Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6233
Har i det siste fundert litt på og skifte karriere. Er utdannet snekker men pga dårlige kner som følge av jobben og fotball ser det ut som jeg er nødt til og finne noe annet. Har tenkt meg utdanning som sosionom og arbeid i rusomsorgen

Er aktiv rusbruker(ikke misbruker) og har ingen planer om legge den hobbyen på hylla med det første. I løpet av di snart 8 årene siden min første fjone har derimot ikke alt bare vært fryd og gammen der jeg har hatt mine perioder i kjelleren, med tyngre bruk som har ført til både angst å depresjoner, sluttet i jobben og såvidt klare og bestå videregående, men nå i senere tid når jeg blitt litt voksen har jeg fått full kontroll over bruken.

Det skal også sies at utenom en time hos psykolog har jeg aldri fått noe hjelp til det som til tider har vært misbruk. Mye pga min egen stolthet. Men også pga stigmaet rundt det og liker generelt sett ikke å bli dømt av "venner", familie og kollegaer. (Pluss at hvem har vell tid og sitte å snakke om problemene sine i dagens travle samfunn?).

Men til poenget. Jeg har veldig lyst til og få jobb som ruskonsulent eller lignende. Og lurer på da om det "ser bra ut" på CVen at jeg har en liten karriere som bruker. Er dette noe jeg bør være åpen om eller holde skjult for eventuelt framtidige kolleger?
Tenker at selv at jeg har lært masse på the school of life som du ikke lærer på universitetet og som absolutt vil være nyttig i denne type arbeid.

Om jeg nå skulle satt i gang med dette prosjektet og fått meg jobb i dette feltet. Vil det bli noe krav til pissings eller kan jeg bli en aldri så liten hykler som lærer folk og sloss mot rus på dagen og kommer hjem og fyrer enn bønne på kvellen. litt useriøst skrevet dette her men jeg er jo inne på noe.
En som har vokst opp i armkroken til mamma og aldri gått ut av banen og utfordret samfunnet og seg selv med og utforske den godteriavdeling that is illegal drugs, kan vell umulig ha den samme kunnskap og evne til og nå ut til narkomane som jeg som har personlige erfaringer på område har.

Håper noen har tanker om dette takker for alle svar
Det ser nok meget bra ut. Stå på. Om du blir ruskonsulent så blir jeg over gjennomsnittet imponert. Hele greiene høres litt ut som når kriminelle starter og fable om å ta seg juristutdanning...
De fleste ruskonsulentene broren min har vært borte i har brukt selv, handler jo litt om å ha vært der. Tror derimot ikke det er populært at du bruker, så skulle du bli tatt på det er nok jobben vekk. Lykke til!
Nå er ikke jeg ruskonsulent, men jeg har inntrykk av at det ligger litt i stillingsbeskrivelsen der at man skal mene at illegale stoffer ikke er en bra ting å holde på med. Du på din side sammenlikner det med godteri. Ser ikke helt hvorfor du skulle ha lyst på akkurat den jobben?
Ikke for å virke frekk, men tror du at du er rett mann for en slik oppgave? For det første så viser du holdninger som utstråler at du mener illegalt rusbruk er helt okey. Er det slike mennesker en nyrehabillitert narkoman har behov for å møte? For det andre... Hva er motivasjonen din? For om du ikke brenner for å hjelpe vanskeligstilte mennesker så er nok ikke dette jobben for deg. Du sier du har erfaring som kan være til nytte i jobben. Spørsmålet mitt til deg: Har du egentlig det? Du har jo ingen erfaring i å være nykter?

Sier på ingen måte at dette ikke kan være jobben for deg. Jeg prøver bare å gjøre deg bevisst på hvilke meninger, holdninger og prinsipper jeg mener en person i en slik stilling burde ha.
Sist endret av Mirage; 12. september 2016 kl. 01:13.
Ser at det kan virke som jeg bagataliserer de negative effektene av rusbruk med å kalle det for godteri.
Men det å si at alle rusmidler er fyfy dermed basta, er en ganske destruktiv påstand som har ødelagt for flere en det har hjelpet. Nå skal ikke jeg gå inn på det fordi det er 50 andre tråder som omhandler dette. Jeg ønsker bare å hjelpe mine brødre å søstre i kampen for et sundt forhold til rusmidler. Jeg har selv klart det på egenhånd men det er under bedre omstendigheter en det mange andre er i. Jeg ønsker også og hjelpe folk og forstå forskjell på bruk og misbruk og få bort dette stigmaet om at narkotika er det de som lyver og stjeler som driver med. Rus er en bra ting og det har eksistert siden dawn of mankind. Det å endre måten du tenker på å ser ting på og det og få utforske seg selv og forstå hvordan det er kan ha mer positive effekter en det folk er klar over. men det er ikke det tråden handler om.
Det er ganske innlysende at du bør holde deg langt unna en jobb som ruskonsulent. Hva skal du hjelpe en narkoman med da? Diversifisering av misbruket?
Sitat av fleskogduppe Vis innlegg
Ser at det kan virke som jeg bagataliserer de negative effektene av rusbruk med å kalle det for godteri.
Men det å si at alle rusmidler er fyfy dermed basta, er en ganske destruktiv påstand som har ødelagt for flere en det har hjelpet. Nå skal ikke jeg gå inn på det fordi det er 50 andre tråder som omhandler dette. Jeg ønsker bare å hjelpe mine brødre å søstre i kampen for et sundt forhold til rusmidler. Jeg har selv klart det på egenhånd men det er under bedre omstendigheter en det mange andre er i. Jeg ønsker også og hjelpe folk og forstå forskjell på bruk og misbruk og få bort dette stigmaet om at narkotika er det de som lyver og stjeler som driver med. Rus er en bra ting og det har eksistert siden dawn of mankind. Det å endre måten du tenker på å ser ting på og det og få utforske seg selv og forstå hvordan det er kan ha mer positive effekter en det folk er klar over. men det er ikke det tråden handler om.
Vis hele sitatet...
Du innehar åpenbart feil holdning for jobben, beklager. Det å balansere mellom bruk og misbruk er nettopp det en narkoman har prøvd å gjøre uten hell. Det er jo derfor han er blitt narkoman.
Sist endret av Mirage; 12. september 2016 kl. 01:58.
du virker veldig uerfaren. du kan absolutt ikke skrive noe sånt på en cv, typ aldri.
Du kan jo bynne me Lifecoaching
Jeg ser du skriver at du ikke har hatt det så enkelt psykisk hele veien, og at du ikke har tid til å prate med psykolog. Om du skulle ha noe underliggende som ikke er blitt ordna før du begynner i en jobb som f.eks sosionom, så kan det fort være at du får ett problem. Jeg vurderte utdanningen selv, men fikk tilbakemelding fra psykologen min at det burde jeg ikke før jeg er ferdig behandlet for PTSD. Dette fordi det fint kan trigge deg det andre forteller om sine liv. Så om du faktisk har behov for å prate med noen, Bør du ta deg tid til det.

Videre må jeg jo si at det virker ganske urealistisk å bære aktiv rusbruker og skulle hjelpe folk med å bli nyktre. Hva om noen fra miljøet du vanker i dukker opp på jobben din og ser deg der? Ville også gått utfra at random pisseprøver er en del av den jobbwn
Du fremstår mild sagt som rimelig umoden og lite reflektert. Heldigvis så er sjansen svært liten for at du noengang blir ruskonsulent siden "Livets Harde Skole" kombinert med dine holdninger til rus ikke kvalifiserer deg til å jobbe innen fagfeltet.

du virker veldig uerfaren. du kan absolutt ikke skrive noe sånt på en cv, typ aldri.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt. Det jobber mange såkalte erfaringskonsulenter i rusbehandling og ettervern rundt om i landet og det øker stadig. Selv jobber jeg i tverrfaglig, spesialisert rusbehandling fordi jeg er opiatavhengig, men har vært rusfri i mange år.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå er det slik at de som jobber innenfor rusomsorgen faktisk ofte har vært brukere selv, så du er nok langt i fra den første som er/har vært bruker og vil sette kunnskapen du har tilegnet deg ut i livet sånn du kan hjelpe andre.
Det er veldig få av den puritanistiske skolen som jobber i rusomsorgen i motsetning til det mange ser ut til å tro her.

Jeg har flere kjentfolk fra barndommen som var glade i det ene og det andre som nå jobber innenfor felt som lærer, støttekontakt etc og fremdeles liker å ta en blås i ny og ne.
Problemet her er vel at TS har et litt feil inntrykk av hva en rusmisbruker/narkoman behøver å få av informasjon og hjelp. En rusmisbruker trenger ikke hjelp til å forstå forskjellen mellom bruk og misbruk. Det forstår han utmerket godt selv. Han vet sansynligvis hvilke stoffer som er mer skadelige enn andre(siden han mest sansynlig har vært gjennom hele katalogen uansett). Det en rusmisbruker trenger er behandling for de problemene som er årakene for misbruket og hjelp til å se gleden i et liv som nykter. I tillegg hjelp til å skaffe seg et hjem, jobb, hobbyer og venner utenfor rusmiljøet.

Det at en ruskonsulent har litt erfaring på området ser jeg også som positivt, siden da har han en erfaring som gjør det lettere for han å relatere seg til misbrukeren og dermed hjelpe han på best mulig måte.
Sist endret av Mirage; 12. september 2016 kl. 14:30.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå er det slik at de som jobber innenfor rusomsorgen faktisk ofte har vært brukere selv, så du er nok langt i fra den første som er/har vært bruker og vil sette kunnskapen du har tilegnet deg ut i livet sånn du kan hjelpe andre.
Det er veldig få av den puritanistiske skolen som jobber i rusomsorgen i motsetning til det mange ser ut til å tro her.

Jeg har flere kjentfolk fra barndommen som var glade i det ene og det andre som nå jobber innenfor felt som lærer, støttekontakt etc og fremdeles liker å ta en blås i ny og ne.
Vis hele sitatet...
At felt som lærer/støttekontakt/barnehagegreier etc har mye folk som liker og røyke litt er vel en kjent sak. Men de driver vel strengttalt ikke og rådgiver folk oppimot rus.
Jeg har møtt et arsenal av ruskonsulenter via det offentlige og har iallefall aldri fått noe inntrykk av at de ikke har gått gjennom de vanlige utdannelsesystema og hatt et superstaight a-4 liv. Finnes ikke noe spor av liberalisme der i gården.

Men at det finnes mange brukere/x-brukere innenfor rusomsorg som driver med sprøyteutlevering, hospits og alle de tinga der er nok helt sant. Men da tror jeg TS må ha det klart for seg at det og representere det norske helsevesenet som ruskonsulent og det og hjelpe narkomane via private støtteorganisasjoner krever 2 vidt forskjellige holdninger og papirer.
Ts kan jeg foreslå en karriere som pusher heller? Du kan jo mye om "faget" allerede, fra en brukers ståsted. Og med et positivt syn på knark og et engasjement for å fronte knarkens god-sider så vil jeg si at du kanskje heller skulle tenke på å pushe? Kanskje din egen strain som du selger til utvalgte kunder for trippel pris. Da får du brukt kunnskapen din til skape en solid økonomisk framtid for deg selv. Heller det enn å kaste deg over rusmisbrukere som akkurat kommer ut fra kanskje månedslange opphold på rusklinikk og som endelig har et håp om å klare seg som rusfri - da kan de ikke møte en som deg. En ruskonsulent som åpent tilber rusens positive egenskaper og som ikke evner å se at det er feil å fronte slikt å en rådgiver posisjon for svake sjeler som skal igang med å bli rusfri.

@Dodecha Ja en kan mene hva en vil om den saken - men at lærere og andre av samfunnets klipper skulle være åpne om egen rusbruk og sitt liberale syn på rus i kraft av sin stilling blir veldig feil. Og jeg tror heller ikke det er vanlig. De fronter neppe knark i jobbsammenheng. Og skulle ledelse finne ut av rusbruk så henger fort jobben i en tynn tråd. Akkurat slik ville det vært for en ruskonsulent - en som skal veilede og støtte mennesker som er sårbare og i gang med noe av det vanskeligste de har gjort hele livet - å bli rusfri. Da kan man ikke som rådgiver snakke varmt om hasjens fortryllende egenskaper og hvilke åpenbaringer man får på LSD.

@hideout morsomt du nevner det med kriminelle som ønsker å bli jurister. Norge verste bankraner dømt for rundt 20 væpna bank/postran brukte tiden godt på soning. Han var vel utdannet lærer da han startet som kriminell. Dodecha det vites ikke om han også hadde en hang til rus. Han ble jurist han mens han satt inne, med gode papirer sies det.

Poenget mitt er at tidligere bommerter i livet trenger ikke bety null fremtidsutsikter. Om en starter med å akseptere det en har gjort som historie, og noe som er tilbakelagt så kan en se fremover og skape et meningsfullt og rikt liv selv om man har trått feil. Dette gjelder rusbrukere også - men da må de treffe dedikerte mennesker som faktisk hjelper dem med å bli rusfri og ikke en luring som røker på i helgene og forherliger rus.
Sist endret av frtoretang; 12. september 2016 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå skal det sies at TS har innsett at innlegget var useriøst skrevet. Og jeg kan forsikre om at hans intensjoner og for å hjelpe sine medmennesker og kamerater som trenger et dytt i ryggen er 100% legit. Følte det måtte sies ettersom vi havnet på feil side av veien.

Får presisere at hovedspørsmålet mitt er at om fra første dag jeg snakker med en eventuell studieveileder eller lærer om jeg bør være åpen om min historie og personlige erfaringer, eller holde det for meg selv. Både under studie og etter utført utdanning. Har vært heldig(og dyktig kansje?) med tanke på at jeg har rent rulleblad ellers hadde vell hele A4veien vært bortkastet med tanke på jobb i det offentlige?

Sånn jeg ser det vil det beste være og få kombinert kunnskapen jeg tilnærmer meg på bachelor studie sammen med school of life. Det er denne pakken som til sammen blir litt vassere en det kunnskapsløfte har å by på. Men blir det akseptert? Blir det forstått av "streitingene"
Når jeg drev og søkte litt att og fram på google fant jeg faktiskt en gammel finn.no annonse som var utgått for ca et år siden(finner den ikke igjenn) men der søkte de etter en tidligere rusmisbruker.

Poenget mitt er at tidligere bommerter i livet trenger ikke bety null fremtidsutsikter. Om en starter med å akseptere det en har gjort som historie, og noe som er tilbakelagt så kan en se fremover og skape et meningsfullt og rikt liv selv om man har trått feil. Dette gjelder rusbrukere også - men da må de treffe dedikerte mennesker som faktisk hjelper dem med å bli rusfri og ikke en luring som røker på i helgene og forherliger rus.[/quote]

Hehe takk for godt svar. nå blir det jo ikke slik at jeg sitter og vaper i gruppeterapitimene eller skal skryte om hvor jevla chill bønna eg fikk tak på i helgen. Hovedpoenget mitt er hva jeg kan være åpen om.
Sist endret av fleskogduppe; 12. september 2016 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror ikke du helt skjønner at det finnes mennesker der ute som ikke klarer å kun ruse seg "litte grann på mindre farlige rusmidler". De er det flust av, og de prøver å finne veien tilbake til det livet du allerede klarer å leve. Men igjen og igjen feiler de. Fordi de nettopp for hjelp fra sånne som deg. Det er greit og mene at cannabis burde være avkriminalisert osv osv. Jeg driter i hvordan du ser på forskjellige rusmidler, politisk. Bra du har erfaring, men jeg tviler sterkt på at du har den erfaringen som faktisk kan være behjelpelig hos en ordentlig narkoman.

Men det sagt er det helt riktig det Dodecha sier at mange rus konsulenter og folk som arbeider i forskjellige rehabiliterings institusjoner, har hatt en fortid med misbruk. Men dette er aller helst hos private institusjoner, du må ha vært rusfri i minst 5 år. Du må ha legeerklæring og kanskje må du til og med levere rene prøver fra tid til annen. Dette er altså narkomane, eller alkoholikere som ikke bruker, men har misbrukt. De er også ofte de beste i sitt arbeid, har jeg opplevd personlig.

Enten får du legge rusbruket ditt på hylla eller så får du finne deg noe annet å gjøre tror jeg. Om du en gang skulle blitt arrestert for cannabisbruket ditt så mister du uansett jobben din med engang, så kanskje ikke så lurt å satse hele karrièren din på det.
Sist endret av ZionRoad; 12. september 2016 kl. 18:59.
Kan en som drikker alkohol være konsulent for en alkoholiker? Hvis svaret er ja så kan det se ut som problemet hovedsakelig er hva som er lovlig vs ikke lovlig.

Selv tror jeg at det viktigste er at TS ikke har et rusproblem selv, dvs en avhengighet til noe form for rus, fordi det kan gjøre han delvis blind ovenfor situasjonen til personen han prøver å hjelpe.
Kan si meg enig i det. At det nettopp fordi det er ulovlig at dette kan medføre til problemer. Min største avhengighet selv er nettopp alkoholen og jeg tror ikke noen av de rus konsulentene mine jeg har hatt, aldri tar seg et glass eller drikker seg fulle. Men min erfaring med rus konsulenter er at de aldri snakker om eget rusbruk til sine "klienter". De er der mest for det praktiske og kan veilede deg i riktig retning. Skal dine erfaringer være ha noe nytte tror jeg ikke rus konsulent er riktige veien å gå. De fleste som bruker rus konsulenter vil at de skal ha et a-4 liv som mulig og kun konsentrere seg om dine problemer og kunne finne de rette instanser til å hjelpe deg.

Jeg vet ikke med andre, men jeg har aldri fått noe særlig personlig ut av en rus konsulent uten at de kan hjelpe deg rent praktisk. På rehabilitering derimot, der var de tidligere misbrukerne veldig kompetente og flinke. De viste selvfølgelig veldig mye om hvilken situasjon du var i osv. Men de alle hadde ikke brukt noe som helst på mange år. Om det er sant eller ei det vet jeg ikke, men jeg går god for det, fordi jeg tror at om de først hadde sprukket så hadde gått så langt at de etterhvert hadde mistet kontrollen. Fordi disse menneskene var de samme som du ser på gata nede ved gunerius 24/7.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av frtoretang Vis innlegg

@Dodecha Ja en kan mene hva en vil om den saken - men at lærere og andre av samfunnets klipper skulle være åpne om egen rusbruk og sitt liberale syn på rus i kraft av sin stilling blir veldig feil. Og jeg tror heller ikke det er vanlig. De fronter neppe knark i jobbsammenheng. Og skulle ledelse finne ut av rusbruk så henger fort jobben i en tynn tråd. Akkurat slik ville det vært for en ruskonsulent - en som skal veilede og støtte mennesker som er sårbare og i gang med noe av det vanskeligste de har gjort hele livet - å bli rusfri. Da kan man ikke som rådgiver snakke varmt om hasjens fortryllende egenskaper og hvilke åpenbaringer man får på LSD.
Vis hele sitatet...
Du missforstår meg, men av de få knappe ordene jeg hadde om saken så er det ikke uventet. Det jeg mente er at de fleste som jobber innen rusomsorgen er folk som har vært nede selv, kanskje ikke så langt nede som personene de skal hjelpe, men de har ofte erfaringer som folk flest ikke innehar.
Det er da ikke synonymt med å proklamere at rus er "bra", som du ser ut til du trodde jeg mente, det er jo soleklart at om folk i slike stillinger var offisiellt positiv til rus ville det være som å ta karriæreselvmord.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Kan en som drikker alkohol være konsulent for en alkoholiker? Hvis svaret er ja så kan det se ut som problemet hovedsakelig er hva som er lovlig vs ikke lovlig.

Selv tror jeg at det viktigste er at TS ikke har et rusproblem selv, dvs en avhengighet til noe form for rus, fordi det kan gjøre han delvis blind ovenfor situasjonen til personen han prøver å hjelpe.
Vis hele sitatet...

To ting. En ruskonsulent som har alkoholikere som klienter kan nok ikke snakke varmt om alkoholens positive sider, ei heller legge ut om helgens fest eller hvor mye fantastisk godt øl som ble fortært på et besøk hos et mikrobryggeri. Selv om det lovlig for ruskonsulenten å drikke så kan ikke konsulentens private konsum eller omgang med alkohol bli et tema på jobb.

Det handler altså ikke kun om hva som er lovlig rus og hva som ikke er lovlig rus. Det handler om hvilke signaler en ruskonsulent sender, hvordan en ruskonsulent omgåes sine klienter og hvilket syn og holdninger ruskonsulenten viser frem offentlig i kraft av sin stilling. En som behandler og hjelper alkoholikere kan ikke komme på jobb i bakrus og stinke gammelt fyll - da vil forhåpentligvis nærmeste leder reagere.

Vi kan like dagens regelverk eller ikke, men det er der og det må vi leve med som best vi kan. Å fronte rus i jobbsammenheng som ruskonsulent er umulig. Å fronte illegal rus i jobbsammenheng er direkte håpløst, eller dodecha sa, full karriere stopp.
Sitat av frtoretang Vis innlegg


@hideout morsomt du nevner det med kriminelle som ønsker å bli jurister. Norge verste bankraner dømt for rundt 20 væpna bank/postran brukte tiden godt på soning. Han var vel utdannet lærer da han startet som kriminell. Dodecha det vites ikke om han også hadde en hang til rus. Han ble jurist han mens han satt inne, med gode papirer sies det.

Poenget mitt er at tidligere bommerter i livet trenger ikke bety null fremtidsutsikter. Om en starter med å akseptere det en har gjort som historie, og noe som er tilbakelagt så kan en se fremover og skape et meningsfullt og rikt liv selv om man har trått feil. Dette gjelder rusbrukere også - men da må de treffe dedikerte mennesker som faktisk hjelper dem med å bli rusfri og ikke en luring som røker på i helgene og forherliger rus.
Vis hele sitatet...
Jau, Martin Pedersen. Men han er et rimelig spesielt tilfelle. Han hadde vel hjelp av en advokat som var rimelig ildsjel for å hjelpe de svake også. Det blir mye det samme som at Toska sikkert får seg jobb når han slipper ut grunna den offentlige profilen han har. Det er ikke hverdagen for 99% som sitter inne. Missforstå meg rett, jeg synes det er konge om noen virkelig gjennomfører noe sånt. Men man må nesten spørr seg selv hvor sansynlig er det at man med bakgrunn som kriminell kan få seg en jobb hvor man skal håndheve lover og paragrafer.

Som tidligere nevnt. Jeg har null troa på at TS kan bli noe ruskonsulent. Men innenfor rusomsorg er det mye han sikkert kan bidra med. Men da er du ikke statsansatt med sikker jobb i all og evig fremtid, så det er en omskolering man burde tenke lengre enn en forumtråd på freakforum. Om TS er seriøs med ønsket burde du oppsøke folk som har tatt den ferden før og bygge litt kontaktnettverk og se hvordan behovet er. Jeg tror ikke det er så veldig lukrativt og enkelt og livnære seg på å hjelp de svake i vårt samfunn desverre. Da er nok innvandring f.eks en mye bedre bransje. De er vel forsåvidt svake de og, men kan ikke sammenlignest med narkomane.
Jo det som nok var litt spesielt i hans tilfelle var at han nok var minst middels ressurssterk og han kom helt sikkert fra et møblert hjem.
Så han hadde nok kanskje mer tro på egne ferdigheter en den jevne fengselsfuglen som kanskje er i fengsel som et resultat av mer eller mindre kjeder av tilfeldigheter og omsorgsvikt og som kanskje har multi diagnoser på toppen.

Det er likevel et spennende case. For fyren kom ut fra soning, i en tid hvor vi ikke hadde internett og han var likevel rikskjendis og en person som mange både husket og kanskje også så opp til eller respekterte. Caset hans er jo en hollywood produksjon verdig. Til tross for negativ publisitet og en fortid som bankraner som vel var noe av det mest voldelige folk på den tiden kunne tenke seg, så reiser han seg altså. Han har en bra eksamen å vise til. Får en ok jobb i et kjent firma. Og går senere til en bra betalt jobb i staten. Fra desperado bankrøver med våpen og finlandshette til jurist på mindre enn 15 år. Inkludert soning.

Det er litt å tenke på for de som føler de har valgt feil hylle, tatt feil grad eller ikke trives med sitt yrkesvalg. Det er fint mulig å endre seg. Og det er fint mulig å skape en bedre fremtid. De aller aller fleste kan gjøre livet sitt bedre, til tross for feil, dårlige valg og falske venner. Men endringen må starte en plass. Hos en selv. Også må/bør en ha noen som kan veilede eller guide om ting blir vanskelig eller en føler en ramler av lasset.

Det jeg mener er at det er noe å tenke på, både for ts og den situasjonen ts er i nå og ikke minst for eks innsatte, misbrukere og alkoholikere. Ikke alle kan kanskje bli jurist men alle kan skape seg en bedre fremtid selv om fortiden har vært dritt.
Joda, enig i det meste du sier. Men kjendisstatusen hans var nok mye av det som gjorde at han fikk seg slik jobb, og det faktum at han var skarp i topplokket selvsagt. Toska suser nok ut til en eller annen jobb pga. det samme, selv om han stod bak et ran som endte med en drept snut. Tror ikke alle de nokas gutta som ikke kan få jobb via familie har det like lett..

Joda, enig i det meste du sier. Men kjendisstatusen hans var nok mye av det som gjorde at han fikk seg slik jobb, og det faktum at han var skarp i topplokket selvsagt. Toska suser nok ut til en eller annen jobb pga. det samme, selv om han stod bak et ran som endte med en drept snut. Tror ikke alle de nokas gutta som ikke kan få jobb via familie har det like lett..
Sist endret av et eller annet; 13. september 2016 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke du helt ser hva jeg mener hideout. Jurist og karriere er ikke det jeg ønsker å fokusere på. Det er mer en anekdote.
Det jeg ønsker å få frem er at ALLE kan skape seg en bedre fremtid, eller alle i dette landet såfremt det ikke umuliggjøres av diagnoser eller mental kapasitet.

Men selv syke mennesker, fengselsfugler, drapsmenn og rusmisbrukere kan gjøre endringer. En som idag bor på gata ville kanskje vært fornøyd med fast bolig og en rusfri hverdag. Fult mulig. En drapsdømt uten jobb og med null nettverk ville kanskje følt at fast jobb og et nettverk ville vært et svært mye bedre liv. En notorisk tjuvradd domfelt for vinning gjentatte ganger har kanskje store ambisjoner og høy inntekt og det kan og løses, feks sikkerhetskonsulent.

Vi har uante ressurser boende i oss selv. Men i en hverdag fylt av rus, dårlig vaner, psykisk sykdom så er det kanskje umulig både å tro på det og se hvordan en kan hente frame disse kreftene. Som jeg så tidligere, man må starte en plass. Kanskje identifisere kjerneproblemet. Alle vet at Jeppe drikker, men hvorfor drikker Jeppe? Er det noen tunge tanker eller traumer som bedøves? Er det noe rusen dekker over, eller er rusen bare blitt en fast "følgesvenn" som alltid er der?

Små skritt og en del om gangen. En som er psykisk syk kan kanskje ikke klare å skape et bedre liv før underliggende årsak er behandlet, symptomer avtar eller kognitiv terapi gir dypere forståelse av egne automatiserte handlinger og tankemønstre. Kanskje er et bedre liv å kunne klare å gå i butikken uten å bryte sammen. Eller delta på familiesammenkomster. Eller skaffe nettverk utenfor psykiatrien, feks i en turgruppe, i et kor eller som innebandy spiller.

Våre mål og våre ønsker for hva som er et bedre liv vil variere fra person til person og fra tidspunkt i livet. Om vi snur vår tankegang så kan vi komme videre nær sagt uansett hva fortiden har vært.
forrige Ruskonsulenten min var alkis...eneste småpraten han kunne var fylle historier, eller hvor mye han gledet seg til å komme seg hjem fra jobb å drikke whiskeyen sin.. ble bare slitsomt.
Er ikke sikkert du er den typen, men bruker man noe er det nesten umulig å aldri nevne det.. Bli helt rusfri før du tenker på den type jobb, syntes absolutt ikke du har noe å gjøre innen for rusomsorgen, før du er helt nykter.

Jeg ville ikke hatt deg som ruskonsulent!
Skjønner selvsagt hva du mener. Jeg bare prøver og si at endel ting i livet kanselerer ut andre. Så da er det greit og ta et par runder med seg selv og innse hva som er realistisk og få seg en karriere innen, og hva som er ikke. Spesielt oppimot TS.

Enig i mye det du sier, man kan alltids forandre sin skjebne. Men det er like så viktig i mine øyner og innse sine begrensninger og :-)
Sist endret av et eller annet; 14. september 2016 kl. 01:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.