Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6460
Hei!
Jeg vet at mange ser på subutex som et legemiddel for opiatavhengighet. Men etter og ha slitt med alkoholmisbruk i mange år, og fått livet ødelagt av dette, så fikk jeg et tips som jeg valgte og følge i ren desperasjon. Tipset var Subutex, jeg fikk tilgang til dette men det kostet meg 200 kroner pr.8mg (pr.tablett) Jeg bruker nå 2mg på morgenen og 2mg om kvelden og har ikke drukket eller hatt lyst på alkohol på snart 2år, så den tabeletten har rett og slett gitt meg et nytt liv og jeg synes det er fortvilende at ikke noen leger har sett dette!? Er ikke alkoholikerne noe verdt? eller vet de det, men siden så mange sliter er det ulønnsomt å gjøre de friske!? Jeg må nå pga økonomi/og tilgang... slutte, og vet hva som skjer når det blir tøft..... Synes det er trist, da jeg ikke har jaktet på noen "rus" jeg har bare et ønske om å få være normal og delta i livet. Subutexen gav meg et liv, men som alkoholiker får jeg ikke dette tilbudet, hvorfor? Hvis noen begynner å tøve om avhengighet så blir jeg enda mere oppgitt!! Det er uinteressant, hvis jeg kan få 10 gode år med Subutex, så er det bedre enn 20 i alkoholhelvete!
Dummeste jeg har lest på lenge, nå er du jo opiat-avhengig, hva skjer hvis du ikke får dosen din? Det må jo finnes tusenvis av bedre alternativer enn subutex.
Sist endret av eyecandy654; 7. november 2016 kl. 20:30.
Nå kjenner jeg ikke til subutex annet enn at jeg vet at det blir gitt til heroinister slik at de kan fungere uten rus. Vet også at subutex er omdiskutert og at mange mener subutex kun er å bytte avhengigheten til heroin mot en livslang avhengighet til subutex.

Hvilke medisiner folk må bruke for å fikse hverdagen og leve et greit liv, er det noe som vi andre skal bry oss særlig om? Jeg mener de med adhd får amfetamin. Folk med angst kjører i seg benzo og noen utvalgte får et brukbart liv på subutex. Hvem er vi til å dømme?

Om ts har vært edru i 2 år på subutex og ikke hatt suget og jaget etter rus men har klart å fungere i hverdagen, klart å se folk i øya og har hatt 2 år der livet ikke kun har passert så må jeg si at kanskje subutex er en mye bedre løsning en man instinktivt skulle tro.

Bedre alternativer? Du tenker på 12 trinn, antabus og selincro da? For de som har klart seg og har korket flaska ved hjelp av disse så er det max respekt. Men det virker ikke for alle. Noen klarer rett og slett ikke hverdagen uten alkohol. De kan klare dager, uker, måneder og kanskje også år men tanken på rus og lysten på rus er altoppslukende og bidrar til senket livskvalitet, isolasjon og alt mulig dritt. Jeg tenker at om alternativet er å vase rundt i en evig fylletåke, der alt handler om å unngå å bli edru og der alkoholens negative sider er det som preger hverdagen ser jeg virkelig at subutex kan være et godt alternativ.

Nå vet jeg ikke hvilken forskning som har vært gjort på området subutex mot alkoholavhengighet men for slike preparater som subutex så er det jo rimelig strengt definert hva disse medisinene kan skrives ut for. Og alkoholisme ser ikke ut til å være et av områdene. For ts er jo det veldig uheldig.

Ts, det du kommer til å gå igjennom nå bør du ikke stå i alene. Ta en tur til legen din. Forklar situasjonen, hvordan du har holdt deg vekk fra flaska og at du ikke lengre har økonomi til å fortsette selvmedisineringen. Du vil nok gå en tøff tid i møte, men du kan jo søke om å bli lagt inn mens du blir rusfri slik at du får hjelp og evt. lindring.
Sist endret av frtoretang; 7. november 2016 kl. 20:55.
Men nå som du er opiatavhengig kan du vel søke LAR?
Jeg har en kompis som har gått på subutex fra LAR i mange år nå.
Det merkelige er at han i tillegg til suben får i seg 8-12 halvlitere med øl pr dag, har aldri hørt at han blir mindre tørst av subutex...
TS har her erstattet et rusmiddel med et annet og synes det var et lurt valg i ren desperasjon,men over tid vil jo TS nå ha to rusmidler han må kjempe mot så hvor ligger løsningen? ser ikke logikken like lite som jeg ser logikken i og slutte drikke for og deretter bruke valium eller lignende for det hele bunner i at TS ruser seg av en grunn,hva med og finne en ikke rus relatert løsning som terapi og lignende.
Blir så forbanna av å lese noen av svarene i denne tråden.. Er ikke folk klar over hva alkohol gjør med kropp og sinn?? Dere vet at man drikker på seg hjerneskade etterhvert?!

Har vokst opp med alkiser rundt meg, og jeg kan FAENMEG fortelle dere at subutex er et satans mye bedre alternativ enn alkohol. Dere er kanskje ikke klar over hvor avhenginge enkelte mennesker blir av dopaminrusen som alkohol gir?

Korttenkte bedrevitende idioter!
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Dummeste jeg har lest på lenge, nå er du jo opiat-avhengig, hva skjer hvis du ikke får dosen din? Det må jo finnes tusenvis av bedre alternativer enn subutex.
Vis hele sitatet...
Nå er det faktisk slik at de har begynt å skrive ut subutex til visse folk som bruker amfetamin. Jeg er alkiss og har tenkt tanken selv. Har prøvd sub og det virker mer fristende og gå på dette enn alkohol. Jeg synes det er et godt alternativ, iallefall for en periode. Kan brukes istedet for antabus for eksempel. Ingen har lyst til å gå på sub hele livet selvfølgelig.
Hvordan har du råd til å begynne å drikke igjen hvis du ikke har råd til subutex? Ser du nevner tilgang også, hvis dette er hovedgrunnen så kan du se bort ifra spørsmålet mitt
Sitat av reflect78 Vis innlegg
TS har her erstattet et rusmiddel med et annet og synes det var et lurt valg i ren desperasjon,men over tid vil jo TS nå ha to rusmidler han må kjempe mot så hvor ligger løsningen? ser ikke logikken like lite som jeg ser logikken i og slutte drikke for og deretter bruke valium eller lignende for det hele bunner i at TS ruser seg av en grunn,hva med og finne en ikke rus relatert løsning som terapi og lignende.
Vis hele sitatet...

Tja om han kunnet kommet inn i LAR som susa sier så ville jo subutex suget ikke være et problem lengre. Fordi det ville blitt dekt av det offentlige.

En som er skikkelig alkoholisert har ofte ikke mye til liv. Det går i rus fra morgen til kveld avbrutt av sjauing for mer alkohol, fyllautbrudd, raserianfall og selvmedlidenhet som ofte går over i rent selvhat og mer fyll.

Mange alkoholikere mister alle mennesker de er glade i og bryr seg om. Til sist er det kun drikkekompiser igjen - som er i samme situasjon. Og som bøffer deg straks de får sjansen og stjeler straks du snur ryggen til de.

Om subutex virker for ts så kan jeg virkelig ikke se at subutex er en dårlig løsning. Folk på subutex kan i mange tilfeller fungere relativt bra. Feks klarer mange å jobbe, være sosiale, gjenoppta kontakt med tidligere venner og familie etc. Ja de er jo fortsatt på subutex - men de klarer faktisk å leve et helt greit liv. Og det er jo akkurat det TS har opplevd. Han fungerte på subutex.

Om det er subutex han trenger for å ha et bra liv så versågo sier jeg.
Ja jeg ser den på kort basis,men hva med lengre utsikter,om 5 år 10 år osv vil ts fungere like bra da eller finne ut at det finnes "bedre måter" og dempe alkohol suget som herion eller annet.
Om det blir et problem så får nesten det løses om det oppstår. Nå er det alkoholen som ødelegger livet og som spiser livskvaliteten.
Er mange på subutex som har hatt 10 flotte år takket være LAR og subutex. Er det ikke bedre med 10 flotte år enn 20 år i helvete?
Joda for opium avhengige er det helt klart mye bedre og få en kontrollert dose med subutex eller metadon,da det er det beste de kan håpe for,personlig synset jeg at de som har gått mange år på herion burde få ren medisinsk herion fra et senter som i noen land skjer,men og skulle hjelpe alkoholisme med og tilby subutex sier seg selv at er og binde seg og bli avhengig av to sterke stoffer,målet mo jo være og få personen minst mulig ruset ikke hjelpe på.
TS har ikke drukket eller hatt lyst på alkohol i to år, flott, da er det ikke alkoholen som er problemet..alkoholisme kureres delvis over tid (helt til man begynner å drikke igjen), kom deg til fastlegen også si at du bruker 4 mg buprenorfin om dagen og at du vil inn i lar, da skriver han kanskje ut temgesic, eller lignende som du kan bruke til søknaden din er behandlet.
Før jeg la meg inn til behandling så sa jeg til fastlegen at jeg brukte en del subutex og da var det ikke noe problem for han å skrive ut buprenorfin til meg uten at jeg var i lar.
Nå er det jo veldig stor forskjell på hva leger ser etter,de er mennesker de som vi alle er,og veldig mange leger er redd for og miste sitt renomme eller få beskjed av andre leger at de bryter en grense,og reglene for og skulle skrive ut b og a prepareter er mistenkt etter nye lover som gjør de direkte ansvarlige for hva de skriver ut og hvorfor de risikerer miste retten til og miste retten til og skrive ut b preparater eller a prepareter de har gått igjennom årevis med utdanning tror du de vil miste sin lisens pga for mye utskriving av medisiner,

Det er en narkomans drøm før de nye lovene kom
Sist endret av reflect78; 8. november 2016 kl. 02:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Dummeste jeg har lest på lenge, nå er du jo opiat-avhengig, hva skjer hvis du ikke får dosen din? Det må jo finnes tusenvis av bedre alternativer enn subutex.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hvorfor det er så dumt? Jeg har jobbet hele mitt liv, men er periodedranker og all fritid gikk med til dette og jeg (les:jeg) ødela mitt og livet til de som var rundt meg. Men jeg har pga av denne dosen ikke følt noe trang til og drikke, har ikke brukt smertestillende heller. sluttet også med vival som jeg fikk mye av pga "hangover/nerver". Utrolig at folk alltid skal henge seg opp i dette med jobb..! Jeg bare tenker at den livsverdien jeg har hatt de to siste årene, veier nesten opp for alt. Jeg har selfølgelig ikke råd til og være alkoholiker, men det har ikke mye og si når mann "stuper" Jeg bare stiller et spørsmål, og sier hva jeg føler og opplever. Jeg er jo et samfunnsnyttig menneske på denne dosen 4mg pr. dag. Mot og være en skikkelig byrde når jeg går på fylla. Hadde jo egentlig vært alt foruten, men vet ikke hvorfor jeg er slik men det er nå engang sånn det er. Jeg bare ønsker og høre litt hva andre tenker. Jeg vet ikke om jeg tørr nevne dette for legen da jeg er redd for og miste førerkort, redd for hva jobben/kollegaer vil si/tenke. Men jeg fungerer helt fint på dosen, og er redd for hva som skjer når det tar slutt. Har jo noen dager igjen enda men....
Ok, hva er viktigst, at du beholder lappen eller å fortsette på subutex?
Alkoholmisbruk er noe av det jævligste som fins, så jeg er for. Mange forståsegpåere her som neppe har opplevd hvor demonisk det kan være. Men har du prøvd fleinsopp? Mange som mister drikkesuget i måneder av gangen etter en tur.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk for mange svar, det går for tiden bra. Men er litt trist at så mange kommer med fordømming og "hyler ivei" har man ikke rett til og ha det bra hvis man er ufør? Er det ikke greit og kunne ha en fin hverdag uten penger?. Det er som jeg tenkte mange svar som lyser av at de føler seg bedre/større en andre mennesker. Hvis man ikke har noen hjelp og tilby kan man jo bare slutte med masse svada "oppgulp" om at folk ikke jobber og noe tull om penger.... Det som det til syvende og sist gjelder er min og mange med meg sin rett til og bestemme hva som er best for oss i vår jakt på personlig lykke. Mange har forskjellig ballast og leter ikke nødvendigvis etter "rus" men en ok måte og takle hverdagen på.! Er ikke det egentlig en grei rettighet? hvorfor skal andre bestemme hva jeg ønsker for å fungere? Det er denne evige maksyke kampen blandt folk for og få herske og herse med andre som gjør meg trist, ønsker og få lov til å velge selv hva som gjør min hverdag levelig.
Sist endret av Freeatlast; 22. november 2016 kl. 20:21.
Du vil miste førerkortet om du melder deg inn i LAR og du må hente nye doser hver 3-4rde dag. Ikke optimalt med andre ord.

Husk at Subutex er et sterkt opiat som på mange måter har verre abstinenser enn heroin, hvis du gjør det feil, altså cold turkey. Ikke gjør det. Da blir du liggende dopsyk i en uke før de er på bedringens vei.

Det jeg ville gjort om jeg var deg: trapp ned. Du kan helt sikkert gå ned til 2mg uten noe særlig form for abstinens. Derfra ville jeg gått ned ca 0.5mg i uka, og så hoppe av helt når du er på 0.25mg. Har du stripsene eller pillene btw? Stripsene er mye enklere å dele opp i små doser.

Må også si at 200kr for 8mg er rimelig drøyt, halvparten av det er vel standarden i de større byene i landet.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Du vil miste førerkortet om du melder deg inn i LAR og du må hente nye doser hver 3-4rde dag. Ikke optimalt med andre ord.

Husk at Subutex er et sterkt opiat som på mange måter har verre abstinenser enn heroin, hvis du gjør det feil, altså cold turkey. Ikke gjør det. Da blir du liggende dopsyk i en uke før de er på bedringens vei.

Det jeg ville gjort om jeg var deg: trapp ned. Du kan helt sikkert gå ned til 2mg uten noe særlig form for abstinens. Derfra ville jeg gått ned ca 0.5mg i uka, og så hoppe av helt når du er på 0.25mg. Har du stripsene eller pillene btw? Stripsene er mye enklere å dele opp i små doser.

Må også si at 200kr for 8mg er rimelig drøyt, halvparten av det er vel standarden i de større byene i landet.
Vis hele sitatet...
Ja jeg gjør det, trapper sakte ned og kjennes ikke værre enn en middels influensa, ha man vært vant til og være fyllesyk 3 ganger i uka over 30år så skal det mye til for å bli jævligere for og si det sånn. Men skal være glad hvis jeg kommer meg ut av dette uten og begynne med flaska igjen, så håper på forståelse hos lege slik at jeg kan få noe som gir meg litt fred i kroppen. Ha en fin dag og spesielt til dere som sliter, Stå på det finnes alltid håp......
Har du prøvd Naltrexone?
Om bruken av subutex for deg gir deg et bedre liv, så tror jeg det kan være bra, i alle fall i en overgansperiode.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei, hvordan går det trådstarter? Syns du har mange fine betraktninger om livet og «jeg»-et. Hadde vært interessant å høre hvordan det går med deg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hva skal man egentlig gi som substiusjonsbehandling for alkohol, dersom vi først aksepterer premisset og skal gjøre nettopp det?
Denne tråden har mulighet til å utforske det temaet, og stille spørsmålet hva man skulle valgt.

Et førstevalg for mange er å erstatte alkoholbruk med cannabis. Men det har jo absolutt sine problemstillinger
hvis bruken "fullt ut erstattes". Det er også lovlighetsdimensjonen.

gir man benzoer i en periode, så er faren for benzoavhengighet. det gjelder vel også subutex/metadon

Så hva skal man gi? Hvis man først skal gi noe, som er trådens premiss.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En ting som har hjulpet meg personlig er LSD.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Lsd / psilocybin / ayahusca / ibogaine har jo den effekten at de kan stilne russug i en periode etter inntak, og at man kan ende opp med å reflektere over grunnene til at man drikker. Syns egentlig det er et bedre forslag, fra mitt biased og subjektive ståsted, enn at man skulle ende opp med et medikament som var "daglig" behandling.

Er det noe som kan få meg til å bli kritisk til drikking og røyking daglig og på dagtid, så er det å få huet og ræva strammet opp av et strengt, men kjærlig produkt av deg selv og ditt psilocybin-inntak. Man ser hvor unødvendig det er, hvor hardt og nådeløst man straffer og piner seg selv; og andre. Det kan føre til et sammenbrudd å innse hva man har gjort, men vi kan ikke leve livene våre i illusjon fra vi gjør med oss selv, så en slik beskjed er uungåelig for en person som har et lite håp om å snu situasjonen. Om den kommer fra en selv, fra helsevesenet, fra samboer; til slutt må man oppdage, eie og behandle det man har gjort.

Belønningen i enden av tunnellen er bedre samvittighet, bedre selvforståelse og mer tilstedeværelse i eget liv; kontra å ruse seg vekk fra seg selv og sine følelser.
Subutex abstinensene etter lengre bruk er betraktelig værre enn alkohol abstinensene. Men det er vel gammelt nytt. Du får deponere riktig om du har planer om å kjøre langtids. Nå er du jo uansett kvalifisert til LAR.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som har forsøkt naltrexone eller selincro? Vil man kunne lære seg å drikke som andre, gjerne da i kombinasjon med sporadisk bruk av psykedelika? Rir meg som en mare dette suget.
Til dere som sier psykedelika så vær forsiktig med det og abstinenser. Kan bli en helvetestur. Om du gjør dette så sørg for å ha dosene dine (med stoffer du er fysisk avhengig av).
Med tanke på at alkohol er nær toppen av de mest skadelige stoffer for kroppen, så burde det være et godt nok argument i seg selv til at pasienter fikk byttet det ut med et langt mindre skadelig preparat. Til og med heroin i laberatorie kvalitet burde vært et bra bytte med alkohol dersom helsevesenet hadde hatt nok bevisthet rundt det, og ikke var for mye preget av krigen mot "narkotika". Mennesket har ruset seg til alle tider, og de aller fleste har en eller ennen måte å ruse seg på enten det er sex, tv, drama, religion eller druger. Ut i fra det burde det vært lov å velge sin avhengighet individuelt tilpasset seg selv. Det burde vært en menneskerett og selv få velge sin egen opplevelse av livet, så sant man ikke skader andre.

Ellers er jeg personlig mest for og konfrontere de indre demonene i stedenfor å flykte fra dem. Der har man psykedelia som med stor suksess for mange kan brukes for å venne seg av opiater. Da under kontrolerte omstendigheter. Uansett du har din vei, og det er ekstremt synd at helsevesenet enda er så sirumpet. Lykke til uanseett.
Jeg er i LAR og får 18mg ren bueprenorfin i døgnet. Det er mange som får veldig uheldige bivirkninger som depresjon og utmattelse av denne medisinen, og jeg er en av de. Det kjipe er att det er lettere å slutte med heroin siden abstinensene varer i månesvis. LAR krever urinprøver to ganger i uken for att jeg hver dag skal få hente subben min. Jeg føler meg kontrollert og syk. Det er selfølgelig ikke alle som reagerer på subb på denne måten, men på sikt blir det flere og flere.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Overtalt Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare for og ha det sagt, jeg lever i beste velgående. Uten Alkohol, sluttet også og røyke. Lærte meg at det og kjede seg er ok noen ganger, Sub hjalp meg og reddet nok mitt liv, ja! det var ikke så enkelt og komme utav men ikke så vanskelig som forespeilet, tung ja på alle måter, men med rett nedtrapping så gikk det bra det. Utrolig viktig og finne en "drøm/mål" å sikte mot. Jeg hadde noe å se frem mot og det holdt meg oppe og hjalp meg gjennom mye. Idag har jeg økonomi iorden, egen leilighet, bil fin kontakt med mine. Så ikke avskriv alle muligheter fordi som tidligere nevnt at du bytter et rusmiddel mot et annet, det man gjør og har all rett til er og i sin desperasjon lete og om så gjøre seg kriminell til og finne en vei ut. Det er selvfølgelig individuelt, men ingen kan nekte deg som menneske og finne en måte og ha en verdighet i ditt liv. Mye av problemene er mennesker som ikke forstår angst, depresjoner, 0 selvbilde etc... Men du som menneske har rett til og lete etter en vei for deg, til og leve et verdig liv. For mye av alt dette handler om verdighet. Hvis det finnes medisiner som kan hjelpe deg så skal du ikke stå med lua i hånda på legevakta kl 03 på natta for å få en vival,sobril etc... Det er faktisk ditt liv, hvis friheten vi liker og snakke om eksisterer så skal du kunne ta dette valget uten straff så lenge du ikke skader andre! Hvis noen sier annet så forstår de ikke eller de har bare aldri opplevd dritt. For det er alltid en årsak til at noen av oss velger "rus"- Noen av de klokeste og mest menneskelige jeg har møtt har vært slitere. Så all honnør til dere som prøver og komme ut, men det er ikke alltid at institusjoner kjenner sitt ansvar (desverre). Som voksen ble jeg sjokkert over den uforstand og uvilje til og bruke sin jobb på en måte som faktisk ville hjulpet. Ansett flere eks rus brukere på slike steder og jeg vil tro prosentandelen for suksess vil gå opp. Noen er egentlig ikke ute etter rus engang, bare det og ha et ok liv. Så hvem skal da si at: Nei, dette kan du ike få fordi du kan bli avhengig??? Hva er best? Avhengig av noen tabletter eller at mennesket går til grunne på all mulig dritt de desperat tar? Mange i helsenorge burde skamme seg så til de grader!!! Har mye og si og tro meg, det kommer. Til alle som sliter, ikke gi opp. Let etter din vei. Det er din rett, du er et fritt menneske med fri vilje. Vil like og se hvilken rettsal som hever seg over dette grunnprinsippet. ( Alkohol som staten pusher er faktisk det verste rusmiddelet som er både sosiøkonomisk og rent menneskelig ) Dette finnes det forskning på ( Nrk hadde et innslag om dette ) Ble rimelig flaut for Justisministeren....
Mente ikke og svare som annonymt. Subutex var det eneste som tilslutt fjernet all lyst til og drikke. Jeg skrev om dette allerde i 2016. Men jeg gikk aldri over 2 mg pr.dag, så tok jeg det ned etterhvert. Så det går men dere som er oppe i 12/18 ta det ned sakte for deres egen del. Naturen har endel hjelpemiddel som i mine øyne er der av en årsak ( kaktus er topp for noen mdma for andre ) Men om det er tabletter så er det berdre enn at du uverdig går til grunne. Jeg har 0 forståelse for endel "logikk" som brukes av helsenorge... Når de aldri har slitt så vil de heller aldri forstå, du er din beste lege, alle andre er rådgivere. men du vet hva som hjelper. For meg ble det vikrigst og forstå forskjell på bruk og misbruk. Jeg ønsket ikke rus, kun og ha en verdig hverdag ( fortid var minårsak, ting jeg aldri ba om ) Desverre har jeg møtt leger som er mere bak mål enn en gråstein. Som igjen sier meg at utdannelse som kommer av god hukommelse ikke nødvendigvis gjør deg klok