Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 8216
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
El Capitan (10.11.6, maskina støtter ikke nyere)
24", tidlig 2008
2,8 GHz Intel Core 2 duo
1 GB i hver RAM-slot, så totalt 2 GB

About this Mac - Memory - "accepts a 800 MHz DDR2 SDRAM memory module" - Memory Upgrade Instructions - Ah, OK. Hvordan fysisk gjøre det, og den offisielle maksgrensa er 4 GB.

Litt googling viser at folk og RAM-produsenter (OWC) har fått til 6 GB, og at 8 GB har vært ustabilt. Mye snurrende badeball.

Men så har man denne tråden. Hvertfall Broken_Mouse og Nevel88 hevder at 8 GB funker bra. Helt til B_M går fra Snow Leopard til Mavericks. (Fordi OS-oppdateringer kun inneholder forbedringer.)

De to har dog ikke avatarer, kan'ke stole på folk uten avatar, og MichelPM insisterer fortløpende at 6 er maks. Og har masse poeng. Og avatar. Og er nivå 6. Lexiepex likeså, og er enig.

Såh:

Bør jeg bare gå for OWC sin 2+4-pakke?

En ikke-nivå-6 advarte om at Crucial og OWC er dyre, og siste svar fra en Ekspert var før El Capitan kom ut. Synes det virker snurrig at 8 ble mindre stabilt, men har lite tro på at Apple ville gjenopprettet støtte for noe såpass obskurt. Og det var snakk om at senere OS utnyttet RAM mye bedre, og at CPU-en ikke var sterk nok til å betjene 8 GB.

Kjøper jeg 4+4, og kjører 4+1 om det ikke går?

Hvor kjøper jeg OWC-RAM? Direkte fra produsenten? De har livstidsgaranti osv, men tenker på fraktkostnad og rettigheter i Norge og slikt. Og prisen.

(Tillegg: Kommer nok til å oppgradere fra HDD til SSD også)
Hei,

Virker som en del har problemer med ustabilitet med 4+4 GB installert, så jeg er litt skeptisk. Etter Mavericks har OSX blitt mye smartere i forhold til minnebruk og forsøker å utnytte mest mulig ledig minne til caching, dermed er mye mer av minnet i bruk til enhver tid. Ubrukt minne er jo egentlig bortkastet, så moderne OS vil prøve å cache mest mulig og heller dumpe cachen igjen når andre oppgaver trenger minne.

Jeg mistenker at 8 GB kan være ustabilt for Broken_Mouse på Snow Leopard også, bare at problemene ikke oppleves fordi minnebruken ved vanlig bruk er for lav til å indusere problemer. Når h*n kjører tyngre oppgaver og minnebruken er høyere så forventer man jo at ting går treigt/henger seg opp. Kanskje disse oppgavene ville gått raskere om h*n kun hadde installert 6 GB?

Min erfaring er at OWC tester nøye på Mac for å finne optimale oppgraderingspakker, og når de anbefaler 6 GB så er det sannsynligvis en årsak til dette.

Det tryggeste er å gå for et 2+2 kit, men hvis du finner 4+2 brikker med samme timing og speed så fungerer nok også dette fint. Hadde ikke brydd meg om å handle fra utlandet, da det fortsatt finnes norske nettbutikker som fører ddr2 so-dimm, da kan du enkelt returnere med angrefrist og prøve noe annet dersom noe ikke skulle fungere.
Sist endret av danielsk; 22. april 2017 kl. 11:40.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jeg bare gikk for OWC 6GB nå. Orker ikke å tulle med eventuelle norske greier, frakt var på under $5, og jeg har prokrastinert det lenge nok.

Tanken er at om 4+2 av en eller annen grunn ikke går, kan jeg fortsatt prøve 4+1, eller 4+0. Og så ble det nevnt på bl.a. https://atp.fm at OWC har livstidsgaranti. Oppdaterer når brikkene er her =)

Jeg bare gikk for OWC 6GB nå. Orker ikke å tulle med eventuelle norske greier, frakt var på under $5, og jeg har prokrastinert det lenge nok.

Tanken er at om 4+2 av en eller annen grunn ikke går, kan jeg fortsatt prøve 4+1, eller 4+0. Og så ble det nevnt på bl.a. https://atp.fm at OWC har livstidsgaranti. Oppdaterer når brikkene er her =)
Sist endret av Jonta; 11. mai 2017 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei,

Har du mottatt minne enda? Har vært nyskjerrig på om dette løste seg. :-)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jepp. 2+4. Og installasjon var kjempelett.