Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  406 113109
kanskje litt dumt spørsmål, men her er det ;P :

hvorfor borrer mange et hull midt i det ferdige rakett frivstoffet? har sett at nesten alle lager ett hull midt i som går fra bunnen til toppen av drivstoffet. Og kan noen fortella meg hva "coreburner" er?

edit: her er ett eksempel;

http://img99.imageshack.us/img99/7886/haaahaaaa7tj.jpg

og hvorfor kutter de opp "drivstoff-stangen" i flere deler?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av ahtic
kanskje litt dumt spørsmål, men her er det ;P :

hvorfor borrer mange et hull midt i det ferdige rakett frivstoffet? har sett at nesten alle lager ett hull midt i som går fra bunnen til toppen av drivstoffet. Og kan noen fortella meg hva "coreburner" er?
Vis hele sitatet...
Serriøst folkens ingen svar ham på dette!
Sånn Ahtic. Nå har du fått deg en problemstilling
Hørt om google? Ikke :shock: Faen, du sliter!
Sier ikke Coreburner seg selv?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Okey, ingen vits i å bruke flere titalls innlegg på å få han til å gjette. En coreburner er en rakett som har en innvendig kjerne for å øke forbrenningsarealet som igjen øker trykket i raketten som igjen praktiserer Newtons tredje lov om kraft. Hver reaksjon har en tilsvarende motreaksjon.
Gassene, produsert av reaksjonen i kruttet, skytes ut igjennom dysen med god kraft som skyver raketten opp.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Overflate i core vs. dysehull?

I dag har jeg lekt litt med raketter igjen. Det var meget lenge siden sist. Min gode venn og kumpan Daniel så et par ferdigrullede papphylser på min kjøkkenbenk, og da følte vi at vi måtte i gang.

Drivstoffet ble standard svartkrutt med 5% atomisert aluminium. Grillkull. Dyse ble hamret av kattesand.

Alt greit. Men hva nå? Hvilken diameter skal man velge? Jeg gamblet, og endte på 3 mm. Jeg borret en kjerne ca 1/3 opp i raketten, satt på en payload på 5-6 gram, sendte opp, og registrerte at det fungerte. Selv om det var litt laber thrust i den. Den neste valgte vi å borre litt lenger kjerne på, og vi dunket på en payload på rundt 30 gram. Tiger Tail + flash. Det var ingen enorm suksess. Laber thrust, som dro raketten opp et stykke, for så å vinkle nedover. (Ja. Jeg innrømmer pinnen var for kort.)

Saken er i allefall den: Vil det lønne seg å drille et større dysehull (si 3,5 - 4mm) på raketten (ca ID 12 mm) for å oppnå større overflate på kjernen? Det ville vel kanskje hjelpe å forlenge 3mm dysa og se om det gir suksess først, men det kunne være interessant å vite om en større dyse kunne lønne seg.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Med en ID på 12mm er dysa ihvertfall ikke for stor
Du kan prøve å gå opp til 4mm dyse og 2/3 deler core. Da skal det fungere. Hvis ikke må du nok ha hissigere krutt eller 2/3 kjerne og 3mm dyse.
Og så lene raketten har bra drag skal den holde seg temmelig rett selv om pinnen er litt for kort.
Prøv deg fram og evt legg ut video bilde hvis du har? Raketter er definitivt noe av det råeste innen pyroteknikk spør du meg. Spesielt end burnere og hylere. Helt sykt hvor høyt gode hylere går.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har prøvd gips til dyse? er dette aktuelt?
Har en KNSU motor med ID 3.5 cm.. noen som tør tippe på størelsen på dysa jeg bør ha?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
1/3 av I.D på coreburner og 1/4 av I.D på end burner. Mulig 1/4 er best ettersom det er KNSU.
Og ang. gips. Det fungerer (i følge AFN), men er ikke optimalt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av nokaa
Noen som har prøvd gips til dyse? er dette aktuelt?
Vis hele sitatet...
Jeg skal teste i morra. Gir rapport.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sånn, da har jeg prøvd å bruke gips som dyse. Jeg brukte usmeltet KNSU og dysa fungerte utmerket. Raketten fløy ikke, men det hadde jeg regnet med fordi den var veldig tung, og jeg gjorde det bare for å teste dysa. Jeg prøvde også å bruke gips til endeplugg, men det fungerte dårlig i og med at jeg måtte ta plastikk folie nedi røret for å beskytte KNSU'en fra den våte gipsen. Da blir det fort litt "klumpete" og uhåndterlig. Men endepluggen slapp bare ut litt gnistrer så den påvirket ikke resultatet til dysa noe særlig.
Sitat av Raptor-Rub
Sånn, da har jeg prøvd å bruke gips som dyse. Jeg brukte usmeltet KNSU og dysa fungerte utmerket. Raketten fløy ikke, men det hadde jeg regnet med fordi den var veldig tung, og jeg gjorde det bare for å teste dysa. Jeg prøvde også å bruke gips til endeplugg, men det fungerte dårlig i og med at jeg måtte ta plastikk folie nedi røret for å beskytte KNSU'en fra den våte gipsen. Da blir det fort litt "klumpete" og uhåndterlig. Men endepluggen slapp bare ut litt gnistrer så den påvirket ikke resultatet til dysa noe særlig.
Vis hele sitatet...
Weeeey! Supert! Var bare ute etter at det ikke sprekker ellernoe? Da skal jeg snart få testa i stor skala snart, må bare vente til Rally Norway har fjerna seg fra launchsiten :P SS6 går rundt på travbana vi bruker :evil:
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Den sprekker ikke
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av AndersG
Vis hele sitatet...
Det var bare.. gøy :P

Helt genialt!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Reinert med beine !
griped's Avatar
jeg har just nå lagd ferdig en rakett jeg borett et 5 mm hull 2\3 opp i motoren men så lurer jeg om jeg skal ta lunta også helt inn i enden eller om jeg skal dekke mesteparten av lunta med papir eller noe sånt så den bare vil tenne helt i enden? eller skal den tenne helt i begynnelsen ??
Om du vil ha en endburner som brenner lengre setter du tenneren helt nede i motoren.
Om du vil ha en coreburner som brenner brutalt ganske kort tid, setter du tenneren helt oppe i kjernen av brennstoffet slik at hele overflaten av kjerenen tenner samtidig.
Jeg fyrer rakettene mine med el-tenner, men tror ikke du trenger å ta papir eller noe rundt lunta.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av verto
Om du vil ha en endburner som brenner lengre setter du tenneren helt nede i motoren.
Om du vil ha en coreburner som brenner brutalt ganske kort tid, setter du tenneren helt oppe i kjernen av brennstoffet slik at hele overflaten av kjerenen tenner samtidig.
Jeg fyrer rakettene mine med el-tenner, men tror ikke du trenger å ta papir eller noe rundt lunta.
Vis hele sitatet...
jeg satset på coreburner og så stappet jeg bare lunta helt i toppen av hullet inn i motoren. selve hylsa var 16 mm på innsiden og jeg borret ut ei 5 mm dysa ut av bentonitten som var hardbanket, det var også svartkruttet jeg brukte men alt ende med et høyt smell så hva gjorden jeg galt??
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan være en del ting som: At du har brukt bra BP, og ikke banka det så si krystalinsk.
Kan være du hadde for liten dyse.
Kan være at det fremdeles ikke var bra BP, men du ikke har banka det hardt nåkk.

Nybegynnere bør nesten holde seg til KNSU.

Fåresten. AndersG eller noen som kan mere enn meg om raketter, er det ikke vanlig med endburner på BP raketter, nettopp derfor?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Up
Kan være en del ting som: At du har brukt bra BP, og ikke banka det så si krystalinsk.
Kan være du hadde for liten dyse.
Kan være at det fremdeles ikke var bra BP, men du ikke har banka det hardt nåkk.

Nybegynnere bør nesten holde seg til KNSU.

Fåresten. AndersG eller noen som kan mere enn meg om raketter, er det ikke vanlig med endburner på BP raketter, nettopp derfor?
Vis hele sitatet...
BP var bra nok (er lagd av nitedals kruttverk) og jeg morta kruttet å siktet det gjennom ei melsikt (kjøkkensikt) og da kommer det jo små korn også gjennom så kan det være årsaken? og jeg banket det kanske hardt, jeg sveiste til en greie som akuratt passet i diametern som jeg slo hardt på med gummihammer satt den i skrustikka og skrudde som faen men tørte ikke å sktu så veldig hardt fordi jeg var redd for at plastikken skulle sprekke. Så det eneste jeg muligens trur jeg gjorde feil var at det ble for store korn, eller??
Feilen din er svartkruttet du brukte var ALTFOR godt, 60/30/10 KNO3/kull/svovel er blandingen som skal brukest til coreburnere.
Men du kan jo alltids prøve å lage en endburner av det kruttet? Bare ha 1/4 av ID i dyse, så skal den nokk lette
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Big B
Feilen din er svartkruttet du brukte var ALTFOR godt, 60/30/10 KNO3/kull/svovel er blandingen som skal brukest til coreburnere.
Men du kan jo alltids prøve å lage en endburner av det kruttet? Bare ha 1/4 av ID i dyse, så skal den nokk lette
Vis hele sitatet...
takk for tipset big b
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Up
Fåresten. AndersG eller noen som kan mere enn meg om raketter, er det ikke vanlig med endburner på BP raketter, nettopp derfor?
Vis hele sitatet...
Ja, så godt som alle kommersielle BP raketter er end burnere. Feilen til griped var definitivt at han brukte ALT for hissig krutt. Slikt krutt er kun for end burnere.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har tatt BP fra en stor modellrakett.
Det var hissig BP, og det var en stor KNALLHARD klump som jeg måtte bruke hammer og spiker for og knuse! Så hardt skal det være.
Sitat av Up
Jeg har tatt BP fra en stor modellrakett.
Det var hissig BP, og det var en stor KNALLHARD klump som jeg måtte bruke hammer og spiker for og knuse! Så hardt skal det være.
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig sikker på at de bruker et bindemiddel i tillegg til å presse i slike raketter, for å forsikre at det ikke blir CATO liksom.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Up
Jeg har tatt BP fra en stor modellrakett.
Det var hissig BP, og det var en stor KNALLHARD klump som jeg måtte bruke hammer og spiker for og knuse! Så hardt skal det være.
Vis hele sitatet...
ja, tipper nok også at det var bindemiddel i som Big B sa sikker også pga. at raketten plir jo fraktet rundt osv så uten bindemiddel og hvis man får litt bøyd eller noe på hylsa så smuldrer vel kruttet mer eller mindre opp. men jeg kunne jo presset kruttet og bentonitten SYKT mye hardere i skrustikka en det jeg gjorde men jeg var redd får at plastikk røret skulle sprekke, kan det det? ogbentonitten ble så hard at jeg kunne fint bårre i den men et lite tips er vel å begynne å borre får hånd med en syl først, deretter ta et lite borr, så større og større til du kommer til den diameteren på borret du vil ha. fordi når man begynner med f.eks. 5 mm borr og setter full fart på drillen så tar den litt av, og ikke så lett å holde drillen på ett bestemt punkt hehe
Vet hva du mener der Jeg har en grei liten maskin til den jobben da.
Du må som oftest forsterke røret ditt når du presser.
Du kan gjøre det enkelt ved å ta et todelt rør og sette rundt, så forsterke med slangeklemmer.
Du kan jo også lage deg en presse, eller bare ramme den med hammer.
Er litt usikker på hvor mye kraft du får ut i fra skrustikka...
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av verto
Vet hva du mener der Jeg har en grei liten maskin til den jobben da.
Du må som oftest forsterke røret ditt når du presser.
Du kan gjøre det enkelt ved å ta et todelt rør og sette rundt, så forsterke med slangeklemmer.
Du kan jo også lage deg en presse, eller bare ramme den med hammer.
Er litt usikker på hvor mye kraft du får ut i fra skrustikka...
Vis hele sitatet...
kan nesten ikke fatte noe annet enn at jeg får nok kraft ut av den. jeg får mye mer kraft ut av den enn når jeg deljer til med hammer (ikke gummihammer)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ville bare informere om at jeg nettop var en tur på europris og kjøpte en sekk 10kg kattesand som skal være 100% ren bentonitt. Har en rødbrun farge.
Har rammet noen endeplugger med den, men ikke prøvd i motorer enda.

http://i175.photobucket.com/albums/w147/olavkleppa/lkjhkl.jpg
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av verto
Ville bare informere om at jeg nettop var en tur på europris og kjøpte en sekk 10kg kattesand som skal være 100% ren bentonitt. Har en rødbrun farge.
Har rammet noen endeplugger med den, men ikke prøvd i motorer enda.

http://i175.photobucket.com/albums/w147/olavkleppa/lkjhkl.jpg
Vis hele sitatet...
har også den, fungerer som dyse og!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ren bentonitt er gul, men det er kanskje flere typer.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Den funker kjempe bra den der. Har den selv. Har brukt den til flere ti-talls dyser.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har en hvis interesse for jet motorer og også raketter, selvsagt. Ettersom det er rakettsesong nå, drev jeg å tenkte litt på å kombinere teknlogiene og lage en skikkelig enkel og funksjonell rakett som virkelig kan imponere. Som alle vet er ikke vanlige rakettmotorer særlig drivstoff effektive.
De sluker kjemikalier brutalt og har stor sjanse for CATO. Ramjet derimot, er tilogmed mer effektiv en vanlige turbofan motorer ved ideelle forhold.

Å kombinere teknologiene jet-rakett er prøvd før med gode resultater. Problemet er at ramjeten trenger en hastighet på minst mach 1 (ca 1200km/t) for å fungere. Dette bør være mulig selv med hjemmelagde KN baserte motorer som booster.
Akselrer til 1500km/t og tenn ramjetene.
De akselrerer videre til kanskje 2-3000km/t

Ramjet har også en utrolig enkel konstruksjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ramjet

Grovt sett et rør med en real primus i midten.
Drivstoffet er parafin til 4kr literen og litt strøm til tenningen.

Som nevnt, teknologien er/var i bruk og presterte godt fra en amatørs synspunkt. Et eksempel:

http://en.wikipedia.org/wiki/BrahMos

Hvis en vanlig nakka motor klarer å dra en aerodynamisk glassfiberrakett i riktig hastighet, vil dette være mulig og en god løsning for lengre rekkevidde.
Høres ut til å være et utrolig spennende prosjekt!

Driver litt med raketter selv, og har en kamerat som driver mye med sånt. Skal vise han ideen, og kanskje han har noe peiling på saken.

Vi driver på med en K-class motor, som brenner av brennstoffet sitt på over 2 sek. Har litt over 100kg skyvekraft. Dersom du får laget rakettkroppen aerodynamisk nok, burde den kunne komme over Mach 1. På grunn av sterk løftekraft, kan den kanskje greie å løfte en ramjet, og i tillegg tenne denne.

Men hvor høyt tenker du at denne kan nå da? Må vel gå ganske høyt i såfall, og da begynner til å bli farlig! Siden den er ganske tung, må du ha et veldig sikkert "recovery-system" slik at den ikke kommer ned i samme fart.

Har du forresten noe plan på hvordan det skal se ut, og hvordan systemet som tenner RamJeten funker? Kan bli litt vanskelig siden alt skal passe inn i en aerodynamisk rakett-kropp.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Som booster tenkte jeg på en epoxy kompositt motor
Epoch "I" eller Paradigm "J". Kanskje to steg (evt. to motorer) må til for å gi høy nok hastighet. Og ja, raketten vil veie en del, men ikke så mye? Noen kilo i boosteren som har egen recovery og noen kilo i parafin/bensin. Når drivstoffet i både boosteren og ramjeten er brukt opp, kan jeg ikke skjønne at det vil veie så mye mer enn 2kg. Ramjeten kan lages av legering, helst titan, kanskje en alu legering.
Veier ingenting.



http://www.geocities.com/kvakkelars/jetram.JPG

Dette er kun en skisse, men viser det viktigste.
Så lenge den kommer opp i mach hastighet, bør dette være mulig. [/img]
Alt under 10kg skal gå bra, men hvordan raketten er formet vil ha veldig mye å si! En K-class rakettmotor skal kunne dra dette ganske greit. Legeringer kan bli vanskelig å jobbe med, spesielt når du skal forme det til en dyse. En skikkelig ståltype er nok det beste. Så lager du heller casingen av Titan, viss du får tak i det. Al som casing funker også. Bulkhead kan du også lage av Al.

Men tenker du at boosteren forlater RamJet motoren etter at den er brent opp? Viss RamJeten skyter på en måte ut av den andre rakett-delen, kan du lage en mye mindre og mer aerodynamisk rakett som kanskje går så fort som du først tenkte på. Dessuten vil du få litt problem med å teste disse tingene, siden du må ha hastighet på 1 mach. Og dersom noe ikke av recovery systemet ikke funker slik det skal, har du ikke flere sjangser, fordi alt er så høyt oppe at det knuses når det treffer bakken.

For min del er det mer aktuelt med en KNSB, eller kanskje en KNER som brennstoff. Epoxy har jeg absolutt ingen erfaring med, men mulig det er kraftig nok det også. Ammonium Perchlorate eller en annen "High Composition Solid Fuel" kan være et alternativ, men bare tenk på at det blir dannet HCl ved forbrenning. Pass på metaller som Al! Dessuten har du jo rakettmotorer som bruker HE som brennstoff. NC og NG har blitt brukt i flere missiler. Nå nermer vi oss kanskje noe som begynner å bli veldig farlig, men alt kan jo eksprimenteres med.

Siden du skal ha parafin som brennstoff, er det selvsagt en som går på flytende brennstoff. Da trenger du vel en mekanisme som fyrer på med parafin. Kanskje enklest å prøve seg på en med fast brennstoff først. Parafin Wax eller noe kan muligens brukes til dette formålet. Igjen kan sikkert noe helt annet brukes.

Da gidder ikke jeg dra ut foredraget mitt noe lenger.

EDIT: Ble visst litt mer. Hva med å sette en hybrid rakettmotor som booster? Disse gir mye mer kraft enn vanlige solid-fuel motorer. Dessuten er det ikke så veldig vanskelig å lage egentlig, så lenge du får tak i lattergass. N2O.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg tror ikke konsruksjon av ramjeten skal være noe problem. Skal begynne med metallstøping og evt. støpe en metalldreier som kan være til hjelp.
Genial:

http://www.backyardmetalcasting.com/

Boosteren vil forlate hoveddelen med en vanlig ejection charge. Jeg har tenkt på å legge en ramjet inni istedefor 2 utenpå, men det gjør det vanskelig å inkludere drivstoff og elektronisk utstyr da skroget må være hult for å gi plass til luftstrømmer. Jeg er uansett ny innen rocketry og vil lære mer og gå gradene, så dette vil ikke bli realistisk i nærmeste fremtid.

Som drivstoff kan det godt hende jeg satser på KNDX, KNSU, men jeg ønsker å teste epoxyversjonen først pga. påliteligheten og enkelheten med det. Har nettop lagd en 100g testbatch, men jeg gjorde det ikke så nøyaktig så det blir ikke top performance.

Å mate inn brenstoffet blir neppe noe problem. Jeg tenkte å bruke en vanlig elektrisk 12V drivstoffpumpe og noen slanger/rør. Jeg synes det høres mer komplisert ut med fast brennstoff i en ramjet enn flytende?

Og mulig jeg satser på hybrid booster. Får se hva tiden bringer
Nå kjenner jeg meg endelig skikkelig giret på et prosjekt her!

Viss du mener du kan støpe deler av metall, vil jeg gjerne kjøpe noen av deg viss jeg ikke får laget dem selv. Frem til da kan jeg muligens gå på Statoil å kjøpe noen kaffekopper og teste ut med:

http://www.cottrillcyclodyne.com/Mag...gs/Maggie.html
Genial guide til en enkel motor.

KNDX og KNSU er begge greie drivstoff da jeg ville brukt DX for å unngå CATO. Ser for meg at en katstrofal take-off ikke er noe man vil se når det gjelder RamJet. Dessuten vil prisen på en RamJet med drivstoffpumpe, recovery system, drivstofftanker og hybrid-booster rakett kreve ganske mye penger og ikke minst tid. Med andre ord bør den fungere.

Jeg må desverre innrømme at elektronikk ikke er min sterke side og har derfor panikk for altfor mye ledninger på kryss og tvers inne i raketten. Har en god kamerat jeg kan innvolvere til det i såfall. Har heller ingen erfaringe med flytende brennstoff, men ser ikke så forferdelig vanskelig ut. Dersom du ser på disse filmene her, så kan i alle fall motoren testes delvis ut på bakken. Selvsagt vil du ikke få samme thrusten som i hastigheter over 1 mach, men du vil se om det fungerer:

http://www.youtube.com/watch?v=SAk_j...elated&search=
http://www.youtube.com/watch?v=K_b73fVLBI4
http://www.youtube.com/watch?v=ad6TDypm62E
http://www.youtube.com/watch?v=rHI5jY0Z7ng
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Begynner å bli mer engasjert selv!
Stilig guide. Grunnen til at jeg ville begynne med metallstøping var enkel. Tenkte å lage magnalium til pyro og de delene jeg trenger for å lage min egen turbofan motor. Har kjøpt bok og greier.
Jeg håper jeg vil klare å støpe ganske brukbare ting med blåleire og en ovn. Kan sikkert selge deg noe hvis du trenger.

Blir nok en del økonomisk sett, men det burde ikke ta helt av. Etter jeg får støpt meg en metalldreier er det eneste som må kjøpes noen komponenter på ebay som strengt tatt ikke er nødvendig for en prototype (ja, skal du til himmels må du selvsagt ha et skikkelig sporingssystem). Det jeg er mest bekymret for er våre gode naboer i øst, Russland. Ble temmelig mye bråk da Norge skjøt opp en værgreie noen år tilbake uten at de var klar over det. De trodde selvsagt det var en Trident atommissil eller noe sånt rettet mot Moskva. Begynner å bli temmelig seriøst nå de kan gå over 10kmoh og i så høy hastighet.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Dette høres seriøst gøy ut Er det ingen i Norge som driver med sånt lovelig?
Men er parafin det beste å bruke? Parafin er jo billig, men hva med diesel? Det er jo dyrere men er det enda bedre?
Sitat av Pyro Anders
Begynner å bli mer engasjert selv!
Stilig guide. Grunnen til at jeg ville begynne med metallstøping var enkel. Tenkte å lage magnalium til pyro og de delene jeg trenger for å lage min egen turbofan motor. Har kjøpt bok og greier.
Jeg håper jeg vil klare å støpe ganske brukbare ting med blåleire og en ovn. Kan sikkert selge deg noe hvis du trenger.

Blir nok en del økonomisk sett, men det burde ikke ta helt av. Etter jeg får støpt meg en metalldreier er det eneste som må kjøpes noen komponenter på ebay som strengt tatt ikke er nødvendig for en prototype (ja, skal du til himmels må du selvsagt ha et skikkelig sporingssystem). Det jeg er mest bekymret for er våre gode naboer i øst, Russland. Ble temmelig mye bråk da Norge skjøt opp en værgreie noen år tilbake uten at de var klar over det. De trodde selvsagt det var en Trident atommissil eller noe sånt rettet mot Moskva. Begynner å bli temmelig seriøst nå de kan gå over 10kmoh og i så høy hastighet.
Vis hele sitatet...
Haha, der har du akkurat hva jeg og en annen satt å diskuterte på bussen til skolen i dag. Først å fremst må vi skaffe oss booster-raketter som gjør det mulig å få startet opp RamJet-en. Dessuten ser jeg ikke helt for meg hvordan du klarer å lage en aerodynamisk rakett med denne typen motor. Tenker du et hyll fra Nosecone-en som går gjennom hele rakettkroppen, forbi drivstofftanken og inn i motoren. Må neste ha det slik skal du få konsentrert lufta på midten av motoren. Dessuten må jo motoren være midstillt. Et eventuelt luftinntak på siden av raketten vet jeg ikke hvordan vil funke?

Elektronikken tror jeg at jeg skal få fikset. Får kjøpt det meste av slike ting ganske billig. Eneste er et sporingssystem som kan bli problemet. Dessuten har jeg en liten drøm om å montere ett billig kamera inni raketten og ta bilder fra flere kilometers høyde. Kanskje dette skulle vært i et eget system, og blirr sluppet ut før recoverysystemet til RamJet-raketten trer inn? Har for øyeblikket ikke noen plan om høyder på 10km da. En annen ting er varmen. Det vil jo bli usannsynlig varmt når du når hastigheter på mach 2-2,5. Vet ikke om du tenker noe kjøling eller bare å stoppe drivstoffpumpa før den når en slik varme.

Metalldreier er noe jeg gjerne skulle hatt selv, men har ikke kompetansen eller økonomi til å kjøpe en. Lage selv kan være et alternativ, men er ikke første prioritet nå.

Drivstoffet er ikke det største problemet. Kan alltids fyre på med forskjellige gasstyper. Propan og Butan for eksempel. Propan er både effektivt og enkelt å skaffe. Til en booster-motor, tror jeg at Hybrid er veien å gå, siden de har mye mer thrust en raketter med solid brennstoff.
viss det er noen som skal ha dreid eller frest noe i rustfritt, vanlig stål, alu, plast eller lignende så er det bare å si ifra så kan jeg se hva jeg kan fikse.. jobber som maskinarbeider så kan fikse det meste..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Braniac: Fordelen med parafin er at det ikke brenner i normal tilstand noe som gjør det meget sikkert.
Det er heller ikke så grisete som mye annet (lampeolje lukter ingenting).

pyrotekniker: Hybrid kan være løsningen. Hva jeg velger kommer an på hva jeg er mest komfortabel med.
Testet epoxyblandingen og den så ut til å fungere veldig bra.
Godt mulig det er best å plassere motorene på siden som illustrasjonen viste. De vil uansett ikke gi mye motstand når de selv drar.
Fyr opp ramjetene, tenn boosteren og jetene vil bli kraftigere og kraftigere proporsjonalt med hastigheten.

Kommer ihvertfall til å begynne uten særlig avanserte elektronikk system. Tenning til motor og kanskje et altimeter. Og recovery selvsagt.
En liten og enkel rakett bare for å teste prinsippene. Kanskje også whistle som booster på prototypen.

Har ikke tenkt noe særlig på varmen. En metall-nese
klarer kanskje saken?

ymrilix: Jeg skal ialefall lage egen dreier
er vansklig å få no serlig resultat på en hjemmelaget metalldreiebenk. har du sett den nettsiden med han som har laget egen dreiebenk?? han som har støpt det meste selv i aluminium? du klarer maks å få en benk av den kvaliteten, dvs rævva :P de cnc maskinene jeg står i på jobben er maskiner til 2-3millioner. du maskinerer ikke akkurat på tusendels milimeter med en hjemmelaget benk.. men for all del, morsomt prosjekt
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kanskje ikke så nøyaktig :P
Får se hva jeg får til.
Ymrilix: Tja, dersom du har lyst å lage noen rakettdeler til meg, så sier jeg ikke nei takk. La oss ta på PM eventuelle deler og priser

PyroAnders:
Når det gjelder varmen, så må det nok mer enn en metall-nosecone til tror jeg. Som du sier at jetene vil bli kraftigere og kraftigere proporsjonalt med hastigheten, vil også varmen bli sterkere og sterkere.

Når de selv drar, vil de ikke gi mye motstand. Men så ligger ikke problemet i når jetene drar, problemet ligger i å få jetene til å dra. Altså må rakett-kroppen være veldig aerodynamisk for at jetene i det hele tatt skal tenne.

Og hvordan lager du forresten det Epoxy-brennstoffet ditt? Veldig liten kjennskap til stoffet.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Varmen vil øke, men vi får håpe ikke alt går scheiss. De drar selvsagt ikke noe uten luft, men de vil heller ikke være skikkelige luftbremser. Lufta skal jo slippe inn, varmes opp, utvide seg og kastes ut. En turbin uten kompressor. Uansett hvor lite luft som kommer inn, vil den strømme ut relativt uhindret. Blir sikkert vanskelig, men det er gjort før og skal være mulig

Epoxydrivstoffet består av epoxylim (biltma, hobbybutikk), KNO3 og jern(III)oksid.
Brukte nakka's fremgangsmåte:

http://www.nakka-rocketry.net/rnx_int.html
Okei, virker ikke til å være så vanskelig det nei. Tenker du denne limen da: http://www.biltema.no/Archive%5CProd...C36-2409_l.jpg

Og ja, den vil egentlig kunne strømme gjennom ganske uhindret, så lenge det ikke skader balansen på raketten.

Uansett, først skal jeg lage en booster rakett, som har mulighet til å dra hele saken oppover.
Så skal jeg prøve meg på en RamJet motor, som jeg fyrer på bakken ved hjelp av kompressor.

Men vi får se det litt an, si i fra viss du gjør noe med prosjektet da
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tenker på det limet ja. Selv brukte jeg lim av typen Hangar 9, men Biltema sitt er billigere.
Skal kauke når prosjektet er aktuelt jeg :wink:
hei, er ganske noob på dette feltet så har derfor noen spørsmål om saken. Har noen en formel e.l på hvordan man kan regne ut tykkelsen på dysehullet i forhold til brennstoff, hylsemateriale, størrelse, coreburn osv? Har kikket på google for de som måtte mene at jeg burde gjøre det først, men syns det kunne være en idè å få høre first hand fra noen som jeg faktisk kan stole på har gjort dette selv. Lurer også på om det er påkrevd fallskjerm på raketter som overstiger en viss vektgrense? lurte også litt på dette om lengde- bredde/diameter forhold på hylsen.
Har lest igjennom hele denne tråden og finner foreløpig lite om disse temaene, dette kan sikkert være fordi de er åpenbare, men jeg ville som tidligere nevt satt pris på litt input før jeg begynner å lage selv. på forhånd takk
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jer er noob i rocketry selv og har kun lagd BP, KNSU motorer beregnet for fyrverkeri, men kan si så mye som at bredd/lengde og dysediameter varierer utrolig.
Type brennstoff er en ting, type rakett er en annen.
Derfor finnes det ingen nøyaktig formel for det. Til å starte med kan du se på www.nakka-rocketry.net
og prøv å kopiere noen av hans motorer.