Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 695
Ser etter en brukt stasjonær pc, burde jeg gå for haswell eller skylake oppsett?

Oppsett nr 1;
-Intel Core i7-4770K
-Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 2400MHz
-Chieftec Nitro Series BPS-1200 1200W PSU
-HyperX Fury 120GB 2.5" SSD 500/500MB/s
-HDD: 2TB lagring

Oppsett nr 2:
-Intel Core i5-6500
- 120gb Samsung 850 ssd
- Asus b150m
- Corsair RM550x 550W PSU
- Arctic i32 cpu cooler

Får begge disse til 7000 kr, hvem av de burde jeg gå for?
Hadde gått for oppsett nr 1: denne har unlocked multiplier(du kan altså overklokke den), den vill altså være mye mer future proof. Den er også bedre til redigering da det er en i7. Får jo også med en rimelig stor strømforsyning med det oppsettet.
Trådstarter
56 0
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Hadde gått for oppsett nr 1: denne har unlocked multiplier(du kan altså overklokke den), den vill altså være mye mer future proof. Den er også bedre til redigering da det er en i7. Får jo også med en rimelig stor strømforsyning med det oppsettet.
Vis hele sitatet...
Ja, glemte å skrive at den nederste bare har et Gtx 960 kort og den øverste 970. Vil jeg ha pc lenge hvis jeg går for den øverste?
Sist endret av cinax; 21. august 2016 kl. 20:11.
Sitat av cinax Vis innlegg
Ja, glemte å skrive at den nederste bare har et Gtx 960 kort og den øverste 970. Vil jeg ha pc lenge hvis jeg går for den øverste?
Vis hele sitatet...
ja, bygde meg en pc i 2010 ish. Den prosessoren hadde originalt 2.66 ghz. Kjørte denne opp til 4.0ghz og den holder fortsatt til alle nye spill den dag idag, merker veldig fort om jeg setter ned til standard frekvens. Hvis du om typ 4 år sliter med att prosessoren ikke henger helt med i de nye spillene så er det ikke noe problem å overklokke den, mens oppsett nr 2 derimot har ikke støtte for dette.

Når man skal bygge seg en pc for å vare lenge så lønner det seg å bygge en med kraftig prosessor og heller trekke litt ned på skjermkortet i starten, å bytte ut skjermkort er aldri noe problem. Mens å bytte ut en prosessor funker nesten aldri uten å bytte hovedkortet også da sånne ting sjeldent er bakoverkompatibelt.
Når man skal bygge seg en pc for å vare lenge så lønner det seg å bygge en med kraftig prosessor og heller trekke litt ned på skjermkortet i starten, å bytte ut skjermkort er aldri noe problem. Mens å bytte ut en prosessor funker nesten aldri uten å bytte hovedkortet også da sånne ting sjeldent er bakoverkompatibelt.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale heller å spare opp penger til skjermkort du mener du trenger dyrt\dårlig løsning å kjøpe GTX 1060 for å senere håpe den støtter SLI.
Så finner du ut den ikke støtter SLI. Og må selge den brukt med tap.
Problemet er intel bytter sokkel nesten for hver generasjon, så haswell er på vei ut.
Men ser ikke noe grunn å styre unna denne, gir deg veldig mye for pengene og er lite vits å ha det beste.
Skal du overklokke er den helt klart å anbefale.

Men PSU\SSD bør kanskje vurderes, 250 GB SSD (Samsung 850 evo) eller 80 plus gold PSU bør foretrekkes.
Men kanskje ikke noe krise hvis du får brukt til ok pris.
Sist endret av lmh1; 22. august 2016 kl. 13:06.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av lmh1 Vis innlegg

Men PSU\SSD bør kanskje vurderes, 250 GB SSD (Samsung 850 evo) eller 80 plus gold PSU bør foretrekkes.
Men kanskje ikke noe krise hvis du får brukt til ok pris.
Vis hele sitatet...
Helt unødvendig å bytte PSU. Men SSD er jeg enig i gjør en stor forskjell
Mener ikke å bytte heller droppe å kjøpe psuen og kjøpe de selv av en nyere:
Her er grunnen, samme grunnen for haswell vs skylake.
Men ja strømprisene må gå opp en del før dette lønner seg over flere år.

Power drawn from the wall:
Basic - 312.5 W
Bronze - 304.9 W
Silver - 294.1 W
Gold - 277.8 W
Platinum - 271.7 W

That means that over basic you save 7.6 W/h with bronze, 18.4 W/h with silver, 34.7 W/h with gold, and 40.8 W/h with platinum. With 8 hours a day at full load that comes out to be 1.82 kWh, 4.42 kWh, 8.33 kWh, and 9.79 kWh saved per month with bronze, silver, gold, and platinum respectively. If you pay 15 cents per kWh that means that over the course of 1 year having a platinum rated PSU over basic saves you about $17.62 so it could take quite a while to pay for the difference with energy savings alone, but in general silver rated units and up are much better quality than basic rated units.
Vis hele sitatet...
http://www.tomshardware.co.uk/forum/...-gold-platinum
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Mener ikke å bytte heller droppe å kjøpe psuen og kjøpe de selv av en nyere:
Her er grunnen, samme grunnen for haswell vs skylake.
Men ja strømprisene må gå opp en del før dette lønner seg over flere år.



http://www.tomshardware.co.uk/forum/...-gold-platinum
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at folk orker å regne på hvor mye strøm man kan spare ved kjøp av forskjellige strømforsyninger til pcen. Men de som er gold/platstrømforsyninger har jo lengre garanti samt bedre bygge kvalitet.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Mener ikke å bytte heller droppe å kjøpe psuen og kjøpe de selv av en nyere:
Her er grunnen, samme grunnen for haswell vs skylake.
Men ja strømprisene må gå opp en del før dette lønner seg over flere år.
Vis hele sitatet...
Greit nok det, men det er veldig få som bryr seg om man sparer noen få kroner i året uansett. Skal litt mer større maskinvare enn maskin nr1 for at det skal gjøre noen stor forskjell. Du tjener det ikke inn uansett. Men kvalitet på komponenter inne i PSU'en, det er jeg enig i. Varer lenger med en gold eller platinum, men om det er verdt det hvis du har en fra før av? Nei.