Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 11894
Mengden innlegg, aktive tråder og generell aktivitet på forumet har sunket dramatisk de siste årene. Jeg tok en titt på archive.org og så på hvordan "Diskusjon"-underforumet så ut i 2012. Alle trådene unntatt én hadde forrige innlegg fra de siste 24 timene. I dag er forrige innlegg på den nederste tråden fra 27. januar, altså 11 dager siden.

På forsiden er det ikke en eneste ordentlig diskusjon. For 5-6 år siden husker jeg det var mange tråder om ulike politiske spørsmål. I dag er forsiden så og si bare spørsmål om rusmidler, råd til trøbbel med loven, og hjelpetråder om uinteressante ting som postoppkrav.

Hva tror dere dette skyldes?
Jeg er helt ny her, så jeg vet ingenting om utviklinga her, men jeg har observert tilsvarende fenomen på andre forum. Av de jeg har frekventert ser det ut som om folk migrerer til Facebook. Hvorfor de heller vil diskutere på en plattform som ikke er egnet til det er for meg en gåte.
Sist endret av Tommel Totter; 8. februar 2017 kl. 00:31.
For en nostalgisk følelse! Savner tiden freak så slik ut, både mtp. design og aktivitet.
Færre freaks eksisterer? Virker som konformitet er ganske inn for tiden.

Rusforumet er forøvrig helt forferdelig for tiden. Samme dumme spørsmål stilles om og om igjen. Kjedelige generiske
tripprapporter i den samme gamle regla. Satser på å gjøre noe med dette!

Syntes undergrunn- og rusfora utgjør freak. En del av diskusjon her er gått over til andre sider?
Yea, tilbake i tiden var det veldig mange flere interessante samtaler som foregikk. Jeg kjenner selv at jeg blir trøtt av alle rustrådene, "hvilke pc-deler skal jeg kjøpe" (aka. hardware), og mengden spørsmål som kan løses ved et enkelt google-søk.
bloodshotEyes, jeg er enig.

Jeg føler vi alle har et lite ansvar her. Freaktab'en er alltid åpen i nettleseren, og jeg skal innrømme at jeg savner litt filosifiske og politiske spørsmål. Jeg vil i hvert fall være med og bidra, så foreslår en liten Freak-dugnad Eller hørtes det teit ut?

Husker tråden om teleportering som Relevant oppretta for en tid tilbake. Holdt meg opptatt i timesvis med filosofiske spørsmål og diskusjoner med venner. La oss få til sånt oftere. Freaks er det vel nok av? Eller har de migrert til andre plattformer som facebook og reddit?
De har vel alle gått i dvale. Tar seg opp til sommrren

Siste årene har vel forumet blitt litt roligere av seg. Noen flagger ut. Andre kommer inn.
Forumet forandrer seg over tid. Ser lite til de som "styrte skuta" på samme måte som få år tilbake.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Reddit, facebook og twitter har alle tatt jafs av trafikken -- det er ikke til å skyve under en stol.

Litt av problemet slik jeg ser det er at vi er litt midt mellom to stoler; å dekke alt eller kun være nisje. Når det gjelder rus så har vi helt klart den nisjen banket inn, og det er realistisk sett ikke så mange andre aktive alternativer for det norske publikum, men for de andre emnene så er det mange om ballene og jeg tror vi skader oss selv litt ved at det er vanskelig å definere nøyaktig hva det er vi dekker. Mye historikk som styrer det, og ikke nødvendigvis harde analyser.

Om vi hadde klart å legge oss litt nærmere det som er aktuelt, og det er der facebook, twitter og reddit er gode fordi det er lav terskel for å diskutere ting i realtime, så tror jeg vi kunne forbedret ting litt. Algoritmene for brukerstyrt grooming av "listene" er veldig verdifulle for dem. Problemet mitt akkurat når er at jeg har behov for å gjøre annet arbeid for å holde økonomien min rullende, så det er ikke kjempemye tid til nyutvikling. Jeg håper at det blir mer tid i ikke alt for lang fremtid, men med unge på vei så vet vi aldri hva som skjer

Ja! Det er mindre trafikk på freak.no. Nei! Jeg vet ikke helt hva vi kan gjøre for å fikse det. Nei! Det er ingen planer om å gi opp enda
Sist endret av nso; 8. februar 2017 kl. 01:39.
Sitat av nso Vis innlegg
Om vi hadde klart å legge oss litt nærmere det som er aktuelt, og det er der facebook, twitter og reddit er gode fordi det er lav terskel for å diskutere ting i realtime, så tror jeg vi kunne forbedret ting litt.(...)

Ja! Det er mindre trafikk på freak.no. Nei! Jeg vet ikke helt hva vi kan gjøre for å fikse det. Nei! Det er ingen planer om å gi opp enda
Vis hele sitatet...
Jeg tar meg friheten til å komme med en liten input her. Jeg har bladd tilbake i gamle tråder, og når jeg ser i dem, sitter ordene løsere. Det er litt mer "kommentarfelt-aktig" i eldre tråder.

Jeg husker et helt spesifikt tilfelle for en tid tilbake der noen poengterte hvor humoristisk noe som ble nevnt i en tråd var. Det var en fullverdig setning med en god tone bak. Tok noen snare minutter før den ble slettet.

Jeg synes freak er blitt så strengt. I tillegg til opprullingen som ble tatt opp for ikke så lenge siden med frekke og spydige moderatorer, virker det som veldig lav terskel for å slette kommentarer som ikke er 100% saklige og som kanskje er litt off-topic. Skal innrømme at jeg har vært litt edgy der i det siste, men overraskende nok har det fått stå.


Jeg vet freak er et oppslagsverk for mange når de googler etter...ting. Hovedsakelig rusmidler. Jeg vet freak skaper historie med hver tråd som blir opprettet og det skal se bra og ryddig ut for fremtidige lovende som googler seg til tråden. Vet ikke hvor mye trafikk det er på IRCen, det har ikke vært noen samtaler der når jeg har vært inne og kikka, men jeg skal innrømme at jeg ikke har vært spesielt aktiv der heller da. Hovedsakelig fordi førsteinntrykket mitt var at det var helt dødt der.

Jeg tror at fordi Freak har blitt så "strengt", så seriøst, og folk som kommenterer litt for å holde diskusjonen gående får innleggene sine slettet blir det mer til at man bare lurker. Det legger litt lokk på stemninga.

Dette er bare hva jeg tenker, og det tror jeg er det eneste jeg fra tid til annen tenker på at freak burde vært annerledes på. Jeg vet at det er mye rare kommentarer bakover som det ikke skinner profesjonalitet av akkurat, men jeg tror det er viktig å finne en balanse der.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Jeg tar meg friheten til å komme med en liten input her. Jeg har bladd tilbake i gamle tråder, og når jeg ser i dem, sitter ordene løsere. Det er litt mer "kommentarfelt-aktig" i eldre tråder.

Jeg husker et helt spesifikt tilfelle for en tid tilbake der noen poengterte hvor humoristisk noe som ble nevnt i en tråd var. Det var en fullverdig setning med en god tone bak. Tok noen snare minutter før den ble slettet.

Jeg synes freak er blitt så strengt. I tillegg til opprullingen som ble tatt opp for ikke så lenge siden med frekke og spydige moderatorer, virker det som veldig lav terskel for å slette kommentarer som ikke er 100% saklige og som kanskje er litt off-topic. Skal innrømme at jeg har vært litt edgy der i det siste, men overraskende nok har det fått stå.


Jeg vet freak er et oppslagsverk for mange når de googler etter...ting. Hovedsakelig rusmidler. Jeg vet freak skaper historie med hver tråd som blir opprettet og det skal se bra og ryddig ut for fremtidige lovende som googler seg til tråden. Vet ikke hvor mye trafikk det er på IRCen, det har ikke vært noen samtaler der når jeg har vært inne og kikka, men jeg skal innrømme at jeg ikke har vært spesielt aktiv der heller da. Hovedsakelig fordi førsteinntrykket mitt var at det var helt dødt der.

Jeg tror at fordi Freak har blitt så "strengt", så seriøst, og folk som kommenterer litt for å holde diskusjonen gående får innleggene sine slettet blir det mer til at man bare lurker. Det legger litt lokk på stemninga.

Dette er bare hva jeg tenker, og det tror jeg er det eneste jeg fra tid til annen tenker på at freak burde vært annerledes på. Jeg vet at det er mye rare kommentarer bakover som det ikke skinner profesjonalitet av akkurat, men jeg tror det er viktig å finne en balanse der.
Vis hele sitatet...
Deler oppfatningen. Freakforum er på en hånd i et tv-program hvor folk tar sopp i skogen og amfetamin på tv og neste dag sletter tråder de synes er på kanten innen for narkotika. Blir vanskelig og ta seriøst. Så er det admins som diskuterer/gir tips oppimot lovbrudd i en forumtråd mens de sletter andre tråder de mener er for drøye, Har vært her i 10 år eller noe, men gidder ikke bruke forumet aktivt lenger. Laget meg en ny bruker for jeg i ny og ne lurer på praktiske ting noen her inne har mye peiling på. Delvis mindre interessant fordi man har blitt endel eldre, men delvis på grunn av lite givende admins. Freak var noe undergrunn greier når jeg starta og henge her, lite vits og prøve og bli 100% stueren og bli noe man ikke er. Da kan man vel like gjerne gå på diskusjon.no eller noe slike forum som jeg ser reklamert for støtt og stadig..
At plutselig rettskriving og tegnsetting skulle bli en prioritert agenda når mye av folkene som gjorde dette forumet interessant er folk med lang fartstid i den illegale verden ser jeg ikke helt poenget med heller.. Særs skjeldent jeg har slitt veldig med og skjønne hva noen skriver her inne, med noen få unntak.

Men like mye som at forumet har blitt mindre interessant, så er det vel kanskje det faktum at folk som skrev mye, meg selv inkl, har blitt endel eldre de siste 5-10 årene.
Alle forum jeg har frekventert, har mistet majoriteten av brukere de siste årene. Noen har tilogmed lagt ned. Et annet fenomen er at tonen på forumene har forandret seg. Ser ut som flere poster lange tekster som kun holder seg til sak.

Virker som gjennomsnittsalderen går sakte opp på forumbrukere generelt, kidsa bruker facebook eller kanskje reddit.

Har også fått slettet flere innlegg og tråder her enn jeg har på noe annet forum. Skal ikke si det var godt innhold som fremmer forumet, men det er litt demotiverende når man sitter 10-15 min å skriver en tråd for så å se at den blir slettet.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Jeg var aktiv på forumet i årene 2010-2013 og synes det har dabbet veldig av etter det. (Prøver ikke å hinte til at jeg holdt forumet aktivt! Selv om jeg bidro med mine 2,5 tusen innlegg.) Poenget er at jeg er enig i at det var mye mer aktivitet her da.

En mulig grunn til at det er mer dødt her nå er fordi mange av de tidligere freakene har "vokst opp litt" og fått mer seriøse ting å drive med. I min erfaring kan man gå ganske lei av å være aktiv på forum. Så mange har kanskje mistet interessen litt eller som nevnt fått viktigere ting å styre med. Og kanskje de verste freakene sitter i fengsel?
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Har også fått slettet flere innlegg og tråder her enn jeg har på noe annet forum. Skal ikke si det var godt innhold som fremmer forumet, men det er litt demotiverende når man sitter 10-15 min å skriver en tråd for så å se at den blir slettet.
Vis hele sitatet...
Dette er hovedproblemet. Facebook og Reddit har nok skylden for en liten del, men bare se på Kvinneguiden Forum, det er massivt, og har en god blanding av saklige diskusjoner og humortråder.

Saklige diskusjoner døde på Freak pga rumpesåre moderatorer som slettet alt som gikk i mot deres politiske overbevisninger. Humor forsvant fordi moderatorene hadde fått for seg at Freak skulle være seriøst, men dette brant de seg på fordi ingen gadd å delta i seriøse diskusjoner da man visste det ville blitt slettet så snart feil moderator så det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av btc123 Vis innlegg
Deler oppfatningen. Freakforum er på en hånd i et tv-program hvor folk tar sopp i skogen og amfetamin på tv og neste dag sletter tråder de synes er på kanten innen for narkotika.
Vis hele sitatet...
Jeg ser megselv på som hovedsaklig rusforum-entusiast, det er i den seksjonen jeg utfoldet meg på og også der jeg steg i rang.
Det er to ting vi sletter i rusmiddelseksjonen: Tips om å skaffe stoff og Idioti.
For meg er det innlysende hvorfor vi ikke tillater disse temaene.
1. Vi kan ikke være en arena for kjøp og salg, å drive ulovlig handel her gir myndighetene en håndfast grunn til å ta aksjon.
2.Smugling, går egentlig for det samme som over, et lite tillegg er jo at forumet er helt åpent og det skulle ikke forundre meg om det sitter både politi og tollere her med jevne mellomrom for å få litt informasjon om hvordan folk faktisk gjør ting. Vil vil ikke være med å gjøre jobben deres lettere.
3.(noen) folk er idioter, om en fyr klarer å pakke i seg 500mg MDMA og komme hel ut fra det betyr ikke at vi vil at han skal anbefale dette til en førstegangsbruker. Noen folk har bare et idiotisk forhold til rusmidler og det er lettere å slette slikt enn å formulere et motsvar til idiotien.
Legemidler er værre: her folk uttaler seg bastant om hvilke medikamenter som vil og ikke vil fungere når de egentlig bare lurer seg selv og andre: De dekker over symptomer med smertestillende angstdempende medikamenter uten noe forståelse for at de ikke hjelper alene. Det sier seg selv at vi ikke kan ha selværklærte farmakologer med indre problemer renne rundt å leke doktor.
Vårt ståsted er at folk gjerne må komme med sine erfaringer: "Jeg har <lidelse> og gikk på <medikament> i samsvar med terapi og for meg fungerte det" er helt innafor, men vi ser jevnlig: "<medikament> er noe dritt, det har aldri fungert spør legen din om å få <annet medikament> i stedet" Der det andre medikamentet ofte er noe kraftigere preparat av typen benzodiazepiner, for ikke å snakke om at legen ikke er noe pilleautomat som du kan legge inn bestillinger hos.


Det ene punktet jeg kan være enig med deg er angående løsprat: Vi har vært strenge på slikt, og jeg ser absolutt at dette kan være avskrekkende for nye brukere.
Vi har hatt et par lange tråder her av typen "morsomme historier" der folk delte spesielle ting som skjedde i forbindelse med rus/politi og noen av historiene var ganske morsomme. Problemet var at de hadde ingen diskusjon og enda merkeligere så forvitret kvaliteten på historiene for hver side i tråden.

Nå er jeg også inneforstått med at jeg kan ikke kommandere hva brukerne skal diskutere, selv om jeg virkelig skulle ønske å se mer av dyrking/foredling av psykoaktive vekster, psykedelika generellt og bruken av disse.

Derfor er jeg veldig interessert i å høre hva brukerne selv synes, personlig føler jeg at de som lufter meningen sin på forumet kanskje ikke representerer hele brukerbasen, så jeg inviterer gjerne til diskusjon på PM om folk ikke vil/tør snakke rett fra levra her på det åpne forumet.

Men tilbake til innlegget ditt: Hva konkret er det du synes er feil som slettes?
For jeg vil gjerne diskuterer dette, men da må jeg ha konkrete eksempler, "på kanten med narkotika" kan være så mangt.
Sist endret av Dodecha; 8. februar 2017 kl. 11:29.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bare en tanke: strukturen på forumet har endret seg en del siden 2012, blant annet med flere underfora som "stjeler" noe av aktiviteten som ellers ville gått til Diskusjon. Sikker på at dette blir en bra måte å sammenlikne aktivitet på?
Ser også at folk snakker om at det er lite action på IRC. Det er jo for så vidt sant. Men det variere veldig på tidspunkt. Vi sitter som regel 60+ pålogget 08:00-16:00. Vi sitter ikke å nistirrer på chatten, men sjekker innom en gang i blant. Akkurat i arbeidstiden er det jevnlig meldinger, bilder,nyheter og annet som postes og diskuteres.

Sier ikke at det er dere som gjør det, men det logger jevnlig folk inn på denne måten:
10:02>Navn has joined*
10:02>Hei.
10:03>Navn has left*

Folk leaver etter kun sekunder, og kanskje de venter opp mot 10 minutter. Men IRC er mer en slags bakgrunnschat, enn en fokus-chat. Folk sjekker innom, og hvis det ikke er noe å diskutere svarer ingen

Men anbefaler uansett folk å sjekke innom i arbeidstiden, da det er da mange av oss sitter der
Jeg vil bare si at jeg er enig i alle overnevnte punkter, og jeg tror Bloodshoteyes er inne på noe her. Jeg føler generelt at det er en veldig høy terskel for hva jeg ønsker å dele eller skrive her på forumet. Da kan det altså hende at SWIM heller sletter innlegget hvis man er litt faded og er usikker på rettskrivning og relevans.

Høy terskel kan være veldig nyttig(og deilig på øynene) men det virker som det kanskje er behov for noe større balanse i dette regnskapet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg ser megselv på som hovedsaklig rusforum-entusiast, det er i den seksjonen jeg utfoldet meg på og også der jeg steg i rang.
Det er to ting vi sletter i rusmiddelseksjonen: Tips om å skaffe stoff og Idioti.
For meg er det innlysende hvorfor vi ikke tillater disse temaene.
1. Vi kan ikke være en arena for kjøp og salg, å drive ulovlig handel her gir myndighetene en håndfast grunn til å ta aksjon.
2.Smugling, går egentlig for det samme som over, et lite tillegg er jo at forumet er helt åpent og det skulle ikke forundre meg om det sitter både politi og tollere her med jevne mellomrom for å få litt informasjon om hvordan folk faktisk gjør ting. Vil vil ikke være med å gjøre jobben deres lettere.
3.(noen) folk er idioter, om en fyr klarer å pakke i seg 500mg MDMA og komme hel ut fra det betyr ikke at vi vil at han skal anbefale dette til en førstegangsbruker. Noen folk har bare et idiotisk forhold til rusmidler og det er lettere å slette slikt enn å formulere et motsvar til idiotien.
Legemidler er værre: her folk uttaler seg bastant om hvilke medikamenter som vil og ikke vil fungere når de egentlig bare lurer seg selv og andre: De dekker over symptomer med smertestillende angstdempende medikamenter uten noe forståelse for at de ikke hjelper alene. Det sier seg selv at vi ikke kan ha selværklærte farmakologer med indre problemer renne rundt å leke doktor.
Vårt ståsted er at folk gjerne må komme med sine erfaringer: "Jeg har <lidelse> og gikk på <medikament> i samsvar med terapi og for meg fungerte det" er helt innafor, men vi ser jevnlig: "<medikament> er noe dritt, det har aldri fungert spør legen din om å få <annet medikament> i stedet" Der det andre medikamentet ofte er noe kraftigere preparat av typen benzodiazepiner, for ikke å snakke om at legen ikke er noe pilleautomat som du kan legge inn bestillinger hos.


Det ene punktet jeg kan være enig med deg er angående løsprat: Vi har vært strenge på slikt, og jeg ser absolutt at dette kan være avskrekkende for nye brukere.
Vi har hatt et par lange tråder her av typen "morsomme historier" der folk delte spesielle ting som skjedde i forbindelse med rus/politi og noen av historiene var ganske morsomme. Problemet var at de hadde ingen diskusjon og enda merkeligere så forvitret kvaliteten på historiene for hver side i tråden.

Nå er jeg også inneforstått med at jeg kan ikke kommandere hva brukerne skal diskutere, selv om jeg virkelig skulle ønske å se mer av dyrking/foredling av psykoaktive vekster, psykedelika generellt og bruken av disse.

Derfor er jeg veldig interessert i å høre hva brukerne selv synes, personlig føler jeg at de som lufter meningen sin på forumet kanskje ikke representerer hele brukerbasen, så jeg inviterer gjerne til diskusjon på PM om folk ikke vil/tør snakke rett fra levra her på det åpne forumet.

Men tilbake til innlegget ditt: Hva konkret er det du synes er feil som slettes?
For jeg vil gjerne diskuterer dette, men da må jeg ha konkrete eksempler, "på kanten med narkotika" kan være så mangt.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid satt pris på dine innlegg selv om du skjeldent har vært enig med meg. Jeg har ikke noe ønske om en lang diskusjon på det her. Jeg skjønner godt at endel tråder må slettes, selv om det finnes ingen rød tråd i hvorfor dere gjør det i mine øyner. Noen tråder sitter jeg selv og tenker at det er helt galskap at folk får lov og komme med råd oppimot heroinbruk f.eks som jeg ser er heelt på grensen til livsfarlig uten at noe skjer. Så lager jeg en tråd selv, siden jeg bor i utlandet, og spørr om det er noe type medsiner som er reseptbelagt i Norge, som ikke er det i et spesifikt land, for jeg vil da evt. kjøpe det på lovlig sett her, og bruke det her. Ingen motivasjon til og bryte loven. Da blir tråden fjernet av en admin som på samme tid er aktiv i en tråd hvor de diskuterer og kommer med tips oppimot hvordan de skal forfalske resepter i Norge og ta ut piller og bryte norsk lov. Så når man gidder og ta seg bryet og spørr om det er ikke er helt bak mål, så møter man sammarbeidsvilje på lik linje med skranken på skatteetaten en varm sommerdags. Det blir dørgende kjedelig når du har vært her i åresvis.

Samme admins er og diskuterer alt mulig i tråder og fremstiller det som du ca. er idiot for og mene det du mener. Det for såvidt være greit, men om du da kjører samme mynt tilbake så ryker bare innlegget ditt ut vinduet.

Med det sagt, jeg har hatt masse underholdning med og diskutere ting i rusrelatete tråder her inne. Deg selv, mentalment, nichotin..et par andre jeg ikke evner og huske navnet på. Folk som hadde litt og komme med, men jeg antar de fleste av dere også føler på det og bli eldre, og temaene her inne blir mindre interessante, fører til mindre aktivetet. Det kombinert med at jeg deler oppfatning til flere her, at ting som ikke var noe problem og skrive for noen år siden bare blir fjernet. Den siste tråden min som ble slettet som jeg henviser til, er tråder jeg ser besvart på ca. alle norskeforum, til og med kvinneforum av voksne mennesker som skal på reise og lurer f.eks på om det er mulig og kjøpe valium reseptfritt i syden siden de har flyskrekk. Om det ikke skal være mulig og spørr om på freakforum som jeg har diskutert endel drøye ting på..så går forumet ikke en attraktiv vei spørr du meg iallefall. Her må man huske på hva som ga forumet mye brukere i starten. Det var ikke rigide regler og stram moderering

All ære til folk som gidder og bruke fritiden sin uten og få betalt for det med og modere dette forumet. Men man må gjerne ha i bakhodet av det ikke er nødvendigvis noen av de nye adminsene sin fortjeneste at dette forumet var aktivt før i tiden. Folk som har tusenvis av poster og har deltatt i mange av de mest populære trådene i de underforumene de er aktive i burde kanskje rådføres litt med ikke bare strengt moderes. Jeg har iallefall ofte dratt kjensel på endel nicks som har gått igjen i åresvis her inne og lest tråder konsekvent fordi de poster, om flere av de folkene her sitter med den følelsen som folk uttrykker i denne posten, så er kanskje det og en av grunnene til at aktiviteten går ned..
Sist endret av btc123; 8. februar 2017 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av btc123 Vis innlegg
Jeg har alltid satt pris på dine innlegg selv om du skjeldent har vært enig med meg. Jeg har ikke noe ønske om en lang diskusjon på det her. Jeg skjønner godt at endel tråder må slettes, selv om det finnes ingen rød tråd i hvorfor dere gjør det i mine øyner.
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg kan sette meg inn i og skjønne, noe slettes på skjønn, instinkter vi som moderatorer har lært av, og det kan oppfattes som ulogisk fra en observatør fra utsiden.
Personlig prøver jeg å la det være stor takhøyde, unntaket er når vi ser tendenser mot regelbrudd.

Sitat av btc123 Vis innlegg
Noen tråder sitter jeg selv og tenker at det er helt galskap at folk får lov og komme med råd oppimot heroinbruk f.eks som jeg ser er heelt på grensen til livsfarlig uten at noe skjer. Så lager jeg en tråd selv, siden jeg bor i utlandet, og spørr om det er noe type medsiner som er reseptbelagt i Norge, som ikke er det i et spesifikt land, for jeg vil da evt. kjøpe det på lovlig sett her, og bruke det her. Ingen motivasjon til og bryte loven.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke første gang jeg hører om denne meningen, det har blitt utredet om det før men jeg kan gjerne ta det igjen:

Reglene og praksisen vår er basert på prinsippet om at når en bruker først har bestemt seg for å prøve noe, være det seg fleinsopp eller heroin, så er det i skadereduseringens-syn best å gi de korrekt og saklig informasjon om bruken og dosering. Folk kommer til freak nettopp fordi vi er et slikt sted, det er vår nisje.
Vi er vel et av de få stedene man kan spørre om slikt.
Et konkret eksempel er jo fleinsopptråden, der identifisering bidrar til at folk ikke spiser giftig sopp som i værste fall kunne endt i død.

Om ditt spesifikke problem så er jo du i en spesiell posisjon da du bor i utlandet. Vi er et Norskt forum og har ekspertise på Norske lover og regler, vi har ikke som mål å ha ekspertise på all legemiddel/narkotikalovgivning i resten av verden.
Jeg skal innrømme at problemstillingen din tester regelverket og jeg har tatt dette opp internt hos crew.

Beklager, jeg er på jobb nå og rakk ikke skrive mer, fortsetter gjerne diskusjonen når jeg har tid!
Syns det er lite takhøyde generelt, samt at man ikke får beskjed hvorfor tråder og innlegg blir slettet. Får ikke en følelse av samhold/tilhørighet. Føler mer at jeg legger posten min fremfor de greske gudene og håper hver gang at de ikke flår skinnet av meg i misnøye.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Syns det er lite takhøyde generelt, samt at man ikke får beskjed hvorfor tråder og innlegg blir slettet. Får ikke en følelse av samhold/tilhørighet. Føler mer at jeg legger posten min fremfor de greske gudene og håper hver gang at de ikke flår skinnet av meg i misnøye.
Vis hele sitatet...

110% enig, derfor jeg aldri ble en aktiv bruker.
Jeg hadde en post som ble fjernet, men som ikke brøt med noen regler(som jeg klarte å finne på regeltråden laget av en eller annen gresk gud)
Jeg sendte mail til freak de greske gudene og beklagde hvis jeg hadde brutt noen regler, og lurte på hvorfor tråden ble fjernet. Fikk da aldri noe svar, så jeg la ut tråden på nytt, den blei fjerna på nytt, og jeg sendte mere mail jeg ikke fikk svar på. Da mistet jeg all respekt for dette forumet...
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Syns det er lite takhøyde generelt, samt at man ikke får beskjed hvorfor tråder og innlegg blir slettet. Får ikke en følelse av samhold/tilhørighet. Føler mer at jeg legger posten min fremfor de greske gudene og håper hver gang at de ikke flår skinnet av meg i misnøye.
Vis hele sitatet...
Tror det hadde blitt en enorm jobb for moderatorer om de skulle sende en individuel melding for hver gang noen brøt reglene eller skrev en innholdsløs post.
Sist endret av Mirage; 8. februar 2017 kl. 13:31.
For min del så var mine tidligere opplevelser (som skrivende medlem) noe avskrekkende. Jeg var/er ikke kjent med rusmidler og jeg får inntrykk av at bruket i stor del glorifiseres på dette forumet, med unntak av noen skrekkfortellinger. Jeg skal ikke si noe for eller imot dette, men det er tider hvor hele forsider slukes av rusdebatter slik at ingen andre ting kommer frem. Kanskje det hadde vært enklere for andre underforumer å bli fremhevet om det var en måte for brukerene å filtrere hvilke underforumer de ønsker å se på forsiden?

Jeg tenker selv at jeg har lite interesse i å se hva folk skal kjøpe av hardware og hva folk skal stappe i kroppen før en flytur, så kanskje det kunne vært en mulighet for meg å 'huke av' disse subforumene slik at de tingene som er aktuelt for meg blir fremhevet på forsiden. De fleste jeg kjenner (som ikke er en del av freak) sier alltid at "freak er jo bare et forum for shady rusmisbruk osv." - det har vært litt vanskelig å motsi dette de siste årene..

For å ta med gode sider også - det er mange tider jeg storkoser meg på freak, spesielt historiene med pipehandel og logodesign ga meg en god latter. Jeg så også litt tilbake i forumet og kom over tråder med "dumme kunder/kundebehandlere" og slike ting som jeg tror kan løsne litt på den anstrengte stemninga som ligger i forumet nå. Dette er ihvertfall noe som kan vurderes.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette er hovedproblemet. Facebook og Reddit har nok skylden for en liten del, men bare se på Kvinneguiden Forum, det er massivt, og har en god blanding av saklige diskusjoner og humortråder.

Saklige diskusjoner døde på Freak pga rumpesåre moderatorer som slettet alt som gikk i mot deres politiske overbevisninger. Humor forsvant fordi moderatorene hadde fått for seg at Freak skulle være seriøst, men dette brant de seg på fordi ingen gadd å delta i seriøse diskusjoner da man visste det ville blitt slettet så snart feil moderator så det.
Vis hele sitatet...
Det som er litt merkelig er at en kan jo bare skrive at en er forfatter, da blir den ikke slettet. Det synes jeg er litt tåpelig. Da kan en jo få drøssevis av tips til hvordan en skal ta livet av andre, misbruke andre eller hva det skulle være. Ja, vet det er en regel at en skal ikke gi seg ut for å være en forfatter når en ikke er det. Men spiller det noen rolle egentlig? Om en er forfatter eller ikke?
Sitat av The Riddler Vis innlegg
For min del så var mine tidligere opplevelser (som skrivende medlem) noe avskrekkende. Jeg var/er ikke kjent med rusmidler og jeg får inntrykk av at bruket i stor del glorifiseres på dette forumet, med unntak av noen skrekkfortellinger. Jeg skal ikke si noe for eller imot dette, men det er tider hvor hele forsider slukes av rusdebatter slik at ingen andre ting kommer frem. Kanskje det hadde vært enklere for andre underforumer å bli fremhevet om det var en måte for brukerene å filtrere hvilke underforumer de ønsker å se på forsiden?

Jeg tenker selv at jeg har lite interesse i å se hva folk skal kjøpe av hardware og hva folk skal stappe i kroppen før en flytur, så kanskje det kunne vært en mulighet for meg å 'huke av' disse subforumene slik at de tingene som er aktuelt for meg blir fremhevet på forsiden. De fleste jeg kjenner (som ikke er en del av freak) sier alltid at "freak er jo bare et forum for shady rusmisbruk osv." - det har vært litt vanskelig å motsi dette de siste årene..
Vis hele sitatet...
"Skjul NSFW-forumer" er funksjonaliteten du etterspør. Finnes i "Personlige instillinger".
Sitat av moret Vis innlegg
"Skjul NSFW-forumer" er funksjonaliteten du etterspør. Finnes i "Personlige instillinger".
Vis hele sitatet...
Er det også funksjoner for å skjule forumer som ikke er NSFW? Er strengt talt ikke kun rusmiddelforumet jeg er ute etter.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er noe jeg kan sette meg inn i og skjønne, noe slettes på skjønn, instinkter vi som moderatorer har lært av, og det kan oppfattes som ulogisk fra en observatør fra utsiden.
Personlig prøver jeg å la det være stor takhøyde, unntaket er når vi ser tendenser mot regelbrudd.



Dette er ikke første gang jeg hører om denne meningen, det har blitt utredet om det før men jeg kan gjerne ta det igjen:

Reglene og praksisen vår er basert på prinsippet om at når en bruker først har bestemt seg for å prøve noe, være det seg fleinsopp eller heroin, så er det i skadereduseringens-syn best å gi de korrekt og saklig informasjon om bruken og dosering. Folk kommer til freak nettopp fordi vi er et slikt sted, det er vår nisje.
Vi er vel et av de få stedene man kan spørre om slikt.
Et konkret eksempel er jo fleinsopptråden, der identifisering bidrar til at folk ikke spiser giftig sopp som i værste fall kunne endt i død.

Om ditt spesifikke problem så er jo du i en spesiell posisjon da du bor i utlandet. Vi er et Norskt forum og har ekspertise på Norske lover og regler, vi har ikke som mål å ha ekspertise på all legemiddel/narkotikalovgivning i resten av verden.
Jeg skal innrømme at problemstillingen din tester regelverket og jeg har tatt dette opp internt hos crew.

Beklager, jeg er på jobb nå og rakk ikke skrive mer, fortsetter gjerne diskusjonen når jeg har tid!
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt veldig enig i at folk burde få spørr om hvordan ta stoff på trygges måte. Men det er som jeg sier, det er ikke noe rød tråd og spore i mange av avgjørelsene. I noen tråder har du folk som anbefaler doseringer, type stoffer, glorifisering av stoffer, generelt hvordan bruke stoff på best mulig måte, alt illegalt selvfølgelig. Så har du for og bruke eksempelet jeg gav, jeg som spørr om det finnes typer av legalt stoff jeg kan bruke - Den tråden blir fjernet, mens det på samme tid foregår en diskusjon hvor adminen som fjerner tråden min er involvert, hvor de diskuterer forfalskninger av resept. Tips og triks til hvordan få det til, og hvordan ikke bli arrestert. Det er et lovbrudd som gir automatisk fengselsstraff om jeg ikke tar helt feil

Hadde jeg eid og drevet dette forumet så tror jeg at jeg hadde gått for en bred aksept som det var før i tiden, blir noe altfor drøyt så sier som regel brukere selv ifra tenker jeg. Du har daglig tråder hvor man skjønner at medlemme driver med lovbrudd. Tråder om hvordan unngå bli tatt av politiet. Om dere er bekymret for at politiet skal finne dette forumet interessant og dere vil bli mer stueren...det tror jeg virkelig går på bekostning av interessen for forumet. Det var en grunn til hvorfor jeg og mange andre er jeg overbevist om valgte dette forumet for lenge siden. Ikke for og begå kriminalitet, men diskusjoner rundt det, erfaringer, historier. Politiet er nok veldig klar over forumet fra før av - Husk dere stilte opp på "Norge på Dop" hvor noen herifra testet amfetamin på tv i bestesendetid og gav seg ut for og være fra 'Freakforum'. Det gir nok de fleste som ikke vet om freakforum fra før av et vist inntrykk? Et inntrykk det kan virke som dere delvis vil motkjempe, og delvis ikke vil, derav gir mange av modereringene for oss brukere ikke mening
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Er det også funksjoner for å skjule forumer som ikke er NSFW? Er strengt talt ikke kun rusmiddelforumet jeg er ute etter.
Vis hele sitatet...
Det finnes vell ingen mulighet for dette (enda?). Men det finnes brukerlagde scripts for dette som er postet tidligere. som man finner hvis man søker litt
Der man kan velge hvilken forum man vil se på forsiden, eller hva man vil skjule.

Er for øvrig enig i at det hadde gjort seg med litt løsere stemning, men ser også absolutt hvorfor så mye blir slettet. Da det er sinnsvake mengder søppel som blir postet

Enig i at det virker veldig skummelt for nye brukere, og mange gir opp etter at de har fått et par av sine første innlegg slettet.
Dette er jo ett tema som blir tatt opp relativt ofte, både på forumet, på IRC, og på treff.

Crew har vell snakket om at de prøver/planlegger å få til en løsning for å sende varsel om at ting blir slettet, med en liten begrunnelse til brukeren. Noe som jeg tror hadde hjulpet mye. De har jo også roet seg med de krasse svarene som brukere ofte fikk tidligere, etter at Stabens løfter kom. Noe jeg tror gjør mye for nye brukere, da de får en hyggeligere og mindre brutal introduksjon til forumet
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Tror det hadde blitt en enorm jobb for moderatorer om de skulle sende en individuel melding for hver gang noen brøt reglene eller skrev en innholdsløs post.
Vis hele sitatet...
Vil tro det blir betydelig mindre av det når de aktuelle får beskjed om at det ikke er greit. Noen ganger merker sikkert ikke poster at posten brøt reglene og ble slettet engang, og svarer likt i neste tråd.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Tror det hadde blitt en enorm jobb for moderatorer om de skulle sende en individuel melding for hver gang noen brøt reglene eller skrev en innholdsløs post.
Vis hele sitatet...
Nja, hvor lang tid tar det egentlig å skrive 3-4 ord i en tekstboks om grunnlaget for slettingen?
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Tror det hadde blitt en enorm jobb for moderatorer om de skulle sende en individuel melding for hver gang noen brøt reglene eller skrev en innholdsløs post.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke helt det store å legge igjen en liten kommentar på en setning eller 2 der det kjapt begrunnes hvorfor en tekst blir slettet.

Det skulle vært en funksjon her til adminsa forresten. Når man sletter en kommentar så kunne det vært et lite felt der det står. Begrunnelse for sletting for eksempel.

Begrunnelse for sletting: Idioti.
Begrunnelse for sletting: Strider med forum lov 12 f.eks'
Begrunnelse for sletting: Off topic bla bla bal
osv osv...

Flere ganger jeg har fundert på hvorfor min tråd ble slettet, hadde jeg vist hvorfor så kanskje jeg hadde vært mindre til bry seiner og heller spart tiden til adminsa ved å ikke gjøre samme feilen igjen å igjen

har ca 21 sletta innlegg å noen av dem kan jeg til en viss grad skjønne ble sletta men andre, aner ikke
Jeg tror at en negativ sirkel forekommer blant annet. De som faktisk har noe å bidra med gidder i mindre og mindre grad å delta ved mindre gode temaer dukker opp, hvilket blir sjeldnere og sjeldnere når de eldre brukerne under en naturlig syklus vil bli erstattet med nye brukere. Når de som har noe å bidra med sakte men sikkert svinner hen, vil gradvis færre gode temaer komme opp, og enda færre verdifulle brukere vil være her jevnlig.

Når færre verdifulle mennesker lurker her jevnlig vil det bli en motpol i brukergruppen. De veletablerte brukerne vil gå lei den nye useriøse brukergruppen og vil håndheve en stiv forummodell enda sterkere i håp om å øke kvaliteten på trådene. Nå vil jo folk ikke tørre å poste annet enn rent praktiske ting, konformiteten blir presset på av mennesker som trolig vet bedre og ofte har autoritet over en. Dette medfører at motivasjonen for å lurke her inne vil synke for begge parter.

Den beste løsningen jeg ser dersom en vil ha flere spennende diskusjoner er at folk faktisk bruker freak som ett sted der en kan utfordre tankene sine, utenom rent praktiske problemstillinger. Lurer du på noe? Har du en tanke? Del det. Og når noen poster sine tanker eller spørsmål og du vil svare: da svarer man hyggelig. Er spørsmålet idiotisk må man behandle vedkommende som en som bare ikke vet bedre. De fleste som er dumme har gjerne ikke dårlige intensjoner.
Bare se på NFF chat, har vært kontrollert og de samme 20-30 menneskene de siste 2 år as a constant.
Sitat av Alge Vis innlegg
Det skulle vært en funksjon her til adminsa forresten. Når man sletter en kommentar så kunne det vært et lite felt der det står. Begrunnelse for sletting for eksempel.
Vis hele sitatet...
Det ER en slik funksjon for oss som sletter. Det er en hel masse funksjoner på dette forumet.

Tingen er at dette ikke er funksjoner som kommer med forumet, dette er noe nso har måttet kode selv og få til å funke sammen med alle de andre tingene han har lagt til som ikke kommer med vBB.

Dette kombinert med at han egentlig ikke har så mye tid til å gjøre ting med forumet vil si at ting er under arbeid, vi bare ikke aner når noe slikt kommer. Men det har vært ønsket i lang tid av alle parter.
Freak har blitt mer PK og mods tillater ikke meninger som ikke er politisk korrekte lengre. Stemmer man ikke rødt har man ingenting å si på freak lenger.
Hvis det skal generaliseres såpass, greit for meg: Hva om dere tar dere selv i nakken så moderatorer slipper å slette unna? Er det lite interessant som foregår på forumet? Skriv noen gode poster da. Post deres kule prosjekter, bilder, modeller, musikk og whatnot. Få aktivitet i programmeringsforumet, og bidra til noe konstruktivt enn å bruke forumet for et oppslagsverk til alle mulige og umulige småting dere måtte lure på.

Selv har jeg så mye rare prosjekter og ting jeg enten holder på med eller plages med at det renner nesten over. Men tror jeg at jeg vil få noen hjelp her? Pfffft!
Sist endret av m0b; 8. februar 2017 kl. 18:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Saklige diskusjoner døde på Freak pga rumpesåre moderatorer som slettet alt som gikk i mot deres politiske overbevisninger.
Vis hele sitatet...
Det er ein påstand som eg trur er grunnlaus. Eg har høyrt den repetert til det kjedsommelege, men eg har aldri fått spesielt gode døme. Vi slettar ting fordi det er dårleg kvalitet stortsett, og ikkje på grunn av meiningsinnhaldet.

Så kan du konkretisere litt? Om det er innlegg i tråder du meiner vi ikkje skulle sletta, så kom gjerne med døme. Brukarnavn og URL til tråd - så skal vi greie å finne innlegget.
Kan dere gå igjennom alle meldinger som dere har slettet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Kan dere gå igjennom alle meldinger som dere har slettet?
Vis hele sitatet...
Moderatorer kan sjå sletta innlegg, ja.
Etter 7års fartstid på forumet må jeg si meg enig med mye av det som blir nevnt ovenfor. Jeg kjenner til stadighet på at det føles avskrekkende og komme med innspill og meninger da man så fort blir trakket på av neste mann som kommenterer dersom man ikke er helt politisk korrekt og har studert ordlegging -og forums-debatt på høyskolen.

Jeg tror mange (inkludert meg selv) er skeptiske til å svare på tråder fordi svarene ikke nødvendigvis ligger på nivået til folk med 10års fartstid og 10 000 KP på forumet, selv om svarene egentlig er nyttige for tråden og den videre debatten. Generelt sett syntes jeg det burde vært større aksept for synsing og meninger og ikke bare rett frem fasit svar. Så får heller neste mann komme med sine synspunkter og rettelser dersom han er uenig. Det er det som skaper spennende og nyanserte diskusjoner i mine øyne.
Det blir for mange kjedelige rett-frem tråder der det bare finnes ett fasit svar. Spør man hva 2+2 er så er det åpenbart at svaret blir deretter, så her tenker jeg altså ikke på slike tråder.
Det burde ikke være fordommer for å kommentere tråder fordi man ''frykter'' hva som kommer i etterkant.
Trådene er gått fra å være diskusjons tråder til å bli tråder som bare aksepterer 100% korrekte innspill.

Kan også legge til at jeg syntes KP systemet er med og ødelegger det positive i forumet, selv om det har vært her så lenge jeg har vært her. Det kan sammenliknes med likes på Facebook. Folk ønsker mest mulig likes og øker derfor terskelen for å legge inn svar og kommentarer i innlegg. Jeg regner med hensikten er for å muntre folk til å legge mer arbeid i postene og trådene som blir laget, men jeg tror helt ærlig det har motsatt virkning og skulle gjerne sett at det forsvant. Jeg ser rett og slett ingen positive aspekter ved KP ordningen.

Spesifiserer at det jeg skriver i all hovedsak er rettet mot alle medlemmene på forumet og ikke nødvendigvis admins.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Jeg ser rett og slett ingen positive aspekter ved KP ordningen.
Vis hele sitatet...
Før KP kom var ekstremt mange tråder forsøplet med poster der hele meldingen til noen var sitert og under var det skrevet "jeg er enig med deg". Ja, vi vet at noen skriver poster for "likes", med KP kommer vi ikke unna det, samtidig sparer vi oss for de aller fleste tilfeller der noen heller roter til tråden for å erklære sin enighet.
Jeg er enig at freak har mistet sin aktivitet selv mens jeg har vært medlem, når er jeg ikke det minste interessert i rusdelen av forumet, som kanskje er den mest aktive delen av forumet, men har lest noen triprapporter som har gitt meg en latter eller to.
Admins og moderatorer kan kanskje virke strenge, og ikke slippe igjennom poster og tråder som vi ikke ser hva som er feil med.

Men det jeg tenker at mange glemmer er at uansett hvor flat du gjør en pannekake, så har den to sider.
For oss kan det virke som om de er nazister av og til, men jeg kan tenke meg til at moderatorer på andre siden sitter der og tenker "enda en slik post/tråd, kjøtthuer".
Sist endret av Chaviz; 8. februar 2017 kl. 19:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Etter 7års fartstid på forumet må jeg si meg enig med mye av det som blir nevnt ovenfor. Jeg kjenner til stadighet på at det føles avskrekkende og komme med innspill og meninger da man så fort blir trakket på av neste mann som kommenterer dersom man ikke er helt politisk korrekt og har studert ordlegging -og forums-debatt på høyskolen.
Vis hele sitatet...
Det handler vel heller om å lære seg litt grunnleggjande debatteknikk om ein vil delta. Det er på ingen måte påkrevd med høgare utdanning. Sjølv har eg vel nøyaktig 0 studiepoeng i humanistiske fag. Forøvrig så er teksten din eit døme på nettopp ein hersketeknikk - du lager ein stråmann, og argumenterer mot den.

For det er ingen som har slike forventninger til innlegga på nFF. Derimot har vi eit krav til kvaliteten på innlegga, nettopp for å halde ein sakleg diskusjon. Grunnen til at det ofte vert sletta er enkelt og greit at det ikkje er så veldig produktivt at alle sit på kvar sin hest og diskuterer noko heilt anna enn det avsendaren faktisk skreiv.
Sist endret av vidarlo; 8. februar 2017 kl. 20:10.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
kjøtthuer
Vis hele sitatet...
Faktisk er det veldig sjelden vi tenker på brukere som idioter eller kjøtthuer. Stort sett så sletter vi på inngrodd refleks og vane, UTEN å tillegge brukeren noen egenskaper de kanskje ikke har. Ikke alt kan løses av et enkelt googlesøk, jeg har selv vært i situasjonen at uansett hvor mye jeg søkte, så fant jeg det ikke, men når jeg hadde det rette ordet å søke på så fant jeg det (det var en episode som tok mer enn et år).

De gangene vi forbanner brukere er de som skaffer oss merarbeid, som bevist går inn for å "bryte" regler men akkurat så "smart" at de ikke tror de blir tatt for det. Hersketeknikker i diskusjonen er et slikt problem. Eller andre mer kreative måter å si at de ikke godtar at vi har regler her. De kan vi bli irritert på.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Faktisk er det veldig sjelden vi tenker på brukere som idioter eller kjøtthuer. Stort sett så sletter vi på inngrodd refleks og vane, UTEN å tillegge brukeren noen egenskaper de kanskje ikke har. Ikke alt kan løses av et enkelt googlesøk, jeg har selv vært i situasjonen at uansett hvor mye jeg søkte, så fant jeg det ikke, men når jeg hadde det rette ordet å søke på så fant jeg det (det var en episode som tok mer enn et år).

De gangene vi forbanner brukere er de som skaffer oss merarbeid, som bevist går inn for å "bryte" regler men akkurat så "smart" at de ikke tror de blir tatt for det. Hersketeknikker i diskusjonen er et slikt problem. Eller andre mer kreative måter å si at de ikke godtar at vi har regler her. De kan vi bli irritert på.
Vis hele sitatet...
Mente ikke at dere har slike tanker eller meninger om medlemmer, var bare for vise hvordan en situasjon eventuelt kan oppleves for dere.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Mente ikke at dere har slike tanker eller meninger om medlemmer, var bare for vise hvordan en situasjon eventuelt kan oppleves for dere.
Vis hele sitatet...
Jammen vi har slik tanker. Sist gang vi sjekket var vi rimelig sikker på at alle moderatorer på freak er mennesker. Så vi har meninger om mye rart, inkludert brukere på forumet, spesielt de som fortjener det.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Før KP kom var ekstremt mange tråder forsøplet med poster der hele meldingen til noen var sitert og under var det skrevet "jeg er enig med deg". Ja, vi vet at noen skriver poster for "likes", med KP kommer vi ikke unna det, samtidig sparer vi oss for de aller fleste tilfeller der noen heller roter til tråden for å erklære sin enighet.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke å være vanskelig, men hvordan forhindrer KP folk i å skrive slike poster du siterer? Det finnes jo fortsatt eksempler på slike poster - er det ikke bare å slette de med god samvittighet slik jeg er sikker på at dere gjør pr.dags dato også?

Etter 7års fartstid på forumet må jeg si meg enig med mye av det som blir nevnt ovenfor. Jeg kjenner til stadighet på at det føles avskrekkende og komme med innspill og meninger da man så fort blir trakket på av neste mann som kommenterer dersom man ikke er helt politisk korrekt og har studert ordlegging -og forums-debatt på høyskolen.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det handler vel heller om å lære seg litt grunnleggjande debatteknikk om ein vil delta. Det er på ingen måte påkrevd med høgare utdanning. Sjølv har eg vel nøyaktig 0 studiepoeng i humanistiske fag. Forøvrig så er teksten din eit døme på nettopp ein hersketeknikk - du lager ein stråmann, og argumenterer mot den.
Vis hele sitatet...
Det virker unødvendig å påpeke det for vi vet begge to at det er satt på spissen og at jeg selvsagt ikke seriøst mener at eliten på Freak har høyere utdanning innen humanetiske fag. At du henger deg opp i det og gjør ett forsøk på latterliggjøre ett så lite aspekt av posten min når jeg prøver å komme med konstruktive tilbakemeldinger for å forbedre forumet gir vell egentlig bare tråden min mer troverdighet.
Hvordan skal man lære debatteknikk uten å debattere? Mener du at debattekniken må være medfødt for at man skal være verdig å delta i en debatt på Freak?

Herseteknikk? At du blåser opp ett kort avsnitt i en lenger post og diskuterer noe som ikke er å diskutere og åpenbart er satt på spissen kan vell heller ansees som herseteknikk.

Vennligst opplys meg om hvor jeg uttrykker herseteknikker, jeg forstår det ikke..

Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det er ingen som har slike forventninger til innlegga på nFF. Derimot har vi eit krav til kvaliteten på innlegga, nettopp for å halde ein sakleg diskusjon.
Vis hele sitatet...
At ingen på nFF har slike forventninger er sikkert like vanskelig for meg å motbevise som det er for deg å bevise. Min oppfatning er derimot at det er det. Uten å være sikker vil jeg anta at du blander mellom forventninger og krav. Jeg spesifiserer at jeg sikter til alle medlemmene på nFF, ikke utelukkende admins.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Grunnen til at det ofte vert sletta er enkelt og greit at det ikkje er så veldig produktivt at alle sit på kvar sin hest og diskuterer noko heilt anna enn det avsendaren faktisk skreiv.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver heller ingenting om at det blir slettet. Det jeg prøver å skrive er at det blir dårlig mottatt av andre brukere. Folk er kjappe til å angripe så lenge man ikke er helt politisk korrekt. Mulig jeg har ordlagt meg dårlig, men jeg siktet ikke til at tråder/innlegg blir slettet.
Sist endret av Klistermerke123; 8. februar 2017 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Jeg prøver ikke å være vanskelig, men hvordan forhindrer KP folk i å skrive slike poster du siterer? Det finnes jo fortsatt eksempler på slike poster - er det ikke bare å slette de med god samvittighet slik jeg er sikker på at dere gjør pr.dags dato også?
Vis hele sitatet...
Først av alt, så stopper det ikke for brukere fra å poste, men det gjør at man har grunnlag for å slette det så man slipper bumping av løste tråder og i humanetiske diskusjoner så slipper man at 5 av 10 siste innlegg er "så enig med klistermerke!". De kan gi KP og diskusjonen kan gå videre. En annen ting er at innlegg med mange KP ofte er verdt å lese, og man kan sile innlegg slik om man vil få rask oversikt i en tråd. Samt at mange KP ofte impliserer at man enten har vært behjelpelig eller kommet innlegg brukere setter pris på. Dette ser man ikke om man må tråle alle trådene de har skrevet i for å finne all takken eller "jeg er enig, godt skrevet!".

Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Vennligst opplys meg om hvor jeg uttrykker herseteknikker, jeg forstår det ikke..
Vis hele sitatet...
Du sier det som om andre kan lese dine tanker - det kan de ikke. Vi kan kun lese teksten din, og om du er en mektig provosert bruker eller spisser ting er umulig å få ut av teksten.

Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Jeg skriver heller ingenting om at det blir slettet. Det jeg prøver å skrive er at det blir dårlig mottatt av andre brukere. Folk er kjappe til å angripe så lenge man ikke er helt politisk korrekt. Mulig jeg har ordlagt meg dårlig, men jeg siktet ikke til at tråder/innlegg blir slettet.
Vis hele sitatet...
På et diskusjonsforum må man forvente to ting: folk påstår ting, og folk tilbakeviser ting. Du skriver noe, jeg svarer. Slik utveksler man faktisk informasjon, og ikke bare klapp på skulderen fordi man skrev noe, for det er ærlig talt ikke så interessant. Istedenfor å ta et svar med snert i som en personlig greie, snu det heller til at en person på internett faktisk tar det du skriver seriøst og svarer deg. Jeg skjønner dette er problematisk om man vil preke, men om man på et diskusjonsforum ikke kan svare for sine meninger, politiske korrekte eller ei, så er man mer opptatt av å høre seg selv enn å diskutere. Du kan f.eks gå igjennom min posthistorikk, den er ikke særlig politisk korrekt og noen ganger endrer jeg andres meninger, andre ganger endrer de mitt syn på en sak. Det er sånn det skal være - ikke at man kryper tilbake i sin lille boble så fort man møter andre meninger. Stå for noe, og når faktaene du har tilgang på endrer seg, så gjør meningen din det også - da får du mye mer ut av diskusjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Det virker unødvendig å påpeke det for vi vet begge to at det er satt på spissen og at jeg selvsagt ikke seriøst mener at eliten på Freak har høyere utdanning innen humanetiske fag.
Vis hele sitatet...
Det er eit av problema med skriftlige medium. Skilnaden på ei overdriving som i ein munnleg debatt ville vore åpenbar, og stråmenn er ofte tynn. Uansett så er poenget at alle bør tenke gjennom formuleringer, og at slike karikaturer ofte skader diskusjonen. Difor prøver vi å fjerne det som framstår som stråmenn.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
At du henger deg opp i det og gjør ett forsøk på latterliggjøre ett så lite aspekt av posten min når jeg prøver å komme med konstruktive tilbakemeldinger for å forbedre forumet gir vell egentlig bare tråden min mer troverdighet.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at eg ikkje svarte på resten er at eg ikkje har noko formeining om temaet.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Hvordan skal man lære debatteknikk uten å debattere? Mener du at debattekniken må være medfødt for at man skal være verdig å delta i en debatt på Freak?
Vis hele sitatet...
Nei, og det har eg heller aldri påstått. Tvert imot er vi stortsett svært hjelpsomme med å hjelpe folk til betre debatteknikk, og det er og del av grunnskuleopplæringa. Diverre i for liten grad gjerne. Men store delar av norskfaget går jo på nettopp det å konstruere tekster som mottaker forstår.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
At ingen på nFF har slike forventninger er sikkert like vanskelig for meg å motbevise som det er for deg å bevise. Min oppfatning er derimot at det er det. Uten å være sikker vil jeg anta at du blander mellom forventninger og krav. Jeg spesifiserer at jeg sikter til alle medlemmene på nFF, ikke utelukkende admins.
Vis hele sitatet...
At ingen har det er nok umogeleg å motbevise ja. Men det er altså ikkje admins, crew eller moderatorer si haldning at ting må vere perfekt, men at vi forventer ein innsats for å argumentere for synspunkt og påstander i diskusjoner.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Jeg skriver heller ingenting om at det blir slettet. Det jeg prøver å skrive er at det blir dårlig mottatt av andre brukere.
Vis hele sitatet...
Det er no ein gong slik det er med diskusjoner.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Folk er kjappe til å angripe så lenge man ikke er helt politisk korrekt. Mulig jeg har ordlagt meg dårlig, men jeg siktet ikke til at tråder/innlegg blir slettet.
Vis hele sitatet...
Legg vekk begrepet politisk korrekt. Det er meiningslaust, og det antyder at folk angrip meininger kun av ytre årsaker. Kva om folk er grunnleggjande ueinige? Skal det ikkje vere lov å sei at ein faktisk er for innvandring, utan at nokon kjem hylande med 'politisk korrekt'?

Eg har rimeleg mange gonger vorte anklaga for å vere pinlig politisk korrekt, og det fell mildt sagt på steingrunn. Stortsett argumenterer eg ut frå min kunnskap og standpunkt, og ikkje ut frå kva som er politisk korrekt.

Om eit utsagn er politisk korrekt eller ikkje (kva det no enn er) er hoggande likegyldig.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Folk som vil klage på moderatorer kan gjøre det her

Som andre har påpekt, tror jeg det blir feil å kun se på forumet diskusjon, da det er enda flere kategorier nå.
Jeg ser også at eldre tråder har en mye rundere tone, men i mitt syn er dette en en fin utvikling, da man slipper unødvendige innlegg og avsporinger, det er noe av dette som skiller Freak fra diskusjon.no eller forum.babyverden for den saks skyld, jeg syntes det er veldig slitsomt å lese der.

Hvor strengt det er i diskusjonsforumet vet jeg ikke, da jeg ikke følger med så mye der, men hovedsaklig syntes jeg det er helt greit.