Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1420
Hei.

Skulle på bussen i dag, men ble bedt om å ta neste buss da jeg hadde sykkel og det allerede var et par barnevogner der.. så jeg lurer på til nestegang, har jeg rett til å gå på så fremst jeg klarer å lage nok plass?
Det er helt opp til bussjåføren om h*n vil ha deg med eller ei. Sykkel og plass må ikke være en faktor heller.
Sist endret av Mumrikken; 9. februar 2020 kl. 18:41.
Her i Oslo er det praksis at du ikke kommer med hvis det bare er én barnevogn der. Det har visst noe med rømningsveier ved ulykke å gjøre.
"Pris
Du kan reise gratis med sykler du lett kan ta under armen. Dette gjelder sykler og sparkesykler du kan slå sammen, eller små sparkesykler. Har du med deg en vanlig sykkel eller en stor sparkesykkel du ikke kan slå sammen, eller en ståhjuling, kjøper du en sykkelbillett i tillegg til din egen billett (samme pris og vilkår som enkeltbillett for voksen).

På våre båter og ferjer reiser du gratis med alle typer sykler.

Plassbegrensning
Vær obs på at du ikke blokkerer midtgangen med sykkelen din. Det er viktig for sikkerheten om bord at det er enkelt å passere deg og sykkelen din for andre medreisende."

https://www.kolumbus.no/verdt-a-vite...kel-pa-bussen/

sikkert litt variasjoner fra selskap til selskap, men vil tro at kjernen er rimelig lik hos de fleste.
Dette er kopiert fra ruter.no (Oslo/Akershus):
https://ruter.no/kjop-billett/om-bor...kel/?sq=sykkel

Reise med sykkel

Pris

Du betaler barnepris for sykkel, stor sparkesykkel, ståhjuling og spark på alle våre transportmidler.

Billetter og priser
Unntak

Det er gratis å reise med:

Små barnesykler.
Sammenslåtte sykler.
Små sparkesykler, som enkelt kan tas under armen.
Spesialsykler for personer med nedsatt funksjonsevne.

Sykkel på T-banen

På T-banen er sykkel gratis når du reiser utenom rushtid, i helgene og på offentlige fridager og helligdager så lenge det er plass.

Rushtiden er fra mandag til fredag kl. 07:00–09:00 og 15:00–18:00. I rushtiden betaler du barnepris.

Slik reiser du med sykkel

Personalet avgjør om det er plass.
Sykkelen kan ikke være over 1750 mm lang og ikke over 700 mm bred. Det er samme regler for elsykler, elsparksykler og lignende
Plasser sykkelen om bord slik at den ikke er til hinder for andre passasjerer.
Det er ikke tillatt å sykle eller bruke rullebrett, rulleskøyter og lignende på Ruters områder og om bord på transportmidlene. Du må trille sykkelen på stasjonsområder og holdeplasser.
Man skulle jo tro at en betalt tjeneste går foran ekstratjenester som barnevogn.

Jeg undersøkte dette forrige sommer. Jeg fikk til svar at hvis du allerede sto på bussen med sykkel eller kommer akkurat samtidig. Har du forkjøpsrett forran barnevogner som ikke betaler. Men du kan ikke kaste avbarnevogner som allerede står der, selv om ingen betaler for barnevogn.