Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1610
Heisann. Jeg har merket noe stusselig når jeg spiller CS, og det er at jeg ofte innimellom opplever FPS drop(Fpsen synker) når jeg spiller på 75hz, mens når jeg går ned til 60hz så skjer dette aldri..

Jeg spiller på en bærbar PC som er koblet til en flatskjerm via VGA-DVI kabel.

Skjermkortet til den bærbare pcen er: Intel(R) HD Graphics 4000

Nå er ikke dette det beste skjermkortet ute på markedet, men jeg har fint mellom 140-160 fps(når jeg ikke får FPS drop), det rare er jo at på 60hz så skjer dette aldri.

Noen som har opplevd lignende?

Takker for svar
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det er vel fordi du har kommet til grensen over hva skjermkortet klarer.
Enten skru på vsync, eller lås fps til noe rundt 60.
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Det er vel fordi du har kommet til grensen over hva skjermkortet klarer.
Enten skru på vsync, eller lås fps til noe rundt 60.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg ha kommet over grensen hva skjermkortet klarer når jeg har stabilt 140-150 fps?

Vsync er slått av.
Limited edition
Moff's Avatar
Refresh rate på monitoren skal ikke påvirke ytelsen til datamaskinen i noen som helst grad, så lenge du ikke har slått på VSync eller en lignende funksjon som syncer opp refresh rate med FPS.

Hvis du er helt sikker på at du ikke har aktivert VSync eller tilsvarende så tror jeg du har et spøkelse i datamaskinen, for dette skal ikke gå an. Det kan selvsagt komme av andre forhold som du ikke er klar over, som at skjermoppløsningen på ett eller annet vis øker når du skrur opp til 75 Hz. Men igjen, uten VSync og uten at du endrer noen andre innstillinger, så skal ikke refresh rate påvirke maskinen din.
Trådstarter
Det er rart..nå har jeg spilt CS go i flere timer på 60hz, og har enda ikke opplevd noe FPS drop :/
Fordi gpu ikke klarer mer en 60hz på ekstern skjerm. Tar mer minne av gpu på grunn av større flate på ekstern skjerm
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Fordi gpu ikke klarer mer en 60hz på ekstern skjerm. Tar mer minne av gpu på grunn av større flate på ekstern skjerm
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder for denne påstanden? Så vidt jeg vet har ikke GPU-en noen anelse om hvilken oppdateringsfrekvens skjermen bruker, og det bør heller ikke være relevant for GPU-en å vite det (så lenge VSync o.l. er avslått). GPU-en produserer over 140 bilder per sekund, og det skal være irrelevant for den hvorvidt skjermen klarer å vise 60 eller 75 av disse bildene per sekund.