Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 11265
Denne røyken har jeg laget noen ganger med bra resultat:

KClO4: 55%
Naftalen (møllkuler): 33% (antracen fungerer og)
Svovel 10%

Knus naftalen, bland så sammen med KClO4 og svovel. Pulveret brennes løst i en beholder, med passende åpninger for å slippe ut røyken. Hvis det brennes åpent, vil en del av sotet som dannes brenne opp, så da får man mindre røyk. Blandingen kan antennes med vanlig viscolunte.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=fAP4MqATmLI

Sikkerhet:
Naftalen er helseskadelig og lukter forferdelig selv i meget små mengder. Jeg knuser det i mørtel utendørs, og lar mørtelen stå ute i noen dager etterpå. Stoffet sublimerer sakte av seg selv. Hele satsen oppbevares i lufttett boks eller plastpose. Den kan pakkes i plastfolie for bruk, og lunta dras gjennom folien.
Jeg er usikker på hvor følsomt KClO4+S er for friksjon og støt. Jeg behandler det med samme respekt som whistle mix. Det er hverken nødvendig eller ønskelig å komprimere det i beholderen. Ha aldri den ferdige blandningen i mørtelen.
Røyken er helseskadelig, da den inneholder store mengder sot.
Blandningen brenner varmt, omtrent samme som salpeter/sukker.

Alternativer:
Billigere røyk kan kanskje fremstilles med KNO3+S, KNO3+C eller KNO3+sukker som basis. Temperaturen er ikke så viktig som ved farget røyk, da man i dette tilfellet har som mål at "fargestoffet" skal ødelegges (koverteres til sot). Jeg har ikke testet sort røyk med KNO3 som basis enda.

Enda sortere røyk kanskje kan fremstilles hvis man bruker en blanding som ikke avgir hvit røyk i sin grunnform. Hvor stor forskjell det gjør i praksis vet jeg ikke.

Sort røyk som ikke inneholder sot kan fremstilles gjennom å blande passende fargestoffer og sublimere de med KClO3+laktose. Denne røyken er dyrere, men mindre miljø- og helseskadelig. Jeg har ikke testet dette, og ikke sett det gjort i praksis. Jeg fant noen passende fargestoffer for røyk som angivelig ga sort i kombinasjon, men husker dessverre ikke hvilke det var.