Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 10028
Hei!

Fra taket på stua kommer det ned 3 ledere via veggen (El inn + til taklampa). 1 svart og 2 blå. I tillegg er det en 1 svart og 1 blå som går videre til veggkontaktene.

På bryteren jeg nå vil bytte ut, var de to svarte koblet nederst og to av de blå sammen øverst og den siste blå litt på siden øverst.

Jeg får strømmen gjennom dimmeren og til veggkontaktene, men jeg får ikke strømmen opp til taklampa igjen.

På dimmeren er det 1 stk L med pil opp og 2 stk ~ med pil ned. Hvordan kobler jeg? (Vet det egentlig ikke er lov.)
Slik som det er egentlig. Den som er på L på gamle bryteren på L på dimmeren, og bryterlederen på pil ut. De andre må kobles sammen slik de er.(de er vel koblet sammen på blindklemma på den gamle bryteren.) Men dette har du ikke lov til å gjøre selv. Kjipern hvis det begynner å brenne og noen dør feks, eller du får store skader på huset ditt, får ikke mye igjen fra forsikringen da.

Koster ikke mye å ha en elektrikker i huset i 10 min.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Håper du finner dimmeren din her, med koblingskjema. Hvis du ikke finner den der, kast den i søpla eller selg den til nabon.
Bare pass på at du drar skikkelig til. Da mener jeg at du faktisk skal dra skikkelig til, det er slik det blir brann. Hvis du drar istykker gjengene, er det bedre enn at huset ditt brenner ned. Dra litt i lederne etter at du har festet dem
Pass også på at det ikke er for mye kobber på utsiden.
dra til slik at man skur i stykker kordelene? dumt å si dra til SKIKKELIG når man ikke vet hvem man skriver til forøvrig er det mye mulig ts trenger en wago ellet en torix siden mange dimmere kun har plass til en leder i hver innkobling. Du har den brune lederen som skal inn på L, og samtidig videre til stikkontakten, og de 2 blå er sannsynligvis til to forskjellige lamper? i såfall skal disse på pil ut. Om du skal benytte wago husk å få lederen godt nede i wagoen
Trådstarter
2 0
Gammel bryter:
2xblå - blå
2xsvart

Skjema:
P - 1
B - B

Skjema ny dimmer:
L pil opp - ~ pil ned - ~ pil ned

Da blir det:
Blå (1 før) - 2xblå - ingenting
+ sukkerbit mellom de svarte..?

Takk for råd hittil
Sist endret av VonDrei; 11. oktober 2011 kl. 22:52.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Koster ikke mye å ha en elektrikker i huset i 10 min.
Vis hele sitatet...
Vel - skulle sette opp en dimmer + et strømpunkt. Regningen fra elektrikkeren kom på 3000,- ..... Dimmer kr. 1200,-, kontakt rundt kr 200,- og resten arbeid. Så JO elektrikkere koster!

Men er så hjertens enig i at det er lurt å bruke fagfolk.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Hvis du har automat; bare test og se om sikringene går, eller om du får dimmet lampa.
Det er ikke så vanskelig.