Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1426
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min sinnstemning blir i stor grad påvirket av omgivelsene, når det er grått og trist ute, så merker jeg at jeg også blir litt nedstemt. Noen solbriller gir en effekt av at man får litt mer farger og kontraster, noe som er bra, men effekten er ganske beskjeden, men jeg lurer på om det finnes noen briller som utelukkende er laget for nettopp dette? Altså briller som er laget for å forbedre sinnstemningen ved å forsterke farger og kontraster?

Jeg har kommet over ett firma som hevder å gjøre det (video av brillene her), men det er noe ved det som gjør meg skeptisk. De har ikke bare fokusert på farger og kontraster, men hevder å øke seratonin-nivået ved å filtrere ut UV-lys, og lysstråler med kort bølgelengde. Jeg ville ha trodd at det var mulig å finne brukererfaringer dersom dette faktisk var bra, men jeg har ikke klart å finne noen. Pluss at disse gutta bare virker sykt shady.

Er det noen som vet om firmaer som har spesialisert seg på dette, utover firmaet jeg nevnte? Er det eventuelt noen som har erfaringer med slike produkter? Noen som har testet disse såkalte "Happy Lens"-brillene? Isåfall, hva var dommen?

En siste ting jeg lurer på, er om det i teorien er mulig å lage briller som bytter om på farger? Altså f.eks. at man swappet om på blått/lilla, slik at himmel og hav hadde blitt lilla? Det hadde virkelig spicet opp hverdagen
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg fant én review av brillene jeg linket til, og han skriver angående saturering "...have the right amount of color bump. Everything is enhanced but not so much if feels overdone". Jeg vil at de skal ha "overdone" it når det gjelder saturering.

Tenk deg:
Interessant! Jeg har over lengre tid brukt briller uten styrke med gul tint (tenk Hunter S. Thompson), nettopp pga økning av kontrast på enkelte farger, digg å kjøre med om natten osv. Hadde vært kult om det fantes noe mer intenst
Noe typ "Gunnar gaming glasses" ?
Vet de er ment for gaming, men:

Our custom tints tune artificial blue light to enhance the physiology of the naked eye, increasing contrast perception and shifting the color spectrum for visual efficiency.
Vis hele sitatet...

Highly durable material creates stable optics that won’t permanently deform when flexed, or degrade over time through repeated use. Our ultra-light lens materials offer an optically pure viewing experience with ergonomic properties that provide:

• Low density with lighter lenses

• Higher light transmission rate that enhances clarity

• Higher Abbe value for distortion-free viewing

• Medium index of refraction (1.51) allows for thinner lenses than CR39
Vis hele sitatet...
https://gunnar.com/lens-technology/
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Noe typ "Gunnar gaming glasses" ?
Vet de er ment for gaming, men:





https://gunnar.com/lens-technology/
Vis hele sitatet...

Har faktisk brukt Gunnar briller på gråværsdager.
De får ting til å se ut som en fin sommer-ettermiddag liksom.
Hjelper på humøret merkelig nok.
Lukter placebo laaang vei. Forskningsrapportene de lenker til på produktsiden omhandler et forsøk med dioder og en annen er en generell beskrivelse av hvordan lys påvirker døgnrytmen og humøret. Sliter med å se den direkte sammenhengen mellom dette og disse brillene, som kun filtrerer bort lys og ikke produserer noe eget. Men for all del, hvis disse brillene medfører at du beveger deg mer utendørs enn ellers så vil det jo uansett ha en effekt.
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Lukter placebo laaang vei. Forskningsrapportene de lenker til på produktsiden omhandler et forsøk med dioder og en annen er en generell beskrivelse av hvordan lys påvirker døgnrytmen og humøret. Sliter med å se den direkte sammenhengen mellom dette og disse brillene, som kun filtrerer bort lys og ikke produserer noe eget. Men for all del, hvis disse brillene medfører at du beveger deg mer utendørs enn ellers så vil det jo uansett ha en effekt.
Vis hele sitatet...
Det mangler nok endel forskning, men dette er ikke noe gaming-brille nytt.

Gult og oransje er kjent for å være "lykkepille"-farge. De mangler blått.
Det samme ser ut til å ha en effekt på bipolare

Har hatt gul/oransje solbriller selv og savner de mer enn noen andre jeg har hatt av nevnte årsaker.

Det er jo bare å prøve, jeg hadde de og merket meg effekten lenge før jeg ble gjort oppmerksom på at det var noe tema.
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Lukter placebo laaang vei. Forskningsrapportene de lenker til på produktsiden omhandler et forsøk med dioder og en annen er en generell beskrivelse av hvordan lys påvirker døgnrytmen og humøret. Sliter med å se den direkte sammenhengen mellom dette og disse brillene, som kun filtrerer bort lys og ikke produserer noe eget. Men for all del, hvis disse brillene medfører at du beveger deg mer utendørs enn ellers så vil det jo uansett ha en effekt.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt hvor du drar den antakelsen at jeg har problemer med å komme meg ut nok fra, men men.
At det er placebo kan nok hende, men nå påsto jeg jo heller ikke at det var noe medisinsk grunnlag for effekten. For meg er det så enkelt at verden ser koseligere ut i en varm tone enn en grå.
At farge har noe å si på humøret er jo ikke nyheter, farge er et av de sterkeste virkemidlene vi har i verden.
Dette kalles for fargepsykologi og påvirker oss alle flere tusen ganger daglig uten at vi egentlig er klare over det.
Egentlig et ganske så spennende tema.

Vinterdepresjoner er jo en direkte årsak av at alt er så trist, mørkt og grått døgnet rundt.
Fravær av sollys endrer på både melatonin og serotonin produksjonen i kroppen.
https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...jon/#heading-1


Står litt mer her om hvordan "tinten" på brillene fungerer.
The idea behind color tinted glasses is to block certain wavelengths while letting others in. The best of these claim to block 100% of a particular color of light and this is then intended to have an impact on your brain.

While that might sound far-fetched, it’s actually well known that light can have a big impact on our brains. For instance, our brain regulates its melatonin levels based on the amount of light coming in through our eyes and this is one way that it controls our internal clock. That’s one of the reasons that night-shift workers have it so difficult (1).
Vis hele sitatet...
http://www.psychology24.org/how-colo...leep-and-mood/
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar Slik jeg konkluderer det utifra postene så er det kanskje verdt å ta en 1500,- kjanse på disse brillene, sjekker om det evt. kommer inn flere svar et par dager før jeg legger inn bestilling
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Brillene dukket opp i posten i dag, ble mildt sagt skuffet. Absolutt ingen satureringsforsterkning. Om noen skulle lure så var det disse jeg kjøpte.

Jeg er altså fortsatt på jakt etter briller som gir et litt lysere illusjon av hverdagen, så jeg er åpen for forslag
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Brillene dukket opp i posten i dag, ble mildt sagt skuffet. Absolutt ingen satureringsforsterkning. Om noen skulle lure så var det disse jeg kjøpte.

Jeg er altså fortsatt på jakt etter briller som gir et litt lysere illusjon av hverdagen, så jeg er åpen for forslag
Vis hele sitatet...
"Denne sportsbrillen er spesielt suveren for sport- og fritidsfiskere, eller andre som tilbringer mye tid ved eller på vann og sjø. Sportsbrillen har nemlig ikke bare Hytrel-gummi nesepad og stengre som sørger for at brillen holder seg på plass selv under de våteste forholdene - den har også polariserte linser som demper lysrefleksjoner fra glatte overflater som snø og vann."

Høres jo ikke ut som de akkurat skal gjøre noe stor forskjell bortsett ifra når det gjelder snø og vann da.
Så også at det var grågrønn tint på glasset, det er farger i den "kalde" delen av fargespektret.
Ville heller prøvd med en varmere farge på glasset (gult, rødt, oransje)
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Slæsken Vis innlegg
"Denne sportsbrillen er spesielt suveren for sport- og fritidsfiskere, eller andre som tilbringer mye tid ved eller på vann og sjø. Sportsbrillen har nemlig ikke bare Hytrel-gummi nesepad og stengre som sørger for at brillen holder seg på plass selv under de våteste forholdene - den har også polariserte linser som demper lysrefleksjoner fra glatte overflater som snø og vann."

Høres jo ikke ut som de akkurat skal gjøre noe stor forskjell bortsett ifra når det gjelder snø og vann da.
Så også at det var grågrønn tint på glasset, det er farger i den "kalde" delen av fargespektret.
Ville heller prøvd med en varmere farge på glasset (gult, rødt, oransje)
Vis hele sitatet...
Aha, jeg antok at alle "Happy Lenses" var samme greie, og at det andre kun var designvarianser i utseende på brillene. Du har kanskje rett