Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1473
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Halloen freaks! På fredag bestemte jeg meg for å formatere disken min. Den var da dual boota med windows 7 og ubuntu, jeg installerte debian, men fikk et problem. Jeg reinstallerte debian, men fant ut jeg ikke likte det. Jeg fikk så disken min til å bli et NTFS filsystem for å installere windows 7. Jeg finner at så ut at jeg hadde viktige filer på ubuntu'en som en gang var her.

Har noen peiling på åssen jeg kan få de filene tilbake? INNEN I MORGEN!

EDIT: Jeg bryr meg ikke om hva som skjer med windows installasjonen som er her nå, må gjerne miste den!
Sist endret av Grisefett; 3. juni 2014 kl. 13:27.
Du kan prøve f.eks. GetDataBack, men kortversjonen er sannsynligvis: Synd.
"Øko-Terrorist"
Har hatt stor suksess tidligere med http://www.pandorarecovery.com
Hvis ikke det funker er nok http://www.ibas.no eneste utvei hvis du 7kke finner et annet recovery program som funker.
Hurtigformaterte du eller full formatering?
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hurtigformaterte du eller full formatering?
Vis hele sitatet...
Vil tro det er hurtigformatering.

For det gikk fryktelig fort.
last ned EaseUS Data Recovery. sabla enkelt program og bruke
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hurtigformaterte du eller full formatering?
Vis hele sitatet...
Når det det gjelder hurtigformatering og full formatering er det ingen forskjell på hva som skjer med data.
Full formatering sjekker også hdd for "bad sectors",derfor tar det lengre tid.
Vanlig formatering eller hurtigformatering sletter ikke data,begge fjerner index til filer i filsystemet.
Det betyr at data forsatt er der,men kan nå blir overskrevet av annen data.

Sitat av Grisefett Vis innlegg
Vil tro det er hurtigformatering.

For det gikk fryktelig fort.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over,så er data fortsatt på harddisken men filsystemet kan ikke se data etter formatering.
Viktig og ikke bruke harddisk mer før gjenoppretting.
Det er nevnt flere programmer som kan gjenopprette data i posten.
Disse finner data som ikke sees av OS sitt filsystem.

GetDataBack er bra,men kan være overkill i denne situasjon.
Gratis programmer som EaseUS Data Recovery og Recuva,bør greie dette greit.
Sitat av Recuva
Recovery from damaged or formatted disks
Even if you've formatted a drive so that it looks blank, Recuva can still find your files on it.
Vis hele sitatet...
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Når det det gjelder hurtigformatering og full formatering er det ingen forskjell på hva som skjer med data.
Full formatering sjekker også hdd for "bad sectors",derfor tar det lengre tid.
Vanlig formatering eller hurtigformatering sletter ikke data,begge fjerner index til filer i filsystemet.
Det betyr at data forsatt er der,men kan nå blir overskrevet av annen data.


Som nevnt over,så er data fortsatt på harddisken men filsystemet kan ikke se data etter formatering.
Viktig og ikke bruke harddisk mer før gjenoppretting.
Det er nevnt flere programmer som kan gjenopprette data i posten.
Disse finner data som ikke sees av OS sitt filsystem.

GetDataBack er bra,men kan være overkill i denne situasjon.
Gratis programmer som EaseUS Data Recovery og Recuva,bør greie dette greit.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Men er det ikke logisk at data vil være overskrevet, når jeg har installert debian to ganger og ekstra programvare over det? I tillegg har jeg akkuratt installert Windows 7!


Jeg har EasUS kjørende akkuratt nå i tillegg til minitool, førstnevnte installerte jeg på ekstern.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Fantastiske grisefett har tukla det til igjen! Jeg har installert arch over debian partisjonen min(fremdeles bare base install!!!!) bootable gjenoppretningsprogram, for å finne fram noen savnede filer, og lagre de på ekstern hardisk?

Hvis det er relevant, så er det libreoffice filer jeg må ha :0, pgså har jeg en hel helg på meg denne gangen

En ting til!! Jeg har en windows partisjon liggende. Den kan jeg installere programme i uten å overskrive noen av dataene mine, ikke sant? (Opsettet var halv disk win, halv disk linux, har altså sletta linux delen, og installert arch der
Sist endret av Grisefett; 24. oktober 2014 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du ligger nok dårlig an etter å ha installert flere andre ting oppå og overskrevet og ødelagt disse data så det er nok lite trolig du vil få dem tilbake , getdataback kunne nok hjulpet deg om du formatterte men ikke installerte over flere ganger, tviler på du vil finne mer enn brøkdeler av dette, du må uansett bruke mye tid og ha stor diskplass i tillegg der du kan kopiere ut recovery data. ofte vil man finne flere mulige ting en kan gjenopprette og en bør ta en av gangen, da hver tilsvarer gjerne en installasjon og du vet jo ikke hvilken du ønsker, hvis det du ønsker er på den første er nok dette den programmet vil minst anbefale deg å prøve siden det meste her vil være ødelagt , en må ofte kryssa av litt ekstra for å få opp alle, og så må man dumpe hver til en ekstern/ annen disk med mye større plass og lete gjennom alt for å se om noe passer, du kan også prøve extensive search for å finne flere filer , dette tar dog mye lenger tid.