Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 13512
Sitat av Trym
Enig med dere, men også litt uenig. Hva om den flyr no' helvetes langt og ender opp i en eller annen tullings biltak? Da vil man vel helst ikke guide han til dette forumet?

Si ifra hvis jeg ikek har fått med meg at du skal fyre den ut over havet eller no :P (God idè, btw!)
Vis hele sitatet...
Tror ikke busdkapet War Is Peace automatisk vil bringe kisen hit, men det er jo mitt syn. :P Hadde det stått "http://www.warispeace.co.uk", da hadde nok vedkommende kjapt funnet veien hit. WIP var et bra navn på raketten.

Synes du skal legge opp noen bilder av rakettens nåværende tilstand jeg, slik at vi får se.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva skal du antenne coren med BoOoM?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jepp BoOom, du trenger noe kjapt som kan antenne coren. BP er ypperlig. Bare dypp en teipbit like lang som coren i svartkrutt granualer og stikk den inn i dysa. Da får du den bråstarten du trenger.
Trådstarter
Sitat av Bjølg
Sitat av Trym
Enig med dere, men også litt uenig. Hva om den flyr no' helvetes langt og ender opp i en eller annen tullings biltak? Da vil man vel helst ikke guide han til dette forumet?

Si ifra hvis jeg ikek har fått med meg at du skal fyre den ut over havet eller no :P (God idè, btw!)
Vis hele sitatet...
Tror ikke busdkapet War Is Peace automatisk vil bringe kisen hit, men det er jo mitt syn. :P Hadde det stått "http://www.warispeace.co.uk", da hadde nok vedkommende kjapt funnet veien hit. WIP var et bra navn på raketten.

Synes du skal legge opp noen bilder av rakettens nåværende tilstand jeg, slik at vi får se.
Vis hele sitatet...
jeg tror jeg sakl kalle raketten "WIP" elle "War Is Peace"

bildene kommer seinere, må bare lade kameraer først

Sitat av Up
Hva skal du antenne coren med BoOoM?
Vis hele sitatet...
jeg har en PERFEKT ide til det!
jeg skal antenne den slik:

http://i10.tinypic.com/4853vhh.jpg

det er slik nakka antenner sine raketter
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En liten BP putt øverst i røret? Da må du sørge for at den er stor nåkk til og få det til og komme ild ut i enden av røret og
Trådstarter
Sitat av Up
En liten BP putt øverst i røret? Da må du sørge for at den er stor nåkk til og få det til og komme ild ut i enden av røret og
Vis hele sitatet...
jeg tror ikke det blir det, men jeg skal bruke grillkull, får å få mer gnister. jeg tror at KNSU'en antenner øverst, så vill den spre seg temmelig raskt nedover på grunn av at de varme gassene kan bare gå en vei, som er ned, å da vill alt bli anntent ganske raskt
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BoOoM
jeg tror at KNSU'en antenner øverst, så vill den spre seg temmelig raskt nedover på grunn av at de varme gassene kan bare gå en vei, som er ned, å da vill alt bli anntent ganske raskt
Vis hele sitatet...
Ja den er vell ganske logisk da :lol:
Du skal ikke ha en liten kinaputt på toppen heller?
Og fyr den for all del opp når det er lyst. og helst ikke overskyet.
Trådstarter
Sitat av Up
Sitat av BoOoM
jeg tror at KNSU'en antenner øverst, så vill den spre seg temmelig raskt nedover på grunn av at de varme gassene kan bare gå en vei, som er ned, å da vill alt bli anntent ganske raskt
Vis hele sitatet...
Ja den er vell ganske logisk da :lol:
Du skal ikke ha en liten kinaputt på toppen heller?
Og fyr den for all del opp når det er lyst. og helst ikke overskyet.
Vis hele sitatet...
jeg tar ikke skjangsen på å ha noen "kinaputt" i toppen :P tenk om hele driten flyr mot meg, i tillegg til at jeg blir truffen av en 65cm lang rakett, så skal jeg bli sprenkt i filler? neitakk:P
vis denne raketten blir velukket skal jeg lage en til med payload , kansje et par 100 gram flash?

som sakt så skal jeg ha et perfekt vær til raketten (<3) min, ikke vind, skyfri himmel, å på dagen . men det kan bli en stund til jeg fyrer opp raketten min, har vært myyyyyyye dårlig vær i det siste
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg beklager at bildene ble litt seine, men jeg tenkte att jeg vill gjøre raketten ferdig før jeg begynner å ta bilder, og i dag ble jeg ferdi alt jeg mangler nå er en skyfri himmel, uten vind, å KNSU'en i raketten!


http://i10.tinypic.com/4de6mc9.jpg
her er den 3,3 meter lange styrepinnen min, den har en diameter på ca. 28mm, og på tuppen av pinnen ser du en 0,5 kg vekt.


http://i14.tinypic.com/30ml1xx.jpg
her ser du litt nærmere på den 0,5 kilos vekten, denne er festet til pinnen med 2 skruer.
jeg tenker litt på å sette den vetikalt, istede for horisontalt, slik at den blir med aerodynamisk, hva syns dere?


http://i11.tinypic.com/4g5loo3.jpg
her skal jeg sku i endeproppen når jeg har helt oppi KNSU'en.


http://i12.tinypic.com/30ldp2x.jpg
her er endeproppen min denne er som endeproppen som jeg har tegnet på her: http://i10.tinypic.com/4853vhh.jpg , bare her har jeg limt på et lite ark, får å ungå at kruttet detter ut.
jeg har brukt:

58 KNO3
35 grillkull
7 svovel
6 dextrin

som er pakket hard sammen. dette antennes elektrisk.


http://i16.tinypic.com/2iiemb5.jpg
her er dysen, den er skrudd fast med 20 skruer, så jeg tror neppe den fyker ut :P


http://i16.tinypic.com/2gt3vps.jpg
aaaah... prikken over I'en!
Vakkert, BoOoM! Dette var solide saker! Har ikke tenkt å bruke en halvkule som tupp da? Funker fjell til å minske luftmotstand, samt at det er såre enkelt. Oppskytningen krever helt klart film.

Ønsker deg lykke til med oppskytningen, og gleder meg som en unge til resultatet.

Btw: Hva veier hele herligheten?
Sitat av Bjølg
Vakkert, BoOoM! Dette var solide saker! Har ikke tenkt å bruke en halvkule som tupp da? Funker fjell til å minske luftmotstand, samt at det er såre enkelt. Oppskytningen krever helt klart film.

Ønsker deg lykke til med oppskytningen, og gleder meg som en unge til resultatet.

Btw: Hva veier hele herligheten?
Vis hele sitatet...
takk!

hmmm... halvkule på toppen? kansje det? :P jeg tenkte mer på en litt ommodifistert trakt, men jeg tror en liten halvkule er best!

raketten veier 3,8 kg, +KNSU'en, som jeg tror har en vekt på ca. 3,5 kg

dvs. at den totale vekten blir på ca. 7,3 kg!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Pent, direkte pent! Helt nydelig rakett!
Hvor mye veier raketten med pinnen og vekta?
Gleder meg synsykt til du skal fyre den opp, du får ha lykke til vidre!

Thoryllo. Som gleder seg til den store dagen hvor "War Is Peace" skal sendes ut i den store verden!

EDIT: Ja du skrev vekta det ja hehe.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Pent Tipper den vekta er aerodynamisk. Prøv og lav noe konforma til og sette over vekta, for og minske luftmotstand. Og skulle til og nevne halvkule på toppen, men bjølg kom meg langt i forkjøpet.
Men, hvordan skal du få ordna hul kjærne? stikke en pinne nedi før du heller i KNSU eller? 8)
Sitat av Up
Pent Tipper den vekta er aerodynamisk. Prøv og lav noe konforma til og sette over vekta, for og minske luftmotstand. Og skulle til og nevne halvkule på toppen, men bjølg kom meg langt i forkjøpet.
Men, hvordan skal du få ordna hul kjærne? stikke en pinne nedi før du heller i KNSU eller? 8)
Vis hele sitatet...
ja, jeg tenkte å stikke en pinne med en tynt silkepapir (sån som holder burstchargen på plass inni shells) runt pinnen, slik når jeg drar pinnen opp, så henger silkepapiret igjen. jeg tviler på at jeg klarer å fjerne alt silkepapiret etterpå, men jeg tror ikke det er noen problem siden det skal så lite til får å brenne igjenom silkepapiret

når det hjelder den eksta vekten så tenkte jeg på en liten aerodynamisk trakt på den, men det er godt mulig at jeg heller setter den verdikalt på pinnen, så klarer jeg også å konsentre vekten litt mer
Virkelig flott må jeg si. Sånn som været er her i skrivende stund kunne ikke jeg fyrt opp noe i alle fall

Driver forresten å tester litt på rakettmotorer med KNSU jeg også for tiden. Er mer interessert i å bruke dem i en rakett en å fyre dem av med pinne da.

Uansett, kjempefint prosjekt
▼ ... noen uker senere ... ▼
du kan jo eventuelt skyten opp med utskytningsrør uten pinner og finner... men da må du lage en litt spesiell dyse, du må lage den med flere små hull i en sirkel som er vinklet ut på siden slik at raketten spinner i lufta, da blir den utrolig stabil
Trådstarter
Sitat av gokart
du kan jo eventuelt skyten opp med utskytningsrør uten pinner og finner... men da må du lage en litt spesiell dyse, du må lage den med flere små hull i en sirkel som er vinklet ut på siden slik at raketten spinner i lufta, da blir den utrolig stabil
Vis hele sitatet...
mythbusters?

jeg har vært innom idèen, men det blir uaktuelt, nå har jeg brugt mange timer på den dysa som jeg har, + den er skrudd og limt til røret.

dessuten har jeg ikke sånne presisjonsverktøy som mythbusters har.

planen er å bruke en 3 meter lang pinne med 0,5 kg vekt på enden av pinnen, og jeg tror det er bra nokk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva er statusen på raketten nå?
Fylt den med KNSU?
Tipper kanskje at den blir sendt opp i morgen?
Gleder meg som en unge i helvete
Trådstarter
Raketten skal fulles med KNSU, og sendes opp en dag hvor det er ingen vind, og ingen skyer.
Så jeg tror jeg sender den opp til våren! Så dere får smøre dere litt med tolmodighet!
Sitat av Big B
Raketten skal fulles med KNSU, og sendes opp en dag hvor det er ingen vind, og ingen skyer.
Så jeg tror jeg sender den opp til våren! Så dere får smøre dere litt med tolmodighet!
Vis hele sitatet...
Håper ikke du skal fylle den med KNSU lenge før den skytes opp? Da blir du nok rimelig skuffet...
Trådstarter
Sitat av Big B
Raketten skal fulles med KNSU, og sendes opp en dag hvor det er ingen vind, og ingen skyer.
Så jeg tror jeg sender den opp til våren! Så dere får smøre dere litt med tolmodighet!
Vis hele sitatet...
Trodde det sto ganske tydelig? Jeg skal fulle raketten med KNSU samme dagen som jeg sender den opp!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du skrev det ikke tydelig. Du skrev det i den forstand at du skal fylle den med KNSU, og SÅ sende den opp EN DAG.
Dermed blir det feil.

Skal fylle den med KNSU og skyte den opp en dag, blir riktig, tror jeg.

Skal fylle den med KNSU en dag og skyte den opp blir værtfall riktig.
Når vi først er off topic her, kan jeg da spørre et lite spm? Står det ikke noe i reglene om det å snakke om andres skriveleifer osv? eller er jeg ute å kjører?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av nokaa
Når vi først er off topic her, kan jeg da spørre et lite spm? Står det ikke noe i reglene om det å snakke om andres skriveleifer osv? eller er jeg ute å kjører?
Vis hele sitatet...
Les nederst. Det står i reglene..
IKKE skriv SMS språk. Bruk komma og punktum der dem hører hjemme. Ingen liker å lese en setning fem ganger for å forstå hva som egentlig står der. Dette klarer alle å gjennomføre. Prøv å holde det grammatiske nivået høyt, les gjerne gjennom posten din før du sender den inn. Vi vet at det er noe som heter dysleksi, og derfor ser vi også at ingen kommer med spydige poster om en skrivefeil.
Vis hele sitatet...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av nokaa
Når vi først er off topic her, kan jeg da spørre et lite spm? Står det ikke noe i reglene om det å snakke om andres skriveleifer osv? eller er jeg ute å kjører?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kritisert noens skrivefeil.
Bjølg missfårsto det big b hadde skrevet, så sa big b at han synes han skrev det tydelig, og der så jeg at det faktisk ikke var helt riktig, derfor bare oppklare den saken.

Og nokaa: Du skrev ikke et punktum etter spm.!
Forkortelser skal ha punktum etter. En gang til og du får en liten pause fra forummet 8)
Her bestemmer jeg hvem som bryter reglene, og viss du synes jeg brøt noen regler, så trykk raportknappen istedefor og kritisere, OK?
Så benytt deg av raportknappen, så skal jeg se hva jeg finner ut, så skal jeg se om jeg må banne meg selv? :?:
Trådstarter
Tilbake til topic!

For å oppdatere dere, så har jeg nettopp kjøpt et 12 cue, trådløs avfyringssystem, hvor rekkevidden er opp til 500 meter.
Så planen er at jeg skal bruke denne til å fyre av raketten, slik at jag kan være på god avstand når raketten blir fyrt av
Big B


Ehm.. :O Fett

Vet du hvor du kjøper det? du hadde det i knsu innlegge ditt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ok, da er det vår!
Planer om å fyre opp raketten snart?
Trådstarter
Så snart kveldene blir litt lengre :P Jeg har tenkt å fyre opp raketten så seint så mulig, slik at jeg har minst mulig vitner.

Tålmodighet har sin dyd
Hvor skal dy fyre den opp a? bare så du vet det ikke kommer noen uventede fly :P
Trådstarter
Sitat av nokaa
Hvor skal dy fyre den opp a? bare så du vet det ikke kommer noen uventede fly :P
Vis hele sitatet...
Som sakt laaaaaangt tilbake i dette forumet så skal jeg fyre den av på en strand, det er en flyplass ca. 12km fra denne stranden, så flyene er sikker noen km. oppi luften da :P . Men jeg ser litt runt meg før jeg trykke på avfyringsknappen, bare sån i tilfelle :P

Jeg har også tenkt litt på om raketten ikke viser på flyraderen. (Jeg har ikke mye lyst å starte panikk fordi de tror det er en missil som kommer :P .
Så jeg har sankket med tele- og kommunikasjonslæreren min om dette, å han sa att jeg ikke trenger og beskymre meg. Dessuten så inneholder ikke raketten noen metaller (jeg skal kansje ha et blylodd på enden av pinnen, men jeg skal se hvor balansert raketten er når jeg har fylt oppi med KNSU og skrudd på pinnen).
Altså, jeg kan si deg så mye som at flyet ikke er mange kilometer opp i luften 12km fra flypalssen :P jeg kan godt regne på hvor høyt sånn ca, hvis du vil?
Trådstarter
Sitat av nokaa
Altså, jeg kan si deg så mye som at flyet ikke er mange kilometer opp i luften 12km fra flypalssen :P jeg kan godt regne på hvor høyt sånn ca, hvis du vil?
Vis hele sitatet...
Hadde vært kjekt å vist . Men jeg har vært der mange ganger, å det er ikkje mange fly som flyr over der :P
nei, men da burde det gå greit :P
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Big B: Du har vell ikke noen bilder av hele raketten vell?
Bilder skal være tidligere i dene tråden, Brainiac.

Big B: Jeg synes bare du skal fyre opp jævelen fortest mulig. Det er vår, blomstene spretter og jeg begynner å bli utålmodig :P
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Blir synd om raketten går rett til helvete da

Har du lyst til å lage en rakett du vil bruke masse tid å penger på , prøv å lag en motor som går på flytende hydrogen og oksygen :lol:

GL!
Altså, det er ikke noe man bare gjør på hobbybasis. Da finnes det maaange andre muligheter om du vil lage en rakett med flytende drivstoff. Propan, bensin og med litt kreativitet kan du sikkert bruke hårspray også :P

Sånne raketter er farlige, men det å prøve å lage en Hydrogen/oksygen rakett, vil jeg kalle uaktuelt.
gleder meg villt til å se den filmen!

skal du ha en ladning med stjerner på enden eller?
hadde vært kult å se om vi så stjernene langt der oppe :P
Sitat av Brainiac
Blir synd om raketten går rett til helvete da
Vis hele sitatet...
ikke ta sorgene på forskudd

Gleder meg til å se filmen når den kommer...
Uansett hva som skjer så kommer det i alle fall til å bli noe underholdende!
Gleder meg
Trådstarter
Sitat av Brainiac
Blir synd om raketten går rett til helvete da

GL!
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det så er det 3 senarioer som kan skje:
1: Raketten flyr (sammen faen om den flyr 3 meter, den fløy iallefall :lol: )

2: Jeg får en 65cm rakett som går CATO! Tenk deg for et smell! :lol:

3: Raktetten står bare på bakken å freser, da kan jeg forhåpentligvis gjøre noen modifikasjoner til den og prøve igjen


Dessuten var det veldig kjekt å planlegge og bygge den, så selv om raketten går ræva så blir det ikke så surt

Sitat av sorn
gleder meg villt til å se den filmen!

skal du ha en ladning med stjerner på enden eller?
hadde vært kult å se om vi så stjernene langt der oppe :P
Vis hele sitatet...

Det er lite vits å ha stjerner i en rakett som blir fyrt av om dagen :lol: , dessuten kommer raketten til å ha en skikkelig feit hale av røyk

jeg har tenkt litt på å feste en liten flash-salutt til raketten, slik at jeg kan kalkulere noenlunde hvor høyt/langt raketten gjekk.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
vil du ikke bruke raketten omigjen?
Prøvd å finne den igjen etter den har blitt skytt opp?
Trådstarter
Sitat av Brainiac
vil du ikke bruke raketten omigjen?
Prøvd å finne den igjen etter den har blitt skytt opp?
Vis hele sitatet...
Hvorfor leser aldri folk hele emnet før de spør som slik? Jeg har allerede sagt 1355236262 ganger før at raketten skal fyres ut over havs, for sikkerhetsmessige grunner.

Dessuten tviler jeg på at rakketten kans brukes omigjen uten en del arbeid. Den er da tross alt laget av papp og tre. :lol:
Med det kraftige røret og utskytning mot havet hadde en salutt vært veldig stilig!
Fallskjerm blir fort litt klussete, men en salutt hadde vært konge!
Trådstarter
Sitat av verto
Med det kraftige røret og utskytning mot havet hadde en salutt vært veldig stilig!
Fallskjerm blir fort litt klussete, men en salutt hadde vært konge!
Vis hele sitatet...
Nå tenkter jeg på en liten salutt med 10 eller 20 gram flash, bare for å finne ut høyden. Jeg gidder ikke å ha noen på flere hundre gram, så skal raketten komme flygenes mot meg! :shock: Hadde ikke vært mye Big B igjen da :P
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Big B
Hvorfor leser aldri folk hele emnet før de spør som slik? Jeg har allerede sagt 1355236262 ganger før at raketten skal fyres ut over havs, for sikkerhetsmessige grunner.

Dessuten tviler jeg på at rakketten kans brukes omigjen uten en del arbeid. Den er da tross alt laget av papp og tre. :lol:
Vis hele sitatet...
Fordi Det kanskje 3 mnd side denne tråden startet og jeg har nesten glemt hele historien..greit med litt påminnelser.

menmen..hvis den raketten kunne blitt brukt omigjen, så hadde det vært kult med slikt kamera så blir brukt på raketter
Trådstarter
Spanderer du et slikt kamera på meg kasnje? :lol:
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
koster rundt 300 og opp..
Du bør ikke lage noen pinnerakett å montere kamera i. Viss dette funker skikkelig, så lager du en skikkelig rakett som du monterer motoren inn i

Viss jeg noen gang får min rakett opp i lufta, planlegger jeg et kamera som payload.