Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1601
Ble tatt i fotoboks igår, men jeg hadde på caps og har lest at vis føreren ikke kan bli identifisert med 100% sikkerhet utifra bildet blir saken henlagt, vill en caps gjøre at jeg da slipper unna?
Bilen jeg kjørte er også registrert på noen andre, så hva skjer da?
Sist endret av tor1234; 16. juni 2023 kl. 18:10.
Du kan nekte du kjørte, det er Politet sin jobb å bevise hvem som kjørte. Men du om du nekter å de har bevis på det er deg "kan" det hende det de "tar" deg ekstra. bruker å slå av mye pga feilmargin på fart. Slik som de som kjører i 200 på E6, men måles til 141 i 100 sonen slik at de er sikker på de ikke kan bli tatt om du tar det til retten
vedder livet mitt på at staten sender kravet til eieren av bilen. Om du så hadde passert med finlandshette hadde det ikke hjulpet, du måtte i så fall skjult bilskiltene/ ikke brukt dine egne.
Trådstarter
5 0
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Du kan nekte du kjørte, det er Politet sin jobb å bevise hvem som kjørte. Men du om du nekter å de har bevis på det er deg "kan" det hende det de "tar" deg ekstra. bruker å slå av mye pga feilmargin på fart. Slik som de som kjører i 200 på E6, men måles til 141 i 100 sonen slik at de er sikker på de ikke kan bli tatt om du tar det til retten
Vis hele sitatet...
Hva vill den ekstra straffen bli da?
Sitat av tor1234 Vis innlegg
Hva vill den ekstra straffen bli da?
Vis hele sitatet...
Nei, tviler sterkt på en blir tatt for falsk forklaring om du nekter og de sitter på bevis du kjørte. De vil uansett sende brev som nevnet til eier av bilen i førsteomgang. Der du må bestemme deg om du vil godta eller ikke.
Hvis bileieren nekter å identifisere deg til politiet tror jeg det kunne funket
Sitat av tor1234 Vis innlegg
Ble tatt i fotoboks igår, men jeg hadde på caps og har lest at vis føreren ikke kan bli identifisert med 100% sikkerhet utifra bildet blir saken henlagt, vill en caps gjøre at jeg da slipper unna?
Bilen jeg kjørte er også registrert på noen andre, så hva skjer da?
Vis hele sitatet...
Om du får bot i posten så kontakter du politiet og sier at du ikke har kjørt der på det aktuelle tidspunkt fordi du var på trening/whatever. Om de mener de har et gyldig krav kan du be om å få se bildet av hendelsen. Da ser du selv om du er identifiserbar. Ikke møt opp i samme jakke og caps som du hadde på da du kjørte....er folk som er blitt tatt på det.

Peser de deg for at du løy så gjorde du jo ikke det, du må ha blandet dager eller rotet med datoer. Det kan skje.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Når det skjedde med meg så fikk eieren brev fra politiet. Jeg tror det var tydelig at ikke eieren kjørte, da han i tillegg til boten fikk et papir hvor jeg kunne skrive under og ta ansvar. Når jeg ble tatt i egen bil fikk jeg ikke et sånt skriv.
Kast alle breva du får.

Verste som kan skje er at de dukker opp på døra og krever skriftlig svar der og da på om du samtykker eller at du må bli med og se bildet.

De har dog mye å gjøre, så mest sannsynlig blir det glemt og henlagt to år senere.

Fått glemt 3 fartsbøter slik siste 3 åra.

1 kameramåling
1 sivil snitt
1 fotoboks.

Men for all del ikke svar NEI på evt forelegg, da må du i retten og taper. Bare drøy tida.
Trådstarter
5 0
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Kast alle breva du får.

Verste som kan skje er at de dukker opp på døra og krever skriftlig svar der og da på om du samtykker eller at du må bli med og se bildet.

De har dog mye å gjøre, så mest sannsynlig blir det glemt og henlagt to år senere.

Fått glemt 3 fartsbøter slik siste 3 åra.

1 kameramåling
1 sivil snitt
1 fotoboks.

Men for all del ikke svar NEI på evt forelegg, da må du i retten og taper. Bare drøy tida.
Vis hele sitatet...
Hva gjør en me de elektroniske brevene da skal jeg bare be eier av bilen ikke åpne de?
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Kast alle breva du får.

Verste som kan skje er at de dukker opp på døra og krever skriftlig svar der og da på om du samtykker eller at du må bli med og se bildet.

De har dog mye å gjøre, så mest sannsynlig blir det glemt og henlagt to år senere.

Fått glemt 3 fartsbøter slik siste 3 åra.

1 kameramåling
1 sivil snitt
1 fotoboks.

Men for all del ikke svar NEI på evt forelegg, da må du i retten og taper. Bare drøy tida.
Vis hele sitatet...
jeg lover etter ett år er bota blitt minst 10.000kr dyrere og du må fortsatt betale den :P mest sannsynlig har vedkommende som skrev dette masse gjeld så han har ikke sett at bøtene han har fått "glemt" fortsatt må betales.
Sist endret av Sondre; 17. juni 2023 kl. 14:29.
Sitat av Sondre Vis innlegg
jeg lover etter ett år er bota blitt minst 10.000kr dyrere og du må fortsatt betale den :P mest sannsynlig har vedkommende som skrev dette masse gjeld så han har ikke sett at bøtene han har fått "glemt" fortsatt må betales.
Vis hele sitatet...
Du får ikke bare en bot eller faktura.

Du får et forelegg du må krysse av JA eller NEI på.

Om du ikke krysser av noe skjer det ingenting med prisen. Krysser du av NEI må du i retten og den blir noen tusen dyrere.

Du 'lover' uten å vite. Boten blir ikke bare dyrere uten videre. Bare sjekk jussen. Og som sagt har jeg gjort dette med 3 bøter siste åra.
Sist endret av Darkbull; 17. juni 2023 kl. 15:10.
Trådstarter
5 0
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Du får ikke bare en bot eller faktura.

Du får et forelegg du må krysse av JA eller NEI på.

Om du ikke krysser av noe skjer det ingenting med prisen. Krysser du av NEI må du i retten og den blir noen tusen dyrere.

Du 'lover' uten å vite. Boten blir ikke bare dyrere uten videre. Bare sjekk jussen. Og som sagt har jeg gjort dette med 3 bøter siste åra.
Vis hele sitatet...
Men brevet kommer jo elektronisk så hvordan skal jeg forklare at jeg ikke har svart på det viss de spør?
Sitat av tor1234 Vis innlegg
Men brevet kommer jo elektronisk så hvordan skal jeg forklare at jeg ikke har svart på det viss de spør?
Vis hele sitatet...
Du sier bare du ikke gadd. Eneste konsekvensen av å ikke svare er at de kan komme på døra di og kreve et svar der og da. Det står også i brevet.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Kast alle breva du får.

Verste som kan skje er at de dukker opp på døra og krever skriftlig svar der og da på om du samtykker eller at du må bli med og se bildet.

De har dog mye å gjøre, så mest sannsynlig blir det glemt og henlagt to år senere.

Fått glemt 3 fartsbøter slik siste 3 åra.

1 kameramåling
1 sivil snitt
1 fotoboks.

Men for all del ikke svar NEI på evt forelegg, da må du i retten og taper. Bare drøy tida.
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke svarer så fortsetter de vel bare å sende det samme brevet en gang i kvartalet, men etter et års tid kommer det et brev om at politiet overtar saken hvis ikke du godtar forelegg, og det er da de ev. må bevise at det er deg som har capsen...
Med mindre eier har meldt bilen stjålet så får eier bota, og da er det selvfølgelig rimelig at du betaler den.
Som tidligere nevnt, eneste sjangse du har er henleggelse pga for lang saksbehandling. Eier av bilen har ansvaret for å ikke låne bort bilen sin til noen som bryter loven.
Uvaksinert 👍
Eier av bilen er ikke pliktig til å betale bot, men eier må oppgi hvem som har kjørt med unntak av nærmeste familie, de slipper man å angi. Det er vel egentlig kun den kommunale parkeringstjenesten som kan kreve noe av en bileier så vidt jeg vet.
Sitat av daffe Vis innlegg
Eier av bilen er ikke pliktig til å betale bot, men eier må oppgi hvem som har kjørt med unntak av nærmeste familie, de slipper man å angi. Det er vel egentlig kun den kommunale parkeringstjenesten som kan kreve noe av en bileier så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Detter er beste svar. "Bilen disponeres av familie, jeg ønsker ikke å uttale meg videre om saken".
= henlagt
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Kast alle breva du får.

Verste som kan skje er at de dukker opp på døra og krever skriftlig svar der og da på om du samtykker eller at du må bli med og se bildet.

De har dog mye å gjøre, så mest sannsynlig blir det glemt og henlagt to år senere.

Fått glemt 3 fartsbøter slik siste 3 åra.

1 kameramåling
1 sivil snitt
1 fotoboks.

Men for all del ikke svar NEI på evt forelegg, da må du i retten og taper. Bare drøy tida.
Vis hele sitatet...
Lættis, minner meg litt om Erling Havnå(sleggemannen fra Nokas-ranet), som forøvrig er en veldig likandes type.

Han betaler aldri bompenger eller parkeringsbøter siden han allikevel har gjeld for resten av livet, så på en måte er han fri til å bare gi faen, noe han også gjør

Sitat av KulKanin Vis innlegg
Detter er beste svar. "Bilen disponeres av familie, jeg ønsker ikke å uttale meg videre om saken".
= henlagt
Vis hele sitatet...
Skal sies at man bør ha rent mel i posen ellers hvis man holder på sånn som det, og særlig hvis du bor på bygda vil jeg tippe.

Ikke vits å gi politiet mer ammunisjon som kan brukes til å «plage» deg, nå som de har fått bundet henda litt.
Sist endret av DrDeath; 18. juni 2023 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KulKanin Vis innlegg
Detter er beste svar. "Bilen disponeres av familie, jeg ønsker ikke å uttale meg videre om saken".
= henlagt
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. De kan etterforske saken videre for å finne ut om det er familie. Så ikke vær for sikker.
Trådstarter
5 0
Sitat av KulKanin Vis innlegg
Detter er beste svar. "Bilen disponeres av familie, jeg ønsker ikke å uttale meg videre om saken".
= henlagt
Vis hele sitatet...
Men hva er best da? Skal jeg si det eller skal jeg bare ignorere brevene å håpe på henleggelse på den måten slik som andre har skrevet?
Sitat av tor1234 Vis innlegg
Men hva er best da? Skal jeg si det eller skal jeg bare ignorere brevene å håpe på henleggelse på den måten slik som andre har skrevet?
Vis hele sitatet...
Si minst mulig, partner eller familie har hatt tilgang til bilen.. du har rett til å ikke forklare deg, så da er det opp til de å bevise at det var deg uten noe form for tvil. Det holder ikke med "sansynligvis.."