Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4013
Hei.

Har en Samsung 42" som sluttet å virke. Lang historie kort, ingen mulighet for reklamasjon, reperatør var like dyrt som ny TV, prøver derfor å se om jeg kan fikse det selv.

Skrudde opp og så at to kondensatorer var ødelagt. Kjøpte nye tilsvarende og prøvde å erstatte de. Men lurer på om jeg har driti meg ut. Før startet TV'en ved at viftene begynte å gå, før den skrudde seg av etter et par sekunder, og gjorde dette i en kontinuerlig loop. Etter at jeg byttet vil ikke TV'en starte i det hele tatt. Viftene kommer aldri i gang.

Lurer derfor om jeg har driti meg ut med loddinga og ødelagt noen koblinger i kretskortet. Litt feit loddebolt og dårlige loddeferdigheter. Legger derfor ved noen bilder, så kanskje folk kan se om jeg har herpet hele kortet, eller hva jeg burde gjøre. Eller om det er noen måter å teste om kondensatorene jeg har satt inn fungerer som de skal f.eks. ved et multimeter. Trenger altså litt tips/hjelp videre.

http://dl.dropbox.com/u/6498657/Phot...2018.10.11.jpg
http://dl.dropbox.com/u/6498657/Phot...2018.10.11.jpg
http://dl.dropbox.com/u/6498657/Phot...2018.10.11.jpg
http://dl.dropbox.com/u/6498657/Phot...2018.10.11.jpg

Litt bedre bilde av baksiden. Er fire loddepunkter til venstre for den sorte klumpen. Utrolig dårlig.
http://dl.dropbox.com/u/6498657/Phot...2018.10.11.jpg
Sist endret av Cryptography; 18. oktober 2011 kl. 14:10.
Du sjekker kondensatorene ved å måle begge pinnene med en modus som sjekker om det er kontakt mellom begge. Om kondensatoren fungerer, skal det IKKE være kontakt. Som jeg har oppfattet det ihvertfall.
Den loddingen din så forferdelig ut (no offense). Jeg tviler på at du i det hele tatt for skikkelig kontakt. Noe som du også må huske på når det gjelder slike kretskort, er at ofte signalet/spenningen går gjennom hullet på kortet, og har kontakt på andre siden også. Derfor er det viktig at selve hullet er "fylt" med loddetinn også.

Du må såklart også sjekke at du ikke kan ha brent i stykker banene til noen av de nærliggende komponetene, da må du isåfall "jumpe" dem med en liten ledning eller noe lignende for å gi dem kontakt igjen. Sjekk også at du ikke kan ha varmet opp tinnet på de nærliggende komponentene, slik at noe annet har løsnet.
Sist endret av djxfade; 18. oktober 2011 kl. 14:59.
Les denne og praktiser på elektronikk du skal kaste.
djxfade, loddingen så ikke super ut, men er ikke lett på med så små komponenter, og TS skal ha fått god kontakt her.

Kan derimot hende at du har satt dem på feil vei?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det kan hende det er en annen komponent som er defekt, som DERETTER sprenger kondensatorene som en "bieffekt"

Er ikke noe ekspert på dette område, men 2 kondensatorer dør ikke uten videre?
Sist endret av Fleff; 18. oktober 2011 kl. 16:33.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Den loddingen din så forferdelig ut (no offense).
Vis hele sitatet...
Såpass selvinnsikt har jeg, at jeg ser dette selv.

Sitat av djxfade Vis innlegg
Jeg tviler på at du i det hele tatt for skikkelig kontakt. Noe som du også må huske på når det gjelder slike kretskort, er at ofte signalet/spenningen går gjennom hullet på kortet, og har kontakt på andre siden også. Derfor er det viktig at selve hullet er "fylt" med loddetinn også.
Vis hele sitatet...
Skal dobbeltsjekke dette.

Sitat av djxfade Vis innlegg
Du må såklart også sjekke at du ikke kan ha brent i stykker banene til noen av de nærliggende komponetene, da må du isåfall "jumpe" dem med en liten ledning eller noe lignende for å gi dem kontakt igjen. Sjekk også at du ikke kan ha varmet opp tinnet på de nærliggende komponentene, slik at noe annet har løsnet.
Vis hele sitatet...
Har sjekket dette, og skal ikke ha skjedd.

Sitat av MicroWar Vis innlegg
Les denne og praktiser på elektronikk du skal kaste.
Vis hele sitatet...
Takk, skal skumme gjennom den. Har loddet før, men bare ikke på kretskort.


Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
djxfade, loddingen så ikke super ut, men er ikke lett på med så små komponenter, og TS skal ha fått god kontakt her.

Kan derimot hende at du har satt dem på feil vei?
Vis hele sitatet...
Hadde de stått feil vei ville det sagt PANG for lenge sia.


Sitat av Fleff Vis innlegg
Det kan hende det er en annen komponent som er defekt, som DERETTER sprenger kondensatorene som en "bieffekt"

Er ikke noe ekspert på dette område, men 2 kondensatorer dør ikke uten videre?
Vis hele sitatet...
Det som er rart er at før jeg byttet kondensatorer gikk ihvertfall viften i TVen på når jeg koblet til strøm, men nå skjer ingenting. (Bortsett fra lyset forran går på).
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
djxfade, loddingen så ikke super ut, men er ikke lett på med så små komponenter, og TS skal ha fått god kontakt her.

Kan derimot hende at du har satt dem på feil vei?
Vis hele sitatet...
Det ser ut til å være elektrolytiske kondensatorer, i så fall ville de sagt pang med en gang de fikk tilført spenning (om de var feil vei).

Er du 100% sikker på at de nye kondisene har akkurat samme spesifikasjoner som de gamle?

Tror uansett at det mest sannsynlige er at signalet ikke kommer gjennom til andre siden.
Problemet kan også være følgefeil. At et annet komponent har gått har ødelagt kondensatorene, eller andre veien.
TV-verksteder kjøper ofte reparasjonskits til bestemte feil.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Problemet kan også være følgefeil. At et annet komponent har gått har ødelagt kondensatorene, eller andre veien.
TV-verksteder kjøper ofte reparasjonskits til bestemte feil.
Vis hele sitatet...
Mulig det er en følgefeil, men som jeg skrev tidligere før jeg byttet kondensator ville ihvertfall viften starte, som betyr at strømmen kom gjennom hele det første kretskortbrettet, over til det andre og ut til vifta. Etter jeg byttet kondensator går ikke vifta på lengere.


Sitat av djxfade Vis innlegg
Det ser ut til å være elektrolytiske kondensatorer, i så fall ville de sagt pang med en gang de fikk tilført spenning (om de var feil vei).

Er du 100% sikker på at de nye kondisene har akkurat samme spesifikasjoner som de gamle?
Vis hele sitatet...
Jepp. Hadde med kondensatoren på ELFA og lot de plukket ut. Den er identisk med farad, volt og temperatur.




Kommer en elektrikerkompis på besøk etterpå, så får se hva han sier. Annet en å le av loddinga mi. Men det tåler jeg.

Heppppp. Etter mye feilsøking fant vi at en kobling hadde blitt brutt og TV'en reparerte seg med en liten loddebru!

Da var 2500kr spart i reperasjon.
Hvis TVen prøvde å starte men backer ut etter noen sekunder så er det alltid power supply. Har fikset fler tver på samme måte som deg. Min gjetning er at du monterte en eller begge kondensatorer feil vei. Tok du hensyn til polaritet? Loddepunktene var ikke pene, men det skal veldig lite til for å lage kontakt. Prøv å rikke på kondensatorene og se om loddepunktet er løst. Selvom en kondensator ser fin ut betyr det ikke at den er det. Sjekk samtlige kondensatorer i samme området hvor du byttet de to, men helst bare bytt ut alle sammen, pass på polaritet.

Hvilken verdi var det på kondensatorene du byttet ut, og hvilke verdier hadde de du satte inn?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis TVen prøvde å starte men backer ut etter noen sekunder så er det alltid power supply. Har fikset fler tver på samme måte som deg. Min gjetning er at du monterte en eller begge kondensatorer feil vei. Tok du hensyn til polaritet? Loddepunktene var ikke pene, men det skal veldig lite til for å lage kontakt. Prøv å rikke på kondensatorene og se om loddepunktet er løst. Selvom en kondensator ser fin ut betyr det ikke at den er det. Sjekk samtlige kondensatorer i samme området hvor du byttet de to, men helst bare bytt ut alle sammen, pass på polaritet.

Hvilken verdi var det på kondensatorene du byttet ut, og hvilke verdier hadde de du satte inn?
Vis hele sitatet...
Passet selvfølgelig på at kondensatorene er satt inn riktig vei. Hvis ikke ville de , som jeg nevnte tidligere, eksplodert ganske raskt. (http://www.youtube.com/watch?v=D-RZ5RTAdSg).

Passet selvfølgelig også på at spesifikasjonene på kondensatorene var riktig.

Og som jeg la til nederst i mitt siste innlegg, TV'en er nå fikset. Kondensatorene var satt inn riktig og fikk kontakt, men etter mye feilsøking fant vi ut at en kobling hadde røket rett i nærheten (f.eks. av for mye varme på brettet). Det var ikke helt lett å se om det skulle være en kobling der eller ikke, men vi tok en sjangse og det løste problemet.