Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1961
Har søkt litt i forumet, men klarer ikke finne noen konkrete svar på hvorfor mac ikke er en PC.

Har selv en mac,og slik jeg ser det så er mac en PC. så vidt jeg har skjønt har det noe med at mac ikke ville identifisere seg med IBM sitt pc konsept tilbake på 80 eller 90 tallet..

Så hva gjør egentlig macen så spesiell at den ikke kan regnes som en PC?
Semantikk.

PC står for Personal Computer, ergo er en mac også en PC.
Jeg tror at det ikke regnes som en PC slik at man kan "se forskjell". Feks når du sier en PC tenker jeg på selvbygd pc, HP pc, bærbar pc fra asus osv. Når du sier Mac tenker jeg på Mac.
Folk assosierer en PC med en laptop/desktop som kjører under windows, og alt som kjører OSX blir assosiert med en Mac.

En pc er en personal computer, det er en mac også.

OT: ikke kjøp mac
Steve Jobs hadde på ingen måte lyst til å kalle sin "PC" for en PC. Han valgte derfor å kalle det for MAC. På samme måte som han kalte "iPod" for "iPod", og ikke MP3 Spiller.


Ser for meg at Steve ikke ville bli en til i rekken med en "PC", så han fant på ett nytt navn, og vips så kjente alle til han.
Sist endret av Ruudi; 21. august 2011 kl. 13:34.
Det kommer jo an på hvordan man ønsker å definere det. Mange vil være uenige i at en Mac er en PC. Ordet «Personal Computer» kan også defineres på forskjellige måter; avhengig av hvor spesifikk man ønsker å være.

I simpleste form vil dagens PC trenge et hovedkort, minne og prosessor - i tillegg til strøm. Vil du eksempelvis kalle en kalkulator en PC? Hvis nei: den har i likhet med en «PC» omtrent alle de samme komponentene. Vil du kalle en stopperklokke en PC, eller mikrobølgovn? Alle kan være personlige, og alle har komponenter tilsvarende en PC.

Hvorvidt Mac er eller bør defineres som en PC eller ikke bryr jeg meg fint lite om, men jeg føler ikke at det er gitt utifra at den har maskinvare og er personlig.
Det var ikke en PC all den tiden PC var merkevaren til IBM og PC-kompatibel var ensbetydende med at man var hardware-kompatibel med IBMs maskiner.

Macintosh (Apple sin personlige datamaskin) var ikke, og var derfor følgelig et PC-alternativ og ikke en PC.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det var ikke en PC all den tiden PC var merkevaren til IBM og PC-kompatibel var ensbetydende med at man var hardware-kompatibel med IBMs maskiner.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Det er ikke en Personlig Datamaskin.
Sist endret av Xernox; 25. august 2011 kl. 13:20.
Det enkle er ofte det beste; Både Mac og windows laptop/desktop er PC, men windows laptop/pc er ikke mac.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Vil du kalle en stopperklokke en PC, eller mikrobølgovn?
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at noe av det du faktisk nevnte her en en datamaskin.
PC = Personal Computer. Altså en DATAMASKIN.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Det enkle er ofte det beste; Både Mac og windows laptop/desktop er PC, men windows laptop/pc er ikke mac.
Vis hele sitatet...
I dag er jo faktisk moderne Mac-hardware PC-kompatibelt - så av de delene som teller så er det jo ingen forskjell på en PC fra IBM (eller annen leverandør) og en Mac fra Apple.
Mac = Datamaskin, men ikke pc.
Pc = Datamaskin som ikke kjører OS produsert av Apple
Så mine to Silicon Graphics maskiner, som både er datamaskiner og ikke kjører os produsert av apple, er pr definisjon PC?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Semantikk.

PC står for Personal Computer, ergo er en mac også en PC.
Vis hele sitatet...
ENDELIG!!!! noen som forstår det!
eller jeg som kjører hackintosh, er det da en mapc ?
Apples Macintosh bruker i dag samme x86-64 arkitektur som de fleste PCer. En Mac er derfor en PC med et operativsystem som er låst til å kjøre på spesifikk hardware. UEFI er ikke noe særlig unikt lengre heller.
Sitat av lennox Vis innlegg
Har søkt litt i forumet, men klarer ikke finne noen konkrete svar på hvorfor mac ikke er en PC.

Har selv en mac,og slik jeg ser det så er mac en PC. så vidt jeg har skjønt har det noe med at mac ikke ville identifisere seg med IBM sitt pc konsept tilbake på 80 eller 90 tallet..

Så hva gjør egentlig macen så spesiell at den ikke kan regnes som en PC?
Vis hele sitatet...
Tidligere var ordet PC assosiert med en IBM kompatibel datamaskin og ordet mac med en datamaskin produsert av apple. På denne tiden var det flere forskjeller, men i senere tid er det nå stort sett arkitekturen som gjør at en mac ikke er en pc, du får ikke en pc som har arkitekturen til en mac. Mao. er ordet pc egentlig bare assosiert med arkitektur/bygge-måte og opprinnelig et slags merkenavn assosiert med byggemåten til en datamaskin produsert av ibm. Det at det står for personal computer har bare med betydningen av de to bokstavene.. ordet personal computer kan selvfølgelig en sies å være hvis en bruker det som et ord, men dersom en skal bruke forkortelsen PC i dataverden vil det ikke kunne assosieres med en mac bla. pga byggemåten. Håper det var noe klart hvertfall
Sitat av exceed Vis innlegg
Tidligere var ordet PC assosiert med en IBM kompatibel datamaskin og ordet mac med en datamaskin produsert av apple. På denne tiden var det flere forskjeller, men i senere tid er det nå stort sett arkitekturen som gjør at en mac ikke er en pc, du får ikke en pc som har arkitekturen til en mac. Mao. er ordet pc egentlig bare assosiert med arkitektur/bygge-måte og opprinnelig et slags merkenavn assosiert med byggemåten til en datamaskin produsert av ibm. Det at det står for personal computer har bare med betydningen av de to bokstavene.. ordet personal computer kan selvfølgelig en sies å være hvis en bruker det som et ord, men dersom en skal bruke forkortelsen PC i dataverden vil det ikke kunne assosieres med en mac bla. pga byggemåten. Håper det var noe klart hvertfall
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Macintosh har siden 2006 hatt samme arkitektur som de fleste "vanlige" datamaskiner. Ser man bort i fra EFI/UEFI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Macinto...ard:_Intel_era
Sist endret av Jaso; 25. august 2011 kl. 17:13.
Sitat av Jaso Vis innlegg
Dette er feil. Macintosh har siden 2006 hatt samme arkitektur som de fleste "vanlige" datamaskiner. Ser man bort i fra EFI/UEFI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Macinto...ard:_Intel_era
Vis hele sitatet...
kanskje du skulle spørre andre dersom du ikke skjønner innleggene før du dømmer de, du leser det litt feil. som nevnt så har det tidligere vært mange forskjeller som har blitt mindre og mindre etterhvert som årene har gått, 2006 er relativt kort tid siden, her mener jeg mer 1980-1990 tallet hvor det faktisk var forskjeller en kunne se på bla. arkitektur oll. Det at apple begynte å bruke intel arch i 2006 er selvsagt helt riktig som igjen gjør at det blir enda mer "blurry" (i fravær av et bedre norsk ord) å se forskjeller på de.
Sitat av exceed Vis innlegg
kanskje du skulle spørre andre dersom du ikke skjønner innleggene før du dømmer de, du leser det litt feil. som nevnt så har det tidligere vært mange forskjeller som har blitt mindre og mindre etterhvert som årene har gått, 2006 er relativt kort tid siden, her mener jeg mer 1980-1990 tallet hvor det faktisk var forskjeller en kunne se på bla. arkitektur oll. Det at apple begynte å bruke intel arch i 2006 er selvsagt helt riktig som igjen gjør at det blir enda mer "blurry" (i fravær av et bedre norsk ord) å se forskjeller på de.
Vis hele sitatet...
Beklager, men denne setningen:

Sitat av exceed Vis innlegg
men i senere tid er det nå stort sett arkitekturen som gjør at en mac ikke er en pc, du får ikke en pc som har arkitekturen til en mac.
Vis hele sitatet...
Gjorde det hele litt utydelig.