Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1536
Hei

Håper noen kan hjelpe. Jeg driver å bygger om instrumentet i bilen.

Jeg skal prøve forklare hva jeg er ute etter:

Det er konstant strøm til en belysning. Men når jeg slår på en bryter vil jeg at den strømmen fra bryteren skal ta over belysningen (pga da får jeg dimmer funksjon). Grunnen er dag/natt belysning. Hva finnes av muligheter her? Jeg er ute etter noe som skjer automatisk. Hva kalles en komponent som kan gjøre noe sånt? Finnes kanskje reeler som gjør sånt? Eventuelt hva slags reele snakker man da om? Og hvor få tak i sånt? Er jo da snakk om 12 volt dette her.
Overskuddsmateriell
Biltema Rele Art-nr: 42134

Koble konstantstrømmen inn på 87A,
strøm fra bryter inn på 87 og 85
jord på 86
belysning på 30

http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?...rchquery=42134
Pris: 45Kr
Ah, genialt. Takk så mye.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En enkelt rele vil ikke gjøre annet enn å hjelpe deg å skru det av og på manuelt.
For å få en dimmeeffekt må du ha PWM.
Du kan kanskje gjøre det med et rele, men det vil kunne skape en ganske ubehagelig lyd.
Søk på google så finner du sikkert en krets du kan bygge, ellers så finner du sikkert en ferdig PWM dimmer for 12V et sted.
Hm, ja selvfølgelig. Du er inne på noe. Når dimmeren brukes så er volten helt nede i 5 volt. Det er vel kanskje ikke nok til at reelet holdes aktivt engang. Det er jo ikke mange kronene for det, så går jo an å teste. Men tror du kanskje er inne på noe her jeg ikke tenkte over i farten. Men jeg trenger ikke selve dimmer funksjonen, den sitter der fra før. Trenger en funksjon som bryter mellom fast full belysning og ny tilført strøm fra en bryter som har dimmer.
Sist endret av Blaster; 5. oktober 2011 kl. 09:53.
Jeg skjønner ikke helt hva du skal her. Men for å dimme vanlig 12v interiørbelysning trenger du ikke PWM, det holder å begrense strømmen ved f.eks å senke spenningen. Har du dimmer allerede? Eller ville du bare ha en av/på bryter for å veklse mellom dag/natt-lys?
Har dimmer allerede ja. Kan prøve forklare bedre.

Det er snakk om belysningen i instrumentet. (Det originale er byttet ut med ett fancy ett.. derfor modding).
Når tenningen er på så får belysningen i instrumentet 12 volt. Altså full lys styrke. Men i bilen er det slik at når man skrur på lysene (for kveld/nattkjøring), så går det også gjennom en dimmer som går videre til instrumentet. Denne er ikke tilkoblet nå (pga mangler komponent). Med andre ord så går det to ledninger til belysningen til instrumentet. Den ene har konstant 12 volt, den andre fra dimmer. Jeg trenger derfor en komponent som kan bryte den faste 12 volt strømmen når bryteren for lys slås på og dimmeren da vil levere strøm til belysningen istedet. Relet som er nevnt ovenfor gjør akkurat den jobben. Men siden spenningen fra dimmeren kan være helt nedi 5 volt så vil vel neppe relet fungere som det skal. Vil jeg tro.. Hvis det ikke finnes noe rele som kan "holde på" 5 volt også?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Da skjønner jeg litt mer hva du mener. Når du skrur på lyset skal instrumentbelysningen gå over fra full styrke til dimmer.
Da er det et rele du trenger. Spolen på releet skal kobles til et punkt som får spenning når du skrur på lyset, NC til fast spenning, NO til dimmeren og felleskontakten til instrumentbelysningen.
Du kan bruke releet på biltema som er linket til over, der er 30 felleskontakt, 85 og 86 spolen, 87 NO og 87 med prikk er NC.
Vet at mange autogauge målere (kjent merke) skal ha både konstant 12v og dimmeinngang samtidig. Du skal altså ikke bryte spenningstilførselen for å gå over på dimming. Har du prøvd å koble dimme-ledningen på de nye instrumentene direkte på dimmeutgangen som sitter originalt i bilen? Dette har jeg gjort i flere saaber, med autogauge målere, som sagt.
Trådstarter
61 2
Relet funka som bare rakkern :-) Da ble belysningen akkurat som jeg ville. Mange takk Bullhill!