Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1852
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For en stund tilbake kjøpte jeg en del kosttilskudd, glemmer ofte å ta de men tenkte å gi det ett nytt forsøk nå som jeg er rusfri, har økt matlyst, energi og driver med litt hjemmetrening.

Leser så mye negativt om kosttilskudd generelt, men etter en lang periode med dårlig og lite kost, lite bevegelse og mye forskjellig dop så har jeg bestemt meg for å prøve å få litt mer orden på helsa, gå opp litt mer i vekt og få litt mer muskler etter årevis som undervektig.

Brukte tidligere amfetamin, kokain, ketamin daglig i nesten 3 år, Lyrica ofte en periode og hasj har jeg røyket i 10-12 år, men valgte å kutte alt på dagen etter en hendelse og etter jeg sluttet så har mental og fysisk helse blitt bedre.
Er ganske stolt av å ha klart dette på egenhånd men nok om det.

Har altså følgende kosttilskudd:

Ashwaganda ksm-66
Aware ashwaganda
Muscle ZMA
Magnesium threonate
Bacopa monnieri
Lion's mane
Alpha male (mix med urter og vitamin)
Sex Bomb (veldig lik alpha male)
Vitamin D
Vitamin C med kollagen
Multivitamin
Omega 3

Alle utenom de 4 nederste vet jeg svært lite om. Jeg har lest litt om de rundt på nett men det begynner å bli en god stund siden så husker ikke særlig godt og tenker det er bedre å høre med folket her inne.

Tror ikke det er noen forskjell på ashwaganda typene, så litt usikker på om begge er nødvendig, samt alpha male og sex Bomb også inneholder det i mindre doser.

Det jeg lurer på er om det egentlig har noe for seg å ta alle disse kosttilskuddene?
Er det noe som er totalt unødvendig?

Er det noen som har erfaringer med en eller flere av disse som kan dele litt om effektene de har merket?
Både negative og positive.

Beklager om dette ble litt rotete skrevet, vet det sikkert finnes svar på det meste ved bruk av søkefunksjonen også, bare orket ikke bla igjennom masse tråder på denne tiden av døgnet.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare tull, spis vanlig mar.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare tull, spis vanlig mar.
Vis hele sitatet...
Spiser selvfølgelig vanlig mat, men du kan jo gjerne utdype svaret ditt og hvorfor du mener det bare er tull...
Ta en blodprøve hos legen så finner du raskt ut hvordan du ligger ann på alt fra testosteron til vitamin D. Deretter følger du anbefalingene derfra, følger opp med en til blodprøve 2-3 måneder etter.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Ta en blodprøve hos legen så finner du raskt ut hvordan du ligger ann på alt fra testosteron til vitamin D. Deretter følger du anbefalingene derfra, følger opp med en til blodprøve 2-3 måneder etter.
Vis hele sitatet...
Kun d vitamin som har vært lavt hele veien, men mange av disse tingene skal jo ha gode effekter uten at det har med lave nivåer å gjøre slik jeg har forstått det, der er jo hovedårsaken til at de ble kjøpt.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så vis kilder på at de har effekt
Du har ting som inneholder samme virkestoff, så selv om de gir deg ønsket effekt overdoserer du sannsynligvis ved å ta begge.

Flere av disse er notropics for økt konsentrasjon. Ville testet dem ut isolert og sett om de oppnår økt effekt. Deretter bare brukt dem ved behov.
Selv benytter jeg lions mane før utvalgte arbeidssøker.

Lær deg litt om fordeler og ulemper ved hvert tilskudd og vurder deretter hva du tar daglig og hva du evt ikke tar.

Ikke nødvendigvis enig med de over at alt dette her bare er tull, men greit å gjøre litt research på hva og hvorfor du putter noe i deg.

Og til slutt, gratulerer med å ha kommet deg ut av misbruk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kun d vitamin som har vært lavt hele veien, men mange av disse tingene skal jo ha gode effekter uten at det har med lave nivåer å gjøre slik jeg har forstått det, der er jo hovedårsaken til at de ble kjøpt.
Vis hele sitatet...
Dette er fasit.
Mange kosttilskudd er helt unødvendig og tas dårlig opp i kroppen.
Veldig ofte er det B12 og d-vitamin som kan være noe som er litt vrient å få til gjennom kostholdet.
Få kostholdsråd ut fra blodprøve, og ta tilskudd av det du ikke får nok av gjennom kosten.

Å bare ta piller med kosttilskudd på måfå er bortkastede penger.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kun d vitamin som har vært lavt hele veien, men mange av disse tingene skal jo ha gode effekter uten at det har med lave nivåer å gjøre slik jeg har forstått det, der er jo hovedårsaken til at de ble kjøpt.
Vis hele sitatet...
Det meste av 'gode effekter' er markedsføring.
Stort sett gjør det minimalt for deg, og slik det ser ut så er det D-vitamintilskudd som er eneste tilskuddet du trenger, og det er veldig vanlig at vi må har oppe i nord.
Sist endret av Fraktalist; 20. oktober 2023 kl. 08:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er helt greit å bruke multivitamin i perioder som vinteren feks, men er ikke noe å ta hver dag. Han Oskar westerlien feks drar de greiene for langt, det er ikke så bra egentlig.

Spis bra mat å gå tur hvis trening er et ork, meget undervurdert å gå tur.
D-vitamin, spesielt D3 er bra for de aller fleste (alle) å ta som kosttilskudd, ellers ser jeg du nevner zma som er noe jeg også tar året rundt, 2-3 egg daglig og noe appelsinjuice sikrer deg godt på alt det andre, pass på å få i deg godt med kjøtt å styr unna alt av vegetabilske oljer foruten om kokkosolje
Jeg sliter litt med å se hva du ønsker å oppnå.

Hvis det bare er god helse så er 150 min trim i uka og variert kosthold alt som skal til.

Kosttilskudd skal bare dekke hull i kosten, som er en nødløsning for dårlig kost.

Du trenger ingen kosttilskudd for en god helse foruten kanskje multivitamin og omega3 (hvis du aldri spiser fisk).

Halvparten av lista de er meme tilskudd du ikke får noe igjen for, best case litt placebo.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg sliter litt med å se hva du ønsker å oppnå.

Hvis det bare er god helse så er 150 min trim i uka og variert kosthold alt som skal til.

Kosttilskudd skal bare dekke hull i kosten, som er en nødløsning for dårlig kost.

Du trenger ingen kosttilskudd for en god helse foruten kanskje multivitamin og omega3 (hvis du aldri spiser fisk).

Halvparten av lista de er meme tilskudd du ikke får noe igjen for, best case litt placebo.
Vis hele sitatet...
De fleste i Norge kan ha behov for tilskudd av D-vitamin da man ikke får det gjennom kostholdet.
Vil også påpeke at du kan overdose på vitaminer. Det er selvfølgelig ingen alvorlige konsekvenser, men du kan fort kjenne på forgiftningssymptomer. Dette gjelder for de fettløselige vitaminene A, D, E og K. Samme gjelder Jern og noen andre greier.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Yo.

Er ikke så lett å vite hva som skjer i dagens helseverden. Selv har jeg gjort noen dypdykk ila. de siste årene, så føler jeg kan hjelpe deg her.


Man er jo selvfølgelig keen på å få i seg det man skal via kosthold, slik naturen vil det, men det er ikke så lett som å bare "spise variert". Profittmaksimering hos matprodusenter har gjort at næringsinnholdet i råvarer har sunket drastisk de siste 100 årene. Mange ting som bidar til dette, f.eks: ukomplett gjødsel, mono-agrikultur, genmodifisering(kvanta>kval.), og sprøytemidler. Disse tingene gjør at jorda blir næringsfattig på sikt. I motsetning til regenerativ agrikultur der planter og dyr jobber symbiotisk for å proppe maten full av næring.
Kvalitet på fôr har også mye å si på næringsinnhold i dyr. Spesielt merkbart i fettoppbyggning. Du kan ofte se det på fargen på kjøtt/kylling, der fettet på et sunt dyr vil være mer oransje pga vitamininnhold.

En annen faktor i hvorvidt man trenger kosttilskudd er kvaliteten på kroppens næringsopptak. Mange matvarer ødelegger kroppens evne til å ta opp næringsstoffer. Anti-nutrients og lektiner er et par eksempler. Jeg sier ikke at grønnsaker er usunt, men alt med måte her også.
Substanser som slim, plakk, osv, kan også hope seg opp i fordøyelsessystemet og gjøre næringsopptaket vanskeligere.

Når man skal supplere i kosten sin må man først forstå at menneskekroppen er sunn når den er i balanse, og at den hele tiden vil prøve å nå det. Grunnen til at jeg nevner dette er fordi mange stoffer jobber synergisk, og de metabolske prosessene kan være lange og komplekse, slik at det ikke bare er å spise A og forvente at du kurerer mangelen din.
Samtidig er det mange faktorer som kan tømme kroppens lagere, som alkohol, kaffe, ikke-naturlig EMF, og stress.

Man skal være forsiktig med hva man putter inn i kroppen sin, og man kan fort finne på å overdose. Spesielt mineraler. Magnesium får frikort, siden overflod bare pisses ut igjen, men stoffer som kobber og jern kan være direkte farlig å supplere med. Også adaptogener skal man være forsiktig med. Personlig har jeg erfart negative effekter fra Ashwagnada, etter å ha tatt det en ukes tid. Følte meg plutselig apatisk en dag, og skjønte først i ettertid at ashwaganda kan påvirke hormonbalansen kraftig.

Tilskudd man generelt bør styre unna:
- Mineraler i oksidform (magnesiumhydroksid, sinkoksid).
- B6
- Syntetisk vit. A. (kan bli giftig, hoper seg opp i kroppen)
- Tilskudd med fyllstoffer som: silisiumoksid, titandioksid, prosesserte oljer(solsikke, raps, palme), søtstoffer.
- Kapsler av cellulose

Hos våre største apoteker i dag, er varer uten disse tingene blitt nærmest umulig å finne. Så kan man jo begynne å lure på hvorfor...


Jæjæ, nok ranting. Her er noen konkrete tips:

- Kostholdbase: Rødt kjøtt, egg, FERSK frukt, sunt fett (smør, oliven, kokos, tallow), RÅ honning, RÅ melk, moderat mengde grønnsaker(forsiktig med anti-nutrients).
- Økologisk/grasfora når man kan.
- Start dagen med et glass vann med Shilajit + bittelitt havsalt/himalaya for mineraler. Gjerne en skvett sitron også.
- Maxxe magnesium. Både innvortes og utvortes.
- Sunn mengde soleksponering. STYR UNNA SOLKREM. Bruk heller kokosfett. Evt med sinkoksid(ikke-nano).
- Start dagen med å komme deg ut og få sollys i øynene. Bonuspoeng om du får med soloppgang/nedgang da bølgelengden på lyset der stiller inn døgnrytmen.
- Kalpresset svartfrøolje, svart pepper og gurkemeie. Ikke spis gurkemeie hver dag.
- Grunning.
- Veksthormon maxxing, cellene våre har et vindu der de tar imot store mengder veksthormon. Dette er under den første søvnfasen, så en god døgnrytme er key.
- GlyNAC, immunforsvarboost, anbefales før leggetid.
- Kreatin, ufarlig energiboost.
- Næringsgjær for B-vitaminer.
- B12 og jod er vanlig å ha mangler på. Om du trenger det, start rolig med jod den første månen.
- Ditch fluor, kjøp heller tannkrem med hydroxyapatitt. Evt. hjemmelagd med kokosfett, aktivt kull, og eggeskallpulver. Bonuspoeng for tannbørste uten plastikk.
- Styr unna plastikk. Gjelder også klær.
- Kjøkkenartikler som aluminiumsfolie og teflon lekker og er giftige.
- K2 + D3.
- Fasting, men ikke for ofte/lenge. Utløser stresshormoner som ikke er gunstig over lang tid.
- Styr unna prosesserte oljer som raps, solsikke og palme, mm. Disse er ultraprosessert og ofte tilsatt kjemikaler.
- Styr unna korn.
- Furupollen for testo.

Når det gjelder lista di:
Ashwaganda ksm-66(Forsiktig, kraftige saker.)
Aware ashwaganda
Muscle ZMA - stryk denne, erstattes med magnesium og rødt kjøtt.
Magnesium threonate - BRA!
Bacopa monnieri - usikker. Bra for fokus. Ville ikke tatt det hver dag.
Lion's mane - BRA! Sopp er gull.
Alpha male (mix med urter og vitamin) - stryk
Sex Bomb (veldig lik alpha male) - stryk
Vitamin D - gå for k2+d3.
Vitamin C med kollagen - usikker.
Multivitamin - stryk.
Omega 3 - stryk, med mindre du finner en ekstremt god kilde. Fettsyrene i fiskeolje er ustabile og oksiderer lett, mesteparten av omega3 produktene man kjøper er råtne. :/ Spis heller fersk, villfanget fisk.
Sist endret av wakingwinds; 29. oktober 2023 kl. 15:57.
Niice oppsummering
Sist endret av Lausbikkje; 29. oktober 2023 kl. 16:42.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har lyst til å prøve Lions Mane. Hvilke produkter og fra hvor er det best å kjøpe?
Har sett på pulverform som blandes i vann: https://sunkost.no/rawpowder-lion-s-mane-pulver
Tinktur: https://www.life.no/behov/energi/urb...est-lions-mane
Tinkturen er jo klart konsentrert, men igjen veldig lite, og mye dyrere.

Om produktene er like gode, hva er best verdi for pengene?

Osv osv.. Her er jeg helt grønn.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av toolate Vis innlegg
Jeg har lyst til å prøve Lions Mane. Hvilke produkter og fra hvor er det best å kjøpe?
Har sett på pulverform som blandes i vann: https://sunkost.no/rawpowder-lion-s-mane-pulver
Tinktur: https://www.life.no/behov/energi/urb...est-lions-mane
Tinkturen er jo klart konsentrert, men igjen veldig lite, og mye dyrere.

Om produktene er like gode, hva er best verdi for pengene?

Osv osv.. Her er jeg helt grønn.
Vis hele sitatet...
det pulveret smaker skiiit. hadde lett kjøpt tinktur, men da hadde jeg lett utenlands.

https://www.herb-pharm.com/products/ashwagandha denne er sikkert innafor. 160kr for 2 mnd supply.
Sist endret av Nøddy; 15. februar 2024 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.