Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1625
Ikke hør på meg
JiveWithIt's Avatar
5 0
Hei og hopp.

Jeg er en svært ensom person, og det har jeg alltid vært. Gjennom hele livet mitt har jeg alltid hatt problemer med å opprette emosjonelle bånd med andre mennesker, sikkert pga. en dårlig oppvekst.

Jeg har ingen mangel på mennesker rundt meg, men faktum er at jeg ikke klarer å stole på folk, og jeg "føler" ikke vennskap. Samtidig er jeg fortsatt et menneske, og jeg merker at jeg har et behov for nærhet, etc., som jeg ikke klarer å oppnå.

Så spørsmålet er, hvordan kan man overleve med enorm ensomhet? Finnes det noen filosofi som kan hjelpe, eller strategier som du kan dele? Tidligere var "løsningen" drugs, men det orker jeg ikke mer. Ledet bare til mørkere steder som jeg ikke vil tilbake til.

Takker på forhånd for innspill!
Det første jeg tenker på når jeg leser det der er terapi, profesjonell hjelp. I en terapi setting vil du kunne øve deg på å åpne deg emosjonelt i trygge rammer. Og etterhvert som du blir tryggere på det, kan du gjøre det i flere og flere situasjoner.

Nær relasjoner, vennskap osv. er basert på gjensidige åpenhet, evne til å vise sårbarhet for hverandre, og støtte hverandre.
Ikke hør på meg
JiveWithIt's Avatar
Trådstarter
5 0
Sitat av Paleofriendly Vis innlegg
Det første jeg tenker på når jeg leser det der er terapi, profesjonell hjelp. I en terapi setting vil du kunne øve deg på å åpne deg emosjonelt i trygge rammer. Og etterhvert som du blir tryggere på det, kan du gjøre det i flere og flere situasjoner.

Nær relasjoner, vennskap osv. er basert på gjensidige åpenhet, evne til å vise sårbarhet for hverandre, og støtte hverandre.
Vis hele sitatet...
Var hos psykolog en stund, og det føltes bare falkst. Jeg har ingen problemer med å åpne meg selv helt for folk i det hele tatt, men det har ikke ført til noe nærhet for min del.
Interesant tema. Personlig kan jeg elske enomheten og ikke få nok av den. Jeg har en ekstrovert personlighetstype, og føler at det tapper meg for energi og gi av meg selv. Hun jeg er sammen med har en mer introvert personlighetstype og takler ensomhet langt mindre. Jeg føler og for å legge til at til tross for min ekstroverte personlighet, så føler jeg meg ofte ensom blant andre mennesker. Derfor kan ensomhet være så mangt. Det er svært mange som føller seg feilplasert på planeten, såpass mye at sosal omgang med mennesker rundt ikke hjelper.

I mne elskverdige introverte epoker hvor jeg selv velger ensomheten går jeg gjerne inn i et livsmønster hvor jeg designer hverdagen. Da fordyper jeg meg gjerne i meditasjon, esoterisk literatur og den type ting.

Om ensomheten blir et for stort problem ville jeg kartlagt ett eller annet du vil fordype deg i, og oppsøkt mennesker med samme interesse felt. Enten det var en forening, idretsklubb, ett eller annet. Da knytter en lett et felles bånd rundt interesseområdene. Det er og langt lettere å treffe det kjønnet du foretrekker og ha en potensiell kjærighetsrelasjon med.
I en "dårlig oppvekst", ligger det jo mange psykologiske faktorer som du bør få prata om med ja, helst en profesjonell med taushetsplikt. Du -kan- også teste deg forsiktig med nye folk, men det kan være litt mer risikabelt, da hvis det går galt, så forsterker det ofte bare problemene.

Ikke for det, å knytte bånd med andre er nettopp å investere følelser i forholdet (uansett hva forholdet er; vennskap, hobby, kjærlighet), og det er igjen knyttet til risiko. For man blir redd for å bli såret. Og du er antageligvis blitt såret for mye til at du føler det lønner seg å prøve å knytte mer bånd med andre. Jeg vet godt hva det dreier seg om.

Det er en treningssak. Du trenger trygge plattformer som du kan prøve deg ut forsiktig i, hvor risikoen er mindre. Hobbyer, interesser og aktiviteter som turer i natur og sport er naturlige slike plattformer/arenaer.


Men en ting jeg vil påpeke, er at dette med å være sosial, ofte er noe medier og propaganda skal fremstille som "normalen" og gjerne knyttet til "suksessfulle" mennesker, og at ensomhet gjerne er knyttet til sårbare og triste mennesker. Dette er en styggedom. Ikke alle mennesker -trenger- så mye sosial omgang med andre, og får raffinert tanker og blomstrer mer opp når de får tid til å slå rot i sin egen sfære. Så blir all den sosiale omgangen de trenger det rent nødvendige, med tur til byen for å handle, gjøre vanlige ærend, og "perifér" omgang med andre. Har man jobb, så får man jo også mer sosial omgang enn man trenger der.


Så jeg vil ikke at du skal føle tvang om å være sosial med andre, for det indoktrineres i oss via mange kanaler i samfunnet. Og så har du de som spiller på det for å mobbe, som bruker popularitet som en sosial valuta og nettopp igjen for å mobbe og trykke ned andre som søker innpass. Slike mennesker betegner jeg som kommende psykopater. Til deres beste regner jeg med at de bare er unge og uerfarne, og ikke har lært empati enda. Men dette er noe de fleste burde skjønne av seg selv. De har verdisystem knyttet opp i maktmisbruk og å føle dominans over andre.


Så du bør egentlig ikke være redd for å prøve, for de som har behandlet deg dårlig, har vært -mindre- egnet til å være sosial enn det du har! Så det er urettferdig for deg selv at du stenger deg inne, hvis du føler for å åpne opp, være mer sosial og prøve å knytte bånd.


Ja, og en siste ting jeg bør legge til, er at hvis det skulle begynne å gå -bra- med nye relasjoner, så vil du over tid tenke tilbake på de negative relasjonene som en mindre greie. Dette vil jo aldri forsvinne. Så du har egentlig ikke noe annet valg enn å prøve deg forsiktig frem. Nå antyder jeg ikke at du -trenger- å gjøre dette, men du kan også endre på hvordan du imøtekommer andre, dine mål i livet, og grunnene til -hvorfor- du skal være sosial. Altså øke risikoen for at det går bra, så mye som mulig Men har du et godt hjerte og gode intensjoner, så bør det egentlig være nok da.
Sist endret av Nature Spirit; 10. august 2019 kl. 11:54. Grunn: Forglemmelse.
Ikke hør på meg
JiveWithIt's Avatar
Trådstarter
5 0
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Dette er jeg veldig klar over. Jeg føler selv at jeg har oppdaget, prosessert og akseptert traumene mine, og er klar over at alt ikke er min feil. Generelt brukt mye tid på å utforske min egen psyke, og løsrive meg fra samfunnets indoktrinering. Har heller ingen problemer med å snakke med andre. Dvs. er ikke sjenert eller innelukket.

Problemet er altså ikke å finne mennesker, sosialisere med dem, eller å bli kjent med dem. Det er jeg god på. Jeg har heller ingen problemer med å være åpen om meg selv.

Jeg føler bare ingen emosjonelle bånd, noen gang, og vet ikke hva dette kommer av. Kan være at jeg har barrierer oppe som dere nevner, som gjør at jeg ikke tillater meg selv (underbevisst) å bli nære andre, men vet ikke.

Det jeg prøver å finne ut av, er om det går an å håndtere ensomhetsfølelsen selv? Finnes det måter å trene seg til å overkomme de negative sidene ved det?
For min del, så trives jeg temmelig godt med å ha mye tid for meg selv. Det har også litt å gjøre med at jeg forstår psykologi ganske godt, og også hvordan livet henger sammen, med tanke på hvordan universet og astronomi. At vi er til er et resultat av en så utrolig rekke tilfeldigheter, at å sitte og føle seg ensom, er en forbrytelse mot livet. Så, god mat, gode opplevelser, nyte livet som best man kan uten å la det gå negativt utover andre mennesker, og bidra der man kan (jeg bidrar på nett og er hyggelig mot folk i samfunnet, gjør små positive ting), så bør en være fornøyd med livet sitt. Legge noen små planer, planlegge økonomien grundig så man kan få oppfylt noen små drømmer. De jordlige behov, så og si, gjør de best mulig så lenge man er her. De vil alltid være der hele livet, så det får ikke slått feil.

Har levd noen år av voksenlivet på lav trygd, og har klart å leve ganske godt likevel. For meg har det vært en del av gleden ved livet, å klare meg så godt som mulig på minst mulig. Å takle den utfordringen best mulig.

Jeg vil vel ikke anbefale å fullstendig underslå hele den psykologiske delen av seg selv. Jeg bare svarte på spørsmålet ditt
Sist endret av Nature Spirit; 10. august 2019 kl. 12:58.
Se noen episoder av "Der du ikke kunne tru at nokon kunne bu"
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Støtter forslag om psykoterapi. Det er ikke det eneste som kan hjelpe, men det er fullt mulig det som har best sjanse for å virke. Alt annet avhenger for mye av ren flaks. Husk at det er forskjell på psykologer også, det er ikke alle som er rett for deg.