Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2632
Hei!

Jeg har flyskrekk, først og fremst på grunn av frykt for terror. Har lest mye om flysikkerhet for å kurere angsten, og har skjønt hvor sikkert et fly er i.f.h.t vær og at selve flyet er sikkert, men sitter fortsatt igjen med frykten for terror. Jeg prøver å bestemme meg for om jeg skal reise på utveksling i Swaziland til neste år. Jeg har lyst på opplevelsen, men jeg vet at tanken på å fly vil bli en stor påkjenning for meg som jeg ikke er sikker på om jeg orker.

Jeg vet at spørsmålet mitt virker dumt, men jeg har angst for dette, og for meg er det reelle spørsmål.

Hvor "lett" er det å styrte et passasjerfly i 2017? Da tenker jeg på å bringe en bombe med på flyet, kapring av flyet, at noen av besetningen skulle ønske å styrte flyet og å skyte ned et passasjerfly fra bakken - altså spørsmål om terror.
Det blir vanskeligere og vanskeligere. For hvert terrorangrep blir det lagt nye ruitner for å skjerpe sikkerheten. Det er en grunn for att terroristerne idag kjører biler inn i folkemengder. Nemlig fordi det er mye lettere å få til. Å kapre ett fly er så og si umulig.
Sist endret av iColdman; 1. september 2017 kl. 16:13.
Ta det helt med ro sjansen for flyterror er liten, tenk deg når du ferdes i trafikken med bil, der har man nok av gærninger, alt fra fyll/ruskjørere til gamle menn med hatt. At noen skal kapre flyet du skal reise med er såppas liten, tror faktisk det er lettere å vinne i lotto, du leser ikke i avisen hver uke at er fly er kapret heller, det gjør du med lottomillionærer. Ta deg en tur til legen, få deg noe valium, så går dette veldig bra. God tur
Du skal til Swaziland, men er redd for flyreisen? Tipper det er uendelig mange ganger større sannsynlighet for at noe skjer med deg på bakken der enn i lufta mellom Norge og Swazi. Sannsyneligheten for å bli myrdet er ca. 16 ganger større enn i Norge (sikkert mer siden du er hvit). Det er også ca. seks ganger større sannsynlighet for å bli drept i trafikken, så jeg hadde heller bekymret meg for det.
I Norge så har det vel ikke vært noen flykapringer siden "Braathens SAFE Flight 139" i 1985 på Trondheim lufthavn, Værnes, grunnet at det ikke fantes sikkerhetskontroller der på den tiden.

https://no.wikipedia.org/wiki/Braathens_SAFE_Flight_139

Nå har man jo sikkerhetskontroller som sjekker det meste og etter 9/11 har sikkerheten blitt veldig mye bedre enn hva det tidligere var.
Jeg har en onkel som reiser til USA 3-10 ganger i mnd pga jobb, dette har han gjort i snart 50 år og har aldri opplevd noe terror om bord på fly.

Prøv å ta det helt med ro, selvom det kanskje kan være vanskelig.
Blir det for ille når du er ombord på flyet, så si ifra til personalet om at du har litt flyskrekk så passer de litt på at du har det greit.
Du kan også gjøre som RapTouR skriver og ta en tur til legen og høre om valium
Sannsynligheten er utrolig mye større for at du dør i en trafikkulykke på vei til flyplassen enn at det skjer noe med flyet du skal med
ikke noe å være redd for, verste som kan skje i en eventuell flyulykke er at du dør
Det er overhode ikke trygt!

Du kan snuble i trappa, bli skutt når du åpner døra, knivstukket av en zebra osv.
Men kommer du deg hel frem til flyplassen er du i gode hender og får en trygg reise
Og du kan bli truffet av lynet elleer en meteoritt. :-D
Og hva om flybussen kjører av veien?

Sitat av beefnpotato Vis innlegg
ikke noe å være redd for, verste som kan skje i en eventuell flyulykke er at du dør
Vis hele sitatet...
Ja, da er det jo bare å ta det helt chill.

Btw, hva er det nest verste?
Sist endret av ivar_oslo; 4. september 2017 kl. 06:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Flykapteinens beste råd mot flyskrekk
https://www.youtube.com/watch?v=jzG1AogWV_o