Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5676
Hei!

Jeg ble nå nettopp stoppet av min huseier, som plutselig, helt ut av det blå, sa at hun visste om meg og min samboer sin bakgrunn, og holdt en lang tale rundt hvordan de ikke er dumme og allting.

Det første som slo meg, var at hun var en lege. Hvordan kan hun plutselig, helt ut av det blå, ha fått et innblikk i vår "bakgrunn"? Hvorfor konfronterer hun oss plutselig angående dette?

Vår bakgrunn består av rusproblemer, behandling og en del psykiske problemer. Hun hintet til at hun visste hvilket stoff vi brukte og hvilken metode vi brukte for å innta det. Dette er informasjon hun nesten garantert ikke kan finne uten å ha sniktittet i journalen vår.

Hva gjør jeg om jeg mistenker dette? Jeg vil jo ikke at hun skal miste jobben, men samtidig synes jeg hun fortjener det om hun har misbrukt sin tillit såpass.

På forhånd takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kontakt fylkeslegen / helsetilsynet. Fylkeslegen er underlagt fylkesmannen, og er ein del av staten sine fylkesmenn, som har til oppgåve å følgje opp regelverket legar arbeider under.
Vel eneste måten å finne ut av det på er å gå i databasen og sjokkerer. Snoking er alvorlig og skal slås ned på. Og finne ut av det uten å gå til politiet eller fylkesmannen kan bli vanskelig.

Hva med å spørre huseier?
Ved nærmere ettertanke får hun nesten bare stå for sine egne handlinger i dette tilfellet. Jeg sendte en mail til fylkeslegen, og tenker jeg skal besøke dem om jeg ikke har mottatt svar innen 2 virkedager. Dette systemet skal ikke misbrukes. Takk for raske svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
Ved nærmere ettertanke får hun nesten bare stå for sine egne handlinger i dette tilfellet. Jeg sendte en mail til fylkeslegen, og tenker jeg skal besøke dem om jeg ikke har mottatt svar innen 2 virkedager. Dette systemet skal ikke misbrukes. Takk for raske svar.
Vis hele sitatet...
Gje fylkeslegen eit par veker på å svare. Og formuler deg sakleg, og ta kontakt over telefon om du ikkje har vått svar etter eit par veker.
Ganske alvorlig om hun har drevet med journalsnoking. Sånt loggføres, så det er en enkel sak å finne ut av.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gje fylkeslegen eit par veker på å svare. Og formuler deg sakleg, og ta kontakt over telefon om du ikkje har vått svar etter eit par veker.
Vis hele sitatet...
Jeg sendte en kort og konsist e-post hvor jeg lurte på om de hadde mulighet til å sjekke ut om det har blitt foretatt en titt uten min tillatelse i journalen. De skal da klare å svare på en tre-setningers mail på under et par uker?

Jaja, jeg får vel smøre meg med tålmodighet.
spør huseier om hvor hun har disse opplysningene ifra?
Sånne offentlige kontorer klarer jo aldri å gjøre noe raskt, så det er bare å smøre seg med tålmodighet, tenker jeg.

Men kan det ikke tenkes at hun har hørt rykter om dere? Det finnes jo en del kjipe folk som ser det som sin plikt å opplyse en huseier om sånt de har hørt.
Om huseier er lege så vet hun jo veldig godt hvilke spor snoking i journaler medfører, og at det kan være enkelt å spore. Tviler derfor på at hun har dette fra journalen deres. Men mtp at hun er lege og sikkert kjenner mange andre leger så er det ikke umulig å tenke seg at navnet deres har kommet opp i en samtale med en som kjenner deres journaler. Og om det er tilfellet så vil det jo bli nærmest umulig å bevise.

Tror heller du skal forsøke å lure henne til å si hvor hun har informasjonen fra, ta opp samtalen uten at hun vet noe om det.
Legejournaler er jo ikke i et felles system (?), hvordan skal hun ha klart å snoke?

Jeg har skiftet fastleger noen ganger, jeg har fått beskjed om at jeg selv må få med meg journalen fra sted til sted. Jeg har også fått "æren" av å havne på legevakten en gang, og da var det ikke noe snakk om noe eksisterende journal. Tilsvarende virker det ikke som at fastlegen min vet at jeg har hatt en tur på legevakten.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Legejournaler er jo ikke i et felles system (?), hvordan skal hun ha klart å snoke?

Jeg har skiftet fastleger noen ganger, jeg har fått beskjed om at jeg selv må få med meg journalen fra sted til sted. Jeg har også fått "æren" av å havne på legevakten en gang, og da var det ikke noe snakk om noe eksisterende journal. Tilsvarende virker det ikke som at fastlegen min vet at jeg har hatt en tur på legevakten.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte dette, ble bedt av politiet engang om å gå på sykehuset for å få en kopi av journalen min, der fikk jeg beskjed om at jeg måtte henvende meg til fastlegen for dette^^
Sitat av Ueland Vis innlegg
Legejournaler er jo ikke i et felles system (?), hvordan skal hun ha klart å snoke?

Jeg har skiftet fastleger noen ganger, jeg har fått beskjed om at jeg selv må få med meg journalen fra sted til sted. Jeg har også fått "æren" av å havne på legevakten en gang, og da var det ikke noe snakk om noe eksisterende journal. Tilsvarende virker det ikke som at fastlegen min vet at jeg har hatt en tur på legevakten.
Vis hele sitatet...
Godt poeng! Har du vært innlagt på sykehus eller noe, op? Hvor jobber denne huseieren/legen?
Bør klages på uansett, skal ikke tulle med taushetsplikten.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Legejournaler er jo ikke i et felles system (?), hvordan skal hun ha klart å snoke?

Jeg har skiftet fastleger noen ganger, jeg har fått beskjed om at jeg selv må få med meg journalen fra sted til sted. Jeg har også fått "æren" av å havne på legevakten en gang, og da var det ikke noe snakk om noe eksisterende journal. Tilsvarende virker det ikke som at fastlegen min vet at jeg har hatt en tur på legevakten.
Vis hele sitatet...
Skyt meg om jeg tar feil, men grunnen til at du må ''ta med'' journalen din er at fastlegene ikke kan gå inn og se på naboens pasienter. Hvorfor skulle de hatt tilgang til det i utgangspunktet?
Og Fastlege og legevakt/sykehus har separate journaler.
Felles journal er på vei.
Sitat av caperno Vis innlegg
Felles journal er på vei.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er dette bare på "beta stadiet" ennå. Det er noen få kommuner som driver å tester ut en slags fellesjournal nesten som medicard i usa. Foreløpig ser det ut til at det blir begrenset info - virker som om de satser på livsviktig info i første omgang. Og det er nå fritt frem om folk vil delta.

Når en tenker på en digitalisering og en database med alle folks lidelser så skurrer det litt hos meg. jeg husker et seminar (lenge siden) med Gunnar Stavrum der han sa at alt som kan digitaliseres vil digitaliseres. Jeg vil gjerne paraphrase den litt: Alt som kan hackes vil bli hacket.

Og helsedata vil nok i mange situasjoner være verdifull info enkelte er villig til å betale dyrt for.

Takke meg til papirjournaler og snailmail.
Sist endret av frtoretang; 2. mai 2015 kl. 03:11.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Skyt meg om jeg tar feil, men grunnen til at du må ''ta med'' journalen din er at fastlegene ikke kan gå inn og se på naboens pasienter. Hvorfor skulle de hatt tilgang til det i utgangspunktet?
Og Fastlege og legevakt/sykehus har separate journaler.
Vis hele sitatet...
Sitter med en kopi av min journal, ut hentet fra min tidligere fastlege. Alle "epikriser" og besøk hos legevakt/sykehus har havnet i journalen. Har bla. brukket en hånd og bare forholdt meg til sykehuset - men dokumenter ligger i min journal??

Min nye fastlege fikk til sendt min journal fra tidligere fastlege etter mitt ønske. Dette skjedde via post - ikke digitalt. Han opplyste også om at dersom noen ønsket å se min journal, kunne han kontakte meg før han ga de tilgang. Han nevnte at systemet til legekontoret var databasert, men min tidligere journal i papirform(og ville ikke bli lagt til i systemet).

Jeg tror ikke det er mulig for hvilken som helst lege å gå inn på mine journaler ... Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Om en sykepleier/lege/navkonsulent blir funnet i å se på en persons journal uten at personen har grunn til dette kan personen miste tillatelsen til innsyn og i grove tilfeller miste jobben.

Så litt avsporing
En lege helbreder pasienten i henhold til landets regler. Han må forholde seg til de enhvertids gjeldene rettningslinjer for medisinering, behandlingstilbud og rapporteringstatutter som eksisterer. Om en lege ikke følger reglene setter h*n sin stilling i fare. Noen ganger er legens løsning annerledes en det pasienten ser for seg og dette kan utløse frustrasjon. Noen ganger ser legen et problem vedrørende for eksempel rusbruk som pasienten selv ikke ser og ser seg nødt å iverksette tiltak. Noen ganger ser legen at pasienten ikke er sannferdig i tilfeller med spørsmål om sykemelding og uføre/trygd. Noen ganger er ikke pasienten fornøyd med legen. Da bytter pasienten fastlege.
Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
Jeg sendte en kort og konsist e-post hvor jeg lurte på om de hadde mulighet til å sjekke ut om det har blitt foretatt en titt uten min tillatelse i journalen. De skal da klare å svare på en tre-setningers mail på under et par uker?
Vis hele sitatet...
Det er ikke gjennomlesing av eposten din og formulering av et svar som tar tid, men det å komme til din epost i køen av henvendelser.
Sitat av Fantabolic Vis innlegg
Sitter med en kopi av min journal, ut hentet fra min tidligere fastlege. Alle "epikriser" og besøk hos legevakt/sykehus har havnet i journalen. Har bla. brukket en hånd og bare forholdt meg til sykehuset - men dokumenter ligger i min journal??

Min nye fastlege fikk til sendt min journal fra tidligere fastlege etter mitt ønske. Dette skjedde via post - ikke digitalt. Han opplyste også om at dersom noen ønsket å se min journal, kunne han kontakte meg før han ga de tilgang. Han nevnte at systemet til legekontoret var databasert, men min tidligere journal i papirform(og ville ikke bli lagt til i systemet).

Jeg tror ikke det er mulig for hvilken som helst lege å gå inn på mine journaler ... Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Vis hele sitatet...
Sykehus er pliktige å sende epikriser til fastlegen for at det skal journalføres. Dette blir gjort nettopp fordi fastlegen ikke har tilgang til sykehusjournalen og omvendt.