Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  319 49460
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Har fått privat tilbakemelding på at kun veldig få personer på skolen vil benytte seg av retten til undervisning fremfor OD denne dagen.

Fra Nettavisens artikkel om saken "Rektor Lin Holvik skriver på skolens Facebook-side at de skal evaluere opplegget for internasjonal uke.

«Den evalueringen skal ikke tas på FB, men i elevrådet hvor dere har stemmer representert fra hver klasse. Husk at for vår skole gjør vi mange ting for første gang. Kanskje er ikke alt like vellykket eller gjennomtenkt, men som elever har dere også en plikt til å engasjere dere i det som skjer på konstruktive måter. Vi må tenke gjennom hvordan tilbakemeldinger gis slik at vi ikke risikerer at ingen vil ta på seg ansvar for noe i fremtiden med fare for å bli hengt ut på FB. Her har dere selv et stort ansvar. Å prøve og feile er helt menneskelig. Jeg ber dere nå om å "bruke vett" og ikke lage dette til noe mer enn det er. Ingen av oss er feilfri.», skriver Holvik"

Elevrådets holdning er at "noen er for kule til å delta på OD".

Hvis ikke dette peker mot hvitvasking og sensur, vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må si dette til deg, men du har ikke peiling på OD. Arrangementet som pågikk var Internasjonal Uke. Dette er ikke frivillig å delta på, da dette faktisk går etter pensum, iallefall i større grad enn hva OD-dagen gjør. Derfor kan ikke du prate om retten til alternativ undervisning på denne saken, for det er det ingen som har. Det faktum at du brukte fire forskjellige linker på samme sak, det gidder jeg ikke ta opp engang.

Og hva "hvitvasking" og "sensur" angår, så ser jeg ikke helt poenget ved å nevne hvitevasking her, og at skolen ønsker å ta alle diskusjoner via elevrådet, det ser jeg på som en helt naturlig sak. Der er alle valgt inn, og kan vidrebringe informasjon begge veier, istedenfor at 600 elever skal komme med forskjellige synspunkt på en facebookside.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må si dette til deg, men du har ikke peiling på OD.
Vis hele sitatet...
Fra OD sine nettsider:

"Kan jeg tvinges til å jobbe på OD-dagen?
Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen."

http://www.od.no/Artikler/337.html

Jeg snakker utifra min egen og andres erfaring, og poengene jeg kommer med er veldig relevante. Det er mange problemer med OD. Når man ikke legger opp til noen reelle alternativer, men bare sier i en bisetning at du skal få undervisning, er det duket for denne typen ubehag, da lærerne nødig ønsker å gå glipp av en fridag og da det å ikke støtte en "god sak" vil være svært upopulært. At veldig mange rapporterer om at de "gladelig betaler 400 kroner for en fridag" viser også at noe er alvorlig galt. For mange familier er 400 kroner veldig mye. Og uten at du får jobb, noe OD ofte er svært slepphendte med å hjelpe deg med, blir det til at mange familier i praksis frarøves penger under trussel om straff. Og attpåtil er arrangementet svært politisk ladet.

At OD i sin FAQ i det hele tatt bruker formuleringen "tvinges" varsler ille.
Sist endret av krattkutteren; 19. oktober 2011 kl. 20:10.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Fra OD sine nettsider:

"Kan jeg tvinges til å jobbe på OD-dagen?
Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen."

http://www.od.no/Artikler/337.html

Jeg snakker utifra min egen og andres erfaring, og poengene jeg kommer med er veldig relevante. Det er mange problemer med OD. Når man ikke legger opp til noen reelle alternativer, men bare sier i en bisetning at du skal få undervisning, er det duket for denne typen ubehag, da lærerne nødig ønsker å gå glipp av en fridag og da det å ikke støtte en "god sak" vil være svært upopulært. At veldig mange rapporterer om at de "gladelig betaler 400 kroner for en fridag" viser også at noe er alvorlig galt.
Vis hele sitatet...
Internasjonal Uke og OD-dagen er to vidt forskjellige ting. Timeplanen under Internasjonal Uke er fastsatt og godkjent av skolen, og går derfor som en vanlig timeplan, en helt vanlig uke. OD-dagen er frivillig.

Fyi, flesteparten av lærerne, iallefall på samtlige skoler jeg har vært på under OD-dagen, der har det alltid vært lærere under undervisningsopplegget. Dvs, de har ikke fri. At noen arbeider hjemme, ser jeg heller ikke noen problemer med.

Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Fra OD sine nettsider:

At OD i sin FAQ i det hele tatt bruker formuleringen "tvinges" varsler ille.
Vis hele sitatet...
Du kommer faktisk med idiotiske argumenter, og det har du allerede fått høre gjennom de siste to sidene i tråden. Ja, de bruker "tvinges", men avfeier at de kan det. Hvordan i allverden kan du bruke dette til DIN fordel? Det forstår jeg ikke.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Internasjonal Uke og OD-dagen er to vidt forskjellige ting. Timeplanen under Internasjonal Uke er fastsatt og godkjent av skolen, og går derfor som en vanlig timeplan, en helt vanlig uke. OD-dagen er frivillig.

Fyi, flesteparten av lærerne, iallefall på samtlige skoler jeg har vært på under OD-dagen, der har det alltid vært lærere under undervisningsopplegget. Dvs, de har ikke fri. At noen arbeider hjemme, ser jeg heller ikke noen problemer med.

Du kommer faktisk med idiotiske argumenter, og det har du allerede fått høre gjennom de siste to sidene i tråden. Ja, de bruker "tvinges", men avfeier at de kan det. Hvordan i allverden kan du bruke dette til DIN fordel? Det forstår jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Så OD har sugerøret sitt så langt inne i foreldrenes lommebøker at de har fått en hel uke med propaganda på timeplanen? Ikke bra. Denne uken burde også vært frivillig (i den grad man kan påstå at OD-dagen i realiteten er det). At oppleggene er adskilt på papiret, men ikke i realiteten viser også hvor stor graden av korrupsjon er.

Selvsagt skal man ikke ha fri dersom man velger undervisning på OD-dagen i stedet for å jobbe eller lyve om at man jobber og betale for en fridag.

Hvorfor tror du de stadig vekk får spørsmålet om man kan tvinges? Hadde ting vært som de skal, hadde de ikke fått det spørsmålet.
Sist endret av krattkutteren; 19. oktober 2011 kl. 20:33.
Frankrikes Solkonge
Måtte bare quote et sitat fra http://www.nettavisen.no/nyheter/article3254075.ece som noen la ut her i stad.

- Mange på skolen er negative til Operasjon dagsverk. Opplegget er frivillig, og vi vil bare få med flest mulig på å vise støtte til Rwanda. Men noen mener de er for kule til å være med, sier eleven.
Vis hele sitatet...
Noe så latterlig å si at noen er for "kule" til å være med fordi de ikke vil delta på OD-dagen.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Så OD har sugerøret sitt så langt inne i foreldrenes lommebøker at de har fått en hel uke med propaganda på timeplanen? Ikke bra. Denne uken burde også vært frivillig (i den grad man kan påstå at OD-dagen i realiteten er det).

Selvsagt skal man ikke ha fri dersom man velger undervisning på OD-dagen i stedet for å jobbe eller lyve om at man jobber og betale for en fridag.

Hvorfor tror du de stadig vekk får spørsmålet om man kan tvinges? Hadde ting vært som de skal, hadde de ikke fått det spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du har under 80 i IQ, og hadde store problemer med å komme gjennom studiene. For akkurat nå, så framstår du som en trangsynt, ignorant elev, som går rundt, og tror du er bedre enn alle andre. Sier ikke nødvendigvis at du er sånn, men sånt skjer over nettet..

Hva mener du skal være istedenfor denne uken? Internasjonalisert undervisning er en del av pensum, og kan derfor gjøres uten at det går utover vanlig skolearbeid, og utover skoletiden. Alt som går utenom starten på skoledagen og etter skolen, det skal være frivillig, og jeg har aldri hørt noen krangler for at de måtte bruke mer tid enn vanlig. Dersom det er tilfelle, vær så vennlig å ta kontakt med OD Sentralt, istedenfor klaging på forum.

Det har aldri vært snakk om å jobbe eller betale, OD ER FRIVILLIG! Dersom noen har opplevd å bli tvunget til å jobbe eller betale, og ikke har fått et alternativ, ta kontakt med OD Sentralt da også. De kan hjelpe dersom skolekomiteen deres ikke vil.
Jeg må si at jeg ble meget forbanna idag, da skolen (vgs) stengte kantina BARE for vgs.

Det er høgskole/fagskole på samme stedet, og da satt det 3-4 damer som satt oppe på bord, som slapp inn de fra fagskolen, mens om noen fra videregående ville kjøpe mat, så fikk dem ikke komme inn.

Vanndispenserne ble dekket til og det stod en lapp "I ustand", noe de ikke var. (Ja jeg rev av og skjekket.)

Det de delte ut var tørr-ris, og et glass vann fra dunker.

Hva i satans helvette er vitsen med dette?! Greit nok at folk skal leve seg inn i dritten, men de som ikke har lyst til å legge så mye sjel i dette, eller i det hele tatt bryr seg om OD, skal også lide?!

For noe jævla piss.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg må si at jeg ble meget forbanna idag, da skolen (vgs) stengte kantina BARE for vgs.

Det er høgskole/fagskole på samme stedet, og da satt det 3-4 damer som satt oppe på bord, som slapp inn de fra fagskolen, mens om noen fra videregående ville kjøpe mat, så fikk dem ikke komme inn.

Vanndispenserne ble dekket til og det stod en lapp "I ustand", noe de ikke var. (Ja jeg rev av og skjekket.)

Det de delte ut var tørr-ris, og et glass vann fra dunker.

Hva i satans helvette er vitsen med dette?! Greit nok at folk skal leve seg inn i dritten, men de som ikke har lyst til å legge så mye sjel i dette, eller i det hele tatt bryr seg om OD, skal også lide?!

For noe jævla piss.
Vis hele sitatet...

Sendte deg en PM, da jeg mener dette er et idiotisk opplegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det de delte ut var tørr-ris, og et glass vann fra dunker.

Hva i satans helvette er vitsen med dette?! Greit nok at folk skal leve seg inn i dritten, men de som ikke har lyst til å legge så mye sjel i dette, eller i det hele tatt bryr seg om OD, skal også lide?!

For noe jævla piss.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje det er ein illustrasjon av tilstanden rundt om i verda? Eg har vore på mange skiptsverft i asia, der maten til dei lokale er det du nemner; ris og vatn, medan dei rike kan fråtse i mat i ei kantine på samme skipsverftet.

Kanskje det bør vere del av skuleverket å illustrere slike skilnader?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eller kanskje det er ein illustrasjon av tilstanden rundt om i verda? Eg har vore på mange skiptsverft i asia, der maten til dei lokale er det du nemner; ris og vatn, medan dei rike kan fråtse i mat i ei kantine på samme skipsverftet.

Kanskje det bør vere del av skuleverket å illustrere slike skilnader?
Vis hele sitatet...
Men dette er ikke standard OD-policy, og burde derfor ikke svekke ryktet til OD.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Jeg regner med at du har under 80 i IQ, og hadde store problemer med å komme gjennom studiene. For akkurat nå, så framstår du som en trangsynt, ignorant elev, som går rundt, og tror du er bedre enn alle andre. Sier ikke nødvendigvis at du er sånn, men sånt skjer over nettet..

Hva mener du skal være istedenfor denne uken? Internasjonalisert undervisning er en del av pensum, og kan derfor gjøres uten at det går utover vanlig skolearbeid, og utover skoletiden. Alt som går utenom starten på skoledagen og etter skolen, det skal være frivillig, og jeg har aldri hørt noen krangler for at de måtte bruke mer tid enn vanlig. Dersom det er tilfelle, vær så vennlig å ta kontakt med OD Sentralt, istedenfor klaging på forum.

Det har aldri vært snakk om å jobbe eller betale, OD ER FRIVILLIG! Dersom noen har opplevd å bli tvunget til å jobbe eller betale, og ikke har fått et alternativ, ta kontakt med OD Sentralt da også. De kan hjelpe dersom skolekomiteen deres ikke vil.
Vis hele sitatet...
Var faktisk blant de 20% beste på universitetet. Kanskje det er nettopp noen av oss som blir de som går dypest inn i ting og blir mest kritiske?

OD er ikke frivillig, det er frivillig tvang, og hele opplegget stinker.

Visste du forresten at norske hjelpeorganisasjoner får 90% av budsjettet fra staten, og at de derfor kan glatte over det faktum at 80% går til administrasjonskostnader? Siden hvor mye de klarer å samle inn av private midler avgjør hva de får av staten er de villige til å gå over lik for å få slike penger. Tror ikke Plan omfattes, da de etter hva jeg vet har en policy mot å motta statlige midler, men mange av de andre som har mottatt OD-penger er i denne situasjonen. Fikk nettopp greie på dette av en godt informert venn.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Var faktisk blant de 20% beste på universitetet. Kanskje det er nettopp noen av oss som blir de som går dypest inn i ting og blir mest kritiske?

OD er ikke frivillig, det er frivillig tvang, og hele opplegget stinker.

Visste du forresten at norske hjelpeorganisasjoner får 90% av budsjettet fra staten, og at de derfor kan glatte over det faktum at 80% går til administrasjonskostnader? Siden hvor mye de klarer å samle inn av private midler avgjør hva de får av staten er de villige til å gå over lik for å få slike penger. Tror ikke Plan omfattes, da de etter hva jeg vet har en policy mot å motta statlige midler, men mange av de andre som har mottatt OD-penger er i denne situasjonen. Fikk nettopp greie på dette av en godt informert venn.
Vis hele sitatet...
Dersom du blir påtvunget OD, så er det ikke Operasjon Dagsverk's feil. Jeg er helt enig i at det er dårlig oppfølging av hvilken informasjon den lokale komiteen gir til sine elever, men det burde man kunne gjøre noe med. Jeg har vært på en del OD-seminar, og kan bekrefte at det blir nevnt MANGE ganger at OD er totalt frivillig, og at vi er ansvarlig for et alternativ. Selv har jeg vært ansvarlig for alternativ undervisning hvert år, og jeg har aldri gitt de dårlig samvittighet for at de ikke gir penger.

Diskusjonen om Plan Norge gidder jeg heller ikke ta her, men kan fortelle at ingenting av pengene Plan Norge mottar, skal brukes til administrasjon. Det er OD som får maks 15% til administrasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Visste du forresten at norske hjelpeorganisasjoner får 90% av budsjettet fra staten, og at de derfor kan glatte over det faktum at 80% går til administrasjonskostnader? Siden hvor mye de klarer å samle inn av private midler avgjør hva de får av staten er de villige til å gå over lik for å få slike penger.
Vis hele sitatet...
{{Citation needed}}

Du snakker om å undersøke ting grundig. Kan du vise til at nokon av dei større organisasjonane får 90% via statsstøtte, og at dei nyttar 80% på administrasjon? Ein del, ofte for mykje går til administrasjon, og det er rett at staten generelt gir tilskot til NGOer. Men prosentsatsane du oppgjev høyrest mildt sagt på trynet ut, og du bør dokumentere dei litt.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Dersom du blir påtvunget OD, så er det ikke Operasjon Dagsverk's feil. Jeg er helt enig i at det er dårlig oppfølging av hvilken informasjon den lokale komiteen gir til sine elever, men det burde man kunne gjøre noe med. Jeg har vært på en del OD-seminar, og kan bekrefte at det blir nevnt MANGE ganger at OD er totalt frivillig, og at vi er ansvarlig for et alternativ. Selv har jeg vært ansvarlig for alternativ undervisning hvert år, og jeg har aldri gitt de dårlig samvittighet for at de ikke gir penger.

Diskusjonen om Plan Norge gidder jeg heller ikke ta her, men kan fortelle at ingenting av pengene Plan Norge mottar, skal brukes til administrasjon. Det er OD som får maks 15% til administrasjon.
Vis hele sitatet...
Jo, det er OD sin feil, for disse problemene er åpenbart så gjennomgående og har vart så lenge at de burde vært tatt tak i på en helt annen måte.

En god start hadde vært å komme med en unnskyldning til alle som har fått fraværsdager eller nedsatt karakter i oppførsel og orden oppigjennom, og sendt ut et skriv til alle skoler om at man må kunne søke om å få dette tilgodesett. Man burde også betale tilbake pengene folk er frarøvet. I tillegg bør OD sentralt insistere på at et alternativt opplegg er tilgjengelig for alle, og at det skal legges stor vekt på at elever ikke skal skammes om de velger dette. Man bør også ha et alternativ til internasjonal uke, da dette lukter rolleblanding lang vei.

I tillegg bør det komme en debatt om i hvilken grad materialet er politisk. Det bør forskes på hvor mange som "betaler seg ut av det" og hva foreldrene føler, om de føler seg presset for penger/hvor mange som finner på en unødvendig jobb for barna.

Hvorfor tror du dette ikke skjer?

Det har jeg allerede svart på. Fordi det handler om store penger. Noen trekker i trådene og ønsker for enhver pris at denne kritikken ikke skal komme.

De som tjener på det dekker seg under at det er en flott sak pengene går til. Dermed kan det heller ikke kritiseres. Kritiserer du, er du ondskapen selv.

Når det gjelder pengefordelingen kan man antakelig finne ut hvor råttent det er om man går litt dypere i det. Dersom det min godt informerte kamerat sier stemmer, er det et tykt lag med sminke og selektiv formidling det dreier seg om.

Korrupsjon på norsk.
Sist endret av krattkutteren; 19. oktober 2011 kl. 21:25.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Men dette er ikke standard OD-policy, og burde derfor ikke svekke ryktet til OD.
Vis hele sitatet...
Det er vel gjerne det som IKKE er "standard OD-policy" som nettopp svekker omdømmet. Jeg er rimelig sikker på at poenget og intensjonen med OD ikke er å gjøre slik at noen føler seg tilsidesatt, selv om de ikke kan/ønsker å delta, enten det er fordi de har andre meninger eller fordi de ikke kan komme med penger.
Eneste du har skrevet i posten som var mulig å diskutere, det var det med fraværsdager. Mener du at de som har vært hjemme, for at de ikke ville sitte på skolen en dag for internasjonalisert undervisning burde få fjernet fraværsdagene? Bullshit. Mener du folk burde få tilbake pengene de jobbet inn på OD-dagen? Bullshit.
Sitat av slashdot Vis innlegg
{{Citation needed}}

Du snakker om å undersøke ting grundig. Kan du vise til at nokon av dei større organisasjonane får 90% via statsstøtte, og at dei nyttar 80% på administrasjon? Ein del, ofte for mykje går til administrasjon, og det er rett at staten generelt gir tilskot til NGOer. Men prosentsatsane du oppgjev høyrest mildt sagt på trynet ut, og du bør dokumentere dei litt.
Vis hele sitatet...
Det min godt informerte kamerat sa var at organisasjonene får 9 ganger det de klarer å samle inn av private midler av staten, og at det er 80% administrasjonskostnader på sistnevnte midler. Jeg har bedt ham komme med kilder, så du må gjerne anse dette som ugyldig inntil noen andre her kommer med dem eller jeg kommer med noen kilder fra vedkommende. Jeg har i hvert fall ikke tenkt til å påstå at dette er noe annet enn informasjon fra en tredjepart. Denne tredjeparten har dog en høyt ansett jobb der han burde ha greie på slikt og burde ikke snakke tull.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er vel gjerne det som IKKE er "standard OD-policy" som nettopp svekker omdømmet. Jeg er rimelig sikker på at poenget og intensjonen med OD ikke er å gjøre slik at noen føler seg tilsidesatt, selv om de ikke kan/ønsker å delta, enten det er fordi de har andre meninger eller fordi de ikke kan komme med penger.
Vis hele sitatet...
Definér delta. Mener du at de ikke kan bidra for at de ikke har penger selv, eller ikke finner en arbeidsgiver? Sakset fra OD.no

Hva er alternativt dagsverk?
Alternativt dagsverk kan være alt fra vaffelsalg til OD-kor. Slike kreative måter å jobbe inn OD-pengene kan gi OD-dagen positiv oppmerksomhet for eksempel gjennom oppslag i lokalavisa. Alle pengene som jobbes inn gjennom alternativt dagsverk skal gå til OD, med unntak av utgifter man har hatt til for eksempel vaffelrøre.
Vis hele sitatet...
Det kan hvem som helst gjøre.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Eneste du har skrevet i posten som var mulig å diskutere, det var det med fraværsdager. Mener du at de som har vært hjemme, for at de ikke ville sitte på skolen en dag for internasjonalisert undervisning burde få fjernet fraværsdagene? Bullshit. Mener du folk burde få tilbake pengene de jobbet inn på OD-dagen? Bullshit.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener at de som f.eks. ble tilbudt stilskriving en hel dag om hvorfor de ikke ville delta på OD med karakter som gjelder tilsvarende en tentamen og valgte å ikke delta på noen av delene burde få tilgodesett fraværsdagene. Eller de som etter å ha forsøkt å få et alternativt opplegg har blitt fortalt at det ikke er mulig og endt opp med å punge ut av egen lomme når OD-inkassoen kommer, de burde få igjen pengene. Dette burde de gjøre helt tilbake til den tiden OD startet, slik at alle ofrene får kompensasjon. Og det bør komme en offentlig unnskyldning og de må rydde opp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Det har jeg allerede svart på. Fordi det handler om store penger. Noen trekker i trådene og ønsker for enhver pris at denne kritikken ikke skal komme.
Vis hele sitatet...
Det er ein særdeles grov påstand, som du bør kunne dokumentere.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
De som tjener på det dekker seg under at det er en flott sak pengene går til. Dermed kan det heller ikke kritiseres. Kritiserer du, er du ondskapen selv.
Vis hele sitatet...
Herregud da mann! Det er jo ingenting galt i å kritisere hverken OD, bistandsarbeid eller noko anna, så lenge du held deg sakleg. Men når du kjem med slike utsagn er du ikkje sakleg lenger; du kjem med oppgulp for å sværte.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Når det gjelder pengefordelingen kan man antakelig finne ut hvor råttent det er om man går litt dypere i det. Dersom det min godt informerte kamerat sier stemmer, er det et tykt lag med sminke og selektiv formidling det dreier seg om.
Vis hele sitatet...
Dei fleste NGOer har offentlege budsjett. Eg vil bli forundra om OD sine budsjett ikkje blir offentleggjort, og eg blir forundra om ikkje t.d. Plan sine budsjett er offentlege. Grav i dei, og rapporter tilbake om det du finn. FYI har vi ein innsamlingskontroll i Noreg, der dei som er medlemmer må sende inn budsjett og rekneskap, og tar eg ikkje veldig feil krev OD òg budsjett og rekneskap før pengane blir betalt ut.

Så kanskje du kan dokumentere påstandane? Du har fått vite kor du skal leite.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Korrupsjon på norsk.
Vis hele sitatet...
Igjen ein drøy påstand fra deg. Dokumenter den, eller i det minste argumenter for at det er faktisk korrupsjon, dvs. at nokon har ei personleg vinning på å få OD arrangert. Og da snakker eg om vinning utover at dei er lønnsmottakarar i ein NGO, eller liknande.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Definér delta. Mener du at de ikke kan bidra for at de ikke har penger selv, eller ikke finner en arbeidsgiver?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at de ikke kan/ønsker å delta er komplett irrelevant.

Jeg antar at intensjonen til OD er lagt opp slik at det ikke skal være noe galt i å ikke delta?
Sist endret av meitemark; 19. oktober 2011 kl. 21:37.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ein særdeles grov påstand, som du bør kunne dokumentere.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si påstanden er godt dokumentert dersom man leser hele denne tråden fra starten. Problemene virker å være så gjennomgående og graverende at det er mildt sagt mystifistisk at de ikke ryddes opp i. Noen må ha interesse av at ting blir som de alltid har vært.

Og hele saken oser jo av nettopp det. For hadde de gjort det jeg foreslår, hadde de antakelig tapt mange penger. OD lever på nåde av at det er "frivillig", ellers hadde man ikke tillatt privat pengeinnsamling i norsk skole. Men det er ikke i realiteten frivillig, for det er ikke tatt høyde for det. Det er bare en setning. Alle som forsøker å velge noe annet blir ofre for skamming og straffing.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Nei, jeg mener at de som f.eks. ble tilbudt stilskriving en hel dag om hvorfor de ikke ville delta på OD med karakter som gjelder tilsvarende en tentamen og valgte å ikke delta på noen av delene burde få tilgodesett fraværsdagene. Eller de som etter å ha forsøkt å få et alternativt opplegg har blitt fortalt at det ikke er mulig og endt opp med å punge ut av egen lomme når OD-inkassoen kommer, de burde få igjen pengene. Dette burde de gjøre helt tilbake til den tiden OD startet, slik at alle ofrene får kompensasjon. Og det bør komme en offentlig unnskyldning og de må rydde opp.
Vis hele sitatet...
Karakteren skal ikke telles på vitnemål/karakterbok. Tilbakebetaling vil være uaktuelt, men en endring framover ang. alternativt dagsverk kunne også passet greit.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Grunnen til at de ikke kan/ønsker å delta er komplett irrelevant.

Jeg antar at intensjonen til OD er langt opp slik at det ikke skal være noe galt i å ikke delta?
Vis hele sitatet...
Det som jeg synes kommer fram av folks erfaringer er at det er lagt opp til at man skal føle seg uvel om man ikke vil delta.

For eksempel rapporterer nesten samtlige som krever alternativt opplegg at de møter svært ubehagelig motstand og at skolen da må lage et opplegg bare for denne ene eleven eller disse to elevene som tydelig blir fortalt hvor "vanskelige" og "usolidariske" de er.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Karakteren skal ikke telles på vitnemål/karakterbok. Tilbakebetaling vil være uaktuelt, men en endring framover ang. alternativt dagsverk kunne også passet greit.
Vis hele sitatet...
At man skal skrive stil om hvorfor man ikke vil delta er også totalt uakseptabelt. Man skal ikke behøve å forklare seg. Som sagt rapporterer altfor mange altfor ofte at alternativet bærer preg av straff, hvis de i det hele tatt får noe alternativ. I min tid ble jeg konsekvent fortalt at det ikke gikk an å ikke delta på OD. Det var ikke frivillig. Etter gjentatt masing truet de med denne straffetentamenen der jeg måtte forklare hvorfor jeg i deres øyne var en usolidarisk fascist.

Og hvorfor er tilbakebetaling uaktuelt? Jeg mener det er veldig aktuelt. Det er kanskje ikke realistisk, men å få belyst dette poenget er viktig.
Sist endret av krattkutteren; 19. oktober 2011 kl. 21:41.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
At man skal skrive stil om hvorfor man ikke vil delta er også totalt uakseptabelt. Man skal ikke behøve å forklare seg. Som sagt rapporterer altfor mange altfor ofte at alternativet bærer preg av straff, hvis de i det hele tatt får noe alternativ. I min tid ble jeg konsekvent fortalt at det ikke gikk an å ikke delta på OD. Det var ikke frivillig. Etter gjentatt masing truet de med denne straffetentamenen der jeg måtte "forklare hvorfor jeg var en usolirdarisk fascist".
Vis hele sitatet...
Det var egentlig det jeg skulle fram til, men hadde litt dårlig tid når jeg skrev innlegget. De som velger å være på skolen, de skal ikke tvinges til å forklare hvorfor de ikke vil være med på OD. Jeg mener de fortsatt skal ha internasjonalisert undervisning, slik at de ikke skal komme noe foran de andre i undervisningen, men at de skal bli kalt "usolidarisk fascist" som du ble kalt, det skal ikke skje.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Det var egentlig det jeg skulle fram til, men hadde litt dårlig tid når jeg skrev innlegget. De som velger å være på skolen, de skal ikke tvinges til å forklare hvorfor de ikke vil være med på OD. Jeg mener de fortsatt skal ha internasjonalisert undervisning, slik at de ikke skal komme noe foran de andre i undervisningen, men at de skal bli kalt "usolidarisk fascist" som du ble kalt, det skal ikke skje.
Vis hele sitatet...
Jeg ble ikke kalt det direkte, men det var en lærer som gjentatte ganger sa at jeg var usolidarisk og jeg følte meg svært dårlig som følge av det. I tillegg følte jeg meg utstøtt av resten av klassen. Lærerne kunne gjort noe for å vise litt mer toleranse.

Det virker som OD har blitt litt bedre med årene, men som det fortsatt ikke er tatt ordentlig tak i, og som det er veldig forskjellig fra skole til skole.

Stilen skulle dreie seg om hvorfor jeg ikke ville delta på OD. Implisitt var dette å be en ungdomsskoleelev som ikke er moden nok til å forklare dette om å forklare hvorfor han i lærernes øyne ikke er solidarisk, og dermed underforstått en form for umenneske.
Sist endret av krattkutteren; 19. oktober 2011 kl. 21:48.
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Jeg ble ikke kalt det direkte, men det var en lærer som gjentatte ganger sa at jeg var usolidarisk og jeg følte meg svært dårlig som følge av det. I tillegg følte jeg meg utstøtt av resten av klassen. Lærerne kunne gjort noe for å vise litt mer toleranse.

Det virker som OD har blitt litt bedre med årene, men som det fortsatt ikke er tatt ordentlig tak i, og som det er veldig forskjellig fra skole til skole.
Vis hele sitatet...
Utifra det jeg har lest i denne tråden, så er det veldig, veldig forskjellig fra skole til skole. Opplevelsen din er veldig kjip, og dersom dette hadde vært i år, så hadde jeg oppfordret jeg deg aldeles sterkt til å ta kontakt med OD, for slikt skal det ikke være!
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Utifra det jeg har lest i denne tråden, så er det veldig, veldig forskjellig fra skole til skole. Opplevelsen din er veldig kjip, og dersom dette hadde vært i år, så hadde jeg oppfordret jeg deg aldeles sterkt til å ta kontakt med OD, for slikt skal det ikke være!
Vis hele sitatet...
Det synes jeg er hyggelig å høre. Dette er mange år siden, da... Og da var det mange som fikk samme meldingen, i hvert fall på Oslo-skolene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Jeg vil si påstanden er godt dokumentert dersom man leser hele denne tråden fra starten. Problemene virker å være så gjennomgående og graverende at det er mildt sagt mystifistisk at de ikke ryddes opp i. Noen må ha interesse av at ting blir som de alltid har vært.
Vis hele sitatet...
Nei, påstandane dine om at det er korrupsjon og at nokon 'trekker i trådene' er slettes ikkje dokumentert. Når du hevder du liker å gå grundig inn i materien, og bruker såpass overfladisk argumentasjon er det noko som skurrer i mitt hode.
Faktisk var noe av grunnen at foreldrene mine ikke ville gi meg penger til å betale meg ut av det, slik mange andre gjorde. Og jeg fikk ingen hjelp av skolen til å finne noe arbeide. I tillegg synes jeg materialet var for sosialistisk, på den tiden var jeg på høyresiden (er ikke det i dag). Dette var før de drev med vaffelsalg og sånn. Jeg synes at opplegget stinket, og jeg ser at det ikke er fikset opp i alt.... Fra hva folk sier her inne...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, påstandane dine om at det er korrupsjon og at nokon 'trekker i trådene' er slettes ikkje dokumentert. Når du hevder du liker å gå grundig inn i materien, og bruker såpass overfladisk argumentasjon er det noko som skurrer i mitt hode.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at noen har sterke pengeinteresser i dette.

Det er jo tross alt ikke småpenger det dreier seg om. Klart noen har interesse av å ha denne situasjonen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
I tillegg synes jeg materialet var for sosialistisk, på den tiden var jeg på høyresiden (er ikke det i dag).
Vis hele sitatet...
Mennesker er ganske gode på å bite seg merke i påstander dei er ueinige i. Det kan ikkje vere så enkelt som at du tok feil, iallefall delvis på dette punktet, og kun hugser dei delane av materialet du var ueinig i?
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Jeg antar at noen har sterke pengeinteresser i dette.

Det er jo tross alt ikke småpenger det dreier seg om. Klart noen har interesse av å ha denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Du antar? Skal eg gjenta spørsmålet mitt for deg? Kan du dokumentere påstandane? Regneskapa er offentlege. Kan du peike på kven som har dei pengeinteressene, og kvar pengane kjem frå?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg føler noe ala det samme som deg ts. Jeg føler at vi har ikke fått noe resultater fra tidligere år, nå har jeg jobbet i mange år på rad og nå når jeg begynte å reflektere over emnet så har jeg og noen andre kritiske røster på skolen min funnet ut noe.
Beløpet har blitt økt fra år til år, nå er det på hele 400kroner. OD kan ta ut 15% til administrative ting, dvs. 15% av alle pengene som bli tjent inn, la oss si vi i fjor hadde 120 000 elever arbeidene som tjente 300,- stykk, 36millioner kroner totalt, 5.4m i administrative "ting". I år, med 120 000 elever som tjener 400,- stykk 48millioner kroner totalt, 7.2millioner i administrative "ting".

Kan jo få noen til å tenke, ikke vet jeg, men jeg lukter noe, kanskje en svak duft av svidd?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg føler noe ala det samme som deg ts. Jeg føler at vi har ikke fått noe resultater fra tidligere år, nå har jeg jobbet i mange år på rad og nå når jeg begynte å reflektere over emnet så har jeg og noen andre kritiske røster på skolen min funnet ut noe.
Beløpet har blitt økt fra år til år, nå er det på hele 400kroner. OD kan ta ut 15% til administrative ting, dvs. 15% av alle pengene som bli tjent inn, la oss si vi i fjor hadde 120 000 elever arbeidene som tjente 300,- stykk, 36millioner kroner totalt, 5.4m i administrative "ting". I år, med 120 000 elever som tjener 400,- stykk 48millioner kroner totalt, 7.2millioner i administrative "ting".

Kan jo få noen til å tenke, ikke vet jeg, men jeg lukter noe, kanskje en svak duft av svidd?
Vis hele sitatet...
OD tar ikke ut 15 %, de holder av 15%. De millionene du snakker om brukes for å lønne fire personer på heltid, ha en gigantisk info-kampanje, og foredrag + reising. Dersom det blir penger over dette, så er det ingen som kan "hente" de ut uansett, men det kan brukes neste år eller evt. gis til plan Norge/årets samarbeidsorganisasjon.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du antar? Skal eg gjenta spørsmålet mitt for deg? Kan du dokumentere påstandane? Regneskapa er offentlege. Kan du peike på kven som har dei pengeinteressene, og kvar pengane kjem frå?
Vis hele sitatet...
Slike dokumenter vil vel aldri ligge offentlig hvis det er tilfelle? Da må det vel en etterforsking til får å avklare slike påstander. Men hvem vet kanskje de har gjort en åpenbar feil en plass slik at disse dokumenete kan fremvises hvis det er noe hold i det som krattkuttern sier?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alden Vis innlegg
Slike dokumenter vil vel aldri ligge offentlig hvis det er tilfelle? Da må det vel en etterforsking til får å avklare slike påstander. Men hvem vet kanskje de har gjort en åpenbar feil en plass slik at disse dokumenete kan fremvises hvis det er noe hold i det som krattkuttern sier?
Vis hele sitatet...
Rekneskapa er offentlege, og revisjonspliktige. Så jo, dei er offentlege. Om det er gjort feil vil stortsett ein revisor avdekke det; grunnen til at rekneskap skal reviderast er ein sjekk av at inntekter og utgifter går slik det er påstått, og at det ikkje pågår t.d. underslag eller korrupsjon.

Kort sagt er det ein ganske ekstrem påstand, totalt utan grunnlag som eg har sett. Å hevde at fortsettelse av gjennomføringa av OD er bevis på korrupsjon held ikkje heilt i mine auge.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du har ingen, jeg gjentar ingen, garanti for at alt av midelene blir brukt i de forskjellige landene/prosjektene i Afrika.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uaexed Vis innlegg
Du har ingen, jeg gjentar ingen, garanti for at alt av midelene blir brukt i de forskjellige landene/prosjektene i Afrika.
Vis hele sitatet...
Jo, det har du. Det kallast rekneskap, og det kallast revisjon. Det skal dokumenterast kva pengane er nytta på. Organisasjonen som mottek pengane skal òg ha eit rekneskap, og skal kunne gjere greie for kva pengane går til.
Sitat av Alden Vis innlegg
Slike dokumenter vil vel aldri ligge offentlig hvis det er tilfelle? Da må det vel en etterforsking til får å avklare slike påstander. Men hvem vet kanskje de har gjort en åpenbar feil en plass slik at disse dokumenete kan fremvises hvis det er noe hold i det som krattkuttern sier?
Vis hele sitatet...
Om det er slik kompisen min sier så er dette så vanlig at det ikke anses som "korrupsjon" i det hele tatt, men det viser hvor dyrebare private midler er og hinter mot hva slags insentiver det kan gi i forhold til å løpe over lik for å få dem. Hvis de i realiteten betyr 9-gangeren. Som sagt har jeg bedt kompisen om kilder på dette, og inntil det foreligger så kan ikke en gang jeg ta det alvorlig. Burde kanskje ventet med å komme med det når det bare er noe jeg har hørt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det har du. Det kallast rekneskap, og det kallast revisjon. Det skal dokumenterast kva pengane er nytta på. Organisasjonen som mottek pengane skal òg ha eit rekneskap, og skal kunne gjere greie for kva pengane går til.
Vis hele sitatet...
Jepp. Men det er jo godt dokumentert at u-hjelp ofte fungerer svært dårlig... Det er med å opprettholde undertrykkende eliter som støtter vestlige kapitalisters ballegrep om Afrika. Men OD gir jo i form av prosjekter, som antakelig er mye bedre. Uansett er det nok noe svinn, Afrika f.eks. er ikke akkurat lite korrupt, for å si det sånn. Gjennomkorrupt på alle plan er vel den beste beskrivelsen.
Sist endret av krattkutteren; 19. oktober 2011 kl. 22:55.
Om noen ønsker å lese informasjonsbrevet som blir sendt ut om Internasjonal Uke, så har jeg lagt det ut her.

Zaprim.us/OD/iu.doc

Skal også lete etter kilder ang. fordeling av pengene, vet at jeg har det et sted.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
OD tar ikke ut 15 %, de holder av 15%. De millionene du snakker om brukes for å lønne fire personer på heltid, ha en gigantisk info-kampanje, og foredrag + reising. Dersom det blir penger over dette, så er det ingen som kan "hente" de ut uansett, men det kan brukes neste år eller evt. gis til plan Norge/årets samarbeidsorganisasjon.
Vis hele sitatet...
Hva slags bakgrunn har de faste ansatte?
Sitat av krattkutteren Vis innlegg
Hva slags bakgrunn har de faste ansatte?
Vis hele sitatet...
En standard ansatt er mellom 19-21 år, har jobbet med OD på distriktsnivå, evt. via EO før. Gikk rett fra tredjeåret vidregående til fast jobb.
Er så evig glad for at vi har en lærer som er imot OD dagen! Etter at han hørte hele klassens mening ang OD og at vi er imot det prinsipiellt, så sa han det så enkelt som dette:

Gutta, dere har møtt opp på skolen hver dag, har nærmest 0 fravær, så for dere vil ikke 1 dag fravær gjøre noe som helst skade på vitnemålet.

Så det er virkelig ikke et problem å ta en "fridag" med mindre man ikke er en unnasluntrer eller noe i den dur.
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Er så evig glad for at vi har en lærer som er imot OD dagen! Etter at han hørte hele klassens mening ang OD og at vi er imot det prinsipiellt, så sa han det så enkelt som dette:

Gutta, dere har møtt opp på skolen hver dag, har nærmest 0 fravær, så for dere vil ikke 1 dag fravær gjøre noe som helst skade på vitnemålet.

Så det er virkelig ikke et problem å ta en "fridag" med mindre man ikke er en unnasluntrer eller noe i den dur.
Vis hele sitatet...
Du er ikke imot OD, du er bare lat.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Du er ikke imot OD, du er bare lat.
Vis hele sitatet...
Det der er det samme sludderet alle som ikke vil delta i OD får høre. Han burde ikke behøve å forklare seg. Om man skal dømme sånn, så er det mange "late" som betaler seg ut av dette. Lurer på hvor stor den prosenten egentlig er. Er nok noe OD helst vil unngå å vite. Men det hadde vært fint å få det i avisen.

Sitat av MCIRON Vis innlegg
Er så evig glad for at vi har en lærer som er imot OD dagen! Etter at han hørte hele klassens mening ang OD og at vi er imot det prinsipiellt, så sa han det så enkelt som dette:

Gutta, dere har møtt opp på skolen hver dag, har nærmest 0 fravær, så for dere vil ikke 1 dag fravær gjøre noe som helst skade på vitnemålet.

Så det er virkelig ikke et problem å ta en "fridag" med mindre man ikke er en unnasluntrer eller noe i den dur.
Vis hele sitatet...
Men du skal jo ikke behøve en dag med fravær på vitnemålet. Du skal etter min mening kreve å få undervisning denne dagen. Undervisning som ikke bærer preg av straff på noen som helst måte. Og du bør kreve at dette tilbudet tas høyde for i fremtiden slik at det å ikke delta på OD blir et reellt valg. I tillegg bør du kreve at skoledagens lengde er et gjennomsnitt av lengden til arbeidsdagen til de som jobber, og at dersom de ikke kjenner dette tallet tar utgangspunkt i f.eks. din klasse etter en spørrerunde der folk blir bedt om å være 100% ærlige (det må tas høyde for at de skal våge å si sannheten). Det at de truer med den lengste tillatte skoledagen bærer nemlig preg av straff i lys av at svært mange utfører korte jobber.

Synes ikke holdningen til læreren din er akseptabel. Han burde ta et oppgjør med det faktum at OD ikke tar høyde for et reellt undervisningstilbud som alternativ denne dagen. Det er bare en bisetning de har i regelverket for de rare enkelttilfellene av mennesker som skiller seg ut fra saueflokken, for å på papiret fremstå som et frivillig arrangement. Det er fullstendig uakseptabelt at det er slik, det kan ikke fortsette. Isåfall har ikke OD lenger noe i norsk skole å gjøre, for en privat innsamlingsaksjon som bærer preg av tvang eller mangel på reell frivillighet, vel, det er som sagt fullstendig uakseptabelt.

Å ta en fraværsdag er ikke noe prinsippiellt i det hele tatt. Da har man gitt opp. Det er verre enn å jobbe på OD-dagen. Krev din rett til undervisning, og ikke ta noe skitt fra lærerne. Du skal ha en fin undervisningsdag på f.eks. fire timer, noe som antakelig tilsvarer gjennomsnittlig arbeidstid for de andre, og vel så det.

Da slipper den sure læreren som ikke får fri denne dagen å bli SÅ sur også.

Skjønner du ikke at hele greia dreier seg om å ikke la folk velge å ikke gjennomføre OD. Det er pengeutpressing. En skandale i norsk skole som får fortsette fordi ingen tør å si noe negativt om en god sak.

For mange foreldre er 400 kroner mye. Det er ikke greit at så mange familier skal presses til å gi fra seg disse pengene hvert år og utsettes for ubehageligheter om de ikke ønsker det. Det er faktisk uetisk og burde vært stoppet for mange år siden.
Sist endret av krattkutteren; 20. oktober 2011 kl. 08:34.
Dersom han bare tar en fridag, så kan han heller ikke klage på OD. Dersom du har noe imot OD, så tar du det opp med en ansvarlig, du driter ikke bare i skolen. Dersom du ikke hadde vært lat, så hadde du gjort det.

@krattkutteren mener du at han bare skal sitte hjemme, og slippe fravær? For det er det alt handler om.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Dersom han bare tar en fridag, så kan han heller ikke klage på OD. Dersom du har noe imot OD, så tar du det opp med en ansvarlig, du driter ikke bare i skolen. Dersom du ikke hadde vært lat, så hadde du gjort det.

@krattkutteren mener du at han bare skal sitte hjemme, og slippe fravær? For det er det alt handler om.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at mange som ikke ønsker å gjennomføre OD av forskjellige grunner ikke hadde endt opp med en slik fraværsdag dersom et reellt tilbud som ikke bærer preg av straff hadde foreligget. At det ligger an til at flere nå velger dette viser at OD har feilet mht. å leve opp til reell frivillighet og et akseptabelt alternativ.

Dette tilbudet bør være hyggelig vanlig undervisning uten karaktersetting eller stilskriving, altså vanlig undervisning, og lengden på denne undervisningsdagen burde være et målt gjennomsnitt av de andre elevenes arbeidstid (med en makstid i målingsenhetene på en full skoledag dersom noen OD-arbeidere har jobbet mer enn en skoledag).

Det kan være mange årsaker til at noen ikke ønsker å delta på OD: familien ønsker ikke å gi penger, har ikke klart å finne en jobb, liker ikke prosjektet eller materialet, eller har simpelthen ikke lyst uten å ha noen spesifikk grunn. Alle disse grunnene er akseptable i mine øyne.

Det jeg sier her burde inn i ODs regelverk. OD sentralt burde kreve at det foreligger et hyggelig alternativt opplegg med en varighet jeg skisserer over, og at det informeres tydelig om, og at lærerne ikke gjør noe som bærer preg av straff i forhold til de som velger undervisning. At OD ikke gjør dette betyr etter min mening at OD umiddelbart må ut av norsk skole da ufrivillige private pengeinnsamlinger ikke har noe i skolen å gjøre. Det er en enorm skandale. Alt OD gjør pr. idag gjør at det er duket for straffing og mobbing av de som ikke ønsker å delta. OD må slutte med ansvarsfraskrivelsen ift. dette.

Hadde OD vært frivllig i virkeligheten hadde veldig mange flere valgt tilbudet. Det er mange som ikke ønsker å delta av ulike årsaker. De vanligste har jeg skissert over.
Sist endret av krattkutteren; 20. oktober 2011 kl. 09:00.
Dersom den lokale komiteen hadde fulgt OD's statutter, så hadde de hatt en dag på skolen uten stilskriving eller karakterer.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Dersom den lokale komiteen hadde fulgt OD's statutter, så hadde de hatt en dag på skolen uten stilskriving eller karakterer.
Vis hele sitatet...
Hva kan OD gjøre for å sørge for at skolene lever opp til dette på en skikkelig måte? OD eksisterer jo på nåde av at det er frivillig, ellers hadde det antakelig måttet ut av norsk skole. Det er ganske viktig at de tar tak i dette her. Situasjonen i dag, der det påstås at det er frivillig, men der man ikke tar tak i disse problemene er jo ikke akseptabel.

Internasjonal Uke bør også bort eller man bør få et alternativ. Det er ikke i orden at man snikintegrerer en privat pengeinnsamling til de grader i norsk skole uten å gi alternativer. Faktisk synes jeg OD bør vekk fra norsk skole, det har strengt talt ikke noe der å gjøre selv om de får ryddet opp i problemene. Veldedighet kan man drive på fritiden.

Egentlig er det noe grunnleggende galt med hele OD. Jeg synes grunntanken bærer preg av skam. Man skal arbeide en dag for fattige land, og skamme seg over at vi har det bra i Norge. Hva er vel en arbeidsdag for oss, etc. Slik skamming har ikke noe i norsk skole å gjøre. Jeg tror grunnskammen i OD er mye av grunnen til den voldelige konflikten som oppstod på Nordahl Grieg VGS.

Ikke bare det, jeg tror denne integrerte grunnskammen er helt avgjørende for veldig mange av de andre problemene OD har. Det er en ukultur her som de må ta et oppgjør med. Denne ukulturen er egentlig ganske typisk for hele den norske venstresiden.
Sist endret av krattkutteren; 20. oktober 2011 kl. 10:11.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
[CENTER]Skeptisk til OD? Relevante lenker under[/CENTER]
Sitat av Jimmy James Vis innlegg
Oi, der satt du alle på plass. Du skrev et innlegg bare for å fortelle at alle i denne tråden er useriøse? Jeg henger ikke helt med her.

Kom i det minste med en ordentlig grunn.
Vis hele sitatet...
1: Jeg påstod ikke at alle i denne tråden var useriøse
2: Dette var ikke det eneste jeg skrev i innlegget mitt, hovedsaken var å påpeke useriøs den useriøse ordbruken krattkutteren kom med.

krattkutteren:

At du har en cand.mag. i statsvitenskap har jeg mektige tvil om. Isåfall er det kanskje fra et sted som dette. Selvfølgelig er det mulig at du faktisk har, og at det er andre grunner til måten du deltar i diskusjonen på.

Men det at noen med en slik utdanning kaster rundt seg med begreper som raskt nedjusteres (radikal kommunist -> radikal sosialist) uten noe som helst grunnlag i faglitteratur og definisjoner («synes nå hvertfall jeg»)?

At helt enkle ting som å sjekke opp regnskapet til OD ikke blir gjort? Men at det rables om at skolen er til for å holde folk i rekkene, og at det er ufyselige planer bak det som diskuteres? At grunntanken til OD har med skam å gjøre?

Du fremstår som en fjortenåring som er på desperat jakt etter oppmerksomheten du aldri fikk fra de venstreorienterte foreldrene dine.

Forøvrig er det nok en del som husker brukeren Freemind. Han ble utestengt, men jeg vil ikke utelukke at det er samme person som står bak begge.

Særlig for unge brukere kan det slashdot sier om å «sjekke regnskapene som ligger offentlig» virke skummelt.

Slapp av. Du trenger ikke gå ned til en eller annen offentlig bygning for å gjøre dette. Jeg hadde aldri gjort det før, så jeg googlet «regnskap operasjon dagsverk» (uten sjevroner)

Fikk napp! Purehelp.no og 180.no.

Jeg kunne på langt nær alle begrepene, men hvertfall en del av dem har norske Wikipedia-artikler (som jo ikke er så altfor lange).

Timetallsbekymringen bl.a. ivioynar uttrykket bekymring om, OD bruker ifølge dem selv forholdsmessig lite penger, pengene kommer fram.

Nå vet jeg bittelitt mer om OD, og har et par avsluttende tanker.
  • Å tilby motvekten til OD bør ikke være deres ansvar. Jeg vet heller ikke hva ivioynar vil regne som en motvekt til det.
  • Jeg har forståelse for lærere som helst ser at alle elever er andre steder enn skolen en dag. Det vil nok være mer produktivt for dem å bruke arbeidstiden på planlegging, retting, m.m., enn å administrere et opplegg som de aller fleste ikke vil få med seg.
  • Selv om OD er politisk vinklet, virker det på meg som om man kan ta dette som et akseptabelt onde for å skape bevisstgjøring og å samle inn midler.
Sist endret av ivioynar; 27. oktober 2011 kl. 08:44. Grunn: fjernet meningsløse bilder