Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5219
Skal slette alt innholdet på min ssd permanent, og lurte på om det er vits å overskrive den med tredjepart programvare.

Mener å ha lest at når du sletter noe på en ssd så vil det slettes permanent, men at dette ikke gjelder alle typer ssd? Leste også at å overskrive den kan føre til dårligere ytelse.

Noen som vet den beste fremgangsmåten for å slette alt permanent uten å ødelegge ytelsen?

Det er en Toshiba thnsnj256gcst
Så vidt jeg kan Google meg fram til så støtter den serien ATA Secure Erase. Du kan laste ned Toshiba SSD Utilities og så trigge en Secure Erase derfra. Det gir hele NAND-rekka en spike i spenningen, slik at all data forsvinner. Dette bruker også opp 1 program/erase cycle for hele disken, så ikke noe du burde gjøre veldig mange ganger.

Hvis SSDen er den som du også booter fra, så funker dette dårlig. Da burde du enten sette disken i en annen maskin, eller boote en netinstall av f.eks. PartedMagic eller Linux for å gjøre jobben.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det er generelt slett vanskelig å hente ut data fra en SSD. Det har noe med måten SSD disker sprer en fil utover disken for å sle slitasje gjevnt over disken, istedenfor å ha alt i et chunck som på en vanlig HDD. Det er ikke så fryktelig gale å overskrive SSDen, men unngå programmer som skal være super sikker og overskriver flere ganger, det er unnødvendig, spesielt på en SSD. Dette holder, og er like sikkert som om du skriver 10 ganger.

Neste gang så bruk disk kryptering, da kan du bare "glemme" passordet og trenger ikke å overskrive.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dyret Vis innlegg
Hvis SSDen er den som du også booter fra, så funker dette dårlig.
Vis hele sitatet...
Secure erase av bootdisk funker heilt utmerka. Snakker av erfaring...

Kode

cat /dev/null > fil.txt
bruker jeg for og overskrive textfiler-kan man ikke gjøre det samme
på ssd:n?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg

Kode

cat /dev/null > fil.txt
bruker jeg for og overskrive textfiler-kan man ikke gjøre det samme
på ssd:n?
Vis hele sitatet...
Jo, men secure erase er kjappere (tar ti sekunder), og er betre. Med moderne journalbaserte filsystem risikerer du at det finst en halv million kopier i swap, ymse andre plasser (på grunn av copy on write) etc.

Å fjerne innhaldet er ingen baranti for at det er borte. Secure Erase vil derimot resette flashen, og er effektivt sett samme som å trimme alt på SSDen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har lastet ned toshiba sin egen SSD utilities for og ta secure erase, men problemet mitt er at min SSD er "security frozen".
Jeg må "un-freeze" den for å få kjørt secure erase. Fant en løsning på nett om å ta strømtilførselen til SSDen som det ser ut som har hjulpet mange, men det hjalp ikke meg. PCen måtte restartes og den var fortsatt frozen når prøvde på nytt.

Startet også parted magic fra boot og den står å laster inn står det, for så at skjermen blir helt svart.
Noen tips om hvordan jeg kan løse dette?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Åpner denne igjen. Har en annen ssd fra Kingston som heller ikke vil kjøre secure erase.


Finnes det noen annen måte enn å bruke programvare?
Kan jeg ikke overføre filer fra ekstern disk til ssd manuelt sånn at den blir 100% full?
Trenger ikke å være "cia-sikkert", men såpass sikkert at jeg kan selge den uten at datakyndige kan hente ut gammel data.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det står jo kvifor Secure Erase er skrudd av. Slett partisjonane og prøv på nytt. Eller boot med random Linux-distro og bruk hdparm.

https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase
Jeg har slettet partisjonen, men står fortsatt det samme.


Jeg får prøve å sjekke om jeg finner noen løsning med annen programvare, men hvis jeg fortsatt ikke finner noen løsning fyller jeg opp hele manuelt med random filer(til jeg ikke får plass til så mye som en tekstfil) for så å formatere.
Å overskrive slik fjerner vel filene dine permanent på en hdd, men ikke en ssd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo ein partisjon der. Høgreklikk på den og velg delete.
Da kom jeg et steg videre til at jeg fikk beskjed om at den er fryst.


Jeg gjør som det står, trekker ut tilførselen til ssd, og plugger tilbake uten å reboote, men den er fortsatt fryst.

Kanskje feilen er "use alternative device drivers for your SATA controller", da denne av/på metoden ikke fungerte på min ssd fra toshiba heller.

Men jeg har nesten gitt opp dette med secure erase, så hvor vanskelig er det å finne igjen materiale hvis jeg bruker denne metoden på ssd " formaterer, fyller så opp hele manuelt med random filer(til jeg ikke får plass til så mye som en tekstfil) for så å formatere. "