Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1012
Hei.. Jeg vil ha local login via root på debian maskina mi. Ja jeg vet det er security risk men den står som en test-maskin og er ikke på public nettet. har prøvd noen tutorialer på nett men det funker ikke.
http://www.go2linux.org/disable-ssh-root-direct-login

Fungerer ikke denne gjør du noe helt forferdelig galt.
Sitat av emilton Vis innlegg
Hei.. Jeg vil ha local login via root på debian maskina mi. Ja jeg vet det er security risk men den står som en test-maskin og er ikke på public nettet. har prøvd noen tutorialer på nett men det funker ikke.
Vis hele sitatet...
med "Local login" mener du da at du kan logge inn i konsole som root?

I så all er det bare å sette passord på root kontoen (og sørge for at den har skall, men det har den med mindre du har endret det).

Hvis du derimot mener "remote login" eller via SSH så er det bare å endre i sshd_config (som ligger i /etc) og sørge for at linja

Kode

PermitRootLogin yes
finnes et sted...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Ettersom Debian ikke følger Ubuntu sin Vei Til Helvete (tm) når det kommer til sudo (1), så skal Debian tillate både lokal og ekstern pålogging til superuser.

Personlig foretrekker jeg, som vil si at den kun tillater ekstern tilkobling via SSH med ssh-key. Selv om navnet ser ut til å tilsi noe annet.

Kode

PermitRootLogin without-password
huh. Weird. Alt jeg noen gang har trengt å gjøre er å sette passord på rootbrukeren.

1. sudo su - <ENTER>
2. <dittpassordher> <ENTER>
3. passwd root <ENTER>
4. <passord> <ENTER>
5. <gjenta> <ENTER>
??? profit