Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 17896
Jeg har en diamantring jeg kjøpte i fylla på et cruiseskip. Det er en forferdelig harry greie som kostet meg 2500 euro, eller ca 20.000 kr. Ikke spør meg hvorfor jeg kjøpte den, jeg vet ikke selv. Jeg var full og dum.

Den ser omtrent sånn her ut, bare litt rundere i kantene og mye mer harry:


Teoretisk verdi er sikkert et sted mellom 14-20.000 kr, selv om jeg prutet den ned masse også (dette var på et RCCL cruiseskip, så det var "ordnede forhold"... Dvs: jeg tror ikke jeg er blitt veldig lurt på selve prisen)

Mitt spørsmål er: hvordan selger man, eller kvitter man seg med, noe sånn på en best mulig måte? Jeg kan ikke bruke den, og nå har den ligget i en skuff i cirka... 6-7 år. Jeg vil enten selge den eller smelte den om til noe annet finere.

Hvis man skal selge en sånn ring, hvor går man? Finn.no? Eller kan man selge til gullsmed? Eller ja - hva gjør man?
Jeg ville gått til en gullsmed iallefall og fått den prisvurdert der..
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg ville gått til en gullsmed iallefall og fått den prisvurdert der..
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg gjøre.. Har tenkt på det.. Men hva blir så neste skritt? La oss si den er verdt 12k.. Selger man den da på Finn.no eller finnes det andre markeder for smykker?
Gullsmeden kan i mange tilfeller kjøpe den av deg. De får alltids brukt for diamantene og gullet til andre ting.

Ellers er det å få en ektehetsgaranti på den og selge den på f.eks finn.no
Kursen på gull er jo høyere nå enn for 7 år siden. Så gullet har jo sin verdi.
Steinene kan brukes av gullsmeder. Du bør nok klare mer enn 12K tipper jeg.

Nå betaler jo gullsmeder prisen på gullet og steinene. Og det blir gjerne en lavere pris enn hva ringen er verdt i markedet. For det ligger jo masse arbeid i en slik ring, no matter hvor harry ringen ser ut. Klarer du å finne en som elsker bling så kan du få adskillig mer enn om en gullsmed kjøper for å smelte om.

Sry croppa for mye. Klikk på bildet for å se fullscreen.

Sist endret av frtoretang; 2. april 2015 kl. 20:01.
Er det ikke slik at gullsmeder ikke kjøper diamanter fordi de ikke vet hva opprinnelsen til steinen er?
Blir ikke så mange kronene vil jeg tro
Jeg var til gullsmed med en Libanon ring en stund tilbake, som kostet fem tusen etter pruting i et område som har Europas gunstigste priser på gull
gull. Den er laget av kvitt, gult og rødt gull, sju ringer som er smeltet sammen. Fikk en elendig pris hos gullsmed så beholdt den selv. Du vil sannsynligvis få det laveste gullprisen servert pluss verdien av diamantene
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Spørsmålet er om du trenger pengene? Sannsynligvis vil du uansett gå i tap i forhold til det du kjøpte den for, vil anta at du kanskje får solgt den for omkring 6-10k. Så, trenger du pengene, eller har ringen noe minne ved seg som gjør at du heller vil spare den, eller kanskje la dine fremtidige barn overta den?
Sist endret av Ru11er; 2. april 2015 kl. 22:23. Grunn: Ordfeil
Første jeg tenker på når jeg ser denne ringen der wannabe-pokerspillerne fra Østkanten som skal være mest mulig pimp :P
Finn et slikt forum på facebook og luft den til salgs der, selvsagt etter du har fått en prisvurdering fra en gullsmed.
1) Du får den vurdert hos en profesjonell og den er verdt mindre enn du kjøpte den for. Løsning: Du selger den til en uvitende kriminell for det du klarer å få for den fortest mulig. Du må være sikker på at du ikke blir gjenkjent, siden den ukjente kan være en "rookie", som kan la seg presse i et eventuelt avhør... og angi deg!

2) Den blir vurdert som mer verdt enn du gav for den .. kanskje 30 000. Du bør prøve å selge den til en profesjonell forhandler, men prøv også å vurdèr muligheten for å skaffe papirer for smykket der du kjøpte den. Kanskje det bare koster kanskje 2 tusen for en flybillett tur-retur, bare for å skaffe papirer som beviser at du kjøpte den der. I så fall vil du kunne tjene godt.

3) Behold den som et smykke, uansett hva utfallet blir etter en eventuell vurdering. Den ser uvurdelig ut, men jeg forstår at du ikke vil laste opp bilde fra din datamaskin her. Forresten: Har det samme konsekvens å skrive en melding/post på Freakforum, som å laste opp et bilde? Etterlater begge handlinger seg de samme spor?
Sist endret av Oro; 3. april 2015 kl. 00:08.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
1) Du får den vurdert hos en profesjonell og den er verdt mindre enn du kjøpte den for. Løsning: Du selger den til en uvitende kriminell for det du klarer å få for den fortest mulig. Du må være sikker på at du ikke blir gjenkjent, siden den ukjente kan være en "rookie", som kan la seg presse i et eventuelt avhør... og angi deg!

2) Den blir vurdert som mer verdt enn du gav for den .. kanskje 30 000. Du bør prøve å selge den til en profesjonell forhandler, men prøv også å vurdèr muligheten for å skaffe papirer for smykket der du kjøpte den. Kanskje det bare koster kanskje 2 tusen for en flybillett tur-retur, bare for å skaffe papirer som beviser at du kjøpte den der. I så fall vil du kunne tjene godt.

3) Behold den som et smykke, uansett hva utfallet blir etter en eventuell vurdering. Den ser uvurdelig ut, men jeg forstår at du ikke vil laste opp bilde fra din datamaskin her. Forresten: Har det samme konsekvens å skrive en melding/post på Freakforum, som å laste opp et bilde? Etterlater begge handlinger seg de samme spor?
Vis hele sitatet...

Den posten osa av paranoia.
1. hva skal han bli angitt for?
2. Hvorfor er ikke papirer fra en norsk gullsmed godt nok?
3. Wtf?


On topic. ville fått en verdivurdering av gullsmed, gjerne 2 forskjellige. Gullet har sin pris, og diamantene har sin pris. Håndtverket har den prisen som man er villig til å betale. Dersom man har dokumentasjon på gull og diamanter ser jeg ingen problemer med å legge den ut på f.eks finn.no.

Har hørt folk har stor suksess med å selge "gullringer" langs E6, dette kunne jo blitt en solskinnshistorie der ringen var ekte for engangsskyld :P
Jeg mente ikke det, da... mente bare å gi gode tips, uansett om han kjøpte den ulovlig eller lovlig, noe han selv ikke husker. Det er dine påstander, mr,roundtree, at mine påstander oser av paranoia. Det var ikke hensikten overhodet. Vær forsiktig med å legge ord i andres munn før du uttaler deg i fremtiden.
hehe, rolig no Arne Han skriver den er kjøpt på ett cruiseskip, under "ordnede forhold". Så det husker han nok veldig godt Om du leser førsteposten, så ser du at det er fint lite krim involvert. Kanskje noen harry avgjørelser i fylla, men ikke stort mer ut fra hva jeg kan se.

For øvrig har jeg ikke lagt noen ord i hverken din munn eller andres Det er du som blander inn uvitende kriminelle, avhør, og flyreiser for å skaffe dokumenter. Noe som sikkert hadde vært en god ide om ringen var ervervet på ulovlig vis
Sist endret av mr.roundtree; 3. april 2015 kl. 01:25.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg mente ikke det, da... mente bare å gi gode tips, uansett om han kjøpte den ulovlig eller lovlig, noe han selv ikke husker. Det er dine påstander, mr,roundtree, at mine påstander oser av paranoia. Det var ikke hensikten overhodet. Vær forsiktig med å legge ord i andres munn før du uttaler deg i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Har du i det heletatt lest første posten?
Han kjøpte den på fylla ja men på et cruise å ikke i ei bakgate på grønnland.

Få den takstet å legg den på finn, eller om du er villig til å gå i tap bare du blir kvit den fort selg den til en gullsmed til en dårlig pris
Det ser ikke ut som om det finnes noen enkel løsning på dette her, så her er det absolutt marked for å starte opp noe eget, stormen.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
hehe, rolig no Arne Han skriver den er kjøpt på ett cruiseskip, under "ordnede forhold". Så det husker han nok veldig godt Om du leser førsteposten, så ser du at det er fint lite krim involvert. Kanskje noen harry avgjørelser i fylla, men ikke stort mer ut fra hva jeg kan se.

For øvrig har jeg ikke lagt noen ord i hverken din munn eller andres Det er du som blander inn uvitende kriminelle, avhør, og flyreiser for å skaffe dokumenter. Noe som sikkert hadde vært en god ide om ringen var ervervet på ulovlig vis
Vis hele sitatet...
Mente ikke noe uhøflig ... Greit nok, vi setter strek der. Jeg håper vi får se avslutningen på denne historien...
Få den verdsatt og selg den privat.. Eller spar på den.. Lite vits i å tape penger på kjøpet
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Haha.. OK. Takk for tips gutter.

Jeg går til 1 eller 2 gullsmeder og får den taksert, så legger jeg den ut sannsynligvis ut på Finn.no. Jeg skal poste bilde av ringen + takst når jeg får den; jeg postet ikke bilde fordi jeg var redd - jeg hadde bare ikke ringen fremfor meg da jeg lurte på dette (satt på kontoret).
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Oppdatering: ring levert inn til gullsmed. De skulle ha 1000 spenn for å "salgstaksere" den; dvs. ikke bare gi forsikringstakst, som kunne koste opp til 2500 kr. Jeg sa ok, går og venter nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stormen Vis innlegg
Oppdatering: ring levert inn til gullsmed. De skulle ha 1000 spenn for å "salgstaksere" den; dvs. ikke bare gi forsikringstakst, som kunne koste opp til 2500 kr. Jeg sa ok, går og venter nå.
Vis hele sitatet...
Vil sagt at du stilte feil spørsmål. Om du må betale så mykje for takst burde du heller spurt kor mykje dei ville betalt for den. 5-10% av verdien for taksering er drøyt.