Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3267
Jeg vurderer sterkt å droppe ut av VGS, grunnet manglende motivasjon, følger jeg ikke passer inn på linja jeg går på, og enkelte lærere som jeg misliker sterkt, så vil derfor ta et friår for å slappe av litt og finne ut av hva jeg vil. Jeg går andre året nå og er født i 1994, men jeg leste noe om at man mistet skoleretten etterhvert, når vil jeg miste skoleretten min i mitt tilfelle?
Tror det er sånn at man mister den når man fyller 23 år? Eller blander jeg med noe annet?
Sitat fra ung.no

Ungdomsretten gjelder fra du går ut av ungdomsskolen, og i 5 sammenhengende år framover. Mange elever har læretid i bedrift som en del av opplæringen, og disse kan bruke totalt 6 år. Det er altså mulig å ta seg friår underveis, eller bytte utdanningsprogram hvis du angrer på valget ditt. Hele retten må uansett brukes innen utgangen av det året du fyller 24 år. Du har rett til 3 års opplæring i videregående skole. Du har bare rett til å fullføre videregående skole én gang. Når du har fullført et utdanningsprogram, har du altså ikke lenger rett til plass i videregående skole. Du kan vente med å begynne etter ungdomsskolen, eller eventuelt ta inntil 2 års pause fra utdanningen underveis.
Vil tro at man kun har rett til å gå på èn skole, dvs. at du ikke har skolerett lenger hvis du dropper ut.

Edit: bare glem det, tok feil.
Sist endret av nikons; 7. november 2011 kl. 17:41.
Ikke dropp ut. Du kommer til å angre sterkt, og om du senere bestemmer deg for å søke videre utdanning hvor du trenger disse tre årene på VGS, blir det utrolig vanskelig å komme seg inn igjen. Kan ikke se for meg at å sette seg ned på skolebenken med mindreårige, og å leve på studentbudsjett er spesielt gøy når du har hatt fulltidsjobb i et år. Men om du f. eks. går studiespesialiserende, og har funnet ut at du egentlig vil bli bilmekaniker, go ahead.

Lærere er virkelig ikke en god nok grunn til å droppe, skriv en formell klage/ta det opp med lærerne det gjelder eller bytt skole til neste år.

Etter du har fullført videregående, ta deg et friår. Da får du tid til å tenke over hva du vil studere videre, og får en smak på arbeidslivet.

Lykke til!
Sist endret av Landlubber; 7. november 2011 kl. 17:46.
Bøs tøs
Xaviuz's Avatar
Trådstarter
Takk for raskt svar en ting til, ettersom jeg har gått på min linje siden august og har derfor holdt på med linjene norsk, gym, samfunnsfag, engelsk i perioden august-november 2011, hvis jeg går vg2 på nytt etter jeg har skiftet linje, kan jeg da slippe disse fagene i den perioden jeg hadde den sist jeg gikk på vg2 eller må jeg ta de fagene helt på nytt igjen?
Må bare fortelle deg at du bli lei av å slappe av i et år. Fullfør heller skolen, så slipper du å ha hull på CV'en din, og du får en bedre mulighet for å jobbe med det du vil.
Sitat av Patricknor Vis innlegg
Takk for raskt svar en ting til, ettersom jeg har gått på min linje siden august og har derfor holdt på med linjene norsk, gym, samfunnsfag, engelsk i perioden august-november 2011, hvis jeg går vg2 på nytt etter jeg har skiftet linje, kan jeg da slippe disse fagene i den perioden jeg hadde den sist jeg gikk på vg2 eller må jeg ta de fagene helt på nytt igjen?
Vis hele sitatet...
Hvis du får karakter i disse fagene kan du søke om fritak i første semester.
men husk at hvis du dropper ut etter 1des. så teller det året her eller noe bullskvip..
Tar du et friår, så er du ferdig. Kan ramse opp samtlige bekjente som har prøvd akkurat dette. Alle har endt opp uten VGS-opplæring. ALLE har angret.


Veldig kjedelig å se en framtid foran kassa på Rimi, så det er bare å bite i det sure eple og stå på.
Sist endret av Isbjørn; 7. november 2011 kl. 17:48.
Om det er lurt å droppe ut eller ikke er en vurderingssak. Dersom du føler du har valgt feil og det er noe annet du brenner for, er det ikke nødvendigvis dumt å droppe ut og gjøre klar for nytt utdanningsprogram.
Derimot om du bare vil droppe ut pga du er skolelei generelt, bør du kanskje vurdere alternativene dine. Tenk deg om, hva vil du bli? Hva vil du gjøre med livet?
Skole er (kan være) kjedelig for mange, men om det krever at du fullfører utdanningsprogrammet for at du skal bli det du vil bli i livet, er det verdt strevet og kjempe seg gjennom tre år. Tre år du da senere ikke vil angre på at du fullførte.

Det er klart at det er vanskelig å motivere seg til å fullføre. Jeg sliter med det selv. Ta en prat med rådgiver på skolen og si at du synes det er vanskelig å motivere deg, så kanskje hun/han kan hjelpe deg å få deg motivert ved f. eks. å gi deg tips til andre alternative studieteknikker e.l.

Selv er jeg 20 år og går 3. året på VGS (2 år eldre enn de andre). Jeg droppet ut av mekken fordi jeg heller vile gå media, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg droppet ut, ettersom jeg var skråsikker på at det var noe innenfor media jeg vil jobbe med i fremtiden.

Lykke til!
Sist endret av boblesaft; 7. november 2011 kl. 17:49.
Det er en jævli dårlig ide å droppe ut uten ha noe som helst annet å gå til. Arbeidsledighet dreper absolutt alt av initiav, og det kommer til å påvirke deg og holdningene dine veldig negativt. Det er særdeles lite bra for din egne personlige utvikling å ikke gjøre noe i 7-8 måneder.

1. Sjekk ut om det er muligheter for å hoppe over til det du har lyst til å begynne på. Gå direkte til rådgiveren som skal bestemme (på skolen du vil bytte til om det er en annen skole) for å finne ut. Det går veldig ofte helt greit.

2. Hvis ikke det er noe annet du vil, skaff deg en jobb så du har noe å drive på med.

3. Hvis du er såpass ubrukelig at du ikke klarer alternativ 1 eller alternativ 2, trust me: du bør virkelig bare ta deg sammen og skaffe deg ståkarakterer i alle fag. Du stiller ekstremt mye sterkere med et bedritent vitnemål enn et ikke noe vitnemål. Det er fanden meg ikke mye som skal til om du er moderat intelligent å få ståkarakterer. Les 4-5 timer før hver prøve, møt opp prøvene og eventuelle gruppearbeid. Gi fullstendig fanden i alt annet. Om du ikke gidder å gjøre en stil eller en prøve, husk å levere inn blankt. Dermed risikerer du ikke "ikke vurdert", og kan gjøre et eller annet skippertak på slutten får å vippe deg opp til ståkarakter om nødvendig.

Husk også at fraværet i andreklasse ikke kommer på vitnemålet

[blæ, jævli så fort alle andre svarte nå da. Tar jo 5 minutter å bare registrere en reply på satelitt-linja mi]
Sist endret av DumDiDum; 7. november 2011 kl. 17:53.
Et tips kan være å hele tiden være i forveien. Enten det er ny skole eller et nytt emne i faget. Skal du begynne på ny skole - undersøk litt hva det er de driver med der og det blir mye enklere å lære seg det, ettersom du allerede har lest om det. Det samme gjelder om fag - før dere starter på nytt kapittel i f. eks. norsk/historie, les på neste kapittel og vær i forveien. Det kan gjøre det enklere å holde følge i timene på skolen.

Om man klarer å få seg interessert i faget er det enklere å lære (og huske) det.
Bøs tøs
Xaviuz's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar Jeg bare lurer, når er det man får karakterer sånn ca første semester?
Ta deg et friår, ikke noe problem. Men i løpet av det året du har fri vil du kjapt begynne å kjede deg, såfremt du ikke har jobb. Jeg tok et friår etter første VGS, og begynte å jobbe. Det var sykelig digg etter 12 år i strekk på skole. Men alltid husk at utdannelse er viktig i det samfunnet vi lever i idag. Jeg begynner på skolen igjen i august neste år, og jeg føler meg mer skoleklar nå en noen gang.
Ikke dropp ut. Det er muligens det dummeste du gjør!

Jeg droppet ut allerede etter 3 kvarter på allmenfag GK da jeg var 16-17 år. Men jeg visste ikke, og vet fortsatt ikke hvilket yrke som passer meg best. Etter 5 år på en random fabrikk meldte jeg meg på sonans for å ta generell studiekompetanse og den holder jeg fortsatt med på.

Du VIL ha en jobb du trives i. Erfar det selv, eller hør på oss som veit.
Sist endret av ali88; 7. november 2011 kl. 18:29.
Sitat av Patricknor Vis innlegg
Takk for alle svar Jeg bare lurer, når er det man får karakterer sånn ca første semester?
Vis hele sitatet...
Hos oss får vi karakterer fra 1. semester den 16. januar er jeg ganske sikker på. Går 2. året studiespes.
Sitat av Patricknor Vis innlegg
Jeg vurderer sterkt å droppe ut av VGS, grunnet manglende motivasjon, følger jeg ikke passer inn på linja jeg går på, og enkelte lærere som jeg misliker sterkt, så vil derfor ta et friår for å slappe av litt og finne ut av hva jeg vil. Jeg går andre året nå og er født i 1994, men jeg leste noe om at man mistet skoleretten etterhvert, når vil jeg miste skoleretten min i mitt tilfelle?
Vis hele sitatet...
Siden du ikke nevnte hva du gikk på (ellers er det bare jeg som er forferdelig dårlig til å lese under her). Men kan vell så anta at du går på Studieforberedende (Allmenn).

Forhåpentlivis går du på Allmenn, siden det er noe jeg kan relatere meg selv til.
Jeg gikk først ett år på Allmenn.Og som degselv, gikk det rett i dass.
jeg klarte å redde meg i så og si alt som var med 2'ere og 3'ere i alle fag, utenom fransk, hvor jeg strøk til tusen.

Ganske lei som jeg var hadde jeg lyst til å slutte som faen (Mildt sagt), men tok meg sammen å gikk inn mer motivert enn noen gang inn i andre året!
Gjett hva!? DET GIKK RETT ÅT SKOGEN!
Det året kunne jeg like gjerne ha suttet hjemme og stirret i veggen.
det var ett helvettes drittår, jeg skulka nesten hver prøve, mistet nesten alle klassekameratene mine, og ting gikk generelt dritt.

etter VG2 sluttet jeg ganske enkelt, å begynte på TIP(Teknisk industriell produksjon). I kun om det håpet at jeg kunne få en skolehverdag som ikke kun involverte å sitte på ræva i 8 timer hver dag.

Idag er jeg snart ferdig med første termin av TIP, og sitter med et snitt på gode 5,3, muligens utplassering 1 gang i uka.


Men alt i alt. Må jo svare på spørsmålet her og ikke snakke meg helt ut.
IKKE slutt på skolen, den er ekstremt viktig, selv om det er så..MØK..KJEDELIG til tider!
Har selv som nevnt ovenfor her, noen venner som har tatt seg et "Friår" etter ungdomsskolen. heh, vell..Har ikke sett dem enda for og si det sånn.


Men lykke til med valget ditt, og håper jeg har gjort i det minste et LITE inntrykk hvertfall : )

Så kort oppsumert om du ikke liker å sitte på rassen dagen lang;
- Finn en linje som tillater deg og bevege deg litt.
- Snekker
- Mekanikker
- osv osv ..

-Pandalicous
Sitat av iGnome Vis innlegg
men husk at hvis du dropper ut etter 1des. så teller det året her eller noe bullskvip..
Vis hele sitatet...
Kilder? I såfall tar jeg meg en mnd til jobb jeg