Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6091
Hei freakere.

Jeg har en bror som henger med feil folk. Han har tidligere røyka hasj og drukket mer alkohol enn det som godt er. Dette er noe foreldrene mine vet.

Men i dag kom det meg for øret at han nå nylig også har prøvd salvia. Jeg reagerte først med vantro. Satt og spiste maten min i stillhet. Klarte ikke å fokusere på avisa som lå oppslått foran meg. Hva er det han egentlig tror han driver med?

Etterhvert bestemte jeg meg for å banke på døra hans og snakke med ham. Jeg forklarte at psykadelika kan ødelegge psyken til folk. Og at han ikke vet om han er mentalt stabil nok til å ruse seg på denne måten. Jeg fortalte videre at jo yngre man er desto verre er det, med tanke på hjernens utvikling og sånn. Jeg understreket flere ganger at 14 år er altfor ungt til å drive med sånn, og at han virkelig burde holde seg vekk fra sånt i fremtiden.
Han nikket og så litt brydd ut. Tl slutt sa han at han forsto.

Dette er dog standard svar fra den kanten. Han har hatt uendelige samtaler med stefaren min om hvordan han må skjerpe seg osv. Dette har han lovet. Hver gang. Sagt at han har forstått. Bare for å fortsette å henge med de samme folka. Bare fortsette å teste grenser.

Så nå kommer spørsmålet: Hva bør jeg gjøre?.

Fortelle min mor og min stefar om at han har prøvd salvia, noe han avslørte for meg i en fortrolig samtale?

La det være med praten mellom oss to, ev. følge opp med flere prater?

Ikke bry meg, planten er tross alt ikke rammet av narkotikaloven?

Hva synes dere?
fortell foreldre, helt klart!

eventuelt si at han skal holde seg til weed, så virker du "kul" og smart i forhold til rusmidler, vis at du aksepterer noen rusmidler men ikke salvia. weed kan utløse/forsterke shizofreni osv, men mindre en ren psykadelia
Det at han prøvde salvia en gang var han muligens for ung for. Men det er den utagerende drikkinga og røykinga jeg hadde bekymra meg for. Han blir nok ikke avhengig av salviaen, og en tur kommer nok ikke til å ødelegge ham heller, uansett hvor ung han måtte være.

Så jeg ser ikke poenget med å ødelegge forholdet du har til ham ved å sladre på ham. Hva du skal gjøre blir vanskelig å svare på uten å kjenne situasjonen bedre, men det å være der for ham, få han med på aktiviteter og la ham henge med deg og dine venner (hvor stor aldersforskjell er det på dere?), kan være gode råd.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 17. august 2011 kl. 14:13.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Du burde prate med foreldra dine som tydeligvis har akseptert at broren din har røyka hasj og drukket alkohol i en alder av 14.
Lær de litt disiplin.

Det ER greit å slå barna sine, tydeligvis
Vis hele sitatet...
De aksepterer det overhodet ikke!

Greia er at man ikke kan kontrollere hva han gjør 24/7.
Si til han at du kommer til å snakke med moren deres om han gjør det mer! Da unngår du å miste tilliten hans, men han kan miste din. tenker den er litt værre for han om du unngår han i ettertid om han gjør det igjen. Selv om det kanksje er vanskelig så prøv å bare unngå å snakke med han i det hele tatt til han ordner opp for seg selv. vet ikke hva slags brorforhold dere har. Men som storebror antar jeg at du har "makta" mellom dere?

Som sagt, gi han en sjanse. Dritern seg ut igjen, går du til mor! Snakk til han om barnevernet osv.
Unlicensed Surgeon
Ta han med på en gåtur rundt litt småketchy strøk i Oslo å si

"Jo lenger du holder på, jo større mulighet er det for at du en dag havner her. Å ta seg en joint en gang iblandt er greit. Det som er farlig er at du er i en alder der du blir veldig lett påvirket av andre personer, og siden hasj er ulovlig i Norge er du nødt til å holde deg i undergrunnsmiljøer når du holder på med det. Der er det mye større sannsynlighet for at du blir tilbudt andre typer vesentlig sterkere rusmidler.

Du har et såpass langt liv forann deg, og få det livet til å kun handle om rusmiddler er garantert noe du ikke ønsker, og dersom det skjer kan jeg love deg du skulle ønske du hadde hørt på det jeg sier nå. Så gjør deg selv den tjenesten og hør på meg nå isteden for å angre senere.

Dersom du har lyst til å røyke litt hasj, og eventuelt prøve noe psykedelisk om noen år skal ikke jeg stoppe deg, men vær så snill å legg det bort inntil videre. Jeg stoler på deg, det er de andre folka som selger ol jeg ikke stoler på. Det er også veldig greit å være fullt utviklet før man setter igang med noe slikt"
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Kjip situasjon. Han har sikkert fått høre fra andre kanter at dop er skadelig, men hvis du kunne forklart saken fra en litt annen vinkel ville det kanskje hjelpe.
Jeg veit ikke hvor mottagelige 14åringer er for prioriterings-prat, men hvis du legger vekt på at selv om stoffet i seg selv ikke nødvendigvis vil skade han, så kan han står i fare for å bli alt for opptatt av rus. Hvis han henger med en gjeng andre nyskjerrige fjortiss-stoners eller hva vi skal kalle de, kan det fort bli sånn at alt de prater om er rus, og det dominerer hverdagen deres.
Det er lite konstruktivt, og trist hvis andre deler av livet hans krymper etterhvert hvis han blir mer nyskjerrig på sin eget psyke enn det som foregår rundt ham-


Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Du burde prate med foreldra dine som tydeligvis har akseptert at broren din har røyka hasj og drukket alkohol i en alder av 14.
Lær de litt disiplin.

Det ER greit å slå barna sine, tydeligvis
Vis hele sitatet...
Tok ikke helt den spøken, hvis det var det det var ment som. Om noen absolutt skulle hatt neve burde det vel vært foreldra?
Sist endret av Bothrops; 17. august 2011 kl. 14:33.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Du burde prate med foreldra dine som tydeligvis har akseptert at broren din har røyka hasj og drukket alkohol i en alder av 14.
Lær de litt disiplin.

Det ER greit å slå barna sine, tydeligvis når de begynner å dope seg i 14års alderen. Noen må man bare være strengere med. Ingen er like
Vis hele sitatet...
Jeg villle aldri annbefalt noen å slå barna sine. Personlig ser jeg på dette som en taktikk med svært mange bivirkninger, og vill dessuten tro at effekten vil være mot sin hensikt. Ulovlig er det også.
Sist endret av villmannen; 17. august 2011 kl. 14:35.
Du kan vise han litt info om folk det har gått galt for med bruk av psykadelika?
Vis han de verste skrekkeksemplene. Kanskje det hjelper? Prate fornuft til en 14åring er jævlig vanskelig.
Har selv yngre søsken, så jeg veit det kan være vanskelig å nå igjennom til de.

Men en pen blanding av sunn fornuft og autoritet funker innimellom.
Vi bruker ikke vold her i familien min. Punktum. Kan vi slutte å snakke om det nå? Det er heller ikke sånn at foreldrene mine ikke bryr seg. Snarere tvert om faktisk. Så slutt med de spekulasjonene.
Sist endret av Critiqueque; 17. august 2011 kl. 14:39.
Off topic; Når selv knipsing av barn er ulovlig i norge i henhold til barneloven, så er det ikke greit å slå barnet, om du mente det seriøst.

Jeg hadde nok sag fra til foreldrene dine HI, bedre at han hater deg noen mnd enn at han havner skikkelig på kjøret.
Følg han opp, prøv så godt du kan å få et skikkelig nært forhold, der dere begge føler dere kan prate fritt til hverandre. Noen ganger er det bedre med en venn enn foreldre, som forteller deg hva du skal gjøre.

Det er ikke lett å si med kids i den alderen, for man gjør jo stortsett som man vil..

Ps: Det nytter nok LITE å fortelle han at han henger med feil folk. Han regner dem vel som venner, så det å bare dumpe dem for godt, er jo aldri en enkel affære. Å hoppe ifra en vennekrets ut i ingenting, er tungt for personer i alle aldre.

PS3: Å gi gutten deng fungerer selvsagt kjempebra, han vil være redd for å gjøre det igjenn. Og når han blir eldre vil han ikke kunne stole på noen og ha et avstumpet sosialt liv, muligens fylt av aggresjon og vold. Kjempeløsning! /end
Sist endret av random42099; 17. august 2011 kl. 15:21.
Å holde en 14 åring borte fra noe han synes er kult, ved å bruke fornuft, er nok ikke det enkleste.

Han liker vel spenningen med det å henge med "feile" folk, det er ikke nødvendigvis de folka eller rusmidlene han liker.. men undergrunnsfølelsen.

Mitt tips er å gi han noe å erstatte det miljøet med, introduser han for en sport med spenning i for eksempel.
Han er litt ung til å begynne med det mest ekstreme, men det er mange sporter som gir både spenning og høy "kulhetsfaktor". Om han har hatt noen interesser fra før av, så kan du jo bygge videre på noe innenfor samme sjanger, men litt mer ekstremt.
Finn ut hva han kunne tenkt seg å prøve, finn videoer på youtube som viser heftige segment innenfor den sporten og prøv å inspirer han på den måten.

Kansje om han kunne tenke seg å prøve fallskjermhopping for eksempel, så gjør en avtale med at når han fyller 16 år, så kan foreldrene og du betale fallskjermkurset til han (rundt 10000 kr) om han begrenser sitt rusbruk til noe dere kan akseptere (om dere krever fullstendig avhold så kan det virke negativt).
En ting du kan gjøre, er å love han større "gevinster" jo lengre han holder seg unna stoffene du ikke vil han skal drive med.

La oss si, du forteller han at du vil ta han med til svergie, og han kan kjøpe hva han vil (til en viss grense, vell å merke) til kanskje 1-2 tusen kroner. Dette får han, hvis han holder seg unna de rusmidlene du ikke vil han skal drive med, i f.eks 1-2 månder. Og hvis han forsetter å holde seg ren, kanskje du spandere en syden tur? Og sånn holder du på, til du tror han heller setter mer pris på deg, og din vennlighet, enn rusmidler.

Og for å være på den sikre siden, så må han ta pisseprøve 2 ganger i månden.

Dette er en dyr pris å betale, bokstavlig talt, men jeg mener det er verdt hver eneste krone for å "redde" han fra å havne lengre ned i dritten, enn han alerede er.
Sitat av dafog Vis innlegg
Ta han med på en gåtur rundt litt småketchy strøk i Oslo å si

"Jo lenger du holder på, jo større mulighet er det for at du en dag havner her. Å ta seg en joint en gang iblandt er greit. Det som er farlig er at du er i en alder der du blir veldig lett påvirket av andre personer, og siden hasj er ulovlig i Norge er du nødt til å holde deg i undergrunnsmiljøer når du holder på med det. Der er det mye større sannsynlighet for at du blir tilbudt andre typer vesentlig sterkere rusmidler.

Du har et såpass langt liv forann deg, og få det livet til å kun handle om rusmiddler er garantert noe du ikke ønsker, og dersom det skjer kan jeg love deg du skulle ønske du hadde hørt på det jeg sier nå. Så gjør deg selv den tjenesten og hør på meg nå isteden for å angre senere.

Dersom du har lyst til å røyke litt hasj, og eventuelt prøve noe psykedelisk om noen år skal ikke jeg stoppe deg, men vær så snill å legg det bort inntil videre. Jeg stoler på deg, det er de andre folka som selger ol jeg ikke stoler på. Det er også veldig greit å være fullt utviklet før man setter igang med noe slikt"
Vis hele sitatet...
Før den slettes, så les denne igjen. Smarte ord !!
Du kan jo fortelle foreldrene dine at han roter seg dypere inn i dritten, uten å spessifisere hva det dreier seg om, men få dem til å forstå alvoret i situasjonen.

Det dafog skrev er også ganske smart. Du kan også eventuelt ta han med på en institusjon/krisevakt for psykisk syke og spørre om de som jobber der kan fortelle litt om hovedgruppen som er der, og årsakene til at de er der.

Jeg vet du ikke vil ha noen forslag som innebærer vold i tråden din, men personlig kan jeg si at jeg hadde gitt miljøet broren min var i ganske klar beskjed om at de ikke burde tilby han slike stoffer, selv om jeg er motstander av vold. Kall meg gjerne hyklerisk, for det finnes sikkert fredligere løsninger, men akkurat her hadde jeg ikke tatt noen sjanser.
Har du prøvd og spørre han eller få en forståelse for hvorfor han driver på med det han gjør?
Denne alderen er en stor utforskelse alder, og rusmidler er veldig interesant.

Det og straffe, kjefte, og sette grenser vill nok gjøre abseloutt det motsatte av det du ønsker. Dette gir følelsen av at noen vill kontrollere deg hvor rusmidler gir deg følelsen av frihet. hva vill du søke i den situasjonen som en utforskende ungdom?

Informasjon og forståelse for hans mentalitet er nøkkelen
Sist endret av Sigurd4u; 17. august 2011 kl. 15:44.
I steden for å la han henge med feil folk, ta han med når du er ute med venner. Vet ikke hvor gammel du er, men det skader vel ikke å finne på noe med lillebror i blant?
Ellers synes jeg du burde bli streng med han, true med å sladre hvis ikke han skjerper seg. Fortell han at du er glad i han og har sett alt for mange folk ødelegge seg selv på drikking i ung alder.
Ønsker deg lykke til, vet selv hvor vondt det faktisk gjør å se familiemedlemmer skade seg på den måten.
Selvsagt er det meget bekymringsverdig at en 14-år gammel gutt begir seg ut på den utrygge veien psykedelia er. Problemet med rusmidler som Salvia er at svært få vet noe særlig om det, og jeg tviler på at foreldrene deres én gang vet hva det er! Selv er jeg godt kjent med salvia divinorm, og har både gode og dårlige erfaringer med stoffet. Den store forskjellen her er at jeg er flere år eldre enn broren din, og jeg ville aldri i livet latt min egen bror på 14 ruse sev på dette. Salvia er et meget farlig stoff, og det kreves både at man kjenner sin egen psyke svært godt, men også at man har lest seg godt opp på alt om stoffet, dosering og kanskje viktigst av alt; at man har ansvarlige sittere hver gang man skal benytte seg av det!

Jeg vil ikke anbefale deg å gå til foreldrene med en gang, da du både må forklare hele greia til dem, pluss at dette vil gjøre broren din sint og harnis båfr i forhold til deg og dine (deres) foreldre. Bare ved denne tråden viser du deg som en både ansvarsfull og ikke minst omsorgsfull storebror, og defor tror jeg du er i stand til å sette deg ned med han og eventuelt kompisene hans og forklare dem om dette stoffet. Husk; den eneste rette måten å informereom rusmidler er fakta, fakta og enda mer fakta!

Videre vil jeg også ta opp cannabisbruken hans med han selv. Si at du ikke vil sladre og pusse foreldrene på han, men snakk med han sm en likeverdig og presenter fakta, noe jeg tviler på at foreldrene deres gjør/gjorde. Mange her på forumet mener vel at hasjbruken er helt greit, men han er 14 år gammel, og en god del av de som bagatelliserer rusmisbruk i den alderen regner jeg med er rimelig innrøykte stonere selv. Lykke til!

(Beklager rotete innlegg, sitter på iPad).

Etter å ha tatt meg tid til å lese igjennom tråden én gang til må jeg nesten legge til noen setninger her. Jeg ser at trådstarter får mange tåpelige råd om å banke vett inn i gutten. Alle som vil bruke vold mot en ung gutt som trår litt feil i et svært sårbart stadie av livet bør gå i seg selv og tenke over hvilke verdier de faktisk har, det er uakseptabelt og vil virke like mye mot sin hensikt som å stemme på Carl I. Hagen for å få et bedre Oslo. Altså; det er strake motsetninger.

Det sies også gjentatte ganger at det går ikke an å snakke fornuft til en dum 14 åring. Da lurer jeg virkelig på hvilke 14-åringer dere kjenner, fordi min egen bror og de andre på hans alder jeg kjenner vil absolutt ha hørt på fornuft.
Jeg tviler på han vil gi seg med det selv om han får litt kjeft og sånn. Nå har han vel fått smaken for sånt, så han vil vel fortsette med det.

Send han på kostskole eller noe piss.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg

Det ER greit å slå barna sine, tydeligvis når de begynner å dope seg i 14års alderen. Noen må man bare være strengere med. Ingen er like
Vis hele sitatet...
Har dere jævla bratt trapp eller?

Hvor gammel er du? Håper for din del det der er en spøk.

''Hey, sønnen min har eksprimintert litt for mye med rus i det siste..

Løsninger? hm.. Prate med han kanskje, før jeg slår inn tryne på han så jointen ikke sitter i kjeften!''

Fjott.
Hvis han har fortalt det til deg selv at han prøver salvia, er det dummeste du kan gjøre å varsle dine foreldre eller banke han opp som noen forvirrede sjeler foreslår. Om han stoler på deg, ikke svikt tillitten hans. Om han kommer i problemer og ikke vil fortelle det til sine foreldre, må han ha noen andre enn shitkids-venna hans å betro seg til, og hvis du straffer han på noe sett vil ikke den personen være deg.

Akkurat hva du skal gjøre er vanskelig, men hvis han er som lillebrødre flest syns han nok at du er ganske kul, og hadde nok ikke protestert på å henge med deg, enten du trener, spiller Xbox, eller henger med kompiser. Jeg mener, hvis han røyker hasj og drikker, hvilken skade kan det gjøre å henge med litt eldre folk? Som en bonus får du et enda nærmere forhold til din bror, og han får kanskje mer respekt for deg, og tar til seg rådene du gir lettere.

Jeg vil ikke skremme deg, men heavy drikking og røyking i en alder av 14 kan fort dra i retning amfetamin senere. Pass litt på han. Han setter nok mer pris på at du som bror gjør det enn "teite" foreldre.
Sist endret av sofa; 17. august 2011 kl. 19:32.
Det jeg ville prøvd er å fortelle han hvor farlig Salvia/andre Psykedeliske stoffer er, og at hvis han har lyst til å ha en fullt utviklet hjerne er det best om man lar sånt være til man har kommet opp i en viss alder. Lag en bruker på Freakforum til han, og si at: "Du skal vite at jeg aksepterer ikke rusmidler før du er gammel nok til at du vet hva du gjør. Hvis du har tenkt til å prøve rusmidler igjen, får du sannelig lese deg opp! Du er fjorten år! Det vil si at du har elleve år på deg til å lese. Håper du har fått litt fornuft, lærdom og respekt for rusmidler inn i hodet ditt innen den tid!" Pungtum finale.

Jeg er selv fjorten. Jeg har selv tenkt til å prøve enkelte stoffer. Men forskjellen er at jeg skjønner hva det innebærer, og hvor skadelig det er i så ung alder. Jeg har lest om forskjellige subjekter innen rus her på Freak i snart et år, og det har gitt ubeskrivelige mengder lære, forståelse og spesielt respekt om rusmidler. Jeg anbefaler deg å gi han en konto her hvor han kan lese og spørre rund de forskjellige, sammen med folk som vet hva de snakker om, og har erfaring.

Min mening!
jeg er 17 og drevet traffikering og dealing siden jegvar 14, jeg har vert borti alt bortsett fra opiater(morphin,subutex,subuzone og heroin). salvia å marijuana.. du har ingenting å bekymre deg for med tanke på det, men trist som det er er så er mange unge påvirket av dette gangster hasj røykende miljøet som driver brekk osv. det er det som er farli me slikt, å en ting til... jeg har brent meg x antall ganger på hendene av mekking. thats pretty much it, mange sier det vil gå ut over psyken osv, jeg hvar stein jennom 8klasse - nå(ferdig med VG1) aldri hatt et snitt under 4. å jeg er ingen nerd, jeg bare røyker for å bli selv intresert i for eksempel matte.. noe som egentli er drit kjedlig, litt thc så er det ikke så gale alikevel.. fokuser på hvem han henger med du. den rusen som er nevnt han driver med er ikke noe stort problem... ikke et problem i det hele tatt i mitt hode, men jeg røyker selv.
Sitat av Shikarilive Vis innlegg
jeg er 17 og drevet traffikering og dealing siden jegvar 14, jeg har vert borti alt bortsett fra opiater(morphin,subutex,subuzone og heroin). salvia å marijuana.. du har ingenting å bekymre deg for med tanke på det, men trist som det er er så er mange unge påvirket av dette gangster hasj røykende miljøet som driver brekk osv. det er det som er farli me slikt, å en ting til... jeg har brent meg x antall ganger på hendene av mekking. thats pretty much it, mange sier det vil gå ut over psyken osv, jeg hvar stein jennom 8klasse - nå(ferdig med VG1) aldri hatt et snitt under 4. å jeg er ingen nerd, jeg bare røyker for å bli selv intresert i for eksempel matte.. noe som egentli er drit kjedlig, litt thc så er det ikke så gale alikevel.. fokuser på hvem han henger med du. den rusen som er nevnt han driver med er ikke noe stort problem... ikke et problem i det hele tatt i mitt hode, men jeg røyker selv.
Vis hele sitatet...
Den posten der var grunn nok til at ungen min aldri skal starte med dop, men heller holde seg til lekser.
lefsespiser
lefze's Avatar
Hva med å heller vise broren din tråden du oppretta , og la han se selv hvor mange som fraråder han å fortsette.

Hasj og (spesielt) psykadelika skal man holde seg unna til man er ihvertfall 18 år.
Sist endret av lefze; 17. august 2011 kl. 21:00.
Sitat av Jimmy James Vis innlegg
Den posten der var grunn nok til at ungen min aldri skal starte med dop, men heller holde seg til lekser.
Vis hele sitatet...
Guess what, det er det faktisk ikke du som bestemmer. Vil ungen din ruse seg, så ruser ungen din seg. Er faktisk talt ikke en dritt du kan gjøre, om ungen er bestemt nok.

Sitat av lefze Vis innlegg
Hva med å heller vise broren din tråden du oppretta , og la han se selv hvor mange som fraråder han å fortsette.

Hasj og (spesielt) psykadelika skal man holde seg unna til man er ihvertfall 18 år.
Vis hele sitatet...
Og det utsagnet kan være totalt meningsløst. Du har 16 åringer som er mer moden en visse 20 åringer, og spesielt mentalt.

så 18 er ikke en grense mener jeg, den kan være alt fra 15 til 25
Sitat av Shikarilive Vis innlegg
jeg er 17 og drevet traffikering og dealing siden jegvar 14, jeg har vert borti alt bortsett fra opiater(morphin,subutex,subuzone og heroin). salvia å marijuana.. du har ingenting å bekymre deg for med tanke på det, men trist som det er er så er mange unge påvirket av dette gangster hasj røykende miljøet som driver brekk osv. det er det som er farli me slikt, å en ting til... jeg har brent meg x antall ganger på hendene av mekking. thats pretty much it, mange sier det vil gå ut over psyken osv, jeg hvar stein jennom 8klasse - nå(ferdig med VG1) aldri hatt et snitt under 4. å jeg er ingen nerd, jeg bare røyker for å bli selv intresert i for eksempel matte.. noe som egentli er drit kjedlig, litt thc så er det ikke så gale alikevel.. fokuser på hvem han henger med du. den rusen som er nevnt han driver med er ikke noe stort problem... ikke et problem i det hele tatt i mitt hode, men jeg røyker selv.
Vis hele sitatet...
Hva oppnår du med å lyve til fremmede på internett? Ingen norsklærer ville gitt deg 4 eller høyere.
Unlicensed Surgeon
Det å innføre strenge regler, kontrollrutiner, og straff dersom han rører noe er overhode ingen god ide! Det er klart at jo mer "eksotisk" og "fyfy" det er, jo mer frister det. Dersom du sier settingen "Ikke røyk hasj det er ulovlig!" til han kommer han bare til å høre "Røyk hasj, det er ulovlig".

Det at han forteller deg slike ting betyr at han har tilitt til deg, dersom du skulle ødelegge denne tilitten med å fortelle til foreldrene hva han driver med tror jeg det kan bli mye vanskeligere å faktisk hjelpe han. Å hva kan egentlig foreldrene gjøre med unntak av det som er nevnt over. Du kan gjøre mye mer dersom han har tillit til deg, og stoler på deg enn det foreldrene kan gjøre med kjeft, og "uvitenhet".

Det jeg råder deg til er som nevt i det forgje innlegget i denne tråden å ta han med til et sted, og ta en sikkelig prat med han som gjør et sterkt inntrykk. "Propaganda" som "Du kommer til å dø!", "Livet ditt kommer bare til å handel om rusmidler" fungerer veldig dårlig dersom det blir lagt frem på feil måte.

Når dere sitter på rommet hans, et veldig trygt å godt sted er rus-verden veldig, veldig langt unna. Det går liksom ikke å tenke seg hvordan den faktisk er, derfor det er mye bedre å ta den samtalen et sted som det er en del rusmisbrukere. Da sitter fort inntrykket mye sterkere.

Det er også viktig at du leser deg opp på de forskjellige rusmidlene så du kan si ting som stemmer, og ikke bare er svada fra noen som kun bryr seg om at rusmidler er forbudt.

Det beste du kan gjøre er å støtte han, og faktisk være der for han. Gjør det helt klart for han at han kan ringe deg å spørre om hjelp døgnet rundt, og du stiller opp. Hjelpe til med skolearbeid, og alt han eventuelt lurer på. Ta også en ekstra titt en gang iblant for å se om han ser ruset ut, ser det slik ut ikke konfronter han der å da men spør heller dagen etterpå eller lignende.

Et forslag som ble nevnt i tråden var "bestikkelser". Å tilby belønning dersom han holder seg unna. Det er en mulighet som kan fungere, men bør være en "siste utvei" løsning.

Når det gjelder alle forslagene som har kommet angående vold i denne tråden, bare ignorer det! Når man poster på et forum får man mange forskjellige svar, men de villeste er selvsagt bare å ignorere!
Sitat av dafog Vis innlegg
Ta han med på en gåtur rundt litt småketchy strøk i Oslo å si

"Jo lenger du holder på, jo større mulighet er det for at du en dag havner her. Å ta seg en joint en gang iblandt er greit. Det som er farlig er at du er i en alder der du blir veldig lett påvirket av andre personer, og siden hasj er ulovlig i Norge er du nødt til å holde deg i undergrunnsmiljøer når du holder på med det. Der er det mye større sannsynlighet for at du blir tilbudt andre typer vesentlig sterkere rusmidler.

Du har et såpass langt liv forann deg, og få det livet til å kun handle om rusmiddler er garantert noe du ikke ønsker, og dersom det skjer kan jeg love deg du skulle ønske du hadde hørt på det jeg sier nå. Så gjør deg selv den tjenesten og hør på meg nå isteden for å angre senere.

Dersom du har lyst til å røyke litt hasj, og eventuelt prøve noe psykedelisk om noen år skal ikke jeg stoppe deg, men vær så snill å legg det bort inntil videre. Jeg stoler på deg, det er de andre folka som selger ol jeg ikke stoler på. Det er også veldig greit å være fullt utviklet før man setter igang med noe slikt"
Vis hele sitatet...
Dette + foreldre, er egentlig alt du kan gjøre. (KP for sitert post)
Som det har stått i ett par avisintervjuer her i Bergen, noen av de narkomane prøver å jage bort de unge som oppsøker nygårdsparken pga rusmidler, pga at de ikke vil at de skal begynne med det!
Sitat av Mowglid Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Slik skremselspropaganda funker sjelden.
Sist endret av Mullah; 18. august 2011 kl. 13:05. Grunn: QUOTE-tag
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Sitat av Mowglid Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Slik skremselspropaganda funker sjelden.
Vis hele sitatet...
Det DrPerception har skrevet er ikke propaganda men worst case scenario fra brukerens synspunkt som har kommet seg ut av helvetet.

Propaganda er (f.eks) å si at cannabis obligatorisk fører til heroin og ødelegger deg fullstendig og at det er med en gang en del av den onde sirkelen, for så å sitere alle konsekvensene heroin kan ha i samme slengen.
Sist endret av Mullah; 18. august 2011 kl. 13:05. Grunn: QUOTE-tag
Rettelse: skremselstaktikk

Forklarende samtale og kunnskap er hva som virker for å få gutten selv til å ta et eget selvstendig valg. Ikke å vise worst case scenarios. Dette har han fått høre på skolebenken og av foreldre/samfunnet ellers. Og når man ser hva han holder på med har det tydeligvis ikke hatt effekt.
Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Fortelle min mor og min stefar om at han har prøvd salvia, noe han avslørte for meg i en fortrolig samtale?

La det være med praten mellom oss to, ev. følge opp med flere prater?

Ikke bry meg, planten er tross alt ikke rammet av narkotikaloven?

Hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Ikke fortell mor og stefar, da bryter du enhver tillitt og mulighet til å påvirke ham.

Husk at de fleste går det bra med. Og at Salviaen antakelig ikke er det største problemet, det er en rus som ikke frister til gjentakelse. Men han er litt i yngste laget da, psykedelika + unger = dårlig. Problemet er bare at reaksjonene fra samfunnet og familie dersom du forteller det kan gjøre det hele verre.

Hasj er en større utfordring vil jeg si, Salvia mister han nok interessen for selv, han burde strengt talt vente noen år med å røyke hasj da. Men det er jo mange som røyker tette fra de er 13 som det går helt fint med, og som reduserer bruken kraftig eller slutter når de får jobb og unger.

Ville heller snakket med ham om han har en plan for livet. Så lenge han har en plan og ikke får et selvbilde som en som er utenfor samfunnet går det nok bra. Selvbilde er viktigere enn noe annet her. Kan godt røyke tette så lenge man ikke tror man skal bli en som er utenfor samfunnet i tillegg, men har en fremtidsplan.

Og si om at han kan stole på deg hvis han føler han får problemer, da kan han snakke med deg uten at du sier det videre. Hvis han ikke har plan og de han omgås er veldig kriminelle er det et problem, men de fleste blir det jo folk av. Mange fortsetter å bruke hasj i blant også, uten at det er noe problem.
Sist endret av smekk; 19. august 2011 kl. 02:40.
og bruke rusmidler på ung alder er alltid trist men og noe som skjer dagligt, om personen har bare PRØVD det. vil jeg holdt det hemmeligt. må huske at alle ungdommer kommer til og ruse seg om du sier det eller ikke, det er bedre at en ungdom har noen som kan hjelpe de og gi de Sikkelig informasjon om rusmidler enn at de ikke har noen.

veldig fint eksempel på dette er:

jeg gikk på en fest med noen av vennene mine, vi er da folk på alderen av 20+. vi drakk og koste oss, plutselig ser jeg datteren til en vennine av moren min. hu er bare 15 år gammel.

nå sitter jeg i samme sitvasjon, bare at dette er alkohol i steden for salvia.
jeg velgte og passe på hu ut kvelden i steden for og si hu sko dra og si i fra til moren.

grunnen til at jeg gjore det var for at jeg selv viste at vis jeg sa hu sko dra hadde hu endt opp på en annen fest med folk jeg ikke kjenner og hu ikke kjenner. i den sitvasjonen der så er det mye høyere fare for at noe gale kan skje.

dette samme går for rusmidler, vis en ungdom prøver ut og har noen og snakke med det om så vil de ikke hive seg ut på de farlige stoffene (i teorien).

du får velge, vis du sier i fra til foreldrene vil du aldrig få vite noe igjenn av denne personen (mest sansyneligvis) og ingen vil vite hva denne personen er ute og prøver.

eller du kan holde det melleom dere, og bare veilede personen i den riktige rettningen!

ingen kan kontrolere handlingene til en person som er nysjerig og hormonel. men du kan veilede de i rett rettning i det minste.
Finn ut hva som er årsaken til at han bruker disse stoffene? Drev og så på "100 dager uten narkotika" elns på NRK2 for noen dager siden. Var jo en del propaganda inni der, men tror han har et poeng med at man må finne ut hvorfor man bruker narkotika, for å bli kvitt problemet. For det kan jo lett bli et problem. Jeg har merket selv at jeg lett tyr til rusmidler når jeg er nedfor, og første gang jeg prøvde det, og første årene.. brukte jeg det for å komme meg bort fra verden, hvor jeg ikke hadde det bra.

Prøv å gå litt dypere til verks og gjør lillebroren din glad og fornøyd med livet Ønsker deg masse lykke til !
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av smekk Vis innlegg
Ville heller snakket med ham om han har en plan for livet. Så lenge han har en plan og ikke får et selvbilde som en som er utenfor samfunnet går det nok bra. Selvbilde er viktigere enn noe annet her. Kan godt røyke tette så lenge man ikke tror man skal bli en som er utenfor samfunnet i tillegg, men har en fremtidsplan.

Og si om at han kan stole på deg hvis han føler han får problemer, da kan han snakke med deg uten at du sier det videre. Hvis han ikke har plan og de han omgås er veldig kriminelle er det et problem, men de fleste blir det jo folk av. Mange fortsetter å bruke hasj i blant også, uten at det er noe problem.
Vis hele sitatet...
Støtter dette innlegget, om din bror er av typen som er eller har potensiale til å bli motivert for fremtiden kan du ved hjelp av gode samtaler forebygge og preppe inn gode verdier slik at han kan føle seg klar når hans tid for å skinne kommer.
Det handler om å lage en gnist slik at han selv kan utvikle flammen.
På denne måten får han god tid til å drømme/planlegge om fremtiden slik at han er god forberedt når det endelig skjer forandringer.
En slik motivasjon gjør det også ofte enklere å gi gode resultater på skolebenken/idrett osv.
Det hele handler om å være målbevisst!


Grunnen til at mange ungdommer i denne alderen velger å eksprimentere og legge vaner til rusmidler kommer ofte av at denne perioden i livet føles "gørrkjedelig" viss man ikke skyver grenser av og til. Denne tendensen ser man overalt da ungdommer prøver ut rusmidler i hytt og pine, de fleste tester fordi dem selv er nysgjerrige, andre blir påvirket og noen føler rett og slett et lite press til å hevde seg blant kompiser.
Finn ut hvilken type han er i kompis gjengen og forstå hvorfor han tar de valgene han gjør. Da er det enklere å velge de rette ordene, på denne måten sparer du masse tid og du slipper å føle at du prater til en vegg når du skal prøve å hjelpe.

Har selv opplevd kompiser som har spydd til tårene kommer av både snus og sigaretter, men av en eller annen grunn ser jeg dem fortsatt med prisen i leppa og siggen i kjeften.
Hadde også en kompis som fikk et kraftig angstanfall under en mild sagt heftig cannabistur, han sluttet og røyke men gikk utrolig nok over til valium bare for å ha noe ruse seg på når han skulle slappe av.
Finnes uendelige eksempler på merkelige avgjørelser, egentlig litt fasinerende akkurat dette hva vi gjør for alle mulige grunner.
Poenget mitt er at når man er så ung tenker man ikke alltid helt logisk, mange lever i øyeblikket og rettferdiggjør sine handlinger med helt latterlige grunner.
Dette kan ofte komme av at verdiene deres er på et "ikke tenke lenger en nesa-nivå" og fremtiden ser ikke alltid så lys ut for disse gjennom andre sine øyne.
Sannheten er at det går bra med de fleste, mange kommer til et punkt der de plutselig begynner å tenke litt utforbi boksen.
Noen er smarte og griper sjansen til å gjøre noe med situasjonen, mens andre sliter med latskap og motivasjon fordi de allerede har havnet inn i en ond-sirkel som føles kan beskrives med en "helt greit at the moment-attitude".


Foreslår at du tar en prat med brodern om akkurat dette med planer og verdier.
Under samtalene kan du gjerne stille han litt spørsmål etter hva som passer seg for anledningen.
Still han gjerne litt morsomme/tenkende spørsmål som "hva ser du for deg om 5 år?" og "hvilken person kunne du tenke deg å bli?"
Vær begestreitret og få ham på bølgelengde slik at han slapper av og føler at han kan dele alt mulig mellom himmel og jord, da tenker jeg selvfølgelig ikke bare rusrelatert men alle slags temaer.
Det er hele tiden også viktig at du trekker frem eksempler av deg selv når du var på samme alder.
Gjerne fortell litt om dine egne forvirrende stunder der du måtte ta avgjørelser og hvilke konsekvenser dette hadde i ettertid. (positivt og negativt)
Det er viktig og ikke legge fous på alt det negative, finn en balanse mellom positiv/negativ slik at dere får en god flyt gjennom samtalene.


Regner med at du er en oppegående kar som egentlig vet mye av dette fra før av, men tenkte jeg kunne skrive det likevel med tanke på at jeg har vært borti slike situasjoner før. Har hatt mange slike samtaler med både kompiser/søsken der det har gått begge veier om hvem som prøver å hjelpe hvem.
Det har gått kjempefint med alle de rundt meg, tenkte ofte på dem og har alltid vært opptatt av at de klarer seg greit!

NØKKELORD:
-Selvdisiplin
-Motivasjon
-Vilje til å forandre situasjonen.
-Drømmer og mål for fremtiden.
-Tillit til de rundt deg.


lykke til!

EDIT: Ser nå i ettertid at dette innlegget ble rotete, håper det går greit for folk å lese det som ble skrevet!
Sitat av boblehest Vis innlegg
Hva oppnår du med å lyve til fremmede på internett? Ingen norsklærer ville gitt deg 4 eller høyere.
Vis hele sitatet...



her inne er man anomyn, å slik vil jeg forholde meg. men mine bevis på mine karakterer existerer, men existerer det derimot beviser på at THC er skadelig?, ikke etter hva jeg vet. THC er ufarlig, men dummheten som kan drive folk til å gå videre til andre stoffer er extremt farlig. hold dem unna om det er fare for denne dummheten. - alder bestemmer ikke IQ


takk for din oppmerksomhet angående mine skriveleif
Sist endret av Shikarilive; 22. august 2011 kl. 01:15.
Hei tor du ikke burde bruke for mye tid å krefter på å kjefte, da dette sikkert bare fører til enda mere opprør fra hans side.
Ville heller brut litt mere tid å krefter på å finne på ting med han ting dere kansje har en fellesinteresse for.
Kansje til og med virket litt liberal til røykinga hans men uten å oppmuntre rundt det, da han kansje føler at du ikke bare propper han full av propaganda.
Plus for all dell bruk litt tid på å lese om stofene så du vet hva du snakker om når du snakker med han, om du ikke allrede vet litt om dem da. Uansett lykke til
Sist endret av dildo-jonny; 22. august 2011 kl. 04:01.