Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6575
jeg er nå i gang med soning med ek, også kalt fotlenke, jeg har gått fra og være sykemeldt og over til og søke om dagpenger, jeg fikk beskjed om at den perioden jeg sonet så har jeg ikke rett på ytelser fra nav, jeg er arbeidsledig og skal nå jobbe 100% på fretex i forbindelse med straffegjennomføringen, stemmer det at jeg ikke har rett på økonomisk støtte fra nav i denne perioden? jeg bor for meg selv og har utgifter som må betales og kontoen krymper
Sist endret av freebird; 29. juni 2017 kl. 21:12.
Om du får betalt eller ikke hos fretex så får du ikke dagpenger da all jobb (betalt, ubetalt og frivillig) teller.
Hadde du jobbet de 20 timene som er minimum for EK kunne du fått dagpenger om vedtaket sier at du kan jobbe intil 20 timer /uke (50%), dette forutsetter jo at du har jobbet 40 timer eller mer i uken siste 52 uker i snitt.
Trådstarter
Så jeg får ingen penger fra nav, dersom jeg hadde dratt i fengsel istedet for, hadde jeg fått noe da? Det er meg revnende likegyldig om jeg soner her eller i fengsel, jeg har som nevnt ikke jobb og er absolutt ikke interisert i en karriere hos transportavdelingen til fretex�� Jeg har forresten ikke jobbet noe i år
Sist endret av freebird; 29. juni 2017 kl. 22:00.
Vet at straffedømte med Avklaringspenger fra NAV får beholde disse under soning med fotlenke, fordi aktivitetstilbudet man må gjennomføre under kontroll av Krim.omsorgen er godkjent som aktivitetstilbud av NAV.
Sitter man "inne" på åpen soning i X antall dager og uker mens man har Avklaringspenger, vil NAV-stønaden utebli den tiden man soner.
Fotlenkesoning, eller elektronisk kontroll, er dermed et langt bedre økonomisk alternativ!
Sosial Stønad (livsopphold) skal du ha rett til å få uansett, du kan også søke om nødpenger.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn...ad-sosialhjelp

Lov om sosiale tjenester i NAV § 18

Den som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.
Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende økonomisk selvhjulpen.
Departementet kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået.

Økonomisk stønad (sosialhjelp) etter loven skal sikre at alle har tilstrekkelige midler til livsopphold, stønaden skal utgjøre et nedre økonomisk sikkerhetsnett. Lov om sosiale tjenester i NAV § 18 er en klar rettighetsbestemmelse; de som fyller vilkårene for stønad etter loven, har krav på økonomisk stønad. Årsaken til hjelpebehovet er uten betydning for retten til stønad, men kan få betydning for utmålingen.

Så ved mindre du er utenlandsk statsborger bosatt i utlandet, så har du faktisk krav på dette.
Sist endret av Slæsken; 29. juni 2017 kl. 22:25.
Om du ikke soner med lenke ville du vært innelåst i fengsel. Folk flest som jobber tjener derfor heller ingenting når de sitter inne (bortsett fra de usle vekslepengene man får til kiosken). Vil ikke overraske meg om du dermed ikke har krav på noe penger når du nå "sitter inne".
Fotlenke vil i seg selv ikke være til hinder for at du kan få dagpenger, det vesentlige er at du er å anse som reell arbeidssøker (ftrl § 4-5) og ellers møter vilkårene i ftrl kap 4. Dersom du som et ledd av gjennomføringen utfører arbeid eller oppgaver som gjør at du ikke er å anse som reell arbeidssøker, kan det medføre at du ikke har rett på dagpenger.
Sikkert ikke mye hjelp i dette innlegget, men da jeg var permittert fra jobben og sonet 3 uker med fotlenke så fikk jeg støtte fra NAV. Informerte også om situasjonen, var ingen spørsmål fra NAV sin side. Jobbet 7-8 timer hver dag som vaktmester
her var det mye forskjellige svar så jeg tror jeg tar en ny telefon inn igjen i morgen, jeg er jo egentlig reell arbeidssøker da jeg kan skifte "sysselsettningssted" under straffegjennomføringen, altså om jeg får et jobbtilbud nå i soningsperioden så er det ingenting som hindrer meg fra og begynne og jobbe, ser det blir nevnt her at man ikke tjener noe i fengsel annet en "dagpengene" man får og det er jeg klar over men jeg ville heller ikke hatt noen utgifter mtp kosthold, snus (som dagpengene i fengsel ville dekket) og slikt heller, et par ussle tusenlapper er mye penger for enkelte liksom
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
transportavdelingen til fretex, var dær i noen måneder engang tidligere i livet. det var jævlig chill. skulle godt gjort det igjen, men fretex ordner jobb til deg etter dine preferanser om du møter opp om morgenen, så ingen er der noe spessielt lenge.
jeg fikk kanskje 13k i mnd fra fretex, så helt krise er det heller ikke.
ja det er ok men det er ikke noe jeg kommer til og fortsette med, jeg er kun der pga jeg ikke klarte og skaffe meg "utplasseringsplass" hos et elektrikerfirma, det er det yrket jeg brenner for og det er også ok betalt så jeg kommer til og gå all inn for og komme meg ut i jobb som elektriker igjen, forhåpentligvis før jeg er ferdig med soningen