Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2804
Overskriften sier vel det meste..

Jeg er 17 år, og tjener ca 7000 kr i måneden. Jeg betaler ca 3000 i regninger, og sitter dermed igjen med 4000. De 4000 bruker jeg på mat, snop og andre unødvendige ting jeg ikke har brukt for. Jeg vil tro at mesteparten går til mat hos bakerier og godteri. Jeg er ikke feit, og jeg trener ikke (om det har noe å si). Jeg har mange ganger prøvd å smøre meg matpakke med brødskive, men dette klarer jeg ikke å spise..

Noen som kan hjelpe meg? :P
1. sett opp budsjett
2. flytt penger over til sparekonto
3. ikke bruke penger på drit
Sitat av moridin Vis innlegg
1. sett opp budsjett
2. flytt penger over til sparekonto
3. ikke bruke penger på drit
Vis hele sitatet...
Budsjett var kanskje ikke så dumt nei. Flytter jeg dem til sparekonto kommer jeg bare til å føre dem tilbake igjen. Det er faktisk ganske vanskelig å ikke bruke penger på dritt..
Hjelpe deg med hva? Leve på 4k i måneden?

Kjøp rundstykker som du varmer i ovnen istedet for brød. Jeg har aldri likt brød noe spesielt å gått gjennom grunn- og ungdomsskole med å kaste maten i søpla på skolen fordi mamma insisterte på det kraftigste at jeg trengte mat på skolen.
Ellers går det fint med loff og lignende.
Men jeg har for den saks skyld aldri brukt å spise noe før middag på den alderen. Har alltid vært en person som ikke trenger mat, kan gå en hel dag uten å spise noe.

Vet ikke om det var noe sånt du hadde tenkt på som svar eller om du var ute etter noe annet?
er helt enig, henger på 7-11 og macern hele tiden, og blir alltid en 20-40kr i hver pause; 60kr dagen blir jo 22k kroner på 1 år :/
Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Hjelpe deg med hva? Leve på 4k i måneden?

Kjøp rundstykker som du varmer i ovnen istedet for brød. Jeg har aldri likt brød noe spesielt å gått gjennom grunn- og ungdomsskole med å kaste maten i søpla på skolen fordi mamma insisterte på det kraftigste at jeg trengte mat på skolen.
Ellers går det fint med loff og lignende.
Men jeg har for den saks skyld aldri brukt å spise noe før middag på den alderen. Har alltid vært en person som ikke trenger mat, kan gå en hel dag uten å spise noe.

Vet ikke om det var noe sånt du hadde tenkt på som svar eller om du var ute etter noe annet?
Vis hele sitatet...
Nei jeg vet ikke hva jeg tror.. Jeg trenger mat når jeg jobber, og på skolen. Hjelper det på matlysten ved å begynne å trene for eksempel?
Sett opp eget regnskap for de 4000 så bestemmer du deg for hvor mye som er nødvendig å bruke i uka for å leve greit. Ikke fancy, men greit. Det som blir igjen sparer du til dyrere ting du måtte ønske deg. Begynn og stille deg spørsmål som: må du ha 1000 kr uka? hva med 500 kr uka er det alt for lite? om du svarer på begge hva med 700 kr uka er det fortsatt feil på noe vis? Når du kommer igjennom konklusjonen så ser du hva du virkelig trenger.

Matpakker kan være digg det om du velger å lage dem utradisjonelt istedet for bare kjedelig ost og leverpostei. Ta deg en titt på matprat eller lignende hvor de nevner brødskiver. kanskje det gir deg inspirasjon?
Selv opprettet jeg en sparekonto i en annen bank som gav meg grei rente fra første krone. Det tar meg da en dag å overføre fra sparekontoen og da er kjøpslysten normalt sett gått over. Samtidig vet jeg at jeg har litt ekstra om det virkelig skulle brenne på dass.

De resterende pengene på kontoen fordeler jeg ut på hver dag... Altså tar resterende penger delt på antall dager til neste lønning og da har jeg sånn ca hva jeg kan bruke hver dag for å holde meg på plussiden.
1. Finn ut vor mye du faktisk kan bruke i gjenomsnitt til dagen
2. Skriv ner alt du bruker penger på i løpet av en måned
3. Finn ut hva du egentlig ikke burde brukt penger på, finn også ut om det er mulig og få produktet billigere på en eller annen måte.
4. Done, utifra hvor mye penger du bruker på forskjellige ting og om du eventuelt kan få tingene billigere/ikke trenger de i det hele tatt finner du fort ut hvor mye du har ekstra etter du har betalt ting som er virkelig nødvendige og kjøpe.

Kanskje ikke den beste oppskriften, men er vertfall det jeg gjorde når jeg bodde på hybel, og det er nesten sånn jeg gjør når jeg reiser på ferie også
Ville lest litt om mat jeg faktisk, funnet ut hvilke matvarer som er smart å spise når det gjelder å holde seg mett over lengre perioder. Raske karbohydrater gjør mer skade enn nytte, og regner med det er der de fleste sliter når det gjelder å kjøpe mye junk som ikke metter.
Opprett gjerne en konto der du har maks uttak i året. Feks 6 uttak i året, og etter det kommer det et gebyr for å ta ut.
Eventuelt lage en sparekonto som du ikke kan ta pengene ut ifra igjen uten å betale gebyr.

Jeg har en konto med maks 6 uttak i året, og da tenker jeg meg alltid om to ganger før jeg tar ut. Veldig effektivt for meg personlig.
Ellers kan du jo gå gjennom alt du har kjøpt den siste mnd (om du har nettbank) for å få et klart bilde av hvor mye penger som går på snop og unødvendig mat.

Vi brukte 7000,- i mat i mnd, det syntes jeg er sinnsvakt mye. Vi gikk gjennom alt av kvitteringer vi hadde og så at vi hadde kjøpt mye dyre varer. Nå kjøper vi mer FirstPrice/Delish/Eldorado osv. der vi ikke syns kvalitet spiller så mye rolle.

Lykke til!
4000kr i måneden: 4000/31 = 129. Det vil si at du i gjennomsnitt kan bruke i underkant av 130 kr daglig. Ha det i bakhodet hver gang du drar kortet.
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Nei jeg vet ikke hva jeg tror.. Jeg trenger mat når jeg jobber, og på skolen. Hjelper det på matlysten ved å begynne å trene for eksempel?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om det blir å hjelpe. Men hvis du trener uten å spise så blir det fort veldig ukomfortabelt.

Hvis jeg har vært på skolen uten å spise noe hele dagen for så å dra på friskhuset for å trene, kjenner jeg at jeg begynner å bli kvalm og utmattet. Og når jeg da kommer hjem bruker jeg å være så slapp og sliten at jeg ikke gidder å lage mat.

Men du burde ha faste tider hvor du spise frokost, lunch, middag, kvelds på f.eks.
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Opprett gjerne en konto der du har maks uttak i året. Feks 6 uttak i året, og etter det kommer det et gebyr for å ta ut.
Eventuelt lage en sparekonto som du ikke kan ta pengene ut ifra igjen uten å betale gebyr.

Jeg har en konto med maks 6 uttak i året, og da tenker jeg meg alltid om to ganger før jeg tar ut. Veldig effektivt for meg personlig.
Ellers kan du jo gå gjennom alt du har kjøpt den siste mnd (om du har nettbank) for å få et klart bilde av hvor mye penger som går på snop og unødvendig mat.

Vi brukte 7000,- i mat i mnd, det syntes jeg er sinnsvakt mye. Vi gikk gjennom alt av kvitteringer vi hadde og så at vi hadde kjøpt mye dyre varer. Nå kjøper vi mer FirstPrice/Delish/Eldorado osv. der vi ikke syns kvalitet spiller så mye rolle.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Selv om du har maks uttak kan du jo fortsatt bruke kortet i butikken, du kan bare ikke ta ut penger i minibanken.
Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Vet ikke helt om det blir å hjelpe. Men hvis du trener uten å spise så blir det fort veldig ukomfortabelt.

Hvis jeg har vært på skolen uten å spise noe hele dagen for så å dra på friskhuset for å trene, kjenner jeg at jeg begynner å bli kvalm og utmattet. Og når jeg da kommer hjem bruker jeg å være så slapp og sliten at jeg ikke gidder å lage mat.

Men du burde ha faste tider hvor du spise frokost, lunch, middag, kvelds på f.eks.
Vis hele sitatet...
Tror du misforsto meg... Jeg lurte på om dersom jeg begynnte å trene, om dette ville øke matlysten min?
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Tror du misforsto meg... Jeg lurte på om dersom jeg begynnte å trene, om dette ville øke matlysten min?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan ellers jeg skal svare. Du må nesten bare prøve å se. Da jeg er en person som ikke trenger å spise og som klarer meg fint uten mat på en god stund. Mens du sier at du må ha noe å spise når du er på skolen/jobb.

Hvis jeg ikke har spist før jeg trener, bruker den ekle følelsen av å være supersulten å gå vekk når jeg er ferdig å har kommet meg hjem. Så da er jeg plutselig ikke sulten lenger.
Så lenge du ikke har gjeld, kan betale regningene dine og fortsatt går på skole har du jo ikke et kjempestort økonomisk problem akkurat. Om du har lyst til å bruke pengene dine på skrot, gjør for all del det; jeg bruker mine på øl.
Om du synes du bruker for mye penger på skrot er det ikke noe værre enn å la være? Om du ikke takler matpakken din anbefaler jeg å ta med deg mat du har lyst på. Kanskje et kyllinglår(kjøp shitloads med frosne på butikken og stek dem selv), eller frokostmuffin(grovere mel, noen fruktbiter, revn gulerot. Lag en megabatch av dette så kan du ta med deg en eller to stk som niste en hel uke på 1 time jobb) eller horn med ost+skinke.
Det trengs ikke akkurat superkrefter for å lage litt bedre niste som man har LYST til å spise. Tror du bakeren du kjøper mat hos er magisk?
Sitat av moret Vis innlegg
Så lenge du ikke har gjeld, kan betale regningene dine og fortsatt går på skole har du jo ikke et kjempestort økonomisk problem akkurat. Om du har lyst til å bruke pengene dine på skrot, gjør for all del det; jeg bruker mine på øl.
Om du synes du bruker for mye penger på skrot er det ikke noe værre enn å la være? Om du ikke takler matpakken din anbefaler jeg å ta med deg mat du har lyst på. Kanskje et kyllinglår(kjøp shitloads med frosne på butikken og stek dem selv), eller frokostmuffin(grovere mel, noen fruktbiter, revn gulerot. Lag en megabatch av dette så kan du ta med deg en eller to stk som niste en hel uke på 1 time jobb) eller horn med ost+skinke.
Det trengs ikke akkurat superkrefter for å lage litt bedre niste som man har LYST til å spise. Tror du bakeren du kjøper mat hos er magisk?
Vis hele sitatet...
Ja det er ikke langt ifra bakeren er magisk.. fersk mat hver dag :P Har ingen gjeld nei, men jeg får lønn den 1. og er somregel blakk rundt den 18.
Vel, om mat er den største issuen, kjøp billig kyllingfilet, stek opp så du har til lunsj en uke, kok opp ris og skjær opp salat kvelden i forveien. spis på skolen holder deg mett lenge så bakeren ikke frister. om det smaker kjedelig er ketchup og forskjellige krydder din venn. Etter ett halvt år med kylling og ris er forøvrig brød SINNSVAKT godt etterpå

Ellers er jo toastjern en svært god investering. Begynner de å klage på brannsikkerheten på skolen så kjøp en timer i tilleg
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Ja det er ikke langt ifra bakeren er magisk.. fersk mat hver dag :P Har ingen gjeld nei, men jeg får lønn den 1. og er somregel blakk rundt den 18.
Vis hele sitatet...
Om du begynner å lage litt mat nå så er også du magisk om 1-2mnd, magisk og med bedre økonomi. Selv bruker jeg 200,- i uka på mat omtrent(ikke medregnet spesielle restaurantbesøk da dette kan føres som studietur ). think about it.
Lag shiten selv, eller ha lite penger? jeg vet hva jeg ville gjort.
At ikke en eneste person har nevnt BSU her inne til nå, er meget rart.


Få opprettet deg en BSU konto, og sett av 2 000 kr hver måned på den. Du vil virkelig ikke angre på at du har gjort det, den dagen du skal ut på boligmarkedet.

Lettere å få lån, og du har gjerne opparbeidet deg en startkapital stor nok til å kunne kjøpe noe da.


BSU er veien å gå, og gir deg både fradrag på skatten og sykt høy rente!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
At ikke en eneste person har nevnt BSU her inne til nå, er meget rart.


Få opprettet deg en BSU konto, og sett av 2 000 kr hver måned på den. Du vil virkelig ikke angre på at du har gjort det, den dagen du skal ut på boligmarkedet.

Lettere å få lån, og du har gjerne opparbeidet deg en startkapital stor nok til å kunne kjøpe noe da.


BSU er veien å gå, og gir deg både fradrag på skatten og sykt høy rente!
Vis hele sitatet...
Vel 1667 kroner i mnd er nok mer fornuftig da 20000 er maksegrensa for ett år. Forøvrig var det ikke spareformer ts spurte etter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
At ikke en eneste person har nevnt BSU her inne til nå, er meget rart.


Få opprettet deg en BSU konto, og sett av 2 000 kr hver måned på den. Du vil virkelig ikke angre på at du har gjort det, den dagen du skal ut på boligmarkedet.

Lettere å få lån, og du har gjerne opparbeidet deg en startkapital stor nok til å kunne kjøpe noe da.


BSU er veien å gå, og gir deg både fradrag på skatten og sykt høy rente!
Vis hele sitatet...
Jeg har andre ting å bruke mine student-penger på enn å spare til bolig. En månedslønn eller to som ferdig ingeniør og jeg har mer på konto enn det jeg hadde klart å spare på mine 3 år som student. Ser rett og slett ikke vitsen.
Forøverig er jeg mer glad i fond som sparemetode, mye større avkastning og man kan faktisk bruke penger på morsomere ting enn hus; som fylletur til Roskilde
Sitat av moret Vis innlegg
En månedslønn eller to som ferdig ingeniør og jeg har mer på konto enn det jeg hadde klart å spare på mine 3 år som student. Ser rett og slett ikke vitsen.
Vis hele sitatet...
Vel, rent pengemessig er det nok ganske verdiløst å spare på BSU, men banken din liker veldig godt om man kan spare noe fast fra ung alder. Man får dermed større troverdighet i banken, og noe sånt vil definitivt ha en god del å si når man skal søke lån.

Når det er sakt er jeg helt enig med deg Moret. Det finnest MYE bedre måter å forvalte penger på enn i en BSU konto.
Jeg har nok av penger i banken, så trenger ikke å spare til bolig..
I trådstarter sitt tilfelle er det vel bare to ting han kan gjøre for å få en bedre økonomi. Kutte utgifter eller skaffe seg en bedre betalt jobb/jobbe mer. Du sier jo selv at du bruker resten av pengene dine på unødvendige ting, så det er ikke verre enn å slutte å gjøre det. Lag maten din selv, drikk vann og spis billig så er du godt på vei.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
1. Finn ut vor mye du faktisk kan bruke i gjenomsnitt til dagen
2. Skriv ner alt du bruker penger på i løpet av en måned
3. Finn ut hva du egentlig ikke burde brukt penger på, finn også ut om det er mulig og få produktet billigere på en eller annen måte.
4. Done, utifra hvor mye penger du bruker på forskjellige ting og om du eventuelt kan få tingene billigere/ikke trenger de i det hele tatt finner du fort ut hvor mye du har ekstra etter du har betalt ting som er virkelig nødvendige og kjøpe.

Kanskje ikke den beste oppskriften, men er vertfall det jeg gjorde når jeg bodde på hybel, og det er nesten sånn jeg gjør når jeg reiser på ferie også
Vis hele sitatet...

Jeg er så enig med deg her. Har gjort dette i et par mnd nå og fungerer helt fett. Last ned en eller annen budsjett app til mobilen og noter ting der siden tlf har du med deg sikkert overalt. Klarer mye bedre å ha oversikt og spare ved å bruke budsjett, enn å bare få penger på konto og bruke dem opp..
Det er ikke akkurat synd på deg, du har 4000,- til mat og kos i måneden. Ikke alle på din alder lever så greit, gitt!
Sett deg opp noen økonomiske mål du har lyst å nå. La oss si at du har lyst på en Galaxy Tab 8.9" LTE så sparer du 1 måned, kjøpet tabben og har det morsomt med den i over ett år. Hvis det høres kjedelig ut, oppgrader garderoben, oppgrader gamerriggen din etc. Sett deg mål akkurat som man må på skolen :=)
Har vært gjennom samme som deg, tjente i fjor 270 000 ish.. Sparte rundt 180 000.
Hvordan? Som sagt tidligere her, lag matpakke. Slutt med spontankjøp (brus etcetc) få foreldrene dine til å opprette sparekonto, som du kan overføre til dem. Slik at du ikke kan ta ut , uten lov fra dem.
Kunne skrevet mer, men skal legge meg. Pm om du vil vite mer, har som sagt vært gjennom samme grøten
Skriv opp absolutt alt du bruker penger på, så ser du hvilke summer som går med på småtteri! Med andre ord: Skaff oversikt.

Sparekonto i banken er et must. Bare 500 i mnd blir 6000 i året. Målet bør ikke være å spare\tjene mest mulig, men å finne noen grenser man trives med.
Sist endret av Taurean; 9. september 2011 kl. 00:06.
Bare dropp å ta med bankkortet på skole/jobb. Blir du sulten så spiser du matpakka eller forblir sulten.
Kjøp pakker med havregryn, koster under 10kr på Kiwi per pakke, da har du sunn frokost som holder mange timer(lange karbohydrater)

ta eventuelt med på skolen og kjøp en 0,5 med Melk koster ikke mye. Kan bli litt kjedelig i lengden da ambefaler jeg og tilsette litt rosiner som hever smaken. Kiwi har også noe som heter "go helg" her kan du dra med deg diversje fileter som kylling,svin osv til rundt 15-20 per stk ta med deg noen og frys ned så har du bra og sunn middag i noen dager fremover.

Mat er faktisk noe av det som man bruker mest penger på så prøv og spar så mye som mulig, og da ved og skjerpe in kostholdet, så tar du faktisk to fluer i ett smekk, du sparer penger og lever sunt.

Skal du på fylla så er det så velger du litt rimligere pils, feks Tuborg.

4000kr er ikke veldig mye, men om du bruker det du har mellom øra, så kan du ha det nokså bra

Lykke til
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Tror du misforsto meg... Jeg lurte på om dersom jeg begynnte å trene, om dette ville øke matlysten min?
Vis hele sitatet...
Det burde det gjøre, og du vil i alle fall trenge mer mat da - dersom du ønsker å få ordentlig effekt av treninga.

Det er ikke så vanskelig å tenke seg til, du bruker mer energi om du begynner å trene, og da må du også tilføre mer energi.
Jeg bruker fast trekk på lønningsdato.
En sum går til "matkonto" - som er penger til mat, husholdningsartikler og kjæledyr-fôr.
Dette "må jeg klare meg på".
En sum går til "regningskonto" - en konto til alt av regninger.
En sum går til sparekonto.
til slutt har jeg en sum på typ 500,- igjen på brukskontoen min.

Har selvsagt regnet ut hvor mye jeg trenger på mat/regningskonto for å klare meg hver måned.
Resultatet er at jeg ikke bruker opp pengene jeg skulle ha brukt til regninger, samt at om jeg skal gjøre større innkjøp av noe så må jeg faktisk tenke meg om, og overføre via mobilbank fra sparekonto til brukskonto. Dette hindrer meg i å kjøpe mye randomshit som jeg plutselig får innfall om at jeg MÅ HA.

Gikk på denne måten fra å gå i minus hver mnd til å spare ca 4000,- i mnd.

edit: glemte å nevne at jeg smører meg niste til lunsj, og aldri kjøper ferdigmat.
Sist endret av nightLook; 9. september 2011 kl. 09:44.
Det beste er kanskje å spare et bestemt beløp hver måned. Hvis du bestemmer deg for at du skal sette av 2000 kr til sparing trenger du ikke ha dårlig samvittighet for det øvrige forbruket. Dette handler om selvdisiplin. Om du ikke har det spiller det jo selsagt ingen rolle hva du gjør.
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Vel, rent pengemessig er det nok ganske verdiløst å spare på BSU, men banken din liker veldig godt om man kan spare noe fast fra ung alder. Man får dermed større troverdighet i banken, og noe sånt vil definitivt ha en god del å si når man skal søke lån.

Når det er sakt er jeg helt enig med deg Moret. Det finnest MYE bedre måter å forvalte penger på enn i en BSU konto.
Vis hele sitatet...
BSU er aldri bortkastet hvis du har råd til det, som student er det ikke anbefalt. Dessuten hvis du ikke betaler skatt så får du ikke skattelette og kommer til og tape mange tusen ettersom det er en øvre grense for hvor mye du kan ha der.

Til ts: 4000,- = 1000,- i uka, dette er ikke noe problem bare de ikke henger utenfor 7/11. Du kjøper ett brød og litt pålegg istedenfor ciabatta calzone o.l.

Kjøp ett godt brød så blir du ikke lei, kneip er kjipt timen etter du har handlet det. Selv kan jeg anbefale 7-kornsbrød fra coop prix, holder seg fersk og godt i noen dager. Få på litt salat, tomat, agurk, paprika, ost og skinke så har du en digg sandwich.

Edit: leif
Sist endret av SinHazzard; 9. september 2011 kl. 10:36.
Du kan gå i banken og åpne en konto hvor du setter inn feks 4000 hver mnd, så er kontoen satt opp som sperret og med overføring på 1000kr hver uke til din vanlige konto. Da varer hvertfall pengene hele mnd.
Og sett opp budsjett, men husk at budsjett har ingen nytte om du ikke følger det
Jeg støtter det noen har sagt før meg, nemlig å lage lunsj selv.
Du sparer utrolig mye penger, og for min del synes jeg at det er litt kjekt.
Da jeg begynte som student for 1 måned siden så begynte jeg med brødmat, dette var ikke noe for meg merket jeg.

Så etter litt kreativ tenking så begynte jeg å finne billige varer som gjør at jeg kan lage en veldig god lunsj til ca 10-20 kr avhengig av hva jeg lager. Kunsten er bare å lage det dagen før, for å så varme det opp i en micro på skolen.
Dette får meg gjennom en lang skoledag der jeg sitter fra 9 - 17/18.
Lunsjmenyen min har variert mellom kyllingkjøttdeig og pasta, karbonade og litt til.
Sist endret av Kipmud; 13. september 2011 kl. 23:00.