Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1812
Hei!

Som jeg har forstått så er det 2 lag (eller flere) med break, i ett petal shell. Jeg bare lurer på hvilket av de som blir antent først... er det det ytterste eller det innerste?

Liten tegning...
http://bildr.no/view/349523
Har jeg forstått hvordan det er oppbygd?

Btw... hvor lang mortar trenger jeg for en 3" luftbombe? og er 2F det beste som lift for denne størrelsen?
Jeg vil jo anta at det er det ytterste som blir antent først
Det er nesten som å spør om lunta skal tennes fra innsiden eller utsiden
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
men jeg tenkte kanskje at lunta var dekka til...
Åja det tenkte jeg ikke på
Men jeg finner det fortsatt mest logisk at det ytterste blir antent først, siden hvis hadde du antent det innerste laget først ville det vel blåst ut det ytterste laget?
Den innerste breaket blir tent først tror jeg, siden poenget er at de ytterste stjernene skal bli blåst ut.
http://www.youtube.com/watch?v=iSGeEqTx7wg
det er vel det ytterste laget som smeller av først og kaster de ytterste stjærnene ut før den innderse sprenger og kaster enda flere stjærner ut, da får du på en måte 2 sirkler med stjærner på himmelen, vis det funker sånn da..
Hadde sett pent ut ivertfall
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
Ingen som er HELT sikre? :P Var litt uenigheter her XD
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Joda, jeg er HELT sikker på at antenningen skjer i senter av bomben, og at flammefronten beveger seg utover.
Alle stjernene er tent når skallet brister.

Morterlengde er typisk 5X ID.
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
Ok takk
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Skal du lage bomber med dobbel petal, må du bruke ildlederrør for å få bra symmetri.
Det nytter ikke med visco, og la bomben tenne med en gang lunten brenner gjennom skallet.
Ildlederrørets funksjon er å sørge for at bomben antennes midt i, slik at flammefronten går jevnt ut fra senter.
Det vil være vanskelig å få til gode dobbelpetaler i mindre bomber enn 6".
Typisk er petalen halvparten så stor som ytterlaget.

Prøv med en streamer eller glitter i ytterlaget, og gjerne blå, lilla eller grønt i petalen.
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
hehe Den tegninga var bare noe jeg lagde fort... Har tenkt på et "ildlederrør" :P Men kan du fortelle meg sånn ca. hvordan det funker?
Men vil ikke break chragen bli ødelagt dersom det er kjærnen som tenner først? hvordan kan den holde seg inntakt og "vente" på å bli antent av kjærnen?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Som Bang sier antennes hele shellet samtidig, så det er ikke noe eksisterende problem. En av betingelsene er da selvfølgelig at du har pastet shellet skikkelig slik at en får byggd opp skikkelig trykk og at alt rekker å antennes før veggene ryker. Det er også viktig å huske på at man må ha kraftigere break i en doublepetalled enn i en singlepetalled siden man ikke får plass til like mye break- charge.

Et ildlederrør er et tynt rør av papir eller liknende som man setter over time- fusen og fyller med granulert svartkrutt. Dette røret er så langt at det når omtrent til midten av bomben. Når shellet skytes opp av mortaren antennes time-fusen (som du har kuttet slik at du får ønsket tidsfordrøyning) og når den har brennt igjennom antennes svartkruttet i ildlederrøret som på null komma niks fører flammen inn til kjernen av luftbomben.
Du kan bruke blackmatch istedenfor granulert svartkrutt i ildlederrøret. Det har jeg illustrert i en tegning i post nr. 25 i denne tråden: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...03#post1352303
Sitat av Randalv Vis innlegg
Men vil ikke break chragen bli ødelagt dersom det er kjærnen som tenner først? hvordan kan den holde seg inntakt og "vente" på å bli antent av kjærnen?
Vis hele sitatet...
Med kjærnen så mener di break chargen.... ild røret leder flammen inn til midten/senter/kjærnen av shellet og tenner break chargen.
Ildrøret har hvertfall 2 funksjoner, og det er å lede ilden til senter av shellet og tenne break chargen, den andre er å hindre at tidslunta tenner di stjernen som ligger ytterst før break chargen tenner... Vist di stjerne som ligger ytterst får tenne først vil dette kunne svekke shellet og den kan revne når breaken antenner og man får ikke den runde fine breaken, stjerne vil også ha forskjellige brenntider da di som tente først vil også slukne først...
Sist endret av PyroSarp; 20. februar 2009 kl. 11:08.