Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5517
Hei!

Kan man få senere skader av å regelmessig knekke fingre?

Hører både ja og nei, så jeg trenger et kompetent svar..
Jeg spurte en professor i ortopedi, og han var litt usikker. Det han sa var at lyden sannsynligvis kommer av at leddhinnen blir dratt inn i ledddet. Han var av den oppfatning at det ikke sikkert var skadelig, men han mente at det over lengre tid og hyppig knekking muligens kunne være skadelig. Av den grunn mente han at siden en kan la være, var nok dette det tryggeste alternativet. Men som sagt er dette noe som er usikkert.
Tror leddene blir slitne, og til slutt så passer ikke knokkelen skikkelig inn i det andre benet om du skjønner? og da henger beinet løsere og det kan begynne å knekke uten at du hvil det!
Er en dårlig idè og knekke fingre!
Sist endret av Awareness; 8. juli 2011 kl. 17:57.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg spurte en professor i ortopedi, og han var litt usikker. Det han sa var at lyden sannsynligvis kommer av at leddhinnen blir dratt inn i ledddet. Han var av den oppfatning at det ikke sikkert var skadelig, men han mente at det over lengre tid og hyppig knekking muligens kunne være skadelig. Av den grunn mente han at siden en kan la være, var nok dette det tryggeste alternativet. Men som sagt er dette noe som er usikkert.
Vis hele sitatet...

Drachir: Jeg forhørte meg også om dette for en del år tilbake, og fikk en ganske interessant forklaring. Spørsmålet har blitt besvart på forumet tidligere, men hvorvidt dette er sant vet jeg ikke.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det sies at det ikke er skadelig. Grunnen til at det kommer lyd er for at når avstanden mellom leddene økes, blir det et undertrykk i leddvesken og kavitasjon oppstår, som dermed lager lyd. Andre plasser der kavitasjon skaper lyd er bak propellen på ubåter. Det tar noe tid før kavitasjonen er vekk, derfor vil du ikke kunne knekke leddene umiddelbart igjen etter at du har gjort det.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=56927
Sist endret av m0b; 8. juli 2011 kl. 18:02.
True phreak.
Så vidt jeg har forstått er det ikke direkte skadelig, men det har negativ effekt på styrken i fingrene.
Nå fante jeg en studie på dette, som så på det å knekke i fingre og knoker, og en sammenheng med osteoartritt, også kalt slitasjegikt. Det ble ikke påvist noen sammenheng, noe som passer bra sammen med tidligere studier.

Så nei, knekking av fingre er tydeligvis ikke skadelig. Men dersom det er smertefullt, la være, noe jeg vil anta du skjønner selv.
Hva med knekkin av stortå? Hver gang jeg bare rører på stortåa, eller presser den sammen så knekker det, er dette skadelig? Håper ikke det fordi det er jo nesten umulig å ikke knekke stortåa.
Leddene i fingrene mine er ihvertfall blitt værre med årene, om det skyldes hyppig knekking er jeg usikker på
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Drachir: Jeg forhørte meg også om dette for en del år tilbake, og fikk en ganske interessant forklaring. Spørsmålet har blitt besvart på forumet tidligere, men hvorvidt dette er sant vet jeg ikke.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=56927
Vis hele sitatet...
Kavitasjon vil si, sånn som jeg forstod professoren, at leddhinne blir dratt inn i leddet som følge av undertrykket. Så den forklaringen er ikke helt gal nei.

Men knekking kan ha flere årsaker, som feks. sener som glipper over benete strukturer osv. Så det er ikke bare dette fenomenet som forklarer det.

Sitat av zevz Vis innlegg
Tror leddene blir slitne, og til slutt så passer ikke knokkelen skikkelig inn i det andre benet om du skjønner? og da henger beinet løsere og det kan begynne å knekke uten at du hvil det!
Er en dårlig idè og knekke fingre!
Vis hele sitatet...
Har du noe som helst belegg for det du sier? Jeg vil regne med at det du sikter til vil være en chondromalaci, altså en degenerasjon i brusken i leddet. Hvorfor du nødvendigvis skulle få dette av knekking av ledd synes jeg du skal dokumentere. Studien jeg linket til indikerte nemlig at det ikke var en slik sammenheng, selv undersøkt radiologisk.

Sitat av Orph
Så vidt jeg har forstått er det ikke direkte skadelig, men det har negativ effekt på styrken i fingrene.
Vis hele sitatet...
Og dette har du hørt hvor?

Samtidig fant denne studien heller ingen korrelasjon mellom osteoartritt i fingre og knoker, og knekking av disse leddene, men en sammenheng mellom knekking i fingre og styrke i fingre og tendens til hovne hender. Forfatterene av denne studien konkluderer med at knekking av ledd er assosiert med svekket funksjon i hånden.

Denne studien har imdlertid fått kritikk, da den ikke tar høyde for at det kanskje ikke er selve knekkingen av leddene, men derimot evnen til å knekke i leddene, som er ulik hos mennesker, som disponerer for forstyrret funksjon i hånden. Disse funnene er dermed ikke konlusive, men tydeligvis kan det være en sammenheng mellom ihvertfall evnen til å knekke i leddene og forstyrret funksjon.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Hva med knekkin av stortå? Hver gang jeg bare rører på stortåa, eller presser den sammen så knekker det, er dette skadelig? Håper ikke det fordi det er jo nesten umulig å ikke knekke stortåa.
Vis hele sitatet...
Ledd er ledd, grovt sett. Leddene i fingre og føtter er veldig like, da begge kroppsdelene fra et evolusjonsstandpunkt har omtrent samme opphav.
Jeg har en knekk i venstre ankel. Det knekker hvert skritt jeg tar med venstrefoten, men kun når jeg går opp trapper.
Tenkte bare å dele det, sammen med alle de andre innleggene i samme gate her i tråden.
Begynte selv med dette i fjor vår, og i vinter gikk jeg til legen grunnet fryktelig dårlig blodsirkulasjon i hendene hvilket gjorde at jeg frøs uhyre lett og begynte å hovne opp. Forklarte for legen at jeg hadde begynt å knekke fingre det samme året, og han sa så at dårlig blodsirkulasjon ofte er en av følgene av dette. Sluttet omgående og fikk beskjed om å hele tiden passe på at blodsirkulasjonen er oppe ved å knytte nevene nå og da.

Sååeh, siden dette ikke er noe man må gjøre ville jeg holdt meg unna det, jeg veit selv hvor lett det er å få denne uvanen
Eneste jeg har merket, er at det er lettere å knekke fingrene nå, enn det det var i starten.
Så NOE må jo ha skjedd, men som det er kommet fram tidligere, så er det tydligvis ikke skadelig? =)
Poster på nytt siden mitt ble slettet.

Ja, det er farlig pappa skadet nakken i en arbeidsulykke og da spurte jeg legen som drev å ordnet med ryggen hans, og han sa at hvis du gjør det regelmessig over lengere tid kan du få leddproblemer. Han sa også at det føles godt fordi det gå ut væske fra leddene som føles godt som gjør det til en vane. Har hatt problemer med å ikke gjøre det i flere år nå, og jeg har beggynt å få vondt i leddene.

BTW. hvis du gjør det med de små leddene (fingrene) kan de bøye seg, fordi du forskyver leddene litt og litt.
Jeg fikk beskjed av legen at det gjorde skade på leddene, og at jeg ikke burde gjøre det.
Jeg spurte fysioterapeuten min om det samme, han sa at inni leddene ligger det en slags gass som slipper ut når vi knekker, og som lager denne lyden.

Han sa at det ikke har noen skadelig effekt på noen måte.
Jeg kom på å spørre om det da, nettopp fordi han gjør det selv. :P

Men jeg har lagt merke til at det blir lettere og lettere å knekke jo oftere jeg gjør det.
Så da lot jeg være å gjøre det en stund, og da var det som om leddene var tilbake i samme tilstand som før jeg begynte.
Synd å høre at så mange leger tydeligvis ikke vet hva de snakker om.
Donald L. Unger "knakk" fingrene på venstrehånden i seksti år og lot høyrehånden være. Han hadde ingen skader på venstrehånden. Han vant Ig Nobel Awards i medisin for dette, noe som ikke er så fantastisk da det er en slags parodi på den ekte nobel-prisen, men det er allikevel noe han har gjort i 60 år uten skader.
Når jeg var liten slet jeg med å få ''kule'' knekke lyder i nakken,men det ble lettere og lettere.. Nå endel år etterpå klarer jeg ikke stå opp uten å måtte knekke litt på den...Samme med kjeven egentlig.
Sist endret av Hydroide; 8. juli 2011 kl. 19:14.
Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det er farlig eller ikke, jeg gjør det uansett.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hva med knekkin av stortå? Hver gang jeg bare rører på stortåa, eller presser den sammen så knekker det, er dette skadelig? Håper ikke det fordi det er jo nesten umulig å ikke knekke stortåa.
Vis hele sitatet...
Tærne mine knekker bare jeg går, så jeg lurer også litt på om det er skadelig. Føler liksom at det ikke er helt vanlig det
''knekkelyden'' man hører er lyden av vakum som blir fylt etter hva jeg har fått forklart
eg har eit problem med dette med "knekking" bare at det er ikkje fingrene som er problemet, men når eg går opp og ned trapper (ikkje med sko) kommer denne knekke lyden av føttene mine (uten at eg vil eller prøver på det) dette har vart i eit par år nå, men har aldri hatt smerter av denne grunn.



Håper nokon erfaring med dette og kan svare meg på kvifor dette skjer.
Kan "knekke" brystet. Midt imellom ribbeina. Jeg kjenner litt smerte, vrir på kroppen litt og så kommer det en slags knekkelyd. Er vondt, men godt etterpå

Noen som har samma greiene? Gir ikke akkurat mening ettersom det ikke er noe ledd i brystet? :P
Naturfaglærerinna mi sa det var luft som presses ut... så mange rare forklaringer!
Sitat av Sargath Vis innlegg
Kan "knekke" brystet. Midt imellom ribbeina. Jeg kjenner litt smerte, vrir på kroppen litt og så kommer det en slags knekkelyd. Er vondt, men godt etterpå

Noen som har samma greiene? Gir ikke akkurat mening ettersom det ikke er noe ledd i brystet? :P
Vis hele sitatet...
Det er et ledd midt i brystet...

Det kalles atriculatio manubriosternalis og er leddet mellom de to delene av brystbenet, maumbrium og corpus sterni.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Naturfaglærerinna mi sa det var luft som presses ut... så mange rare forklaringer!
Vis hele sitatet...
Det er, som nevnt tidligere, mange årsaker til at ledd knekker. At luft presses ut av leddet kan være en av dem.
Ofte så knekker jeg litt på korsryggen ved å svinge meg langt nok uten å rotere bena/underlivet. da kommer det en herlig knakelyd. også føles det bra etterpå når man har sittet i mange timer med noe.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Det er nitrogenbobler som sprekker som lager lyden. Orker ikke lete opp kilder nå.
Sist endret av M72; 9. juli 2011 kl. 03:01.
Jeg har knekki fingrene og tærna mine i mange år nå, og føler ingen form for smerte. Men leddene mine er ekstremt lette å bøye og føler mye mindre smerte når jeg står på mine bøyde tær eller drar fingrene bakover mot håndleddet enn andre som ikke driver med dette.
Hver gang jeg knytter nevene mine knekker alle fingrene bortsett fra tommel/lillefinger.
Dette kan jeg gjøre så lenge jeg gidder, etter en lengre periode begynner det å gjøre vondt...

Gjør det noe skade på leddene mine? jeg kan jo egentlig ikke noe for at det knekker... Er ikke noe jeg tvinger frem.
Og det at jeg kan gjøre det så lenge jeg vil er vel heller ikke normalt?
Sitat av Sargath Vis innlegg
Kan "knekke" brystet. Midt imellom ribbeina. Jeg kjenner litt smerte, vrir på kroppen litt og så kommer det en slags knekkelyd. Er vondt, men godt etterpå

Noen som har samma greiene? Gir ikke akkurat mening ettersom det ikke er noe ledd i brystet? :P
Vis hele sitatet...
søstra mi har det, hvis hun sover på samme side hele natta
Knekker ryggen,nakken,begge hender, tær av og til, kan ikke si jeg har merket noe spesielt av det. Tanta mi kan knekke å få lyd så mange ganger hun vil etter hverandre.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er et ledd midt i brystet...

Det kalles atriculatio manubriosternalis og er leddet mellom de to delene av brystbenet, maumbrium og corpus sterni.



Det er, som nevnt tidligere, mange årsaker til at ledd knekker. At luft presses ut av leddet kan være en av dem.
Vis hele sitatet...
Har også dette midt i brystet, kom for en liten stund siden, freaka ut litt i starten, hadde aldri hørt om det før :s

Har også lest som en sier over her at det kun er små luftbobler som sprekker og man kan ikke knekke på nytt på en liten stund for disse boblene må gjenskapes igjen.


Håper ikke TS mente å faktsik knekke fingrene, beina i fingra liksom :S
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Har også lest som en sier over her at det kun er små luftbobler som sprekker og man kan ikke knekke på nytt på en liten stund for disse boblene må gjenskapes igjen.
:S
Vis hele sitatet...
Vel, det er sludder at det er den eneste forkalringen, og det er jeg selv levende bevis for. Jeg kan knekke i knokene ( 2-5 carpometacarpalledd) uten noen pause.

Det er sannsynligvis flere ulike årsaker til at ledd knekker.

Rettelse, metacarpophalangialledd