Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2275
Tenkte jeg nå skulle kjøpe meg en stasjonær igjen!
Jeg gidder altså ikke å bygge en selv selvom jeg vet at det lønner seg.

Jeg er bare intressert i å bruke en del penger på mac ellers er jeg villig til å gjøre det billigst mulig.

Mitt bruk vil være :

- sc2 og world of warcraft
- AutoCad / 2D / 3D tegning
- FL studio

Laptop er uaktuelt ettersom jeg nettopp solgte min egen.

Dette er hva jeg har sett på :

- iMac 27" 3,1 GHz
Med evnt AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5 istede for
AMD Radeon HD 6970M 1 GB GDDR5 og med 8GB ram istedet for 4GB.

http://store.apple.com/no/configure/...co=MjIwNTQ1OTI


også sett litt på Acer Predator G3610 men vet grafikk kortet ikke er helt det beste... http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=7158343
Hvis du skal ha stasjonær så kjøper du ikke mac, det blir for dumt.
white?'s Avatar
Trådstarter
Og din grunn er da?
Hvorfor bruke 20k på en iMac som ABOSOLUTT ikke er verdt det når du kan få en mye kraftigere windows pc til under halve prisen? Du sier du skal bruke den til gaming av bl.a starcraft 2 som gjør valget av windows enda lettere.
white?'s Avatar
Trådstarter
Vi snakker fort opp mot 20k ja.
Lett gaming ja men jeg tenker også da på resten den skal brukes til, så det må fungere til dette uten noe som helst problem.
Ønsker du deg mac, så går du for mac. Ikke la det uendelige mac-hatet i gamermiljø osv. styre beslutningen din på det

Om du skulle gå for pc, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å kjøpe inn deler og bygge den selv. Man sparer som oftest gode penger på å gjøre det, og det å bygge pc er uansett veldig moro.
Siden du ikke skal kjøre noen mac "only" programvarer, så ser jeg ikke grunn til å kjøpe mac.
Og om du velger komponentene dine godt er det en stor mulighet for at du får kjørt OSX på en PC.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Mtp at begge spillene funker på MAC, er den et mye bedre valg til ditt bruk kjør på
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
Mtp at begge spillene funker på MAC, er den et mye bedre valg til ditt bruk kjør på
Vis hele sitatet...
Hvorfor et "mye" bedre valg? Han har sagt han skal bruke den til lett gaming, ikke noe annet?

Hva annet skal du bruke den til? Skal du ha skjerm og annet tilbehør i tilegg?

Har du masse masse penger du vil kaste bort er mac et god idé, selv ville jeg brukt 10 000 på en awesome PC og 10 000 på en lang ferietur...
Sist endret av bamsegutt; 17. august 2011 kl. 09:55.
white?'s Avatar
Trådstarter
Jeg skrev da at den skulle brukes til 2D og 3D tegning i form av skole og jobb er derfor jeg er usikker på hva jeg skal velge siden jeg ikke har peiling akkurat nå
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, på meg virker du som noen som ikke har lyst til å fikle med ting (ønsker ikke å bygge selv, vurderer Mac, vil ha noe som bare virker), så slik sett: Mac.

Faktorer jeg ikke har sett nevnt: iMac vil du nok kunne selge for en del mer, når den tiden kommer, men å oppgradere hw er muligens ikke like lett som PC.
Husk at FL Studio ikke fungerer til Mac med mindre du bruker Crossover eller noe lignende! Det anbefales ikke da jeg har prøvd det selv og endt opp med det svetteste, tregeste og mest utilregnelige resultatet av alt jeg noen gang har gjort i mitt 19 år lange liv.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Da må jeg bare beklage å skuffe deg, men FL Studio er enda ikke portet til Mac OS X. Dermed må du enten kjøre Windows på den, eller emulere det via VMware/Parrallels. Da er jo hele poenget med en stasjonær Mac borte, da blir det bare en veldig dyr Windows PC...
Jeg har selv en iMac 27", og er strålende fornøyd med mitt valg. Jeg kan prøve å gi et kort svar på hvorfor jeg føler den er verdt pengene, til tross for at man betaler noe mer for komponentene isolert sett.

For det første, så er det som sagt en 27" iMac. Folk sammenligner dette med en gamer-PC med bedre spesifikasjoner til halve prisen. Ikke bare det, men dere dropper helt det faktum at maskinen har en skjerm til å begynne med, og medfølgende tastatur og mus.

Så la oss si dere finner en maskin med bedre eller like gode spesifikasjoner til 7.500,-. Hva så? Jeg vet godt at det er mulig. Men så må dere legge til mus og tastatur, trådløst nett, bluetooth og en kurrant 27" skjerm med en oppløsning på 2560*1440 i tillegg. Hva sier regnestykket deres nå?

Okei, så dere har klart å legge sammen en maskin med bedre komponenter, og som fremdeles fortsatt er billigere. Da er det på tide å legge til en lisens med Windows, rundt 1000,- kroner til. Det nytter ikke å argumentere for at du kan laste ned gratis Windows på bukta, fordi å sammenligne lisensiert vare med piratkopiert i prissammenheng er helt håpløst.

Så, du er fremdeles et par tusen i underskudd, med hva er nå forskjellene? Du har en stor boks, en stor skjerm, en shitload av kabler og kabelrot, sannsynligvis lager den masse støy, og ser langt, langt mindre stilfult ut. Nå, betaler jeg bare for design? Naturligvis ikke, jeg betaler for et komplett pakke som gir meg akkurat det jeg trenger, og som gjør det hele på en langt mer behagelig måte.

PS: Jeg kjører også Windows på den, og det følger med egne Windows driver-CD-er til iMacen, så det går helt smertefritt, uten problemer.
white?'s Avatar
Trådstarter
Takker for svar. Jeg orker ikke bygge min egen og har egentlig sett meg lei da jeg har kjørt win i alle år samt bygget min eget så som du sa vil jeg ha noe som funker!

Jeg er villig til å bruke noen ekstra kr for å gjøre den best mulig helt fra starten av

@Restyle , takk for ett Supert svar! Det Var slik jeg også tenkte når jeg så den, slipper masse rot får en skjerm som er herlig +++
Men er det verdt å legge på 1700kr for bedre prosessor ? Eller blir det jeg har nevnt veldig overkill til mitt bruk?
åh, så trangsynte folk er, "mac bare funker"; JA, windows bare funker det og!

ts: mac er ikke egnet til bruksområdet ditt. du skal ikke bruke noen spesifike mac-programmer? isåfall er det du trenger KRAFT og ikke en stilig "alt-i-ett" boks. er kabler bak pc'en problemet ditt? kjør på og sløs penger, eventuelt kjøp en kabelskjuling-plastgreie fra ikea

jeg kan sette sammen en pc til deg som er skapt for 3D modelering, musikkproduksjon og smågaming til under 10k MED skjerm, mus og tastatur.

skal du ha et likt oppsett med mac "som bare funker" koster det minst 15-20k, og skal du legge i noe bedre komponenter, som du trenger til modelering, tar de seg ekstremt godt betalt

jeg er ingen apple-hater, har selv iphone og macbook air til skolen, men til tung videoredingering/3Dmodelering/spilling og servere bruker jeg såklart windows med 16gb ram, i7 2600k overklokket til 5ghz sammen med et gtx 590 cuda.

på en skala fra 1 til 100 og windows-maskinen min til 15k er 100, så ligger mac til 20k på 40
Sist endret av pyth0n; 17. august 2011 kl. 13:32.
white?'s Avatar
Trådstarter
Hehe ja jeg ser den og nei skal ikke bruke noen spesielle programmer.
Greia er vel at jeg vil ha en ferdig pc uten å måtte bygge .
1. Gidder rett og slett ikke styre med det lenger.
2. Jeg kommer til å ta det på avbetaling
3. På siba har jeg rabatter samt bonus poeng .

Hva tror dere om predatoren jeg linker til? Evnt bytte skjermkort når det trengs
Synes predatoren så bra ut jeg, kunne jo hørt m komplett/annen sjappe om de kunne være så vennlige å installere en SSD os-disk samt installere windows når de først var i gang :P

Way off topic
kun jeg som tenker liebermann inc når jeg ser apple.no? de hadde jo også ekstremt fokus på design.
http://web.archive.org/web/200602270...home/index.htm

oppsettet på produktarksidene er jo også nærmest identiske.

apple:
http://www.apple.com/macpro/specs.html

liebermann:
http://web.archive.org/web/200603170...ures/index.htm
netshop setter sammen pcen din for 395 kroner, kan sette opp det beste som er tilpasset akkurat til deg hvis du vil, for å spare 10k har du derimot noen ekstra kabler bak pc'en og et fint kabinett under pulten
FL studio kjører ikke på mac og kommer aldri til å gjøre det heldigvis
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
FL studio kjører ikke på mac og kommer aldri til å gjøre det heldigvis
Vis hele sitatet...
Faen, trykket på KP knappen når jeg skulle trykke på siteringsknappen...

Hvordan kan du si at det er "heldigvis"? Ser ikke logikken i den?
Ingen som tjener noe på at ett produkt er låst til en plattform
Sitat av djxfade Vis innlegg
Faen, trykket på KP knappen når jeg skulle trykke på siteringsknappen...

Hvordan kan du si at det er "heldigvis"? Ser ikke logikken i den?
Ingen som tjener noe på at ett produkt er låst til en plattform
Vis hele sitatet...
Kan jo hende de bruker mer tid og ressurser på den ene plattformen, siden de bare har den å tenke på.
Skal ikke uttale meg så mye da jeg ikke er så dyktig med porting o.l.