Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 19394
Noen som vet hvor grensen går på skatting av vidresalg som privatperson?
For å gi dere et par eksempel:

Du kjøper inn en/flere bruktbiler som er ødelagte og fikser de delevis opp og selger de videre til en høyere pris.

Du kjøper en brukt pc som er defekt, reparer den og selger den til en høyere pris.

Jeg skjønner jo også at de fleste ikke tenker over beskattning av dette når det foregår i lavere skala, men tenker da på hvis jeg hadde begynt å få høyere inntekter av dette.

Håper noen kan svare på dette!
Hmm, litt usikker på om denne linken kan være aktuell?

Ellers et forslag til googlesøk
Sist endret av LoOzR; 5. februar 2009 kl. 09:53. Grunn: La inn link
viktig å se på denne:
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/...mi/589723.html

for de kan fort mene det er næringsvirksomhet du driver med.
-Grensen mellom hva som er næring og hobby er vanskelig å trekke. Det er viktig at man legger fram opplysninger; forteller om hva du har gjort, og at du mener det er din hobby. Hvis man tar feil kan man få en skikkelig smell. Jeg har sett et tilfelle der en person trodde at han drev med det som var hobby, og fikk tilleggskatt fordi han ikke hadde levert næringsskjema. Da fikk han ikke bare tilleggskatt for den inntekten som han ikke hadde tatt med, men av hele sin inntekt. Det er sånn med skatt at det er dyrt å ta feil.
Vis hele sitatet...
Dette gjorde meg egentlig ikke noe mer opplyst, det virker som det pr idag ikke er noen klar grense på årlig inntekt av vidresalg i forhold til om det skal gå under hobby eller næring og dermed beskattes eller ikke?

Hvis noen har noe mer å komme med så bare skriv...
Det er ikke en grense i pengersum som er det avgjørende.
Hvis du gjør et arbeider med de produktet du selger (f.eks reparerer vetarbiler, bærplukking, strikking) så kan det være en hobby.

Kjøpe billig fra Kina / Hongkong og selge med fortjeneste (som importering) skal man skatte av. (På fortjenesten) Uansett om importeringen er på hobbybasis og ikke gir store fortjenesten

Hvis du forteller noe mer rundt hva du skal selge så har man kunnet komme med bedre svar

_Ole_
Sist endret av _Ole_; 5. februar 2009 kl. 15:52.
Hvis jeg skal få svare litt praktisk på dette også:

En ting er hva lovverket sier - en annen ting er hva lovverket klarer å håndheve.

Staten vil aldri klare å håndheve alt 100% - og hvis du pusser opp en bil eller to i året og tjener 30-50.000 kr på dette, så har du ingenting å frykte om du mener dette er hobbyjobbing - og ikke innrapporterer det. Pengene som kommer inn på kontoen din, kan jo like gjerne være tilbakebetaling av et lån fra en venn, eller betaling for salg av en gammel båt eller maleri.

Nå anbefaler jeg ikke akkurat slik oppførsel, men en bekjent av meg jobbet tidligere som selger for mediebedrifter - og sendte ut fiktive fakturaer for jobben han gjorde. Han dro inn ca 1 mill i året svart, og - til tross for at han fikk summene inn på en bankkonto - så ble han aldri tatt. Men som sagt, dette er ikke anbefalt - både av juridiske og etiske grunner
Sitat av _Ole_ Vis innlegg
Det er ikke en grense i pengersum som er det avgjørende.
Hvis du gjør et arbeider med de produktet du selger (f.eks reparerer vetarbiler, bærplukking, strikking) så kan det være en hobby.

Kjøpe billig fra Kina / Hongkong og selge med fortjeneste (som importering) skal man skatte av. (På fortjenesten) Uansett om importeringen er på hobbybasis og ikke gir store fortjenesten

Hvis du forteller noe mer rundt hva du skal selge så har man kunnet komme med bedre svar

_Ole_
Vis hele sitatet...
For å gi deg litt mer info rundt hva jeg tenkte på, er en av flere ting jeg har tenkt på å kjøpe inn for eks 2 delebiler som blir solgt unna meget billig, sette disse sammen til en komplett bil.

Deretter selge den komplette bilen med fortjeneste, for å så selge delebilen, for å deretter kjøpe inn flere delebiler osv, dette kan jo fort bli en så stor inntekt at det lett blir synlig for det offentlige.

men personlig ville jeg kalt dette en hobby da jeg jobber fulltid og dette da er et fritidsprosjekt som "tilfeldigvis" gir avkastning?

Og for å dra denne så langt som mulig, vill dette egentlig si at div svartejobbing i teorien kan bortforklares som hobbyvirksomhet da dette ikke er skattbart?
si for eksempel en utdannet elektriker som liker å montere lysarmaturer på kveldstid?
( dette var bare et eksempel på å dra det veldig langt )
Sist endret av Baeocystin; 5. februar 2009 kl. 16:52.
Det er også noe med hva du jobber som kontra hobby. Hvis du feks. er utdannet bilmekaniker og jobber som dette til daglig, er det grense for hva du kan tjene inn på hobbyen din - som er å fikse biler. Var innom temaet selv for en liten stund siden, men jeg har desverre ikke linken lenger. Det står om det på www.lovdata.no og www.skatteetaten.no
Sist endret av bjarneper; 5. februar 2009 kl. 17:29.
Sitat av Baeocystin Vis innlegg
men personlig ville jeg kalt dette en hobby da jeg jobber fulltid og dette da er et fritidsprosjekt som "tilfeldigvis" gir avkastning?

Og for å dra denne så langt som mulig, vill dette egentlig si at div svartejobbing i teorien kan bortforklares som hobbyvirksomhet da dette ikke er skattbart?
si for eksempel en utdannet elektriker som liker å montere lysarmaturer på kveldstid? ( dette var bare et eksempel på å dra det veldig langt )
Vis hele sitatet...
Mange selger biler på fritiden sin uten å oppgi dette som inntekt. Det er nok en del som ikke betaler skatt på denne fortjenesten fordi at antall salg og fortjenesten er så liten at myndighetene ikke har kapasitet til å bry seg om det.

Loven sier at så lenge man har varighet, omfang og aktivitet egnet til å gi økonomisk overskudd er den skattbart.

Angående ditt eksempel. Det en vestentlig forskjell om man skifter blinklysolja og så selger den igjen i forhold til å bruke 1,5år på oppussing.

Ditt eksempel er meget likt et spørsmål fra denne siden. Det var Tore Fritsch, i skattebetalerforening, som svarte på spørsmålet. Han har helt klart bedre kompetanse enn meg.

"Har man beholdt bilen i noen år, pusset og gnikket på den og finner ut at man skal ha seg en annen bil, kan dette være en hobbyinntekt. Den som tar inn en bil for å fikse på den for deretter å selge den kjapt driver nok virksomhet. "

Det er ingen grense på fortjenesten så lenge det er hobbyinntekt.

_Ole_
Sist endret av _Ole_; 9. februar 2009 kl. 23:52.