Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2811
Jeg og en kompis var ute å kjørte moped for ca 30 min siden.

Vi så de snudde å kjørte bak oss, vi saknet ned til 45, for å ikke bli tatt for trim.

Kjørte bak oss i 2 min, så slo de på blålysene.
Vi stoppet, de sa de bare hadde en kontroll, så vi viste de førekortet. Men han ene politimannen var sykt frekk -.- Han gjenntok oss på sånn barnslig måte, og spørte oss om diverse ting.

Ble dritt lei av han til slutt, så var frekk tilbake.
Saken er:

Politi: Hvor har du vært?
Jeg: Hos en kompis bare.
Politi: Hva gjorde du der?
Jeg: Trodde dere stoppet oss for å se førekortet, ikke å spørre hva jeg har drevet med idag??
Politi: Svar på spørsmålet du!
Jeg: Greit. Vi gjorde ikke stort.
Politi: "vi gjorde ikke stort" neivell. hva skal du nå?
Jeg: Tenkte meg hjem.
Politi: Hvor bor du?
Jeg: ... ( svarte )
Politi: Hva skal du når du kommer hjem?
Jeg: Nå har du sett førekortet mitt, kan jeg få det tilbake nå? begynner å bli ganske så lei av å svare på personlige spørsmål som du lurer på nå.

Politi: Her! kos deg videre.
Jeg: Mhm.

Har de lov til å GRAVE slikt? :S
Sist endret av StianHH; 23. mai 2009 kl. 01:10.
Ja, de kan grave så mye de vil. Hva du vil svare på er en annen sak. De blir fort litt grinete hvis du oppfører deg som en drittunge tho, lønner seg som oftest å være samarbeidsvillig. Da blir de i bedre humør.
Trådstarter
36 8
Sitat av Forconin Vis innlegg
Ja, de kan grave så mye de vil. Hva du vil svare på er en annen sak. De blir fort litt grinete hvis du oppfører deg som en drittunge tho, lønner seg som oftest å være samarbeidsvillig. Da blir de i bedre humør.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si han var mye i humør! hadde bare dratt hjelmen halveis over huet. Så spørte han meg om noe, så sa jeg "hæ?" han sa "hææææ?"

Gjenntok meg HELE tiden -.-
Det er standardspørsmål, get over it. Har selv opplevd surrete spørsmål fra en tollbetjent da jeg kom med tog inn til Oslo. Hadde vist frem at jeg hadde flybillett fra Bergen (toget fra flyplassen kom helt fra Gøteborg, derav toll), og snakket Oslo-dialekt. Allikevel spurte hun om "hva skal du her i Oslo?" og "du var vel ikke på en fest?".

Ikke tenk mer over det.
Han stiller vel spørsmål for å finne ut om du har alt på ditt rene. mtp om du er full osv. sikkert tilfeldig at han stilte akkurat de spørsmålene
Trådstarter
36 8
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Han stiller vel spørsmål for å finne ut om du har alt på ditt rene. mtp om du er full osv. sikkert tilfeldig at han stilte akkurat de spørsmålene
Vis hele sitatet...
Hmmm. Så de kan spørre om ALT? og man MÅ svare?

Greit å vite til neste gang
Sitat av StianHH Vis innlegg
Hmmm. Så de kan spørre om ALT? og man MÅ svare?

Greit å vite til neste gang
Vis hele sitatet...
du må ikke svare, men om du hadde vært litt full da, så hadde han kanskje fått litt mistanke om du pratet utydelig eller noe sånt. jeg veit ikke men regner med det. De gjør bare jobben sin, og tviler på at de tenker på hva du svarer så lenge du svarer på en vanlig måte
Trådstarter
36 8
Takk for hjelpen
De har lov til å spørre og grave, men som du sikkert vet er du kun pliktig å svare på spørsmål om navn og fødselsdato, samt adresse. Nå er det nå sånn at litt av jobben deres er å prøve å holde et øye med befolkningen, passe på litt, og dette "går i særlig grad utover ungdommen."

Selvfølgelig kan det være irriterende ihvertfall om man blir stoppet ofte og jevnig føler seg intervjuet at folk man ikke kjenner. Det høres jo ut som du kom greit utav det uansett, du har fremdeles trim og skilter
Forbered deg på å bli stoppet relativt ofte sålenge du er ungdom og kjører rundt på kveldstid og i helgene. Det er bare sånn.

Dine rettigheter - fin tråd.
Trådstarter
36 8
Sitat av pidget Vis innlegg
De har lov til å spørre og grave, men som du sikkert vet er du kun pliktig å svare på spørsmål om navn og fødselsdato, samt adresse. Nå er det nå sånn at litt av jobben deres er å prøve å holde et øye med befolkningen, passe på litt, og dette "går i særlig grad utover ungdommen."

Selvfølgelig kan det være irriterende ihvertfall om man blir stoppet ofte og jevnig føler seg intervjuet at folk man ikke kjenner. Det høres jo ut som du kom greit utav det uansett, du har fremdeles trim og skilter
Forbered deg på å bli stoppet relativt ofte sålenge du er ungdom og kjører rundt på kveldstid og i helgene. Det er bare sånn.

Dine rettigheter - fin tråd.
Vis hele sitatet...


Takk Skal lese tråden.
Ja, trimmen sitter og skiltene er på
Rart at politimannen ikke sjekka etter trim
Syns egentlig det var du som oppførte deg som en idiot der gitt. Er da vel ikke uvanlig for en politibetjent å stille slike spørsmål. En av grunnene er jo rett og slett for å se hvordan du oppfører deg, hvordan du svarer etc, så høflighet vil du nok komme lengst med uansett.
Skulle han låne mopeden og kjøre en tur?(politi på moped) De må vel ha disse "bakkene" de setter bakhjulene på for å så gasse på, for å sjekke om det er trim.
Trådstarter
36 8
Sitat av Malice Vis innlegg
Skulle han låne mopeden og kjøre en tur?(politi på moped) De må vel ha disse "bakkene" de setter bakhjulene på for å så gasse på, for å sjekke om det er trim.
Vis hele sitatet...
Hørt om Politi"knapp"

Fin knapp det




Jeg oppførte meg kanskje dumt selv. Men jeg visste ikke om de hadde lov til å stille slike spørsmål. Derfor jeg var frekk tilbake.. + han gjenntok oss HELE tiden -.-
Hehe, jajo. Men invester i politiknapp. Er virkelig ikke en dum deal. Såklart er ikke politimenn dumme de heller, men er ikke så ofte de gidder å gå gjennom alt. Det er egentlig ikke verdt bryet for deres del.
Sitat av StianHH Vis innlegg
Hørt om Politi"knapp"

Fin knapp det
Vis hele sitatet...
Det er en fin knapp helt til den brenner opp cdien din.
Trådstarter
36 8
Sitat av sykofant Vis innlegg
Det er en fin knapp helt til den brenner opp cdien din.
Vis hele sitatet...
Gjemt den på siden av den ene kåpen. Så de må lete litt
Sitat av StianHH Vis innlegg
Gjemt den på siden av den ene kåpen. Så de må lete litt
Vis hele sitatet...
Ehh, cdi-boksen din=elektronisk tenningsmodul som var svindyr i mine dager. Regner med det er knapp du har på siden av kåpen og at cdi ligger litt et annet sted. Vet riktignok ikke hvorfor den skal bli svidd, eller hvordan man kobler opp fuskeknappen i disse dager.. Kjenner jeg blir nostalgisk/nysgjerrig nå
Sist endret av pidget; 23. mai 2009 kl. 20:33. Grunn: tilegg/lørdag
hjelper ikke at du har gjemt den, den kan fremdeles brenne opp cdien din eller coilen som den het en gang.
Har sett det selv, flere ganger...

selv brukte jeg turtall sperra til å stoppe motoren på et vist turtall sånn at den fylte svanehalsen med bensin, når den sank ned til lavt nok turtall så begynte den å tenne igjen og det resulterte i et kraftig smell med flamme ut av potta..

Men uansett, fraråder deg til å bruke turtall sperre siden den kan brenne opp cdien..

Hadde heller lagd en liten bryter du kan kutte tenninga med sånn at sykkelen ikke starter...
off topic : hva er straffen for kjøring av moped uten lappen hvis du blir tatt av politiet?
Trådstarter
36 8
Sitat av sykofant Vis innlegg
hjelper ikke at du har gjemt den, den kan fremdeles brenne opp cdien din eller coilen som den het en gang.
Har sett det selv, flere ganger...

selv brukte jeg turtall sperra til å stoppe motoren på et vist turtall sånn at den fylte svanehalsen med bensin, når den sank ned til lavt nok turtall så begynte den å tenne igjen og det resulterte i et kraftig smell med flamme ut av potta..

Men uansett, fraråder deg til å bruke turtall sperre siden den kan brenne opp cdien..

Hadde heller lagd en liten bryter du kan kutte tenninga med sånn at sykkelen ikke starter...
Vis hele sitatet...


Ja, men det tar jo sin tid ??
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av StianHH Vis innlegg
Jeg oppførte meg kanskje dumt selv. Men jeg visste ikke om de hadde lov til å stille slike spørsmål. Derfor jeg var frekk tilbake.. + han gjenntok oss HELE tiden -.-
Vis hele sitatet...
Så hvis du er usikker på rettighetene dine så svarer du med å være frekk? For en elendig holdning. Ta av deg hjelmen ordentlig og vær høflig neste gang, du.
Beklager lang off-topic. Men på min honda moped hadde jeg en tenningsmodul under tanken (cdi) OG selfølgelig en coil. Cdi lå før coil, du men seff etter likeretter ? Noen som vet, er jeg på jordet nå ?
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
off topic : hva er straffen for kjøring av moped uten lappen hvis du blir tatt av politiet?
Vis hele sitatet...

Kommer helt ann på humøret til de som tar deg...
Har venner som ble stoppet uten lappen som det ikke skjedde noe med, fikk ikke bot en gang! og har venner som fikk stor bot pluss 6månder utsettelse på mopedlappen.

Men det som egentlig er loven tror jeg er 6månder utsettelse på mopedlappen pluss 4600kr i bot
Trådstarter
36 8
Sitat av fabianca Vis innlegg
Så hvis du er usikker på rettighetene dine så svarer du med å være frekk? For en elendig holdning. Ta av deg hjelmen ordentlig og vær høflig neste gang, du.
Vis hele sitatet...
Var ikke det jeg ble irritert på?
Det var at han gjenntok oss på en BARNSLIG måte -.-
Sitat av pidget Vis innlegg
Beklager lang off-topic. Men på min honda moped hadde jeg en tenningsmodul under tanken (cdi) OG selfølgelig en coil. Cdi lå før coil, du men seff etter likeretter ? Noen som vet, er jeg på jordet nå ?
Vis hele sitatet...
Coil og cdi er samme tingen på modeller med am6 motor+ derbi sykkler.


Skjønner ikke helt hva likeretteren har med saken å gjøre?
Vis du mener at strømmen er først innom likeretteren før den tar en tur innom coilen så er det feil...

Det må være vekselstrøm og den veksler i takt med turtallet, for å få gnist på riktig tidspunkt...
Sitat av sykofant Vis innlegg
Kommer helt ann på humøret til de som tar deg...
Har venner som ble stoppet uten lappen som det ikke skjedde noe med, fikk ikke bot en gang! og har venner som fikk stor bot pluss 6månder utsettelse på mopedlappen.

Men det som egentlig er loven tror jeg er 6månder utsettelse på mopedlappen pluss 4600kr i bot
Vis hele sitatet...
ty man, ya ma hero!
Sitat av sykofant Vis innlegg
Coil og cdi er samme tingen på modeller med am6 motor+ derbi sykkler. Skjønner ikke helt hva likeretteren har med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Lært noe nytt idag og, men ja måtte sjekke den der. Likeretteren ble nevnt for jeg målte meg gjennom/etter den for å finne ut at cdiboksen min var røket. Kostet sånn 1500.- til ca 80' honda. Coilen lå for seg sjøl, ser det ikke er sånn lenger Dere får stå på og mekke moped
Heldigvis mekker jeg ikke mopeder lengre, bytta nok veiver og girkasser for å si det sånn!

Ontopick: som sakt, de spm er helt vanlige spm, vis du ikke vil svare på de kan du bare si vennlig at det ikke er relevant, men ser egentlig ikke problemet med å svare på de spørsmålet.

Vis det er som du sier at politimannen gjentok deg på en frekk måte, så var han rett og slett bare barnslig og du burde ikke lat deg irritere deg over det.
Hadde han gjentatt meg på en frekk måte tror jeg at jeg hadde bedt han skjerpe seg eller noe sånt. han kan ikke gi deg bot for det!
Svar på de spørsmålene du føler for å svare på og de som man bør svare på. Men husk at å være frekk eller sur mot en politimann er det dummeste du gjør. Dette kan føre til at du blir stoppet oftere av samme politimann.
Sitat av StianHH Vis innlegg
Var ikke det jeg ble irritert på?
Det var at han gjenntok oss på en BARNSLIG måte -.-
Vis hele sitatet...
Da smiler du tørt, og svarer selv på en voksen måtte. Dette vil gjøre at det er han som føler seg dum og barnslig. Jo mer voksent du oppfører deg, jo bedre er det. Og dette fører jo til at han dummer seg ut, sett i at du ikke reagerer på slike barnslige tiltalelser.
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
off topic : hva er straffen for kjøring av moped uten lappen hvis du blir tatt av politiet?
Vis hele sitatet...
4000,- i bot og 6 måneders utsettelse