Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 13346
Beklager hvis jeg spør om noe som allerede er spurt om, men har søkt både her og ellers på internett.
Har nylig blitt satt på 25mg Truxal (angst/sove-medisin), etter å ha sluttet på Lexapro (som ikke funket helt for min del) for ca en måned siden. Legen sa ganske ordrett at Truxal ikke kan misbrukes, og at det ikke ville få noe sideeffekt om jeg spiste hele boksen (dette høres jo helt sinnsykt ut?). Kombinert med en øl ble jeg helt kake og sovnet. Burde også nevnes at jeg driver å slutter med cannabis etter 4 år med kontinuerlig bruk.

Klarer ikke å finne tilfredsstillende info om effekt legemidlet skal ha, og er usikker på dosering, selv om legen selv sa 1 per dag. Tror jeg har litt bedre sinnekontroll, men ellers kjenner jeg lite forskjell. Skal jeg prøve større dose, kan man overdose, og isåfall, hva er konsekvens?
Setter utrolig pris på svar
Jeg ville virkelig holdt meg unna truxal.

Forhenværende kompis av meg fikk massive kramper ved overdosering av truxal, endte på sykehus med ramdombolyse eller hva det nå heter og ble liggende der en uke. Dosene var forøvrig veldig høye, han forsøkte det han kunne for å klare å ruse seg på det.

Livet hans forøvrig gikk enda mer til helvete enn det gjorde fra før så snart han begynte på det dritet. Styr unna.

Blir selvfølgelig feil å ikke nevne at han missbrukte mye annet, men akkurat den dagen skal det ha vært mindre i omløp enn ellers (derav overdoseringen i desperat forsøk på å oppnå ruseffekt)
Sist endret av Tøffetom; 22. juli 2015 kl. 14:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aldri, jeg gjentar, ALDRI ta Antipsykotika visst du ikke lider av en Psykose. Og iallefall ikke bruk det fast (hver dag i flere måneder/år). Uavhengig av hva en lege skulle fortelle deg.

Ta en titt på Felleskatalogen og sjekk ut bivirkningene.
Ta gjerne også en liten titt på andre sine erfaringer med dette- og lignende legemidler på f.eks. Google. Da vil du fort finne ut at dette absolutt ikke er en gruppe legemidler det er verdt å risikere bivirkninger av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Aldri, jeg gjentar, ALDRI ta Antipsykotika visst du ikke lider av en Psykose. Og iallefall ikke bruk det fast (hver dag i flere måneder/år). Uavhengig av hva en lege skulle fortelle deg.
Vis hele sitatet...
Kva gjer at vi bør lytte til deg, framfor ein lege, som trass alt har ei rimeleg grundig utdanning i temaet?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva gjer at vi bør lytte til deg, framfor ein lege, som trass alt har ei rimeleg grundig utdanning i temaet?
Vis hele sitatet...
Fordi, i motsetning til de fleste Norske leger så har jeg en personlig erfaring med Antipsykotiske legemidler.
Og selv om norske leger nærmest kaster etter deg Antipsykotiske legemidler så vet de tydeligvis ikke hvor farlige og skadelige disse faktisk er.

Det frarådes blant annet av Tidsskriftet å behandle pasienter som ikke lider av Psykose, med denne type medisiner

Er du i det hele tatt klar over hva disse medisinene faktisk gjør med Hjernen din?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Fordi, i motsetning til de fleste Norske leger så har jeg en personlig erfaring med Antipsykotiske legemidler.
Vis hele sitatet...
Beklager, men det er verdilaust. For det første er det ikkje gitt at alle reagerer som deg. For det andre er ikkje det gitt at du oppfatter ting korrekt. For det tredje kan det vere tusen andre faktorer i livet ditt som gjer at medikamenta fungerte dårleg for din del.

Hugs at legar ser pasientar frå utsida, og kan samanlikne virkning betre enn du kan, ettersom din hukommelse svært lett vert farga.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det frarådes blant annet av Tidsskriftet å behandle pasienter som ikke lider av Psykose, med denne type medisiner
Vis hele sitatet...
Tidsskriftet for den norske legeforening fråråder ikkje ting. Den norske legeforening, og enkeltpersonar/institusjonar/etc frårådar ting. Har du referanse til artikkelen?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Er du i det hele tatt klar over hva disse medisinene faktisk gjør med Hjernen din?
Vis hele sitatet...
Nei, men eg har ikkje brukt 5-6 år på å verte lege, så det er forsåvidt ikkje så veldig interessant. Så du får opplyse oss, og underbygge det pittelitt med referanser.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Beklager, men det er verdilaust. For det første er det ikkje gitt at alle reagerer som deg. For det andre er ikkje det gitt at du oppfatter ting korrekt. For det tredje kan det vere tusen andre faktorer i livet ditt som gjer at medikamenta fungerte dårleg for din del.

Hugs at legar ser pasientar frå utsida, og kan samanlikne virkning betre enn du kan, ettersom din hukommelse svært lett vert farga.

Tidsskriftet for den norske legeforening fråråder ikkje ting. Den norske legeforening, og enkeltpersonar/institusjonar/etc frårådar ting. Har du referanse til artikkelen?


Nei, men eg har ikkje brukt 5-6 år på å verte lege, så det er forsåvidt ikkje så veldig interessant. Så du får opplyse oss, og underbygge det pittelitt med referanser.
Vis hele sitatet...
Dette er en sikkerhetsventil empirien forteller oss at det ikke er tilstrekkelig å stole på alene. Det største søksmålet mot apotekindustrien kom eksempelvis etter praksisen relatert til benzodiazepin-utskrivelse, og enda de hverken vant gjennom eller fikk annet enn begrenset praksisen så er det utvilsomt veldig, veldig mange som har fått livet sitt ødelagt av reseptbelagte medisiner.

Jeg har ikke selv erfaring med nevnte medisiner brukt over tid, men på grunn av miljøet jeg har kastet vekk nesten et tiår i har jeg vært vitne til såpass mange runder med forskjellige medisiner skrevet ut i hytt og pine til venner og bekjente at det ikke lenger bare er snakk om anekdotiske enkelthendelser.

Felles for dem alle er at når medisiner med et angst-dempende, avslappende eller andre måter "behagelige" egenskaper utskrives så forsvinner fort den tilliten og ærligheten som forutsettes for et konstruktiv pasient-behandler forhold. Leger er vitne til mange sine subjektive vurderinger av egen behandling, vurderinger som i tillegg til å ha akkurat de samme feilkildene du avviser ovenstående argument med også har incentivet om å få utskrevet mer medisin hengende over seg.

Når folk som er litt på kjøret er hos legen er det overordnede målet oftere resepter på kort sikt heller enn behandling på lang sikt. Det er jo hele fundamentet til avhengighet.

...Litt som hvis den lokale dealeren begynner å spørre før han selger til noen: "Du, hvordan går det egentlig? Du har kontroll enda, sant?". Jeg vet veldig godt hvilken svar som kommer - totalt uavhengig av situasjonen vedkommende faktisk befinner seg i. De svarer for å få mer, ikke for at en tredjepart skal vurdere hva som er i ens egeninteresse. I tillegg har du jo underbevisste psykologiske meknaismer som er i sving, selv for dem som har et oppriktig ønske om å være åpen, ærlig og få korrekt behandling.
Sist endret av Tøffetom; 22. juli 2015 kl. 18:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette er en sikkerhetsventil empirien forteller oss at det ikke er tilstrekkelig å stole på alene. Det største søksmålet mot apotekindustrien kom eksempelvis etter praksisen relatert til benzodiazepin-utskrivelse, og enda de hverken vant gjennom eller fikk annet enn begrenset praksisen så er det utvilsomt veldig, veldig mange som har fått livet sitt ødelagt av reseptbelagte medisiner.
Vis hele sitatet...
Ja, big pharma har mange skumle sider, og det har vore ein del stygge saker med antipsykotika, som viser at kontrollen ikkje har vore god nok. Og reseptbelagte medisiner kan definitivt ødelegge liv.

Det eg reagerer på er at ein person anbefaler andre å kutte ut medisin foreskreve av ein lege, basert på eit innlegg på eit forum - utan å kjenne personen eller omstenda rundt utskrivinga av medisinen. Det kan i verste fall vere farleg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Aldri, jeg gjentar, ALDRI ta Antipsykotika visst du ikke lider av en Psykose. Og iallefall ikke bruk det fast (hver dag i flere måneder/år). Uavhengig av hva en lege skulle fortelle deg.

Ta en titt på Felleskatalogen og sjekk ut bivirkningene.
Ta gjerne også en liten titt på andre sine erfaringer med dette- og lignende legemidler på f.eks. Google. Da vil du fort finne ut at dette absolutt ikke er en gruppe legemidler det er verdt å risikere bivirkninger av.
Vis hele sitatet...
Folk er sjelden klar over at de er psykotiske.. Selv om truxal står under paraplybegrepet antipsykotika så er det også indikert for f.eks angst og søvnforstyrrelser. Og leiter man på nett finner en selvsagt kun grums, det er jo ingen som gidder å klage på ting som funker som det skal.. Og å drive å fraråde folk frå å bruke medisiner basert på egne erfaringer er passe høl i huet. Du må aldri drikke kaffe, for det får eg renneræv av!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, men eg har ikkje brukt 5-6 år på å verte lege, så det er forsåvidt ikkje så veldig interessant. Så du får opplyse oss, og underbygge det pittelitt med referanser.
Vis hele sitatet...
Vel, det forklarer iallefall en god del.

Ganske kort fortalt så virker Antipsykotiske legemidler ved å hemme de såkalte Dopamin- og Serotonin reseptorene. Noe som sannsynligvis også er mye av grunnen til hvorfor man gjerne blir trøtt, likegyldig, "psykisk blind" og det generelt sett føles som om man befinner seg i en slags zombie-tilstand.

Det er en ting å gjøre dette med personer som har for høye nivåer av disse stoffene (Psykotiske personer).
Men å gjøre dette med personer som har enten normale eller for lave nivåer av disse stoffene, noe spesielt personer med Søvnproblemer, Angstlidelser og Depresjoner gjerne har - Det sier nesten seg selv at dette er direkte uklokt. Om ikke direkte farlig.

Personlig så ble jeg satt på Venlafaxin OG Seroquel for ca. 2 år siden. Venlafaxin for Sosial Angst og Seroquel for søvnproblemer.
Jeg ble med andre ord satt på et medikament som øker nivåene av Serotonin, samtidig som jeg også ble satt på et medikament som senker/hemmer nivåene av Serotonin (og dopamin).

Dette gir ikke akkurat inntrykk av at psykiateren/legen som jeg hadde med å gjøre akkurat var klar over hva hun faktisk drev med.

Kilde:
https://sml.snl.no/antipsykotika

"Alle tradisjonelle antipsykotika hemmer dopamin-reseptorer, spesielt subtypene D2 og D4."


1 av tusenvis av eksempler på hva disse medisinene gjør med deg:

http://vgd.no/helse-sex-og-livsstil/...disiner/side/1
Sitat av supernatural Vis innlegg
Vel, det forklarer iallefall en god del.

Ganske kort fortalt så virker Antipsykotiske legemidler ved å hemme de såkalte Dopamin- og Serotonin reseptorene. Noe som sannsynligvis også er mye av grunnen til hvorfor man gjerne blir trøtt, likegyldig, "psykisk blind" og det generelt sett føles som om man befinner seg i en slags zombie-tilstand.

Det er en ting å gjøre dette med personer som har for høye nivåer av disse stoffene (Psykotiske personer).
Men å gjøre dette med personer som har enten normale eller for lave nivåer av disse stoffene, noe spesielt personer med Søvnproblemer, Angstlidelser og Depresjoner gjerne har - Det sier nesten seg selv at dette er direkte uklokt. Om ikke direkte farlig.

Personlig så ble jeg satt på Venlafaxin OG Seroquel for ca. 2 år siden. Venlafaxin for Sosial Angst og Seroquel for søvnproblemer.
Jeg ble med andre ord satt på et medikament som øker nivåene av Serotonin, samtidig som jeg også ble satt på et medikament som senker/hemmer nivåene av Serotonin (og dopamin).

Dette gir ikke akkurat inntrykk av at psykiateren/legen som jeg hadde med å gjøre akkurat var klar over hva hun faktisk drev med.

Kilde:
https://sml.snl.no/antipsykotika

"Alle tradisjonelle antipsykotika hemmer dopamin-reseptorer, spesielt subtypene D2 og D4."


1 av tusenvis av eksempler på hva disse medisinene gjør med deg:

http://vgd.no/helse-sex-og-livsstil/...disiner/side/1
Vis hele sitatet...
De to siste tilfellene jeg har sett av truxal-utskriving var hos han ene (ovennevnte overdose) "jeg ruser meg masse og føler meg rævva" og en annen med mild generell angstlidelse.

Har en venninne som nettopp ble satt på seroquel selv, fordi hun fortalte om noe som skjedde i barndommen som hun syntes var vanskelig å tenke på (hun hadde fortrengt det inntil nylig).

Folk kan jo vurdere selv om disse tingene høres rimelige ut.

Verdt å huske på er også at mange allmennleger ble utdannet før disse medisinene ble utviklet! De har på samme måte som oss mulighet til å tilegne seg kunnskap om medisinene, de har et helt annet faglig grunnlag til å forstå kunnskapen, og de har også erfaringer fra pasienter som nevnt.

Men det er virkelig ingen automatikk i at fordi man ble utdannet i medisin på 80-tallet så har man inngående kjennskap til Truxal i dag.
Sist endret av Tøffetom; 22. juli 2015 kl. 18:56.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Selv om truxal står under paraplybegrepet antipsykotika så er det også indikert for f.eks angst og søvnforstyrrelser. Og leiter man på nett finner en selvsagt kun grums, det er jo ingen som gidder å klage på ting som funker som det skal.. Og å drive å fraråde folk frå å bruke medisiner basert på egne erfaringer er passe høl i huet. Du må aldri drikke kaffe, for det får eg renneræv av!
Vis hele sitatet...
Og det samme ble alkohol for så vidt 50-60 år siden.

Det har du mye rett i! Men samtidig så bør man faktisk også se på hvor mange negative erfaringer det faktisk registreres.
Det er sannsynligvis langt flere publiserte negative erfaringer med Antipsykotika, enn det er med Benzoer og Antidepressiva.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tidsskriftet for den norske legeforening fråråder ikkje ting. Den norske legeforening, og enkeltpersonar/institusjonar/etc frårådar ting. Har du referanse til artikkelen?
Vis hele sitatet...
http://tidsskriftet.no/legacy/199828/leder1.html

"Problemet med bivirkninger kommer imidlertid i særlig grad i fokus dersom preparatene brukes i lengre tid for tilstander som de ikke har vist tilfredsstillende dokumentert effekt for. Det frarådes derfor å bruke antipsykotika til behandling av søvnforstyrrelser, angst, depresjon, atferds- og personlighetsforstyrrelser dersom det ikke foreligger tegn på psykose (1, 3). Antipsykotika bør vanligvis heller ikke brukes i behandlingen av uro, aggressivitet, og tilpasningsvansker hos ikke-psykotiske psykisk utviklingshemmede, hjerneskadede og demente."
Sist endret av supernatural; 22. juli 2015 kl. 19:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Og det samme ble alkohol for så vidt 50-60 år siden.

Det har du mye rett i! Men samtidig så bør man faktisk også se på hvor mange negative erfaringer det faktisk registreres.
Det er sannsynligvis langt flere publiserte negative erfaringer med Antipsykotika, enn det er med Benzoer og Antidepressiva.



http://tidsskriftet.no/legacy/199828/leder1.html

"Problemet med bivirkninger kommer imidlertid i særlig grad i fokus dersom preparatene brukes i lengre tid for tilstander som de ikke har vist tilfredsstillende dokumentert effekt for. Det frarådes derfor å bruke antipsykotika til behandling av søvnforstyrrelser, angst, depresjon, atferds- og personlighetsforstyrrelser dersom det ikke foreligger tegn på psykose (1, 3). Antipsykotika bør vanligvis heller ikke brukes i behandlingen av uro, aggressivitet, og tilpasningsvansker hos ikke-psykotiske psykisk utviklingshemmede, hjerneskadede og demente."
Vis hele sitatet...
Det stod faktisk på lederplass for to tiår siden. Det er en klasse svært kontroversielle, avhengighetsskapende quick-fix medisiner mot hverdagslig motgang. De utgjør en gigantisk industri, en industri som gang på gang har måttet bytte ut "botemidlene" sine fordi de etterhvert viser seg å skade mer enn hjelpe.

SSRI'ene ble eksempelvis utviklet i kjølvannet av benzo-avsløringene, skreddersydd for ikke å ha de samme negative effektene (rus-opplevelse, fysisk avhengighetsskapende) men samtidig være i praksis like avhengighetsskapende.

De mest omsatte legemidlene de siste tiårene er medisin mot sykdommer befolkningen ikke visste at de hadde.

Leger har samtidig et totalmonopol på "sannheten", at leger har skrevet ut medisiner under nevnte forutsetninger er i seg selv nok til å avfeie innvendinger som dem noen av oss kommer med her som anekdotisk kvakksalveri.

Utrolig trist for samfunnet som helhet at den totalt sprikende praksisen rundt utskriving av medisiner som snur opp ned på både livet og personligheten til folk ikke kan gjennomgå en skikkelig oppvask. Noen leger gir ut disse tingene som sukkertøy, andre er med rette ekstremt tilbakeholden på dem.

Årene på skole er obligatorisk for å bli lege, å oppdatere seg på sitt fagfelt de neste 35 årene i arbeidslivet og gjøre en god jobb er dessverre ikke.
Når det gjelder C preparater burde du ikke ta i mot tips fra NOEN her. Da det som regel kun er folk som hater på alt som er c preparater og forguder b preparater.
Truxal er et forholdsvis gammelt legemiddel, tror at det kom i 1959, correct me if I m wrong. De aller fleste leger som praktiserer i dag vet hva for et legemiddel de skriver ut. Jeg ble satt på Truxal 25mg inntil tre ganger daglig. Før brukte jeg Alopam, men da jeg fortalte legen min om missbruk byttet hun medisin. De virket ikke særlig bra mot angst og uro på dagtid, virket litt for å sovne. Heldigvis har jeg sluttet med disse tabelettene, klarer meg nå med 12,5mg Sobril. Truxalen gjorde at jeg følte at dagene mine foregikk i en glassboble, jeg betraktet verden uten å føle at jeg tok del.
Å avskrive alle C preparater er kanskje litt drøyt, men ofte gir leger deg et C preparat som har mange uønskede bivirkninger, i steden for å skrive ut et b preparat som virker. Problemet er at sistnevnte ofte er vanedannende med de ulemper det gir.
Klem fra Betty
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det stod faktisk på lederplass for to tiår siden. Det er en klasse svært kontroversielle, avhengighetsskapende quick-fix medisiner mot hverdagslig motgang. De utgjør en gigantisk industri, en industri som gang på gang har måttet bytte ut "botemidlene" sine fordi de etterhvert viser seg å skade mer enn hjelpe.
Vis hele sitatet...
Er det Antipsykotiske eller Benzodiazepin-medisiner du tenker på her?

Sitat av halfagram Vis innlegg
Da det som regel kun er folk som hater på alt som er c preparater og forguder b preparater.
Vis hele sitatet...
Der tar du nok ganske så kraftig feil.
Visst du har hengt en liten stund på dette Forumet så ville du ha lagt merke til at det er spesielt en type medisiner som det kraftig advares mot: Nettopp Benzodiazepiner (B-preparat).


I tillegg så er det ikke C-preparater generelt, i det minste jeg, advarer mot. Men Antipsykotiske legemidler, og det med ganske god grunn!

Når det derimot kommer til medikamenter som jeg personlig ville ha anbefalt til bruk ved Søvnvansker, Angst og Depresjoner så er ingen av disse B-preparater. Selvfølgelig heller ikke A-preparater og Antipsykotika.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Å avskrive alle C preparater er kanskje litt drøyt, men ofte gir leger deg et C preparat som har mange uønskede bivirkninger, i steden for å skrive ut et b preparat som virker. Problemet er at sistnevnte ofte er vanedannende med de ulemper det gir.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Men, nå er det jo ikke noen her som har forsøkt å avskrive alle C-preparater heller. Det er vel hovedsakelig Antipsykotika, som er en gruppe blant hundrevis av andre legemiddel-grupper som er markert som C-preparater, som det siktes til her.

Ofte er det nok dessverre sånn at Legene tenker mye mer på seg selv enn de gjør om pasienten (mtp. Å bli saksøkt, bli klagd til fylkeslegen, miste bevillingen++).
Det å foretrekke å skrive ut livsfarlige medisiner som i praksis dreper hjernen din, fremfor å skrive ut f.eks. Sobril, et preparat som så vidt har bivirkninger. Og det med "det er vanedannende" som argument, det viser jo dette ganske tydelig.

For hva er vel verst? Å bli avhengig av Sobril og som resultat av dette gå gjennom abstinenser som er helt forjævlige - Men fortsatt midlertidige og over innen 2-4 uker (i de fleste tilfeller)?

Eller et Antipsykotika som så vidt gir abstinenser, ikke blir sett på som avhengighetsskapende, men som samtidig har over 500 forskjellige bivirkninger - Og i verste fall kan gjøre deg Grønnsak resten av livet, evt. ta livet av deg, etter så vidt første dose?
Sist endret av supernatural; 23. juli 2015 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Er det Antipsykotiske eller Benzodiazepin-medisiner du tenker på her?
Vis hele sitatet...
Referansen til lederartikkelen gjaldt selvsagt antipsykotiske, og det er jo det som er topic her.

Samtidig så mener jeg at trenden er den samme for benzoer, antipsykotiske, SSRI'er, c-prep knockout sovemedisiner etc. For ikke å snakke om det å gi amfetamin til barn for å følge med på skolen. Hele kulturen med å dekke over helt normale avvik i atferd, tankemønster og emosjonell kontroll med medisin.

For å rettferdiggjøre medisinering mener jeg at et faktisk biokjemisk avvik må være en forutsetning. Hadde de påståtte defektene som behøver medisinering vært reelle ville de vært like reelle på tvers av kulturer og også tilbake i historien. Problemer som er betinget av kultur og miljø er ikke problemer det er hensiktsmessig å symptombehandle medisinsk med mer ødeleggende substanser enn heroin eller kokain.
Sist endret av Tøffetom; 24. juli 2015 kl. 01:23.
Beklager dersom det virker som om jeg er for bruk av antipsykotika til mennesker som ikke er psykotiske, det er jeg ikke. Det jeg prøvde å få fram er at Truxal er et gammelt legemiddel, og at legene vet hva de skriver ut resepter på.
Personlig har jeg erfaringer med en rekke legemiddler i kategoriene antidepressiva, antipsykotika, benzodiasepiner smertestillende og sovemedisiner. Cipramil, Cipralex, Remeron, Seroxat, Efexor, Champix og Zyban er alle antidepressiva.
Seroquel, Nozinan og Truxal er antipsykotika. Alopam, Vival og Sobril er benzodiazepiner. Alle disse legemiddlne har jeg fått utskrevet av min fastlege for diagnosene angst og depresjon, samt røykeavvenning( Zyban og Champix).
Dette skjedde over en periode på ca ti år. Jeg fikk selvfølgelig ikke alle samtidig, men stod på tre ulike preparater samtidig i perioder. Det virker som om det var prøve og feile metoden som ble brukt. Alle medisinene hadde bivirkninger som var svært ubehagelige, verst var Efexor og Truxal, førstnevnte ga meg forvirring på grensen til en psykotisk episode og Truxal gav meg krampeanfall. Jeg har aldri vært psykotisk eller hatt kramper før jeg ble satt på disse medikamentene. Ellers virker det som om noen av bivirkningene varer i årevis etter at jeg har sluttet med medisinene. Dette er lavt stemningsleie, tiltaksløshet, negativt selvbilde, unormale drømmer m.m . Lurer på om det er andre som opplever dette i lang tid etter at de har sluttet med medisiner i denne kategorien?
Selv legemiddlene for røykeavvenning hadde så mye bivirkninger at jeg ikke kunne fullføre kurene, verst var depresjon og selvmordstanker.
Da jeg fikk ny fastlege for ca tre år siden tok han umiddelbart tak i de antidepressiva og antipsykotika jeg stod på. Han fant raskt ut at jeg ikke trengte disse legemiddlene lenger, spørsmålet er jo hvor lenge jeg har tatt de helt unødvendig. Jeg hadde allerede da trappet ned en del på egenhånd, noe som ikke er anbefalt, men det gikk greit. Siste del av nedtrappingen foregikk i samråd med legen. Nå bruker jeg 12,5 mg Sobril, trapper sakte ned, men har ikke klart å komme ned på null, ennå. Det er ikke legen som har bedt meg om å trappe ned, dosen jeg får utskrevet er 25.mg Sobril per dag.
Kanskje det ikke er så ille å bruke en så liten dose, selv om det er benzo vi snakker om?
Det er klart at det er legene som skal gi os medisiner når vi trenger det, men mange antidepressiva og antipsykotika har svært ubehagelige bivirkninger som må veies opp mot virkningen. I tilleg så kan de, som det nevnes i denne tråden, være svært vanskelig å slutte med. Et lite apropos såkalte "lykkepiller" har liten eller ingen effekt i mange tilfeller. De skal uansett ikke brukes i årevis uten evaluering underveis.
Er det noen som vet hva som er grensene for hvor mye en lege kan skrive ut av A og B preparater før fylkeslegen reagerer?
Klem fra Betty
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Er det noen som vet hva som er grensene for hvor mye en lege kan skrive ut av A og B preparater før fylkeslegen reagerer?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Vil sikkert tro at hvis man får utskrevet medisin såpass ofte at det overskrider maksimal dosering, så vil nok dette bli sjekket ut nærmere. Hvis det ikke er lagt noe plan for videre behandling eller en gyldig forklaring på mengden medisin, så reagerer nok fylkeslegen.

For å ta et eksempel; veit av mange rusmisbrukere og tidligere rusmisbrukere som får eller fikk enorme mengder medisin, men i påvente av rusbehandling. Da er det først en gyldig grunn til å overskride doseringene og antall forskjellige medikamenter, så lenge det stilles strenge krav til pasienten som daglig utlevering, misbruksanalyser, ta medisin under oppsyn, osv. Og selvfølgelig at medisinene ikke gir alvorlige interaksjoner eller er kontraindisert.

Men det er synd det kun er A og B preparater som blir nøye overvåket (og ved noen få unntak i C klassen). Jeg kjenner faktisk flere som har fått 1800mg Lyrica daglig (600mg er maks døgndose), bare fordi legene leser feil. Det står opptil 600mg fordelt på 2-3 doser, men de misforstår og tror det står opptil 600mg 2 eller 3 ganger daglig. Jeg synes forferdelig synd på de som ikke vet om avhengighetspotensialet til Lyrica blir satt opp på doser 2-3 ganger større enn maksdosen. Jeg står på 450mg daglig og gjort det ca. et halvt år. Jeg prøvde å trappe ned, men det gikk ikke. Det er så jævlig at benzo bare blir en lek i forhold. Andre rapporterer at Lyrica er verre enn subutex å slutte med, og det kan en av overlegene i LAR i Helgeland bekrefte.
Sist endret av Mexxy; 25. juli 2015 kl. 07:26.
Takk for godt svar Mexxy. Jeg får 200 Paralgin Forte i måneden, har fått det siden januar. I tillegg får jeg 49 25 mg Sobril og 30 7,5 mg Imovane annenhver måned. Kanskje han lar meg få maks.dose Paralgin Forte fordi jeg har de to andre legemidlene dobbelt så lenge som de er beregnet for å vare ? Står på en av hver daglig, men bruker halv dose.
Jeg er helt enig i at også noen C preparater skulle vært under overvåkning, særlig Lyrica som er så avhengighetsskapende og tilnærmet umulig å slutte med. Jeg kunne fått Lyrica mot nervesmerter, men velger å ikke gjøre det på grunn av faren for missbruk og avhengighet. Tidligere har jeg hatt tilgang på de, så jeg vet hvordan de virker på meg, skremmende godt.
Generellt virker det som om leger er mer rundhåndet med C preparater, selv om de kan være verre på mange måter. Forklaringen er tydeligvis at de ikke blir overvåket av fylkeslegen på samme måte som A og B preparater.
Det kan vel også være at apoteket reagerer på mengdene en pasient får av legen?
Klem fra Betty
25 mg Truxal er helt ufarlig og gjør deg bare litt trøtt. Jeg var innlagt og fikk 50 mg pr dag mot "generell uro", og det eneste som skjedde var at jeg ble tung og trøtt. 25 kan du ta med verdens beste samvittighet. Får en komfortabel kribling når den begynner å kicke inn, men det er ikke et ruslegemiddel.
Sist endret av Hoppbakken; 30. juli 2015 kl. 22:43.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
For å rettferdiggjøre medisinering mener jeg at et faktisk biokjemisk avvik må være en forutsetning. Hadde de påståtte defektene som behøver medisinering vært reelle ville de vært like reelle på tvers av kulturer og også tilbake i historien. Problemer som er betinget av kultur og miljø er ikke problemer det er hensiktsmessig å symptombehandle medisinsk med mer ødeleggende substanser enn heroin eller kokain.
Vis hele sitatet...
Har du muligens mulighet til å forklare dette med litt.. enklere ord?

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det jeg prøvde å få fram er at Truxal er et gammelt legemiddel, og at legene vet hva de skriver ut resepter på.
Vis hele sitatet...
Der er jeg ganske mye enig!
Det jeg derimot er svært sikker på er at leger flest ikke vet hvordan Truxal og andre psykotiske legemidler faktisk virker. Da ville de vært mye strengere og "tilbakeholdne" med disse medisinene, enn det de er med f.eks. Benzodiazepiner og Opiater.
Visst man selvfølgelig ser bort fra de som ikke bryr seg om pasienten i det hele tatt.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
JEllers virker det som om noen av bivirkningene varer i årevis etter at jeg har sluttet med medisinene. Dette er lavt stemningsleie, tiltaksløshet, negativt selvbilde, unormale drømmer m.m . Lurer på om det er andre som opplever dette i lang tid etter at de har sluttet med medisiner i denne kategorien?
Vis hele sitatet...
Selv så ble jeg satt på antipsykotika for første gang for ca. 5 år siden. Jeg opplever fortsatt den idag, på omtrent daglig basis, Dystoni, Dyskinesi, Skjelvinger og Tremor. Dette er bivirkninger det dessverre er offentlig kjent at i de fleste tilfeller varer livet ut. Å forsvinne helt er noe de bare gjør i ytterst sjeldne tilfeller, dessverre.
Jeg vet ikke hvordan det er med bivirkningene du opplever, men når det kommer til hvor lenge bivirkninger varer så er nok dette også veldig avhengig av hvorfor du opplever disse bivirkningene. Hvilke områder i kroppen/hjernen din som er blitt "skadet" av disse medisinene og hvor stor "skade" disse er blitt påført.

Bivirkningene "stemningsleie, tiltaksløshet og negativt selvbilde" indikerer jo at du sannsynligvis har for lave nivåer av Dopamin og/eller Serotonin. Eller/og evt. andre stoffer som påvirker humøret og den psykiske helsen, som f.eks. Endorfiner og Noradrenalin.
Visst det er antipsykotiske legemidler som har påført deg disse bivirkningene så gir dette en god indikasjon på at det er Serotonin og/eller Dopamin det er du har for lite av. Isåfall ville iallefall jeg personlig ha forsøkt et Antidepressiva som øker nivåene/produksjonen av Serotonin. Evt. et Antidepressiva som øker nivåene av Serotonin OG Dopamin visst det første alternativet ikke gir noe bedring.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Nå bruker jeg 12,5 mg Sobril, trapper sakte ned, men har ikke klart å komme ned på null, ennå. Det er ikke legen som har bedt meg om å trappe ned, dosen jeg får utskrevet er 25.mg Sobril per dag.
Kanskje det ikke er så ille å bruke en så liten dose, selv om det er benzo vi snakker om?
Vis hele sitatet...
Det kan sannsynligvis være mye verre enn man skulle tro. Da mtp. Abstinenser, så klart. Når det kommer til hvor ugunstig/farlig/skadelig en slik dose med Sobril er for kroppen generelt, så er nok 500 mg med paracetamol 1 gang i uken mye verre.

Du kunne jo forsøke å trappe ned svært sakte og kutte ned med svært små doser om gangen? F.eks. å kutte ned med 0.5 mg per måned er mye bedre enn å gå på en daglig dose på 12.5 mg i f.eks. 10 år.
Min egen personlige erfaring med benzodiazepiner, når man trapper ned, er at det også er mye bedre å et glass rødvin fremfor en ny dose når abstinensene blir "uutholdbare". Da spesielt med tanke på den svært korte halveringstiden som alkohol har.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
I tilleg så kan de, som det nevnes i denne tråden, være svært vanskelig å slutte med. Et lite apropos såkalte "lykkepiller" har liten eller ingen effekt i mange tilfeller. De skal uansett ikke brukes i årevis uten evaluering underveis.
Er det noen som vet hva som er grensene for hvor mye en lege kan skrive ut av A og B preparater før fylkeslegen reagerer?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Der må jeg nok si meg delvis uenig. Mye av grunnen til at mange ikke opplever å få særlig god effekt av lykkepiller/antidepressiva er nok mest sannsynlig fordi de lykkepillene som skrives ut oftest er nettopp de som øker nivåene av Serotonin. Disse har ingen effekt på f.eks. Dopamin og Noradrenalin.
Man vil derfor ikke oppleve noen positiv virkning visst man har normale nivåer av Serotonin. Snarere tvert imot så vil man da sannsynligvis bare oppleve ubehagelige bivirkninger.

Et eksempel er: Visst man blir satt på Cipralex og ikke opplever noen som helst positiv effekt av denne, tross for at man står på maksdosen, da er det ikke mye poeng i å gå over til f.eks. Fontex. For begge disse er såkalte SSRI, antidepressivaer som øker nivåene av Serotonin.
Ingen virkning av medikamenter som øker nivåene av Serotonin indikerer at nivåene av Serotonin er normale/som de skal være.

Herfra er det derfor mye bedre å gå over til f.eks. Venlafaxin/Effexor. Dette er også et antidepressiva, men som går under betegnelsen SNRI - Som er en gruppe antidepressiva som øker nivåene av både Serotonin OG Noradrenalin.
Får man positiv effekt av dette medikamentet så indikerer dette at det er for lite nivåer av Noradrenalin som var/er problemet. Skulle dette medikamentet derimot heller ikke gi positiv virkning, så burde man gå videre igjen til å forsøke et antidepressiva som øker nivåene av Dopamin.

Dessverre så tror jeg ikke at de fleste leger faktisk vet helt hvordan de forskjellige antidepressiva-medisinene virker. Visst dette er tilfeller så er det lite smart å ha 100% tillit til fastlegen sin.
Jeg sier selvfølgelig ikke at man ikke skal høre på fastlegen sin. Men i tillegg også ta forhåndsregler og lese seg opp på det man faktisk lider av og den type medisiner man blir satt på.
Sist endret av supernatural; 3. august 2015 kl. 08:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Truxal er antipsykotika med bieffekt at man kan bli litt trøtt. Nei det er ikke mulig å oppnå noe nevneverdig rus på dem uansett hvor mange du spiser. Ser på dem som mest placebo faktisk fordi jeg syns de er så svake, både den medisinske delen av det (antipsykotika+angstdempende) og at dem heller ikke nytter til noe hyggelig chill ved 'misbruk'. I bestefall får du vondt i huet, sovner, og har et sykt tungt hue og kropp dagen etterpå, om du greier å komme deg opp. Du merker mer til dem dagen etter (zombie) enn kvelden du tar dem.
Sist endret av vacant; 3. august 2015 kl. 10:30.
Sitat av Hoppbakken Vis innlegg
25 mg Truxal er helt ufarlig og gjør deg bare litt trøtt. Jeg var innlagt og fikk 50 mg pr dag mot "generell uro", og det eneste som skjedde var at jeg ble tung og trøtt. 25 kan du ta med verdens beste samvittighet. Får en komfortabel kribling når den begynner å kicke inn, men det er ikke et ruslegemiddel.
Vis hele sitatet...
Sterkt uenig!

Visst man ikke har Psykose så kan 25 mg Truxal i utgangspunktet være direkte farlig.
Du har kanskje en relativt god erfaring med Truxal, men man må også ta utgangspunkt i hvor lenge man benytter medikamentet.
25 mg Truxal 1 gang i måneden gir nok ingen spesielt ubehagelige bivirkninger. Tar man 25 mg Truxal hver dag i måneder/år så kan derimot resultatet bli et helt annet. Som vanlig tar du den vanlige dosen din for å få sove om natten.. 24 Timer senere så ligger du plutselig på Sykehus med helt ekstreme kramper, muskelsammentrekninger, Brekninger, Midlertidige pustestopp++

I verste fall så kan Truxal faktisk gjøre deg Grønnsak resten av livet. Og visst du først får oppleve bivirkninger som Dystoni, Dyskinesier og/eller Tremor, etter å ha tatt Truxal eller annet antipsykotika så hjelper det lite å angre da. For selv om du slutter umiddelbart med medikamentet der og da, så er fortsatt sjansen veldig stor at du vil oppleve disse plagene i mindre grad, resten av livet. Noe som sannsynligvis da vil skylde at Dopamin-produksjonen har blitt permanent hemmet.
Sist endret av supernatural; 3. august 2015 kl. 11:15.