://www.world-mysteries.com/fd_heh.jpg
Men med den vesentlege detaljen at du ser tydleg at det ikkje er noko som går inn og stættar andre enden av den påståtte elektroden.

Kort sagt fell påstanden om at egyptarane hadde elektrisk lys saman på samtlige punkt om du undersøker.
Heltids dust
Anarkorken's Avatar
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Selve låten er rimelig chill å høre på, men mye av teksten er nok av en slik karakter at den hadde passet utmerket godt på nyhetsspeilet.

Derfor lar jeg det bare bli med lyttingen av låten i sin helhet istedenfor å fokusere på teksten.
Foreslår at du gjør det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at Obama er en klone heller. Jeg bare leste gjennom teksten og undersøkte en del ting i teksten. Men det viser seg at flere ting i teksten er sant. Spesielt intro'en
Det jeg vet er at folk som har vært der sier at den kunne flyttes med et fingerdytt.
Her er video når de flytter rundt: http://www.flickr.com/photos/34822101@N08/4689028471/
Har null peiling på hvordan dette gjøres, men det har sikkert du en forklaring på. Det var også dette som var så fasinerene for mange at til og med liten unge kunne åpne denne porten.

Så hva syntes DU bilde ser ut som?

Argumentet at bilde ikke viser at ledningen går inni en ende, støpsel, whatever (?) var et veldig tynt argument da du tydelig ser at dette er et bilde av en lyspære eller noe svært lignende som gir ut noe form for lys / energi.
Sist endret av eRixn; 11. november 2011 kl. 12:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eRixn Vis innlegg
Det jeg vet er at folk som har vært der sier at den kunne flyttes med et fingerdytt.
Her er video når de flytter rundt: http://www.flickr.com/photos/34822101@N08/4689028471/
Har null peiling på hvordan dette gjøres, men det har sikkert du en forklaring på.
Vis hele sitatet...
Da var massen redusert til ein tredel, og ergo krafta redusert til ein tredel, og vi ser ein person som faktisk tar i ein tanke. Det er ikkje eit lett dytt; han lener seg mot og bruker heilt klart ein del kraft.

Det er snakk om gode kulelager, og ingenting magisk, slik atnydninga var i første innlegget ditt.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Argumentet at bilde ikke viser at ledningen går inni en ende, støpsel, whatever (?) var et veldig tynt argument da du tydelig ser at dette er et bilde av en lyspære eller noe svært lignende som gir ut noe form for lys / energi.
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje du har forutsetning for å uttale deg om kva det skal forestille. Egyptarane var glad i piktogrammer, og å tolke dei slik du gjer, utan kontekst eller kunnskap om symbolikken er fruktlaust. Korleis ser du at det utgir lys? Og måla er jo uansett himmelvidt på trynet - 'lyspæra' di er jo på størrelse med eit menneske.

Kort sagt er ikkje det eit bevis på noko som helst, og å tolke det i den retninga er idioti eller svindel. Eg gidd ikkje bruke meir tid på det; nettsida som er lenka til tidlegare tilbakeviser påstandane framlengs og baklengs.
@slashdot: har da ingenting å begrunne jeg. Jeg bare la ut teorien og håpte på at noen som deg kunne argumentere imot. Det sies og at porten måtte restaureres, og da ble det brukt kran. Men porten ble vanskeligere å snurre etter det.
Kom på at teorien om anti-gravitasjon for å løfte blokkene gikk ut på å bruke radio frekvenser.

Ang. Det med lyspærer så blir det veldig synsing. Det er bevist at de hadde batterier som var bygd opp likt som kondensatorer. Men å lese hyroglyfer blir som å oversette bibelen. Det gir forskjellig betydning utfra hvem som tolker det.

Hvordan kan du sitte bak dataen og uttale deg om kunnskapen til andre personer? Du bestemmer jo uten videre at han Ikke har kunnskap om piktogrammer. Spør heller hva han begrunner det med.
Sist endret av iMAGINE123; 11. november 2011 kl. 13:16.
Dersom porten angivelig skal ha vært så lett å løfte så mener jeg at det er nærliggende å tro at mekanismen er basert på en en primitiv versjon av det som i moderne tid ble til en heis.
Man må altså hatt en motvekt.

http://science.howstuffworks.com/tra.../elevator3.htm
For å bruke en motvekt må man jo først løfte opp den. Hvordan skal han ha klart det?
Har aldri sagt at det er noe magisk med det. Har aldri sagt at det er noe uten om det vanlige med det. Det er bare noe vi ikke forstår. Som sagt han som bygget det stedet ga aldri ut informasjon om hvordan han bygget det kun at han hadde eldgammel lærdom han brukte.

At 'lyspæren' er på størrelse med et menneske kan rett og slett bare bety at de prøvde å fortelle med bilde at det var et stort lys, som f.eks vi har lyktestolpe.

Du tror ikke jeg har hva? Jeg uttaler meg om det jeg vil uttale meg om, er ikke dette er diskusjon forum? Jeg forteller kun om hva jeg syntes, forstår og hva som lager mening i mitt hode. Du som ALDRI har din egne meninger, trekker fram mainstream fakta i enhver diskusjon som om alt vi har kommet fram til nå er rett og alt annet er feil.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
For å bruke en motvekt må man jo først løfte opp den. Hvordan skal han ha klart det?
Vis hele sitatet...
Rigge den opp med tauverk og tannhjul f.eks.
Sist endret av Knask; 11. november 2011 kl. 13:23.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Har aldri sagt at det er noe magisk med det. Har aldri sagt at det er noe uten om det vanlige med det. Det er bare noe vi ikke forstår. Som sagt han som bygget det stedet ga aldri ut informasjon om hvordan han bygget det kun at han hadde eldgammel lærdom han brukte.

At 'lyspæren' er på størrelse med et menneske kan rett og slett bare bety at de prøvde å fortelle med bilde at det var et stort lys, som f.eks vi har lyktestolpe.

Du tror ikke jeg har hva? Jeg uttaler meg om det jeg vil uttale meg om, er ikke dette er diskusjon forum? Jeg forteller kun om hva jeg syntes, forstår og hva som lager mening i mitt hode. Du som ALDRI har din egne meninger, trekker fram mainstream fakta i enhver diskusjon som om alt vi har kommet fram til nå er rett og alt annet er feil.
Vis hele sitatet...
Noe vi ikke forstår ?

Står jo svart på hvitt at det er en aksel fra en ford som gjør at den kan snurre.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Noe vi ikke forstår ?

Står jo svart på hvitt at det er en aksel fra en ford som gjør at den kan snurre.
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg ikke kun om hvordan den steinen snurret rundt.
Men hovedsaklig hele Coral Castle.
Sitat av eRixn Vis innlegg
m det jeg vil uttale meg om, er ikke dette er diskusjon forum? Jeg forteller kun om hva jeg syntes, forstår og hva som lager mening i mitt hode.
Vis hele sitatet...
Jeg synes kirsebær er firkantede og smaker litt som eple.

Ja, man kan synes hva man vil på diskusjonsforum, men andre folk verdsetter meningene dine bedre hvis de har litt med virkeligheten å gjøre.. eller iallefall er tankevekkende og bidrar til å stille interessante spørsmål.
Sitat av Knask Vis innlegg
Rigge den opp med tauverk og tannhjul f.eks.
Vis hele sitatet...
Hvis det er så enkelt, hvorfor ikke bare løfte opp hovedobjektet med en gang uten motvekt?
Sitat av eRixn Vis innlegg
Jepp.

Bilde
Vis hele sitatet...
Det ser mer ut som en beholder (evt glass/potte/etc) med en slange på innsiden. Enden av 'tingen' inne i beholderen har ett hode. Slange... kanskje de rett og slett eksperimenterte med luft, kanskje de prøvde å kvele slangen...? det kan være så utrolig mye, ikke akkurat lett å tyde egypternes tegn...
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Hvis det er så enkelt, hvorfor ikke bare løfte opp hovedobjektet med en gang uten motvekt?
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at det var så enkelt- jeg antydet at dette kunne være en logisk forklaring istedenfor å ty til alt slags svada og tullprat.

Dessuten er vel sakens kjerne det at den massive porten kunne beveges selv ved minimal anstrengelse?
En godt konstruert heis med motvekt og minimal friksjon burde da kunne fungere til dette formålet?
Sist endret av Knask; 11. november 2011 kl. 13:40. Grunn: tegnsetting
Ja, det kan ha en enkel eller / og logisk forklaring, og ja det kan ha en annen forklaring som du kaller svada og tullprat. Men det betyr ikke at det kun er svada og tullprat selvom andre har en annen formening om ting og tang enn hva du har.
Sist endret av eRixn; 11. november 2011 kl. 13:43.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Ja, det kan ha en enkel eller / og logisk forklaring, og ja det kan ha en annen forklaring som du kaller svada og tullprat. Men det betyr ikke at det kun er svada og tullprat selvom andre har en annen formening om ting og tang enn hva du har.
Vis hele sitatet...
Såfremst du ikke har en tidsmaskin og et kamera eller faktiske historiske data er alle påstander svada.
eRixn:
Problemet med argumentasjonen din er jo at den til tider fremstår som svært påståelig og arrogant. Det er det som provoserer. Om man er klar på at man teoriserer og driver med tankeeksperimenter, så er det vel og bra. Det er når man imøtegår logisk begrunnede argumenter med ubegrunnede påstander og sarkastiske bemerkninger at argumentasjonen brister, som for eksempel her:
Her er det nok du som tar feil, det er rapportert at til og med småbarn kunne åpne den inngangen.

Greier du ikke å se at det bilde jeg postet i første posten er en lyspære eller noe svært lignende burde du vurdere deg en tur til øyelegen.
Vis hele sitatet...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
eRixn:
Problemet med argumentasjonen din er jo at den til tider fremstår som svært påståelig og arrogant. Det er det som provoserer. Om man er klar på at man teoriserer og driver med tankeeksperimenter, så er det vel og bra. Det er når man imøtegår logisk begrunnede argumenter med ubegrunnede påstander og sarkastiske bemerkninger at argumentasjonen brister, som for eksempel her:
Vis hele sitatet...
Ser den selv, og den beklager jeg. Litt dårlig dag og frustasjon inni bilde Beklager for den Slashdot.
Sist endret av eRixn; 11. november 2011 kl. 13:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Kom på at teorien om anti-gravitasjon for å løfte blokkene gikk ut på å bruke radio frekvenser.
Vis hele sitatet...
Det er så fjernt at det er ikkje mogeleg å diskutere på eit seriøst nivå. Det illustrerer at du ikkje har peiling på kva radiobølger er (radiofrekvenser? Frekvens er svingninger. Radiobølger er derimot ein spesifikk del av det elektromagnetiske spekteret...).
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Ang. Det med lyspærer så blir det veldig synsing. Det er bevist at de hadde batterier som var bygd opp likt som kondensatorer. Men å lese hyroglyfer blir som å oversette bibelen. Det gir forskjellig betydning utfra hvem som tolker det.
Vis hele sitatet...
Batteri og kondensator er to heilt ulike ting. Ein kondensator lagrar energi som eit elektrisk felt, medan eit batteri lagrar energi som kjemisk potensiale, som kan sende elektroner gjennom ei last via ein redoks-reaksjon.

Batteria var heller ikkje spesielt effektive (0.4-.5v cellespenning og straumar på 50mA er vel det som er funne i testar), så at dei kan drive ei last av betydning er fysisk umogeleg.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Hvordan kan du sitte bak dataen og uttale deg om kunnskapen til andre personer? Du bestemmer jo uten videre at han Ikke har kunnskap om piktogrammer. Spør heller hva han begrunner det med.
Vis hele sitatet...
Eg begrunner det utsagnet med å tolke piktogrammer såpass direkte og utvetydig, og utan grunngjeving.
Sitat av eRixn Vis innlegg
At 'lyspæren' er på størrelse med et menneske kan rett og slett bare bety at de prøvde å fortelle med bilde at det var et stort lys, som f.eks vi har lyktestolpe.
Vis hele sitatet...
Det endrer fortsatt ikkje det faktum at det er ei prinsippskisse som ikkje kan fungere, ei heller kjem du med ei truverdig forklaring på korleis dei skulle kunne drive den.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Du tror ikke jeg har hva? Jeg uttaler meg om det jeg vil uttale meg om, er ikke dette er diskusjon forum?
Vis hele sitatet...
Og forumet heiter vitenskap og forskning, og vi har krav til begrunnelse og dokumentasjon av påstander. Det er forøvrig vanleg kotyme i alle diskusjoner å begrunne meininger.
Verden er ikke alltid svart hvit som du alltid skal ha det til, vær bidige gang skal du bortforklare ting og tang. Hva faen liksom, du ser jo at det er en lyspære og argumentet ditt med at det mangler en tråd eller noe i lyspæren viser jo bare hvor trangsynt du er. Er lenge siden jeg hørte om dette og de som er interisert i slikt burde søke opp bagdad batteriet. Sorry for personangrep her nå slash men alltid så er det en "naturlig" forklaring med deg, vi er nok ganske ulike for i motsatt for deg har jeg faktisk lært at verden ikke er så svart hvit som mange skal ha det til, du må åpne synsfeltet ditt litt. Mulig du får muligheten til det pga all den nye energien som bombarderer jorden for tiden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er så fjernt at det er ikkje mogeleg å diskutere på eit seriøst nivå. Det illustrerer at du ikkje har peiling på kva radiobølger er (radiofrekvenser? Frekvens er svingninger. Radiobølger er derimot ein spesifikk del av det elektromagnetiske spekteret...).

Batteri og kondensator er to heilt ulike ting. Ein kondensator lagrar energi som eit elektrisk felt, medan eit batteri lagrar energi som kjemisk potensiale, som kan sende elektroner gjennom ei last via ein redoks-reaksjon.

Batteria var heller ikkje spesielt effektive (0.4-.5v cellespenning og straumar på 50mA er vel det som er funne i testar), så at dei kan drive ei last av betydning er fysisk umogeleg.

Eg begrunner det utsagnet med å tolke piktogrammer såpass direkte og utvetydig, og utan grunngjeving.

Det endrer fortsatt ikkje det faktum at det er ei prinsippskisse som ikkje kan fungere, ei heller kjem du med ei truverdig forklaring på korleis dei skulle kunne drive den.


Og forumet heiter vitenskap og forskning, og vi har krav til begrunnelse og dokumentasjon av påstander. Det er forøvrig vanleg kotyme i alle diskusjoner å begrunne meininger.
Vis hele sitatet...
Hvor i helvette får du all den kunnskapen fra? haha.

Jeg synes forsåvidt at hele denne greia med at egypterene brukte elektristet på en tid så langt tilbake veldig intressant.. Jeg lurer på hva mer de kanskje har brukt på den tiden, veldig intressant.
Jeg har ingen peiling på hvordan de skulle brukt den.
Det eneste jeg ville fram til var at, iallefall i mitt hode ligner det på en 'lyspære'.

At vi sitter å diskuterer under vitenskaps forumet er jeg klar over, men det går i glemmeboken til tider
Sitat av phideph Vis innlegg
Hvor i helvette får du all den kunnskapen fra? haha.
Vis hele sitatet...
Skolegang er en bra start, men akkurat det innlegget du siterer krever jo minimalt med basiskunnskaper som faktisk forventes av folk som begir seg ut på diskusjon om emnet.
Ikke for å være stygg, men hvordan batteri/kondensator/radiobølger fungerer er såvidt jeg husker pensum på ungdomskolen, men det er klart det er litt lettere å se sammenhenger og sette ting i system når man får noen år ekstra på baken
Sist endret av Mith; 11. november 2011 kl. 14:23.
Sitat av Mith Vis innlegg
Skolegang er en bra start, men akkurat det innlegget du siterer krever jo minimalt med basiskunnskaper som faktisk forventes av folk som begir seg ut på diskusjon om emnet.
Ikke for å være stygg, men hvordan batteri/kondensator/radiobølger fungerer er såvidt jeg husker pensum på ungdomskolen, men det er klart det er litt lettere å se sammenhenger og sette ting i system når man får noen år ekstra på baken
Vis hele sitatet...
Minimale basiskunnskaper forå begi seg ut på diskusjon på emnet? Den synes jeg var arrogant
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Minimale basiskunnskaper forå begi seg ut på diskusjon på emnet? Den synes jeg var arrogant
Vis hele sitatet...
Ja.

Selv om jeg ikke husker dette fra Ungdomsskolen husker jeg det godt fra GK elektro, som er relativt grunnleggende, det er heller ikke noe vanskelig å erverve seg denne kunnskapen for en normalt oppegående person.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Minimale basiskunnskaper forå begi seg ut på diskusjon på emnet? Den synes jeg var arrogant
Vis hele sitatet...
Vel, hvis man ikke vet hvordan batterier fungerer så har man svært lite å komme med i en diskusjon om man hadde batterier 2000år før Kristus. Da er det stor sjanse for at andre kunnskaper om oldtidens Egypt også mangler, for å si det sånn.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
For å bruke en motvekt må man jo først løfte opp den. Hvordan skal han ha klart det?
Vis hele sitatet...
Mange små motvekter = en tung motvekt
Vektstangprinsippet heter det, man trenger ikke 1:1 ratio på det man skal løfte og motvekten hvis man bruker en vektstang.
Nå er det en stund siden jeg leste om oldtidens Egypt, men at de skulle ha tannhjul kan jeg avkrefte med en gang.
De hadde derimot kjennskap til hjulet (i hvertfall når de bygget noen av de nyeste byggverkene), så et system med tauverk og primitive taljer kombinert med vektstenger kan forklare noe av byggverkene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient...ian_technology hvis noen gidder lese litt.
Sist endret av Mith; 11. november 2011 kl. 14:52.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Verden er ikke alltid svart hvit som du alltid skal ha det til, vær bidige gang skal du bortforklare ting og tang. Hva faen liksom, du ser jo at det er en lyspære og argumentet ditt med at det mangler en tråd eller noe i lyspæren viser jo bare hvor trangsynt du er. Er lenge siden jeg hørte om dette og de som er interisert i slikt burde søke opp bagdad batteriet. Sorry for personangrep her nå slash men alltid så er det en "naturlig" forklaring med deg, vi er nok ganske ulike for i motsatt for deg har jeg faktisk lært at verden ikke er så svart hvit som mange skal ha det til, du må åpne synsfeltet ditt litt. Mulig du får muligheten til det pga all den nye energien som bombarderer jorden for tiden.
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt, så er dette et forum for vitenskap og forskning. Det setter liksom premissene for hvilken type argumentasjon som gjelder her. Det er flere andre perspektiver på livet som kan ha verdifull betydning, men når det kommer til å påvise historiske fakta, så er det den vitenskapelige modellen som gjelder. Den er kritisk og analytisk, og stiller visse krav til beviser og konklusjoner. Den er denne modellen Slashdot argumenterer fra, og det er ikke trangsynt på noen som helst måte.

Det som er trangsynt er å konkludere med noe fordi man ønsker at det skal være sant, når man i realiteten ikke har noe å støtte seg til annet enn personlige spekulasjoner og ville teorier uten reellt fundament. Det er nemlig forskjell på å være åpen for alternative teorier, og på å forfekte pseudovitenskap. Vitenskapen er åpen av natur, og forutsetter kritiske holdninger til alle konklusjoner, uavhengig av hvilken retning de peker i. Dette står i motsetning til pseudovitenskap, som selektivt trekker konklusjoner for å underbygge en fiks ferdig teori, og forkaster beviser som ikke støtter denne teorien.

Å være åpensinnet er et begrep svært mange misforstår betydningen av. Av erfaring vet jeg at dette særlig gjelder mennesker som forfekter ville teorier, og som klager over at andre ikke er åpne nok. Dette er gjerne de mest trangsynte av dem alle.
Sist endret av mentalmelt; 11. november 2011 kl. 14:51.
Sitat av phideph Vis innlegg
Hvor i helvette får du all den kunnskapen fra? haha.

Jeg synes forsåvidt at hele denne greia med at egypterene brukte elektristet på en tid så langt tilbake veldig intressant.. Jeg lurer på hva mer de kanskje har brukt på den tiden, veldig intressant.
Vis hele sitatet...
irrigasjonsjordbruk, skriftspråk(hieroglyfer skreve på papyrus) og stein blant annet. Egypterene eller hvilket som helst sivilisasjon på den tida hadde ikke noen magiske krefter, lignendes tegnefilmen Atlantis jeg så uendelig mange ganger som liten.

Det er snakk om de hadde noen dårlige form for lyspærer, men det er ikke bevist(etter hva jeg vet).
Forklaringen på denne porten i Coral Castle var jo ganske elementær... Porten står/sto på et kulelager med en aksling. Med høy kvalitet på kulelageret og god balansering vil den da kunne åpnes nokså lett.
Hvorvidt et barn klarte å åpne porten er uklart, det står også i Wikipedia-artikkelen at "et barn visstnok skulle kunne åpne porten". Legg forøvrig merke til introduksjonen Coral Castle is noted for urban legends surrounding its creation.

Det er åpenbart mangel på kunnskap om hvorvidt han bygde det alene eller ei, og dette var på denne tiden ikke direkte sentrale strøk...