Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2309
Har en venn, la oss kalle han tore.

Tore har diagnosen ADHD hvis det har noen innvirkning på noe av det jeg skriver nedenfor.

Tore har i flere annledninger prøvd diverse rusmiddler i forskjellige klassifikasjoner, skal skrive en kort oppsumering av (manglende) utfall av dette:



Alkohol
Tore har drukket alkohol mange ganger, dette fungerer som på vanlige personer, han har dog en relativt høy tolleranse.

THC
Tore har røket thc innholdige substanser et sted mellom 20-30 ganger, han har ifølge han selv aldri blitt ruset av dette, og han har heller ikke vært synlig beruset slik at vi andre har kunne sett dette på han.

Tore røyker vanlige sigaretter så problemet ligger ikke i at han ikke innhalerer ordentlig, og problemet ligger heller ikke i substansene da det har vært mange forskjellige typer og inntaksmetoden har også variert med alt mellom joint og bøtte.

Tore har dog blitt fjern 1 gang da han svelget en større mengde hasj ( 5-6 g )

Kokain
Tore har ved mange annledninger prøvd kokain, han blir dog som regel slapp og trøtt av dette istedenfor oppstemt og gira som oss andre. ( mulig at dette er pga ADHD på samme måte som ritalin? )

MDMA
Tore har ved 2 annledninger prøvd ecstacy piller med høyt innhold av mdma ( brune hjerter og blå hjerter )

Første gang Tore prøvde tok han 1,5 pille av typen "brune hjerter", han mente selv at han ikke merket noen ting i løpet av kvelden og virket heller ikke synlig ruset. ( de som har prøvd disse pillene vet at de er sterke! )

Andre gang Tore prøvde tok han 6 stk piller av typen "blå hjerter" fordelt utover 2 timer, han sa denne gangen at han kjente en antydning til noe, men dog en veldig svak følelse og han virket ikke synlig ruset denne gangen heller.


Psilocybin
Tore har prøvd psilocybin innholdig sopp 2 ganger ( mexikansk type, heter golden teacher )

Første gang inntok han rundt 2g tørket, han merket bare en merklig kroppfølelse og ble litt klumsete.

Andre gang inntok han rundt 4g tørket, han merket den samme kroppsfølelsen, musikk ble litt mer behaglig, men utenom det ikke stort mer.


Salvia
Tore har prøvd salvia 4 ganger av typen 40x.
Dette har fungert optimalt på tore hver gang.

------------------------------------------------------

spørsmålene mine blir som følger:

Har noen hørt om eller opplevd lignende selv?
Er det enkelte personer som av en eller flere grunner ikke kan oppnå rus?
Kan dette eventult være pga dårlig reseptor respons eller noe lignende?

------------------------------------------------------

Personlig så må jeg si at jeg er meget forbauset over dette, har aldri hørt om eller sett lignende, mange av dosene denne personen har tatt er doser jeg ville blitt helt borte av.

Slenger med en liten funfact til slutt : Når Tore var i gasskammeret i militæret var han den eneste i sin tropp som CS-gassen ikke fungerte på, det sies at bare 1 av 1000 er immune mot dette.
Psykisk syke eller folk som er beruset på alkohol kan også være immune mot CS-gass, så det anslaget der er muligens feil - det forekommer nok oftere! Det var et par stykker i min tropp som CS ikke fungerte på. Men adhd kan ha noe å si her, pågrunn av at jeg antar han er stabilt medisinert.

Medisin mot adhd kan virke på ruseffekten til cannabis, kokain og ecstasy. Sopp vet jeg ingenting om, men sist jeg prøvde mexicansk ble ikke jeg imponert heller. Strattera kan hindre ecstasy-rus. Ritalin og amfetamin kan i stabil konsentrasjon i blodserumet eller hva det nå heter, påvirke ecstasy-rus og vil motvirke kokain og cannabis-rus. Virker samtidig med alkohol, men rusen kan vare kortere. Dette er tatt med i beregning at DDD (terapeutisk døgndose) er overholdt og ikke overskrides. Da kan også alkohol-rusen motvirkes.

Strattera er en noradrenalinreopptakshemmer så den vil nok ha noe innvirkning på kokain, er dog usikker på hasj. Men skulle ikke forundre meg om det virker på hasj også, fordi når du tar strattera så merker du at du blir fokusert og klam på en ekkel måte egentlig. Vil tro den har en oppkvikkende effekt når hasj inntas, men jeg er usikker på hvor ofte en får strattera om dagen. Strattera er ikke like kraftig som sentralstimulerende så det at den skal virke på cannabis tror jeg det er snakk om et strattera-inntak på mer enn 1 gang daglig ihvertfall. Det vet jeg egentlig ingenting om, bare gjetter.

Konklusjonen er at hvis Tore er en person med i utgangspunktet høy toleranse og stabilt medisinert for adhd, så skulle ikke disse opplevelsene vitne om noe unormalt. Det har ingenting å si om hvor godt ecstasy-tabletter fungerer for en person, hvordan samme tabletter fungerer for den andre personen. Fungerer dem ikke, så fungerer dem ikke, så å si nesten alltid er det også ubetydelig da hvor mange en putter i seg. Bob-bob på denne påstanden her, men har selv opplevd å knaske i meg en 10-12 ecstasy tabletter som ikke funka og beste effekten var noe oppkvikkende, speeda følelse. Jeg og et par til opplevde dette mens fem andre på de samme tablettene dansa ustanselig hele natta. Så det har ingenting å si.

Psykisk syke kan også reagere annerledes på rusmidler, enn det friske gjør. Men siden han ble fjern på 5-6 gram hasj så regner jeg med at det er stabil medisinering som har skylda. Kanskje han går på andre medisiner samtidig? Dette kan også ha sin innvirkning.
Jeg vet at en del av befolkningen ikke har reseptorer for codein (som finnes i forte-preparater), så det virkeri kke usannsynlig at dette gjelder flere sentralstimulerende stoffer.

Jeg kan spise 3, 5 forte og føle meg ok, mens en kompis bilr susete av en. Det er veldig forskjellig.
Sist endret av Helga; 30. mai 2009 kl. 17:37.
Tar kompisen din SSRI eller andre anti-depressiva?
Eller så er frigjøringsmekanismene hva dopamin og serotin angår i betydelig ubalanse, eller som paranoy sier, kameraten din er god medisinert med tanke på han sin grad av adhd.

Vi er alle "hard-wired" på alskens forskjellige måter oppe i hjernen vår, samt at miljøpåvirkning fra dagen en har sitt og si. Noen mennesker her i verden har anti-stoffer mot H.I.V.(!) Så kanskje han har dannet anti-stoffer vi andre ikke har fått laget på grunn av (som sagt) ulike miljøpåvirkninger fra dag en. Men jeg heller mer mot at kameraten din er godt medisinert, hvis han da får medisiner vel og merke...
Kameraten min gikk tidligere på ritalin men tar pr i dag ikke ritalin da han de senere årene har klart å få en bedre kontroll over sin adhd.

Han tar ikke SSRI eller noen andre anti-depressiva nei.
Sitat av Helga Vis innlegg
Jeg vet at en del av befolkningen ikke har reseptorer for codein (som finnes i forte-preparater), så det virkeri kke usannsynlig at dette gjelder flere sentralstimulerende stoffer.

Jeg kan spise 3, 5 forte og føle meg ok, mens en kompis bilr susete av en. Det er veldig forskjellig.
Vis hele sitatet...
Du mener at en del av befolkningen er født uten opioidreseptorer? Det hørtes ikke veldig troverdig ut..
Sist endret av mentalmelt; 1. juni 2009 kl. 03:08.
Folk kan jo ikke bli født uten myreseptorer da endorfin er et ganske viktig opioid som produseres naturlig i kroppen og binder seg til nettopp disse reseptorene.
(rett meg hvis jeg tar feil)
Sist endret av exocytose; 1. juni 2009 kl. 23:02.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du mener at en del av befolkningen er født uten opioidreseptorer? Det hørtes ikke veldig troverdig ut..
Vis hele sitatet...
Jeg er INGEN ekspert på dette, men jeg vet at paralgin forte ikke har noen som helst smertestillende effekt på meg utenom det paraceten gir...
Hvordan du klarer å skille den smertestillende virkningen av kodein fra den smertestillende virkningen av paracetamol vet jeg ikke, men om det er tilfellet så har du nok for lite av et enzym som heter CYP2D6, som er ansvarlig for å omdanne kodein til morfin i kroppen vår.

Skal ikke påstå at jeg vet så mye om din medisinske tilstand, men å være født uten opioidreseptorer er jeg ganske sikker på at ville ha resultert i et meget kort og smertefullt liv, så det tror jeg vi trygt kan utelukke =)
Hvertfall amfetamin(velidg liten dose) blir brukt i Ritalin, og kjenner flere som har ahdh som blir trøtte av amf( en omvendt virkning :P). Tror at diagnosen han har påvirker effekten av mange av stoffene. Dog de jeg kjenner med ahdh gjelder dette bare amfetamin(ikke xtc, mary jane eller kola vet ikke med de andre stoffene).
Sist endret av hva; 2. juni 2009 kl. 14:50.
Sitat av hva Vis innlegg
Hvertfall amfetamin(velidg liten dose) blir brukt i Ritalin, og kjenner flere som har ahdh som blir trøtte av amf( en omvendt virkning :P). Tror at diagnosen han har påvirker effekten av mange av stoffene. Dog de jeg kjenner med ahdh gjelder dette bare amfetamin(ikke xtc, mary jane eller kola vet ikke med de andre stoffene).
Vis hele sitatet...
Det er ikke amfetamin i Ritalin. Virkestoffet Metylfenidat har en sentralstimulerende effekt og virker derfor oppkvikkende, men det er ikke det samme som amfetamin.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvordan du klarer å skille den smertestillende virkningen av kodein fra den smertestillende virkningen av paracetamol vet jeg ikke, men om det er tilfellet så har du nok for lite av et enzym som heter CYP2D6, som er ansvarlig for å omdanne kodein til morfin i kroppen vår.

Skal ikke påstå at jeg vet så mye om din medisinske tilstand, men å være født uten opioidreseptorer er jeg ganske sikker på at ville ha resultert i et meget kort og smertefullt liv, så det tror jeg vi trygt kan utelukke =)
Vis hele sitatet...
Nei, som jeg skrev så vet jeg ikke så mye om dette selv. De gangene jeg har hatt så sterke smerter at jeg har fått kodein har disse ikke hjulpet meg. Grunnen til at jeg sier at paracetamolen virker, er fordi jeg ved andre anledninger har brukt paracetamol mot hodepine el., noe som da fungerer.

På den andre side har jeg ved en anledning fått et eller annet morfinderivat intravenøst på sykehus og det slo meg helt ut. Kan godt være at smertene jeg hadde da jeg prøvde kodein var for sterke. Tok da en 6-8 tabletter paralgin forte i løpet av 8 - 10 timer uten at jeg følte det hjalp...
Det er ikke amfetamin i Ritalin! Det er ikke normalt å bli trøtt av amfetamin selv om du har adhd! Noen føler det som de blir roligere på sentralstimulerende, men det har noe med at de kognitive ferdighetene deres forsterkes på grunn av at dopamin-nivået i hjernen normaliseres. I overført betydning betyr det at man får:
  • bedret hukommelse
  • økt utholdenhet
  • bedret oppmerksomhet (fokus) og konsentrasjon
  • bedret organisering
  • senket aggresjonsterskel
  • bedret motorikk og samspill medfører til økt akseptasjon
  • bedret evne til å følge regler og samarbeid (relasjon)
  • senket impulsivitet og hyperaktivitet

Dette skulle dekke de viktigste områdene av attention decifit (AD), hyperactivety disorder (HD) og ADHD. Ser du på punktene nevnt over, er det ingen av punktene som støtter opp myten at personer med adhd skal bli trøtte av amfetamin! Det er derimot tydelig at hvis de var hyperaktive, vil dette nivået være senket og vedkommende som er hyperaktiv vil føle seg roligere.

Dette er pga hukommelse, utholdenhet, fokus og konsentrasjon, organisering (planlegging, gjennomføring), mindre aggresjon (sinne, frustrasjon, irritabilitet), økt motorikk og samspill (senket stressnivå, mindre behov for oppmerksomhet, større selvtillit og beherskelse), samarbeidsevne (regler og relasjon, empati), impulskontroll og senket aktivitetsnivå (mindre urolighet, mindre prating, mindre distrahert, mindre hyper).

Bare på punkt 1 blir du mer "rolig". Rolig kan opptre i andre former enn de vi vanligvis forbinder rolighet for (ordene som er understreket betyr "rolig"):
  • Folk som er glemsomme blir forstyrret i situasjoner der læring og presentasjon skal brukes. Mindre glemsomhet (interferens) betyr mindre forstyrrelser og økt produktivitet i arbeid og nøyaktighet.
  • Jo mer utholden du er, jo mer avslappet er du.
  • Dess større fokus og konsentrasjon, dess bedre oppmerksomhet som igjen betyr "rolig", fordi du er "opptatt" og ikke "ledig/distrahert".
  • Mindre aggresjon sier seg selv, du oppfattes roligere og mer laidback og fredelig.
  • Økt motorikk og samspill gjør deg roligere i betydningen behersket og komfortabel, i tillegg er det større selvsikkerhet.
  • Impulskontroll forbedrer kontroll over handlinger og regulerer driften, en blir avbalansert.
  • Senket aktivitetsnivå er som ordet sier, beroligende eller avslappende, nedstressende. Du senker aktivitetsnivået fra hyper til mindre hyper ("normal").

Det er ikke "rolig" som i trøtt, søvn, koma, sliten, utmattet, somnolens, narkolepsi, treg, lat, heroin, benzo, lam, osv. Rolig slik vi oppfatter ordet rolig er en kombinasjon av prosesser i oppmerksomhet- og aktivitetsnivå som balanseres til et nivå som ikke er belastende.

At noen personer med adhd føler seg søvnig når de tar amfetamin kan være:
  • Økt toleranse (tilvenning av stimulanter)
  • Feilaktig informasjon (oppmerksomhetsbehov)
  • Avhengighet
  • Annen årsak enn adhd

Det er ikke adverse effekt ("motsatt")! Denne effekten kan du for eksempel få hvis du går våken noen døgn med eller uten inntak av sentralstimulerende. Selv når du går våken 2 døgn uten påvirkning, for så å innta amfetamin på det 2. døgnet får du mest sannsynlig "motsatt" effekt. Også hvis du er utmattet eller trøtt kan du få "motsatt" effekt, selvom du ikke blir trøtt eller søvnig. Effekten blir ofte som om en inntar "normal" tilstand istedet for energisk og våkent, kan kalles uvirksom tilstand. Samtidig inntak med andre rusmidler eller medikamenter kan gi adverse effekt (tror adverse er det rette ordet, betyr egentlig uønsket effekt). Tilslutt gir nesten alltid for mye amfetamin "motsatt" effekt, dog dette er diskuterbart om det skal gå over tid eller om det gjelder i en enkeltdose også. Den diskusjonen trengs ikke å tas her. For mye amfetamin over tid er et sikkert kort. Rusen beskrives som annerledes og nesten "normal" og kan ikke bedres før en eventuell opphold. Dette er også diskutabelt, men i følge meg så kan det ikke det.

NB!
Det er forskjellige former for utmattelse, så amfetamin kan også gi ønsket effekt på utmattelse. Det er også forskjellig på å være trøtt som i sliten, nettopp våknet opp eller lei, hvor amfetamin kan gi ønsket effekt, og trøtt som våken over flere døgn, der amfetamin kan gi uønsket effekt.
Halageir, Forte er tross alt svake smertestillende og skal ikke fungere som dolcontin etc.
Btw veier "Tore" 300 kg? hadde forklart mye.
Sitat av OaaXia Vis innlegg
Halageir, Forte er tross alt svake smertestillende og skal ikke fungere som dolcontin etc.
Btw veier "Tore" 300 kg? hadde forklart mye.
Vis hele sitatet...
Tore veier rundt 80 kg, trener regelmessig og har en generelt bra helse.
har vært borti folk der ingenting har funka på. en fyr tok 9 mg xanor uten å merke en dritt. noen er rett og slett imune. de to første gangene jeg tok sopp merka jeg ingenting.