Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4686
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Nå tenker du kanskje "Åå, ikke denne tråden igjen"

Men jeg tror det passer bra å diskutere dette temaet nå i disse valgtider. Mange sier den norske skolen er for dårlig, og jeg er enig, mye er dårlig. I Statistikker{1} kommer Norge dårlig ut i forhold til land som har mye dårligere økonomi en oss. Burde ikke et land med så mye penger komme mye bedre ut i slike tester?
Men hvis Norge ligger så lavt, hva er da grunnen til at vi befinner oss så langt nede på listene?
Jeg mener _mange_ Norske lærere er dårlige. Missforstå meg rett, det er også mange veldig gode lærere, helt klart. Jeg har hatt begge typene.Jeg er nesten helt sikker på at alle her inne på freak har hatt en eller flere lærere som ikke helt har kunnet stoffet sitt, ikke har gjort seg klar til timen.

Når jeg gikk på ungdomsskolen gikk timene slik: Læreren snakket, så gjorde vi oppgaver.
Så kom jeg på videregående, her ble det litt bedre. Men nesten alle lærerne mine bruker kun powerpoint, i hver eneste time. Jeg mener at generelt lærere må finne nye metoder å lære oss elevene ting på, for å stå å snakke om et tema hver time blir for drøyt for mange. Jeg klarer det helt fint, jeg klarer å følge med. Men hva med klassekameraten min ved siden av meg som har lese/skrivevansker, han detter av lasset. Han blir sittende og rive opp viskelæret sitt, snurre på blyanten og sitte på Facebook.
For de elevene som er mest skolelei blir det for drøyt. Jeg skjønner de, jeg skjønner de godt!

Min påstand: I Norge har vi alt for mange gamle lærere og alt for få unge lærere.

En annen ting jeg har lagt merke til er at de gamle lærerne ikke er så flinke med data. At de i år 2011 klarer å bruke 10 minutter av en time for å få koblet opp den projektoren og få den powerpointen på fullskjerm, det er da virkelig ikke så vanskelig (Ja, vi har en lærer som ofte bruker 10-15 minutter på dette)
Er det flere som har slike lærere som bruker mye tid på unødvendige ting?
Håper virkelig at en gang i fremtiden skal den Norske skolen komme opp fra gjørma og bli en god skole der alle blir sett, og alle får tilrettelagt læring

Jeg mener dette er noen av hovedgrunnene til at den Norske skolen er dårlig:
Norske lærere har for lav faglig kompetanse. Det virker som at førskolelærere kan undervise i grunnskolen og grunnskolelærere i ungdomsskolen. Men vil det hjelpe å endre lærerutdanningen til 5-årig master? Muligens.

Skolen er for teoretisk, dette merkes allerede i grunnskolen, da mener jeg på mellomsteget, 5,6 og 7. klasse. Det ville kanskje vært en idé å allerede her plukke ut de som har mest lærevansker og liker praktisk arbeid å la de få et alternativt opplegg. Det er jo slik at vi er enten teoretikere, eller praktikere, noen er da selvfølgelig begge.

Dårlig formidling. Mange lærere bruker metoder å formidle budskapet sitt som mange elever ikke skjønner eller syns er for kjedelig. Her bør hver enkelt lærer ta ansvar å bruke nye metoder for å formidle budskapet sitt.

Samme lærer følger en klasse i mange år Når en lærer følger en klasse i mange år så synes ikke elevens fremskritt like godt som når en ny lærer får komme til. En ny lærer vil klarere se den enkelte elevens kunnskapsnivå.

Beklager eventuelle skrivefeil, om du ser noen kan du gjerne informere meg på pm, men ikke post i tråden, dette fører ikke til noe godt.

Takk for meg
Spankyboii
Sist endret av Spankyboii; 9. september 2011 kl. 21:51. Grunn: småfeil
Lærerne har ingen former for respekt i klassen. De som har respekt er de vi kaller gode lærere.
Elever flest har ingen mål i livet, slik at de gir ganske så enkelt "faen" i skolen. De som virkelig vil inn på høyere utdannelse, jobber også knallhardt for det.
Undervisningen på VGS, baserer seg stortsett på ungdomsskole pensum, da spesielt på yrkesfag. Man lærer dermed ikke noe mer, man bare repeterer det man allerede har lært.

Antall invandrere som ikke kan noe norsk, ødelegger mye av timene. Slik at de som vil lære noe, gjerne ikke får anledning til det.


Så en mer strukturert skole, større krav til elevene for at de skal kunne gå til neste klasse, og generelt en skole der læring står i fokus.

Om man ikke klarer å bestå f.eks 8. klasse med et snitt over 3, så må man gå 8. klasse på nytt.
Består man ikke i 10. klasse, må man gå 10. klasse på nytt.
Har man ikke over 3-4 i snitt, så burde man ikke få komme inn på VGS, ei heller 2. året eller 3. året.

Det er nå min personlige mening i allefall =)
Alt for mye teori i skolen, derfår gikk jeg lei av skole etter 8. klasse!
Noen lærere jeg har skriver vi MYE med, andre så diskuterer vi mye med. Jeg lærer mer av å være aktiv i en diskusjon enn å skrive ned 999 sider med tekst..
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Lærerne har ingen former for respekt i klassen. De som har respekt er de vi kaller gode lærere.
Elever flest har ingen mål i livet, slik at de gir ganske så enkelt "faen" i skolen. De som virkelig vil inn på høyere utdannelse, jobber også knallhardt for det.
Undervisningen på VGS, baserer seg stortsett på ungdomsskole pensum, da spesielt på yrkesfag. Man lærer dermed ikke noe mer, man bare repeterer det man allerede har lært.

Antall invandrere som ikke kan noe norsk, ødelegger mye av timene. Slik at de som vil lære noe, gjerne ikke får anledning til det.


Så en mer strukturert skole, større krav til elevene for at de skal kunne gå til neste klasse, og generelt en skole der læring står i fokus.

Om man ikke klarer å bestå f.eks 8. klasse med et snitt over 3, så må man gå 8. klasse på nytt.
Består man ikke i 10. klasse, må man gå 10. klasse på nytt.
Har man ikke over 3-4 i snitt, så burde man ikke få komme inn på VGS, ei heller 2. året eller 3. året.

Det er nå min personlige mening i allefall =)
Vis hele sitatet...
Liker ikke det du sier, alle skal få en sjangse, selv om de kanskje er noen drittsekker og gir faen i skolen. Det KAN faktisk bli noe utav dem bortsett fra trygdesnyltere..
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Enig, diskusjoner i samfunnsfag er noe av det som får meg aktiv i timene, det skal være sikkert! Da blir alle med, fordi alle har jo meninger.
Derfor er jeg blitt en slags slask som har null interesse for skolen, fordi det var mye teori fra barne til videregående skole pga dårlige lærere og null motivasjon. Hvis jeg hadde gått på en skole i England eller Frankrike da hadde jeg blitt sikkert professor tenker jeg.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av wavezor Vis innlegg
Liker ikke det du sier, alle skal få en sjangse, selv om de kanskje er noen drittsekker og gir faen i skolen. Det KAN faktisk bli noe utav dem bortsett fra trygdesnyltere..
Vis hele sitatet...
Jeg liker heller ikke det du sier. Alle bør få en sjanse.

De gir faen i skolen? Ja, det er en grunn til at de gir faen i skolen, de er lei. De har fått nok teori. De fleste som gir faen i skolen er nok praktikere. Om de hadde fått et alternativt opplegg ville de kanskje kommet mye bedre ut av skolegangen sin, mener jeg!
vil heller si at i de fleste tilfeller så er det vi elevene som ikke følger med. ser mange som drømmer seg vekk med facebook og alt mulig man klarer i en time. Så klart er det noen som ikkje følger med, men de fleste jeg ser detter av pga de kaster bort tida på skolen på andre ting i tilegg så gidder ikke de å gjøre det nødvendige hjemme. Dette kommer i de fleste tilfeller av latskap enkelt og greit, jeg vil heller si det er eleven som er dårlig.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om man ikke klarer å bestå f.eks 8. klasse med et snitt over 3, så må man gå 8. klasse på nytt.
Består man ikke i 10. klasse, må man gå 10. klasse på nytt.
Har man ikke over 3-4 i snitt, så burde man ikke få komme inn på VGS, ei heller 2. året eller 3. året.


Det er nå min personlige mening i allefall =)
Vis hele sitatet...

Hør her nå, du er klar over at det faktisk finnes elever som jobber seg ihjel, men fortsatt får 3-4 i karakter?

Ikke alle er like smarte og genier som deg vet du, folk lærer forskjellig, og ikke alle klarer å formulere seg like bra.
Mange lærere klarer ikke å gjøre læring morsomt, noe jeg mener er et must for å kunne lære noe som helst
Heldigvis har jeg ikke gått på noen dårlige skoler(3 barneskoler, 1 U.skole og 2.VGS). Jeg kan ikke si jeg husker mye av barneskolen, men på ungdomskolen var det mye tilrettelegging. I fagene matematikk, engelsk, og nynorsk var det spesielt mye.

De beste lærerene jeg har hatt, er heller ikke de som har gått lærerskolen, men de som er utdannet innen ett felt, for så å ta ett år pedagogikk senere. Her kan jeg nevne fag som naturfag i u.skolen, matematikk, sammenføyning, sosiologi på VGS.

Men til topic; skolen i dag er nok ikke så ille som folk skal ha det til. Norsk ungdom er derimot ikke en gjeng som gidder å sette seg hardt inn i ting. Selvfølgelig er det elever som virkelig ønsker å prestere. Selv kan jeg si at jeg var ett sted mellom. Da jeg gikk påbygg i fjor var det overraskende mange som bare brukte Facebook i timene og ikke gadd å prøve å jobbe hardt.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Enig, diskusjoner i samfunnsfag er noe av det som får meg aktiv i timene, det skal være sikkert! Da blir alle med, fordi alle har jo meninger.
Vis hele sitatet...
Toveis kommunikasjon er det viktigste. Det får elevene til å være med i diskusjon og faktisk ha det litt morsomt på skolen. Samfunnsfag og norsk er de fagene jeg syns er morsomt nå (VG2), mest fordi læreren er så bra.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hør her nå, du er klar over at det faktisk finnes elever som jobber seg ihjel, men fortsatt får 3-4 i karakter?

Ikke alle er like smarte og genier som deg vet du, folk lærer forskjellig, og ikke alle klarer å formulere seg like bra.
Vis hele sitatet...
Folk som jobber ræva av seg og får 3 i snitt? Det tror jeg ikke helt på. Ifjor jobbet jeg middels godt. Gjorde alt på skolen, ingenting hjemme. Fikk 5.4 i snitt. Det hjelper veldig om man skjønner systemet, slik at du kan tilrettelegge.

I 10. klasse ga jeg faktisk f i skolen, men fikk fortsatt 3.8-4.0 (husker ikke helt) uten å gjøre en dritt.
Jeg synes ihvertfall det, alle i klassen min sitter og kødder hele tia, så rektor må komme in i timene og snakke med oss hver dag, og den gamle læreren jeg hadde, truet med og drepe oss bare på grunn av att vi køddet med termostaten for og få den til og tippe -20 grader så vi ikke trengte og gå ut.. (7. Klasse..)
Sitat av Xernox Vis innlegg
Toveis kommunikasjon er det viktigste. Det får elevene til å være med i diskusjon og faktisk ha det litt morsomt på skolen. Samfunnsfag og norsk er de fagene jeg syns er morsomt nå (VG2), mest fordi læreren er så bra.

Folk som jobber ræva av seg og får 3 i snitt? Det tror jeg ikke helt på. Ifjor jobbet jeg middels godt. Gjorde alt på skolen, ingenting hjemme. Fikk 5.4 i snitt. Det hjelper veldig om man skjønner systemet, slik at du kan tilrettelegge.

I 10. klasse ga jeg faktisk f i skolen, men fikk fortsatt 3.8-4.0 (husker ikke helt) uten å gjøre en dritt.
Vis hele sitatet...
Mente 3-4 i karakter på prøver o.l. Snitt kan også gå opp med aktivitet i timen osv.

Men det er desverre ikke tull, flere jeg gikk i klasse med satt hele dagen hjemme og gjorde lekser, men fikk fortsatt kun 3-4 på prøver.
Redpilled alfahann
Mitt inntrykk er at norske elever er helt fryktelig bortskjemte. Alt er alltid skolen sin feil og aldri elevens.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Toveis kommunikasjon er det viktigste. Det får elevene til å være med i diskusjon og faktisk ha det litt morsomt på skolen. Samfunnsfag og norsk er de fagene jeg syns er morsomt nå (VG2), mest fordi læreren er så bra.

Folk som jobber ræva av seg og får 3 i snitt? Det tror jeg ikke helt på. Ifjor jobbet jeg middels godt. Gjorde alt på skolen, ingenting hjemme. Fikk 5.4 i snitt. Det hjelper veldig om man skjønner systemet, slik at du kan tilrettelegge.

I 10. klasse ga jeg faktisk f i skolen, men fikk fortsatt 3.8-4.0 (husker ikke helt) uten å gjøre en dritt.
Vis hele sitatet...
Sugd mye pikk gjennom skoleårene eller?
Jeg feks var alt for sløv igjennom ungdomskolen, da gikk det i grafitti å vise fingern til lærern etc, dere kjenner mottoet..
Derimot når jeg startet på VGS forandret mye seg, for nå skulle jeg plutselig få lærlingplass etterhvert, jeg la godviljen til og gikk fra 2.3 til 4,1 i snitt. Jeg vil påstå at jeg jobbet ganske hardt med de forskjellige fagene, men pga lettere forståelse for praktisk arbeid fikk jeg et mye bedre snitt en teorifag alene. Men at du jobbet middels godt og fikk 5,4 i snitt, da er du på dypt vann uten årer.

No offence btw

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Mente 3-4 i karakter på prøver o.l. Snitt kan også gå opp med aktivitet i timen osv.

Men det er desverre ikke tull, flere jeg gikk i klasse med satt hele dagen hjemme og gjorde lekser, men fikk fortsatt kun 3-4 på prøver.
Vis hele sitatet...
Det er jo hvertfall bullshit! For ifølge læreplanen som den er idag, kan elevene KUN bli vurdert utifra prøve resultater og IKKE aktivitet i timen.
Sist endret av Adrenalinex; 9. september 2011 kl. 22:54.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Det er jo hvertfall bullshit! For ifølge læreplanen som den er idag, kan elevene KUN bli vurdert utifra prøve resultater og IKKE aktivitet i timen.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv fått flere beskjed om at jeg ikke fikk en karakter dårligere enn de prøvene og innleveringene ga uttrykk i faget, grunnet at jeg ikke hadde vært aktiv nok i timene.

Kanskje det står i lærerplanen, men de blir sjeldent brukt i praksis etter min erfaring.
Adrenalinex, jeg siterer meg selv; "Som jeg GIKK i klasse med".

Tilogmed på VGS jeg går på nå, så blir aktivitet i timene brukt i karaktervalgene. Da går iallefall skolen min utenfor reglene.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Mente 3-4 i karakter på prøver o.l. Snitt kan også gå opp med aktivitet i timen osv.

Men det er desverre ikke tull, flere jeg gikk i klasse med satt hele dagen hjemme og gjorde lekser, men fikk fortsatt kun 3-4 på prøver.
Vis hele sitatet...
Da må de ha fryktelig dårlig hukommelse og ikke øvd før prøven. Før prøver skal man øve på det man har gått igjennom, da det er det man får på prøven. Aktivitet teller litt, men ikke så mye. Det kommer egentlig an på faget.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Mitt inntrykk er at norske elever er helt fryktelig bortskjemte. Alt er alltid skolen sin feil og aldri elevens.
Vis hele sitatet...
Både og. Skolen er litt dårlig lagt opp til oss gutter føler jeg. Føler at det er mange flere gutter som dropper ut enn jenter (har ingen kilder, bare egne erfaringer) så de må gjøre noe med systemet.
Det burde være mer fritt. Man burde få ha valgfag slik at man kan velge hva man vil fortsette med. Også må vi jo selvfølgelig ha de vanlige kjedelige fagene. Som slettes ikke er kjedelig om læreren er interessert selv! Som jeg nevnte tidligere, toveis kommunikasjon (diskusjoner o.l.) gjør det mye mer spennende og man lærer faktisk.
Sist endret av Xernox; 9. september 2011 kl. 23:48.
Et par jeg gikk i klasse med i ungdomsskolen som tok et utvekslingsår i England. De syntes skolen der var så ekstremt mye bedre enn i Norge at de rett og slett flyttet dit permanent for å ta utdannelsen sin fordi de ikke klarte å gå tilbake til det norske systemet.
Det er få som er direkte dårlige, vill heller si at noen er utrolig flinke til lære vekk samtidig som andre ikke er fult så flinke, men fortsatt får det til.
Orket ikke å lese alle inleggene før dette, men kan hvertfall si at hadde skolen vært effektiv kunne vi klart et års pensum på en måned. I løpet av førsteåret på MK (VGS) lærte jeg veeeeeldig lite, og eneste det har hjulpet meg er lære mer om fotografering som jeg liker.
iMoan: Du sier noe der. Jeg tror endel drop-outs av i utgangspunktet skoleflinke elever skyldes ineffektivitet. Føler selv at vi surrer rundt i samme mølja i evigheter, og aldri kommer oss videre. Det kan være utrolig demotiverende for elever som ligger foran i pensum å hele tiden føle de må vente og bli holdt igjen. Men heldigvis lar de fleste lærere (hvertfall de jeg har vært borti) ofte de elevene jobbe litt på egenhånd med vanskeligere stoff og gå videre i pensum. Synd ikke alle elever benytter seg av det eventuelle tibudet, men synes det er mer givende å forstyrre andre og loke på facebook etc.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Mitt inntrykk er at norske elever er helt fryktelig bortskjemte. Alt er alltid skolen sin feil og aldri elevens.
Vis hele sitatet...
Sitter med det samme inntrykket, hvertfall til en viss grad. "Det er lærerens feil at stoffet er kjedelig, derfor kan vi bråke og forstyrre resten av klassen"...
Sist endret av ochin; 10. september 2011 kl. 11:06.
Man skal ikke legge all skyld på lærerne her, som mange før meg har nevnt.
Det er nok jevnt over ganske mye som er "feil" i det norske skolesystemet, jeg er enig i at mye kan endres, men det tar tid, koster penger o.l. Og som de fleste vet er ikke de fleste norske kommunene i så gode økonomiske situasjoner at de kan ansette lærere med f.eks. mastergrad (lektor) eller lektorer med opprykk.

Personlig tror jeg noe av problemet er at når du er 16 år (!), skal du finne ut, forhåpentligvis, hva du vil gjøre resten av livet, de færreste 16 åringene jeg har kjent har vært så modne når de er midt i puberteten og fremtiden er det siste de tenker på da.
Litt mer praktiske fag hadde nok absolutt ikke vært for dumt (bare se på gym, de skal t.o.m innføre mer teori der), som må være det mest praktiske faget man har, værtfall på u.skole/vgs nivå, mange skoler ansetter ikke en med idrettsutdanning fordi; "alle kan da undervise i gym", det er nok mye galt i det norske skolesystemet, men alt ansvaret ligger ikke oss lærerne.
Vet ikke hvor mange som er enige i dette. Men jeg ville gjerne sett at lærerne ble gitt mer frihet.

Frihet til å lære elever mer om den virkelige verden. Lære de å være kritiske, bli mer beslutsomme, fortelle dem hvorfor det er viktig å klare å skrive et sammendrag kort og konsists med det viktige trukket fram, at det igjen vil lære dem å være mer kortfattete og "straight to the point" og se det viktige ting seinere i livet, ikke bare i skolen. Kunne godt vært et fag for min del. Men lærere skulle fått mer frihet til å vike fra pensum iblant og kjøre skoleåret sånn som de tror vil lære ungene mest.. Mange dårlige lærere tror jeg kan skyldes hvordan de blir tvunget til å pløye gjennom et pensum som de har blitt fortalt av ledelsen og skoleetaten at de SKAL gjennom, selv om det ikke er vesentlig til de viktige tingene man skal lære i det eventuelle faget. Det dreper jo lære og lære bort lysten til lærerne OG elevene..
Min helt ærlige mening om hvordan skolesytemet burde hvert er 2-3 timer skole hver dag hvor vi jobber hardt og konsentrert med gode lærere og bruker tiden godt, og deretter drar vi hjem og gjør hva vi vil uten lekser. Det hadde holdt med 4 skoledager i uken og elevene hadde blitt mye mer skolemotivert og utrolig mange prosent av de som tidliger var skolelei/drop outs ville fått ett fint syn på skolen og orket å jobbe.

Kan si som ett eksempel at jeg jobber hardt ca 1 time per skoledag og resten går med til snakking, internett, tegning, youtube osv osv. Likevel er det enkelt å få med seg det lille man lærer per dag. Er skoleflink men skulker en del fordi jeg ikke ser poenget med å dra på skolen av og til når jeg lærer mer av en 15min snutt på youtube.

Det er nok en del vanskeligere på studiepesialisering, så det skal jeg ikke uttale meg om men dette er hvertfall hva jeg mener om skolesytemet.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Min helt ærlige mening om hvordan skolesytemet burde hvert er 2-3 timer skole hver dag hvor vi jobber hardt og konsentrert med gode lærere og bruker tiden godt, og deretter drar vi hjem og gjør hva vi vil uten lekser. Det hadde holdt med 4 skoledager i uken og elevene hadde blitt mye mer skolemotivert og utrolig mange prosent av de som tidliger var skolelei/drop outs ville fått ett fint syn på skolen og orket å jobbe.

Kan si som ett eksempel at jeg jobber hardt ca 1 time per skoledag og resten går med til snakking, internett, tegning, youtube osv osv. Likevel er det enkelt å få med seg det lille man lærer per dag. Er skoleflink men skulker en del fordi jeg ikke ser poenget med å dra på skolen av og til når jeg lærer mer av en 15min snutt på youtube.

Det er nok en del vanskeligere på studiepesialisering, så det skal jeg ikke uttale meg om men dette er hvertfall hva jeg mener om skolesytemet.
Vis hele sitatet...
Kanskje, men da kommer man ikke halvveis engang i pensum. Handler litt om at eleven skal ta eget initiativ selv...

Men er enig at det finnes altfor mange dårlige lærere. Hadde selv en fransklærer som hadde spanskkurs 60 % av timene. Endte opp med en vikar som sa vi skulle late som vi gjorde noe hvis det kom en annen lærer inn døra
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Lærerne har ingen former for respekt i klassen. De som har respekt er de vi kaller gode lærere.
Elever flest har ingen mål i livet, slik at de gir ganske så enkelt "faen" i skolen. De som virkelig vil inn på høyere utdannelse, jobber også knallhardt for det.
Vis hele sitatet...
Jeg har kommet meg ganske så bra (vei i hvertfall) på utdanningsstien min, jeg hadde ikke særlige mål i livet, og jeg jobbet langt ifra knallhardt. Så den der varierer veldig fra person til person. Ang. respekt, så gir folk forskjellig respekt, jeg ga respekt til lærere som lærte meg, og dreit i de som var for "bokfaste" og leste/pratet rett av boka. (På VGS).

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Undervisningen på VGS, baserer seg stortsett på ungdomsskole pensum, da spesielt på yrkesfag. Man lærer dermed ikke noe mer, man bare repeterer det man allerede har lært.
Vis hele sitatet...
Yrkesfag krever som regel ikke mye mer avansert matte enn det der. Bygg krever f.eks forståelse for pytagoras o.l. relativt enkle geometriske beregninger. Skal da ikke klage på det, vil du ha vanskelig matte så velger du studiespesialiserende rettning og koser deg med R1/R2 så skal du få LANGT ifra repetisjoner fra ungdomstrinnet Så du er nok litt på bærtur her.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Antall invandrere som ikke kan noe norsk, ødelegger mye av timene. Slik at de som vil lære noe, gjerne ikke får anledning til det.
Vis hele sitatet...
o.O Er null logikk i det du sier her. Jeg har da aldri hatt en innvandrer i klassen min. Jeg har hatt og har flere ikke-etniske-nordmenn, men jeg har aldri hatt en innvandrer i klassen. Født og oppvokst i Oslo Øst, så jeg burde nok ha opplevd det du sier her.


Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så en mer strukturert skole, større krav til elevene for at de skal kunne gå til neste klasse, og generelt en skole der læring står i fokus.
Vis hele sitatet...
Motivasjon trengs, for skolen er strukturert nok, og skolen stiller elevene nok av krav. Derfor det er så mange som faktisk ikke består årene, så problemet ligger mer i (vil jeg tro og si) motivasjonen hos både elever og lærere. Jeg har møtt på lærere som er drittlei andre klasser de har, p.g.a. null motivasjon hos elever i klassen, også har de en annen arbeids og motivasjonsvilje i vår klasse. Dette skyldes skolens ledelse. Systemet i dag er delt i to
Elever på den ene siden og lærere og administrasjon på den andre siden. Dette synes jeg er veldig feil, ettersom elever og lærere hele tiden er sammen, så bør disse to gruppene "holde" seg mer sammen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si her egentlig, for det er stort og vanskelig å utgi EN grunn til at skolen "feiler". For det er en skjedereaksjon av flere faktorer som påvirker "at en elev dumper/slutter/driter i skolen/er umotivert".

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om man ikke klarer å bestå f.eks 8. klasse med et snitt over 3, så må man gå 8. klasse på nytt.
Består man ikke i 10. klasse, må man gå 10. klasse på nytt.
Har man ikke over 3-4 i snitt, så burde man ikke få komme inn på VGS, ei heller 2. året eller 3. året.
Vis hele sitatet...
Jeg besto 8-9-10 klasse med en god del 2ere og 3ere 2-4ere og 1-femer. 1VG (studiespesialiserende) fikk jeg av avgangskarakterer rundt 2.x i snitt. 2.året byttet jeg selv skolemening, og endte opp med 5 i snitt, til slutt kom jeg ut av VGS med 4 i snitt totalt (1året trakk veldig mye ned).

Nå tar jeg et forkursprogram, ettersom jeg mangler visse fag for å fortsette min videre skoleutdanning. Hvem er da du til å komme med "får ikke folk ditten og datten i barne/ungdomstrinnet så bør de ikke gå videre". Så lenge en består de "unødvendige" årene så er en elev godt nok egnet til å fortsette. Alle er ikke like motivert som deg i skolearbeid, og noen av oss vil leve de få ungdomsåra vi har akkurat som vi selv ønsker.

Husker selv et par skolekamerater av meg som satset veldig på skolen, og som jeg så på som "veldig smarte" på den tiden. 5ere-6ere drasset ned på dem (Ungdomstrinnet). VGS kom, de jobbet ræva av seg her også, også skulle de fortsette med videre utdanning, en av dem var så lei skolearbeid da, at han tok seg et år fri, før han tok seg et år til i militæret og nå er han ennå ikke sikker på om han er "klar" for skolebenken igjen.

Er ikke alltids topp-elevene fra barne/ungdomstrinnet, klarer seg så mye. Forventningene blir alt for store. Ingen hadde forventninger til meg, så jeg hadde det ganske kult, kom meg igjennom alle årene og begynner neste år som hva slags ingeniør jeg ønsker.

Karaktersystem i barneskolen er bare bullshit. Det har funket i land som Kina o.l. land fordi, der presses elever til det maksimale p.g.a. dårlige levekår i landet. Har du ikke utdanning er du en boms (med mindre familien er rik). Slik funker ikke Norge, her har alle like muligheter, og da trenger vi ikke det samme presset på elevene, for her ønsker vi at elevene SKAL more seg samtidig som de driver på med skoleutdanningen. Tross alt så heter det jo barneskole, og barn er barn, ikke mattematikkmaskiner, som skal kalkulere hvert jævla moment i livet sitt.

Motiver de umotiverte og problemet er løst (mener nå jeg).

Ang. yrkesfag, yrkesfag er et lettere valg, for de som allerede har bestemt sin framtid. En rørlegger/bygger/mekaniker/sykepleier har ikke bruk for å regne kvantefysikk, eller finne den deriverte av blabla for yrket sitt. Da inneholder ikke yrkesutdanningen slik matte, men en mer praksis matte for valgt yrke. Mener du at yrkesfag også skal ha vanskelig matte (R1/R2 S1/S2 1T) så kan du likegodt studiespesialiserende fra starten av.
[edit: brukte forresten tydeligvis lengre tid å skrive innlegget på enn jeg trodde.. tråden var halvveis på førstesiden når jeg startet]

Bra innlegg. (jeg er eks-vgs lærer)
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg mener _mange_ Norske lærere er dårlige.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mange norske lærere fungerer dårlig. Grunnene til dette er mange, men jeg tror ikke mangel på personlig egnethet er en stor grunn.

Middelmådige lærere fungerer godt når de får hyggelige klasser. De faller til gjengjeld ofte fullstendig igjennom når de får jævlige klasser. Disse har vi altfor mange av i Norge. En stor del av grunnen til dette er den håpløse tanken om at alle absolutt skal være i samme klasse. Dette betyr at du har halv-pu'er, tunge ADHD'ere og annen skit inne i samme klasserom som ålreite folk. Elevene med problemer tar all oppmerksomheten, og de normale elevene lider. Det er altfor stort fokus på enkeltindividens rettigheter, imens man glemmer de 25 andre i klassen som får vær eneste jævla skoletime ødelagt av en idiot.


Min påstand: I Norge har vi alt for mange gamle lærere og alt for få unge lærere.
Vis hele sitatet...
Dette er det da absolutt ingen tvil om. Det interessante spørsmålet er hvorfor det er sånn. For min egen del handlet det mye om at læreryrket standardiseres nå. Man skal jobbe i team og samkjøre, lage planer for absolutt alt mulig. Dette tar fra en muligheten til å gjøre en god jobb. Så lenge jeg tvinges til å skrive en detaljert plan om når jeg skal gjøre hva så mister jeg faktisk muligheten til å improvisere og finne på kule ting når muligheten byr seg. Profesjonaliseringen av norsk skole, som alle prater om, går fullstendig på tvers av tanken om at lærere er individ som skal få lov til å gjøre en fremragende jobb. Får man ikke lov til å være flink, så får man ikke flinke folk til å jobbe der.

Det sammen med det tåpelige premisset om at byråkrater og undervisningsdepartemantet har noe som helst å tilby norsk skole (aaaahhhhh, forbanna helvetes idiotrapportene vi måtte fylle ut) gjør at flinke folk ikke kommer til å ville bli lærere.



At de i år 2011 klarer å bruke 10 minutter av en time for å få koblet opp den projektoren og få den powerpointen på fullskjerm, det er da virkelig ikke så vanskelig (Ja, vi har en lærer som ofte bruker 10-15 minutter på dette)
Vis hele sitatet...
Jeg er siv.ing. data og har brukt godt over 10 minutter på å få koblet opp en prosjektor. Bland sammen gamle datamaskiner, gamle kabler og gamle prosjekter og det er latterlig mange forskjellige ting som kan gå galt. Dette er i stor grad et organisatorisk problem. Har man godt utstyr er det lett. Har man ikke er det helvete.
Norske lærere har for lav faglig kompetanse. Det virker som at førskolelærere kan undervise i grunnskolen og grunnskolelærere i ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Enig. Sullikene som går på lærerhøyskolen burde aldri fått lov til å bli lærere. Tviler veldig sterkt på at det hjelper å putte de idiotene der på skolebenken i 2 år ekstra.

Dette er dessverre de beste søkerene vi har dog. Det interessante spørsmålet blir hvordan skaffe bedre søkere? Å forandre kravet til å ha tatt pedagogikk mener jeg er det aller første man burde gjøre. Pedagogikk-studiet nå er en forbanna vits. Personlighet velegnethet og relevant erfaring burde være mye viktigere. Sånn som det er nå er det kun folk som har vært villig til å investere et helt forbanna år med å studere ped. som ansettes som lærere. Veldig få oppegående mennesker med annen arbeidserfaring er villig til å putte så mye inn for å få lov til å forsøke seg som lærere. En eller annen ordning om at folk uten ped må ta det innen 3 år, og har mindre jobbsikkerhet enn folk med er greit nok.. men vi trenger at flere folk forsøker seg som lærere, fordi det er så mye personlighet velegnethet inne i bildet som avgjør om noen lykkes eller ikke (selv om det selvfølgelig også kan trenes opp).

Et annet morsomt poeng er at når jeg sammenligner alle de framregande lærerene jeg har mått (og jeg er arrogant nok til å synes at jeg er en av dem) så har vi veldig lite til felles... verken i synet på elevene, på metodikk eller visjoner for skolen. Dette gjør at jeg har særdeles liten tro på trening av lærere, men mener det beste vi kan gjøre er å sørge for at flere får prøve seg.


Dårlig formidling. Mange lærere bruker metoder å formidle budskapet sitt som mange elever ikke skjønner eller syns er for kjedelig. Her bør hver enkelt lærer ta ansvar å bruke nye metoder for å formidle budskapet sitt.
Vis hele sitatet...
Tja. Er forsåvidt enig, men mynten har to sider. Jeg er også drit lei av å høre om giddalause, ubrukelige elever som lener seg tilbake og skylder på at læreren ikke har gjort undervisninga interessant nok til at de gidder å følge med. Er endel som må få med seg at absolutt alt kan ikke gjøres interessant. Uten disiplin til å tvinge seg igjennom de kjipe tingene får man aldri lov til å gjøre kule ting... rett og slett fordi mye av treningen og lærdommen man trenger for å bli flink er kjedelig å ta til seg... uansett om man skal bli matematiker eller fotballspiller.. intelligent repetisjon fungerer.

Et annet poeng er at vi har en veldig sterk underliggende faktor i Norge som vi ikke har andre steder. Det er ingen arbeidsledighet og vi har særdeles gode sosiale stønadsordninger. Norske elever har kort og godt ikke like mye press på seg som man har i andre land. Det er ikke verdens undergang om du gjør det bedritent på skolen, det er fortsatt massevis av muligheter. Kommer det noensinne nedgangstider til Norge, så er jeg 100% overbevist om at mange fler kom til å ta seg selv i skinnet og skjerpe seg i mye større grad enn hva vi ser nå.
Sist endret av DumDiDum; 10. september 2011 kl. 16:03.
Hva er en halv-pu'er?

Min favorittlærere hadde en arbeidsplan som var sånn ca. laget. Den varierte fra moment til moment, men vi holdt "mainlinen". For vi måtte gjennom pensum. Disse planene er møkk, man skal kunne variere samtidig som elever vet hva som skjer/kommer til å skje de neste ukene.
Sist endret av Ivar; 10. september 2011 kl. 16:13.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Alt for mye teori i skolen, derfår gikk jeg lei av skole etter 8. klasse!
Noen lærere jeg har skriver vi MYE med, andre så diskuterer vi mye med. Jeg lærer mer av å være aktiv i en diskusjon enn å skrive ned 999 sider med tekst..
Vis hele sitatet...
det tror du på!

det hjelper faktisk mye når du skriver ned det som du vil memorere. og hva er det som du kan diskutere med drittunger uten at du begynner å hate / avsky dem? meh, norske skoler forby diskusjon mellom elever / læreren hvis vi vil at situasjonen blir bedre. det er umuligt å lære noe som helst til noen som du hater (fordi du hadde vært så dum og "diskutert" med dem).
Sist endret av null; 10. september 2011 kl. 19:35. Grunn: skrivelfei
Lærerne er ikke problemet. Sjekk ut hva Kristin Halvorsen sa i debatten i går (fredag) på NRK, stemmer ikke SV, men dette var fullstendig riktig i følge tanten min som er lærer (og som har skrevet bøker om lærerplan og PPU) på universistet og vgs.
Sist endret av pyth0n; 10. september 2011 kl. 19:43.
Det har blitt alt for mye at lærerne skal jobbe etter en liste og ikke lage det selv, lærerne har mistet friheten som igjen gjør at timene blir mer og mer teoretisk og mindre praktisk
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja. Er forsåvidt enig, men mynten har to sider. Jeg er også drit lei av å høre om giddalause, ubrukelige elever som lener seg tilbake og skylder på at læreren ikke har gjort undervisninga interessant nok til at de gidder å følge med. Er endel som må få med seg at absolutt alt kan ikke gjøres interessant. Uten disiplin til å tvinge seg igjennom de kjipe tingene får man aldri lov til å gjøre kule ting... rett og slett fordi mye av treningen og lærdommen man trenger for å bli flink er kjedelig å ta til seg... uansett om man skal bli matematiker eller fotballspiller.. intelligent repetisjon fungerer.

Et annet poeng er at vi har en veldig sterk underliggende faktor i Norge som vi ikke har andre steder. Det er ingen arbeidsledighet og vi har særdeles gode sosiale stønadsordninger. Norske elever har kort og godt ikke like mye press på seg som man har i andre land. Det er ikke verdens undergang om du gjør det bedritent på skolen, det er fortsatt massevis av muligheter. Kommer det noensinne nedgangstider til Norge, så er jeg 100% overbevist om at mange fler kom til å ta seg selv i skinnet og skjerpe seg i mye større grad enn hva vi ser nå.
Vis hele sitatet...

Må si meg veldig, veldig enig i det du sier her! Du sier det på en mye bedre måte en det jeg klarte å formidle i første post.

Vi elever i Norge har ikke så mye press på oss fordi vi får jo jobb uansett, hvafaen, gidder ikke å jobbe da?

De fleste vet ikke sitt eget beste. (vet det høres klisje-aktig ut...)
Selv om kvaliteten på lærerne spiller inn vil jeg påstå at hovedgrunnen til Norges ranking er skolesystemet, på godt og vondt. Problemet med en slik ranking er at den sammenligner resultater uten å se på bakenforliggende fakta. Blant annet har Norge en ekstremt høy andel elever som tar videregående utdanning, og det er også høye andeler som går videre til universitet og høyskoler. Når man har et skolesystem som sikrer alle rett til videregående utdannelse vil naturligvis dette få betydning ved at det er større sprik i elevenes motivasjon og ferdigheter.
Norge har også et system hvor det er liten forskjell på skolene. I England er det stor forskjell på nivået på private og offentlige skoler, noe som til dels medfører at elever som hadde ressursene til en privat skole får de beste karakterene og karrierene, og dermed kan sende sine barn på privatskole, mens de offentlige eleven blir sittende i sumpa.

Jeg mener det er to ting som kan gi god effekt i Norge:
1. Høyne lærernes status, først og fremst innebærer dette et solid lønnsløft for faglærte lærere. Sammen med høyere inntakskrav på lærerskolene vil man tiltrekke seg fler dyktige personer og kvitte seg med en del daukjøtt.
2. Klassedeling etter nivå. Mer homogene klasser gjør at undervisningen kan tilpasses alle elevene, det vil igjen gi bedre respons og høyere motivasjon for læreren.