Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4529
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hallais, har et lite problem.

En kompis av meg jobber på en pizzabedrift, dro innom han idag og fikk medium pizza til prisen av liten. Sjefen var der og klikka i vinkel på kompisen min, kom til meg og sa at dette var ulovlig og at han kanskje måtte ta kontakt med politiet ang. dette, fordi jeg burde skjønt det var ulovlig. Han kom med et ark der det sto "fikk billigere pris gjennom venneavtale", var veldig arg, og sa at jeg måtte signere, hvis ikke så "vil jeg ikke vite hva som skjer".
I tillegg tok han bankkortet fra meg når jeg skulle betale det som var igjen og tok bildet av det. Er mest det jeg er bekymra for - at han har bilde av min leg.

Hva burde jeg gjøre, er det en måte å få han til å slette bildet? Tenker å dra innom han imorgen, men han var en real drittsekk og han blir nok å nekte å slette bildet. Hva hadde dere gjort, er det noen som kan komme med noen tips eller litt hjelp?

Kan jo forsåvidt anmelde han for trusler, truende atferd og "identitetstyveri" eller lignende, men det blir vel henlagt uansett - eller?Han er forøvrig øverste sjefen for den lokale bedriften, ingen sjef over han å klage til, uheldigvis. Kan kanskje ta kontakt med presse eller bedriftens nasjonale e-post? Noen som har en ide til hva jeg burde/kan gjøre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om det er kjede bør du definitivt kontakte kjeda nasjonalt. Du har ikkje gjort noko ulovleg, og oppførselen er heilt bak mål gitt at det du seier stemmer.

Det er tenkelig at vedkommande som sto i kassa kan ha begått eit lovbrot. Det er vel i prinsippet underslag å selje varer til rabatert pris uten fullmakt.
Rapporter det til kjeden sentralt. Fortell at du ble truet og fikk kopiert din legitimasjon uten godkjennelse fra deg. Dette var en traumatisk opplevelse for deg og du vurderer å ta det videre etter å ha snakket med familieadvokaten, evt gå til lokalavisa. Tipper de vil unngå masse pes for at du fikk noen gram ekstra pizza til en pris de allerede profiterte på. Samt at lederen faktisk var en skikkelig uprofesjonell drittsekk som gikk langt over streken.

Du får nok en oppreisning i form av gratis pizza e.l. Ikke ta til takke med én gratis. Her snakker vi spis så mye du vil i et år. Også henter du så ofte du kan i sjappa til drittsekken, bestill pizzaene med de dyreste råvarene slik at det går utover inntjeningen.

Lykke til!
Laurus canus
mås'n's Avatar
54 1
Hvilke konsekvenser fikk vennen din?
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av mås'n Vis innlegg
Hvilke konsekvenser fikk vennen din?
Vis hele sitatet...
Snakk med sjefen - han sa at han ikke visste hva han skulle gjøre med han, at han var skuffet osv. Han får nok mest sannsynlig sparken ganske snart. Kanskje oppsigelse i morgen/neste uke eller noe. Kanskje en mulighet å melde seg inn i fagforening, klage på oppsigelsen og la en advokat ta en god runde med sjefen der?

Btw: hvor mye kan han gjøre med personnummeret mitt og ID egentlig?
Sist endret av nso; 10. oktober 2017 kl. 03:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skulle ringt politiet der og da, så hadde de sett med egne øyne hvor klikka denne sjefen var.
Heisann,

Kompishandling er et begrep som er blitt benyttet i flere saker ved oppsigelse. Det arbeidsgiveren (Sjefen) her mest sannsynelig gjorde var å skaffe bevis \ sikre sak mot kompisen din slik at ved en eventuell arbeidstvist eller rettsak så har han sitt på det tørre. Dette tørr jeg ikke påstå er hverken lovlig eller ulovlig mtp. personsikkerhetslovgivning\datasikkerhet.

Har sagt opp flere arbeidstakere før som har gitt rabatter til venner og kjente (i tidligere stilling i butikk) og har vært i to arbeidsrettsaker der hver av sakene har ført til klar dom i arbeidsgivers favør

Kompishandling gir arbeidsgiver FULL rett til oppsigelse.

Deg skal det ikke hende noe så fremt du ikke truet til deg billigere vare.
Sist endret av Mxzyzptlk; 4. august 2017 kl. 10:20.
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Heisann,

Kompishandling er et begrep som er blitt benyttet i flere saker ved oppsigelse. Det arbeidsgiveren (Sjefen) her mest sannsynelig gjorde var å skaffe bevis \ sikre sak mot kompisen din slik at ved en eventuell arbeidstvist eller rettsak så har han sitt på det tørre. Dette tørr jeg ikke påstå er hverken lovlig eller ulovlig mtp. personsikkerhetslovgivning\datasikkerhet.

Har sagt opp flere arbeidstakere før som har gitt rabatter til venner og kjente (i tidligere stilling i butikk) og har vært i to arbeidsrettsaker der hver av sakene har ført til klar dom i arbeidsgivers favør

Kompishandling gir arbeidsgiver FULL rett til oppsigelse.

Deg skal det ikke hende noe så fremt du ikke truet til deg billigere vare.
Vis hele sitatet...
Er du uenig i at det ikke er greit å behandle kunder på denne måten? Det er snakk om truende atferd, og han nærmet seg meg på en aggresiv måte når jeg sa jeg ikke ville gi ham min legitimasjon. Det er greit at det kanskje ikke er lov å gi rabatt på pizza, men å kopiere min ID og true meg til å signere på noe jeg ikke er enig i? Sketchy shit. Jeg har ikke gjort noe galt, og han oppfører seg som jeg har stjelt penger fra dem.

Han har jo uansett ikke sitt på det tørre når han truet til seg innrømmelser både fra meg og kompisen min - han fikk kompisen min til å sitte på kontoret hans og ikke få gå ut til han innrømte det. Han hadde jo ikke noe klart alternativ - iallefall ikke når han er 18 i sin første jobb.

Har sendt e-post til kjeden sentralt nettopp, 1133 ord, og forklart situasjonen, håper de svarer og tar meg seriøst. Blir svært overrasket om han ikke har blitt klagd på fra før av.

Hvilke greier kan han gjøre med min ID, egentlig? Burde jeg sperre noen greier, hva kan jeg gjøre?
Fyren har tilegnet seg dine bankopplysninger uten samtykke. Et godt fotografi av baksiden på bankkortet er jo alt man trenger for å bruke det i en rekke forbindelser. Der har du kortnummeret og utløpsdatoen som er trykket inn i kortet, samt den tresifrede cvc-koden. Du skulle vært mye strengere med han der og da. Nå ville jeg tatt en alvorsprat med han, og informert han om at han kan vente seg å bli politianmeldt hvis han ikke tar grep for å overbevise deg om at det ikke er nødvendig.

Skrev du forresten under på dette arket hans?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du uenig i at det ikke er greit å behandle kunder på denne måten? Det er snakk om truende atferd, og han nærmet seg meg på en aggresiv måte når jeg sa jeg ikke ville gi ham min legitimasjon. Det er greit at det kanskje ikke er lov å gi rabatt på pizza, men å kopiere min ID og true meg til å signere på noe jeg ikke er enig i? Sketchy shit. Jeg har ikke gjort noe galt, og han oppfører seg som jeg har stjelt penger fra dem.

Han har jo uansett ikke sitt på det tørre når han truet til seg innrømmelser både fra meg og kompisen min - han fikk kompisen min til å sitte på kontoret hans og ikke få gå ut til han innrømte det. Han hadde jo ikke noe klart alternativ - iallefall ikke når han er 18 i sin første jobb.

Har sendt e-post til kjeden sentralt nettopp, 1133 ord, og forklart situasjonen, håper de svarer og tar meg seriøst. Blir svært overrasket om han ikke har blitt klagd på fra før av.

Hvilke greier kan han gjøre med min ID, egentlig? Burde jeg sperre noen greier, hva kan jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Ikke på noen måte burde han ha hverken kjeftet på deg eller tatt noe i fra deg. Jeg mente virkelig ikke dette med min post. Burde utdypet dette mer. Beklager.
Sist endret av nso; 10. oktober 2017 kl. 03:48.
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fyren har tilegnet seg dine bankopplysninger uten samtykke. Et godt fotografi av baksiden på bankkortet er jo alt man trenger for å bruke det i en rekke forbindelser. Der har du kortnummeret og utløpsdatoen som er trykket inn i kortet, samt den tresifrede cvc-koden. Du skulle vært mye strengere med han der og da. Nå ville jeg tatt en alvorsprat med han, og informert han om at han kan vente seg å bli politianmeldt hvis han ikke tar grep for å overbevise deg om at det ikke er nødvendig.

Skrev du forresten under på dette arket hans?
Vis hele sitatet...
Ops. Må visst rette litt på historien her - han tok ikke bankkortet mitt fra meg mens jeg betalte, jeg tok frem førerkortet og han tok det fra meg og tok bilde av det.

Ja, han truet meg jo med at "jeg ikke vil vite hva som skjer" om jeg ikke signerte. Ble jo legit bekymret. Skrev også dette i eposten til kjeden.

Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Ikke på noen måte burde han ha hverken kjeftet på deg eller tatt noe i fra deg. Jeg mente virkelig ikke dette med min post. Burde utdypet dette mer. Beklager.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget ditt, det er jo ikke greit for bedrift og sånn, men ville bare få frem hvordan han opptrådte i situasjonen og at alt bare var ubehagelig for begge. I tillegg var kompisen min trøtt og hadde en dritt dag, vi hadde ikke planlagt at jeg skulle få rabatt på pizzaen på forhånd og trodde det var noe han ga meg som "bro". Viser seg i ettertid at det var at han var trøtt og sliten og bare trykte feil - kanskje ubevisst siden det var meg, men det var ingen privat avtale om at jeg skulle få rabatt.

Skjønner jo at sjefen blir overrasket og sånn, og gjerne tror det verste.
Sist endret av nso; 10. oktober 2017 kl. 03:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.