Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 16884
Hvordan kobles ledningene?

Markisemotor har fire ledninger:
grønn/gul (jord)
Blå
Sort
Brun



Skal kobles til markisebryter.
Markisebryter har tre "piler"

Takknemlig for tips for hvilke ledninger på motor som skal i hvilke "porter" på bryteren.

Se bilderhttps://onedrive.live.com/redir?resi...=folder%2c.jpg
Sist endret av Loffe_pwr; 25. juni 2014 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei.

Vanskelig å vite hvilken av de 3 ledningene som er felles.

Begynn med å koble strøm inn på L og N i bunn av bryteren.
Ta deretter 2 av de 3 ledningene(blå og svart), og koble disse til i midten og til venstre på toppen av bryteren.
Trykk på knappen til venstre og se hvilken vei markisen går (sett på dekselet først, så du er sikker på at du trykker på riktig knapp)
Hvis markisen ikke starter, bytt ut en av ledningene med den som enda ikke er koblet (Bytt f.eks svart ut med brun)
Hvis markisen går feil vei ifht pilen, flytter du ledningene over til høyre siden av bryteren. hvis den går riktig vei, lar du ledningene stå.

Koble så den siste ledningen(brun) på den ledige koblingen på oppsiden av bryteren. hvis markisen går andre veien nå, er alt koblet riktig. Hvis markisen derimot bare går ene veien, må du bytte plass på de 2 ledningene du koblet først (blå og svart). Grunnen til dette er at det ikke er mulig for meg å vite hvilken av de 3 ledningene som er felles. det må derfor brukes prøv og feil metoden.

Kanskje litt vanskelig å forstå når du leser gjennom dette første gangen, men begynn på toppen og følg beskrivelsen min så skal dette gå fint. Hvis du støter på problemer, skal jeg prøve å hjelpe til med det også.
Sist endret av Automatiker; 25. juni 2014 kl. 14:20.
Her må du nesten måle deg fram.

Fra markisemotoren har du følgende:

En felles (Trolig den blå)
En for å kjøre opp.
En for å kjøre ned.



På bryteren så har du akkurat det samme.

Felles kobles inn i midten.
Så de to andre lederne på hver sin side.

Inn på bryteren gjøres det samme. N i midten og L på en av kantene (som er lasket med den andre kanten).
Vil tippe på at det er:
Under bryteren: Blå/hvit på "N" og brun/sort på "L"

Oppå bryteren med pilene (fra venstre mot høgre)
Pil 1: Brun (eller Sort)
Pil 2(midten): Blå
Pil 3: Sort (eller Brun)

Om pilene ikke stemmer med hvilken vei motoren går bytter du om brun/sort på pil 1 og 3


brun....blå....sort...<-- Strøm ut til motor bytt om brun og sort om pilene ikke stemmer
...^......^......^
...|.......|.......|
..\-----\........|
...|.......\-----\
...|.......|.......|
...L.......N.......L
...\_____|____|
............|......|
..........blå....brun...<-Strøm inn (feil farge her påvirker ikke funksjonen)

Gul/grønn er jord og skal kobles i sammen.


Edit: Skjemaet såg bedre ut før freak fjernet mellomrommene. Satt inn punktum i stedet.
Sist endret av suppesos; 25. juni 2014 kl. 16:01.
Trådstarter
11 1
Kjempebra med hjelp alle sammen! Takknemlig for det.

Automatiker: har nå fulgt din instruks. Blå på bildet tilsvarer grå oppå kontakten.
https://onedrive.live.com/redir?resi...=folder%2c.jpg

Mitt spørsmål er: jeg kan ikke se at det er ledig plass på kontakten for jordingskabeler. Takknemlig for hint om hvor jordingskabeler skal festes på kontakten!
Den grå der bør du putte bedre nedi koblingen slik at minst mulig blank kobber stikker ut, men det har du sikkert allerede planlagt. Ellers så er det som du sier ingen ledige plasser å skjøte jordingen, så det må du gjøre med en klemme utenom. Em liten gul wago eller en sukkerbit bør gjøre den jobben for deg. Det kan hende du må skjære litt i plasten på dekselet for å få plass.
Trådstarter
11 1
Sitat av suppesos Vis innlegg
Den grå der bør du putte bedre nedi koblingen slik at minst mulig blank kobber stikker ut, men det har du sikkert allerede planlagt. Ellers så er det som du sier ingen ledige plasser å skjøte jordingen, så det må du gjøre med en klemme utenom. Em liten gul wago eller en sukkerbit bør gjøre den jobben for deg. Det kan hende du må skjære litt i plasten på dekselet for å få plass.
Vis hele sitatet...
Takker for all hjelp/støtte fra dere som har svart. El-markise fungerer!!!
På somfy motorer er den blå felles, og brun/svart er rettning....
Hva som er ut og inn kommer Ann på hvilken ende motoren sitter i.....

(Er markiseselger/montør av yrke)



Eeh det hadde du alt funnet ut ja.....
Sist endret av Bare-surr; 25. juni 2014 kl. 21:43.
Trådstarter
11 1
Da er det nok en Somfy. Det er blå som er felles her!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Loffe_pwr Vis innlegg
Da er det nok en Somfy. Det er blå som er felles her!
Vis hele sitatet...
At blå er felles er ikkje overraskande. Blå er nøytral i IEC-normene, så det er naturleg å bruke den som felles.
Det er en somfy, ser det på den lille gule delen i enden av motoren.
Desverre er ikke alle motorprodusenter like nøye med hva som havner hvor av ledninger, så har faktisk møtt på stygge feilkoblinger i selve motoren.,...

Jord var felles på en Bl.a hehe
Sitat av Loffe_pwr Vis innlegg
Takker for all hjelp/støtte fra dere som har svart. El-markise fungerer!!!
Vis hele sitatet...
Så bra du fikk det til å fungere jeg regnet også med at blå var felles, men da jeg ikke vet om det har vert andre å koblet på det før, laget jeg en kjapp instruks for å få det til å fungere uavhengig av fargekode. Håper forklaringen min kom til nytte.

Ta gjerne et bilde av koblingene nå når du er ferdig, så vi kjapt kan se over om det ser greit ut. Hvis du selv ikke er elektriker er det alltid greit at et par ekstra øyne ser over at du ikke har laget en brannfelle.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Tåler en slik markisemotor at det settes spenning på lederne for begge retninger samtidig?
Skal lage en styring med nexa trådløse mottakere og lurer på om jeg må lage en forrigling for å hindre dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av datagutten Vis innlegg
Tåler en slik markisemotor at det settes spenning på lederne for begge retninger samtidig?
Skal lage en styring med nexa trådløse mottakere og lurer på om jeg må lage en forrigling for å hindre dette?
Vis hele sitatet...
Best practice er definitivt å ha ei forrigling på det, uavhengig av om då må eller ikkje. Kan ikkje komme på ein motorstarter eg har vore involvert i som ikkje har hatt det.

(Bruker mykje Simocode motorstartere som snakker profibus. Sexy liten sak som får styresignaler, og ordner resten)